Kalastus - Lohensoutua Tornionjoella Pellossa 2008 18-23.06.2008

Lohensoutua Tornionjoella Pellossa 2008

Pitkän reissukohteen arpomisen jälkeen edellisen päivän iltana päätettiin, että lähdetään parin edellisen vuoden malliin Samsalan ja Erkin mukana Tornionjoelle lohen soutuun. Teltta aiheutti pientä päänvaivaa, kun oltiin uudenkarhea teltta tilattu ja sehän tulikin sopivasti. No, teltan koepystytysvaiheessa huomattiin, että ei perskule teltan kaaret puuttuu. Samantien pikainen valitusmaili Hämeen Partiokauppaan ja lainatelttaa kyselemään. Samsalalta sellainen löytyikin. Kaikki oli valmista aamulla lähtöä varten.

Matkastakin tuli perus SP-tiimiläinen, kun vaunun rengas paukahti 50 km ennen Pelloa. Vararengas paikalleen ja matka jatkui rengasliikkeen kautta kohti 15 km Pellosta eteenpäin olevaan Lempeään. Hyvissä ajoin oltiin perille. Teltta pystyyn, kahveet tulemaan ja rauhoitusajan päättymistä odottelemaan. Kalaa oli edellisellä viikolla tullut hyvin, joten odotukset kalansaannin suhteen oli paikallaan. Joskin pari edellistä tyhjää juhannusta oli opettanut porukan nöyräksi näissä hommissa.

Ensimmäistä laskua lähdettiinkin lähtöpaikalle odottelemaan. Olimme lähtövuorossa seitsemäntenä. Ensimmäiset oli jo viideltä tulleet ottamaan paalupaikkaa ja eipä niillä huonosti lasku lähtenytkään, kun noin 300m laskun jälkeen niillä oli lohi veneessä. Viidentenä lähtenyt paikallinen soutuguri veti paremmaksi onkimalla 4-5 kg lohen 50 metrin soudun jälkeen. Soutipa onneton kalan kanssa vielä rantaankin väsyttelemään sitä näytöstyyliin tarkoituksena videoida. Olivat jättäneet kamerat rannalle ja videot jäi ottamatta. Meille ensimmäinen päivä ei tapahtumia tarjonnut, joten pehkuihin ja ahkerimmat eli Erkki aamusta liikkeelle.

Toinen päivä oli hyvä päivä. Päivällä kaloja tuli leiriin tasaiseen tahtiin. Lähdettiin toiseen laskuun Samsalan ja mun muijan kanssa. Sen verran oli ruuhkaa Ristikallion lähtöpaikalle, että päädyttiin laskemaan Suomen puolta. Olihan siellä ainakin yksi hyvä ottipaikka, kysymyksessä tietenkin "Koulun kivet". Kivet kopaistiinkin tavanomaisen tarkasti ja näytti jo pahasti siltä, että paikka oli tyhjä ottikaloista. Viimein Samsalan dööri vingahti ja meikäläinen nappasi vavan kouraan. Samantien kala otti näyttävän hypyn ja kohta toisenkin. Viimeinkin pääsee ensimmäistä lohta väsyttämään! Adrenaliinia alkoi jo olla ihan mukavasti ja huomasin jalkojenkin tärisevän niin hemmetisti. Eipä ne istukas kirret ja tanelit vastaavia tuntemuksia tarjoa. Ensimmäisten hyppyjen aikana oli selväksi käynyt myös kalan koko. Sitä samaa se oli mitä 80% leiriin tuoduista kaloista, eli 5-7 kg. Väsytys