Kalastus - Hauen kalastusta Särkisalossa 05-07.10.2007

Hauen kalastusta Särkisalossa

Perjantai
Torstai-perjantai yönä saavuimme viiden aikaan majapaikkaamme Särkisalon Armonlaaksoon. Siinä tavarat purettuamme painelimme kiireesti nukkumaan seuraavan päivän suursaaliit mielessä.

Tsoka tuli meidän kanssa mökkiin ja oli mökillä aamulla seitsämän aikaan. Kahdeksan aikaan heräsimme virkeinä ja aloimme suunnittelemaan vesille menoa. Tsoka alkoi täytellä siinä kumivenettään ja me käytiin laskeen särki vesille.

Tsoka ja Enizei kumiveneellä ja Poka ja Jata särjellä lähdimme tavoittelemaan mahtisaaliita. Muutamia paikkoja koluttuamme tärppien arvoisesti Jata sai reissun ensimmäisen puikkarin. Tästä vähän aikaa Enizei sai vetämällä puikkarin. Muuten oli melko hiljaista.

Reilu tunti eteenpäin ja Jata nappasi todella ruokaisen näköisen kaislikon laidasta toisen puikkarinsa ja tässä on tähän perjantai iltapäivään mennessä meidän kaikki kalat.

Perjantai-päivän heikon syönnin takia kerättiin porukka kasaan, syötiin isot mahat täyteen ja pidettiin merikarttojen kanssa tiukka taktiikkapalaveri haukien olinpaikkojen selvittämiseksi. Mökin vieressä olevalle perkauspaikalle oli kerääntynyt porukkaa, joten mekin kävimme tiedustelemassa, miten muut olivat kalaa saaneet. Yksi porukka oli löytänyt haukea kivikkopakoilta suurimman ollessa noin kolmikiloinen. Kaikki valittivat heikkoa kalantuloa, mutta joidenkin saaliit antoivat kuitenkin toivoa paremmasta meillekin.

Päätimme hylätä kaislikot ja rakkoleväpaikat, joten suuntasimme merikarttojen avulla kivikkokareille ja luodoille. Viimeinkin alkoi haukipaikat löytymään!

Ensimmäisenä tärähti Enizein legendaariseen (ja muun tiimin suuren pilkan kohteeseen) siniseen Atom-lusikkaan puolitoistakiloinen hauki ja heti perään Tsokalle puolueettoman näköpuntarin mukaan parikiloinen hauki. Kupletin juoni alkoi selvitä. Jostain syystä hauet olivat siirtyneet kaislikoista kivikoille ruokailemaan. Tuulensuojassa olevat rannat ja kivikot olivat aika tyhjiä, mutta tuulenpuoleisilta kivikoilta haukea kyllä löytyi.

Jata ja Poka siirtyivät erään suuren saaren tuntumaan heittelemään ja heti oli Jatan Zamissa hieman alle parikiloinen perushauki kiinni. Toiveet suuremmasta kalasta alkoivat nousemaan pikkuhiljaa parempien paikkojen myötä. Kohta Pokan vaappuun iski taas pieni hauki, joka osoittautui veneen vieressä todella hienoksi ahveneksi. Noin puolikiloinen ahven sai kuvaamisen jälkeen vapautensa takaisin. Seuraavalla heitolla Jata nappasi taas normihauen. Illan syöntipiikki oli hieno, mutta päättyi aika nopeasti.

Enizei ja Tsoka lähtivät aikaisemmin jollekin "hyvälle paikalle", mutta pyysivät tyhjää koko illan. Jata ja Pokakin totesivat lopuksi tämän illan olevan paketissa. Jutun juoni oli kuitenkin löytynyt ja seuraavana päivänä kalastus olisi helpompaa kun hyvät paikat olisi tiedossa.

Lauantai
Lauantaina merellä oltiin jo aikaisemmin kuin edellisenä päivänä. Päätimme vaihtaa miehitystä veneissä, joten Jata ja Enizei vaihtoivat paikkoja Jatan siirryttyä Tsokan kumiveneeseen Enizein periessä Särjestä keulapaikan Pokan parina. Suuntasimme eilen löytyneille kivikoille ja päivä alkoikin hyvin: Jata sai luottoZamillaan muutaman heiton aikana 3 hienoa perushaukea. Myös Tsoka nappasi suspillaan yhden hauen samasta paikasta. Poka ja Enizei pyysivät samoilla paikoilla ja nostivat kummatkin yhdet hauet veneeseen.

Tämän jälkeen molemmat venekunnat siirtyivät kauemmaksi saaristoon kivikkoja kalastamaan. Poka ja Enizei ajoivat nopeasti kauemmas Jatan ja Tsokan jäädessä heittelemään tarkasti erästä karikkoa. Ankkurin puuttuminen toi hieman vaikeuksia, mutta Jata potki veneen sopivasti karikolle "ankkuriin", jolloin heittelystä tuli heti helpompaa. Hetken ajan karikolla heitellessä Tsoka toteaa kalan olevan kiinni. Tämä kaveri onkin huomattavasti aikaisempia isompi ja viekin hyvin suspia sivulle eikä tule alussa ollenkaan venettä kohti. Viimein kalan tullessa pintaan huomaamme kalan selvästi useampikiloiseksi. Lopuksi puntari painuu aina 4,48 kiloon asti.

Takaisin päästetty hauki kertoi ilmeisesti muillekin suspin todellisen luonteen. Tuon isomman kalan jälkeen emme saaneet enää päivällä muuta, joten oli aika lähteä mökille syömään ja punoman uusia juonia.

Iltapäivällä perkauspöydän ääressä oli taas porukkaa. Joku venekunta oli saanut yli parikymmentä haukea suurimman ollessa tasan 7 kiloa. Kala oli otettu ruuaksi, joten oli hienoa nähdä suuri hauki siinä näytillä. On siellä näköjään oikeitakin haukia, kun jaksaa vaan kalastaa. Kävi myös ilmi vielä, että kaikki venekunnan kalat oli nousseet kaislikoista tai niiden viereltä. Ei ne omat teoriat näköjään aina pidä paikkaansa.

Kävimme sitten mekin parituntia heittelemässä iltasyönnillä kaislikkojen vieressä, mutta yhtä tyhjää siellä oli kuin aikaisemminkin. Jata ja Tsoka siirtyivät vanhoille hyville kivikoille Pokan ja Enizein mennessä jonnekin kauemmas etsimään uusia paikkoja.

Edellisenä päivänä väliin jäänyt kallioranta näytti houkuttelevalta, joten Tsoka ja Jata suuntasivat sinne. Ei tarvinnut montaa heittoa kun taas Tsokalla tärähti suspissa kunnolla. Puntari painui aina 4,1kg:n asti. Hienoja haukia oli taas liikkeellä. Tuuli painoi meitä sopivasti rantaa myöten, joten me jatkoimme heittelyä ahkerasti. Kohta Tsoka hihkaisee taas kalan olevan kiinni. Tämä kaveri osoittautui 3,5kg haueksi. Päivän ottiväri oli löytynyt. Siniselkäinen suspijigi. Aikaisemmin Tsoka valitteli, ettei hänestä oikein ole hauenpyytäjäksi, mutta kaveri osoittautuikin oikein päteväksi haukimieheksi.

Olimme ajautuneet jo sivuun ottipaikasta, joten palasimme vielä takaisin samaan paikkaan heittelemään. Eikä aikaakaan kun taas Tsokan suspia vietiin. Tällä kertaa kala tuntui heti vahvemmalta kuin yksikään tähän asti. Hauki jumputti kallion vieressä, eikä meinannut millään tulla veneen lähelle. Seuraavaksi vietiin sivulle ja sitten taas takaisin. Veneen vieressä kala sitten nousi viimein pintaan, mutta sukelsi yhtäkkiä veneen alle rajusti. Tsoka kuitenkin veti hauen takaisin ja pääsimme lopulta punnitsemaan kalan. Reissun rekordi oli ylhäällä: 6,1kg komeaa saaristomeren haukea. Tsokakin alkoi jo vanhana pyytäjänä tuntea tyytyväisyyttä ja seuraavat hetket hän viettikin hienosti kaatosikari hampaissa ja muikea virne suupielessä.

Paikalle soitettiin vielä Enizei ja Poka, joiden reissu oli valitettavasti ollut lähes tyhjänpyytämistä kauempana. Enää ei noussut kuitenkaan kuin yksi puikkari Jatalle. Aurinko oli pudonnut, vesi tyyntynyt ja hämärä alkoi jo saapua. Oli aika lähteä saunan lämmitykseen..

Sunnuntai
Sunnuntaina herättiin aamukalaan todella aikaisin. Vesi oli kuitenkin tyyntynyt täysin ja kalat olivat jossain muualla tai suut muuten vain kiinni. Yksi isompi hauki seurasi Jatan suspia ja Enizei sai pari haukea ja ahvenen. Aamulla ei paljon kalastusaikaa ollut, kun piti lähteä jo pakkailemaan. Saaristomeri oli hieno kokemus. Ensi vuonna hieman myöhempänä ajankohtana Särkisaloon uudelleen.

SP-Team

Luettu 2402 kertaa

Reissussa mukana

EniZei, poka, tsoka, JataTiimin logo

Piilota kommentit

Kommentit

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy lisätäksesi kommentin.
02.10.2007tsokaei oo optimaaliset kun yölämmötkin on yli 10 asteen ,prkllll
05.10.2007ykkönenno miten se iltakopasu?
07.10.2007ykkönenparanee kokoajan..mutta loppuuko aika...vieläkö tänään kerkiää kalastaa vai pittääkö kohti pohojosta?
26.07.2011Brb KalassaJuu vähän myöhässä tulee mutta missäspäin särkisaloa löysitte tuollasia kivikoita ? itse mökkeilen siellä sukuni mökillä niin voisin hurauttaa kattelemaan jos tietäis paikan... ( PS: sarkisalon förbyssä on kalkkikaivos jonka jälkeen tulee maailman kallein kauppa (kotkanpesä) kalkkikaivosta ennen on saari "Boragarholm" sen kaislikoista tulee napattua komean kokoisia ahvenia sain jopa kerran limemusta raidalliseen feikki krokoon 2 ahventa yhellä heitolla :D kokeilkaa sitä ensikerralla ja siitä vielä sillalle päin on reimari jonka ilmeisesti länsipuolella on karikko (suht syvä mutta moottorit varmuudenksi ylös) sieltä pohja ja mato-ongella kuulemma tulee hyvin ja miksei jigilläkin :) ! Kiva lukea särkisalosta juttuja toivottavasti tulee lisää teiltä !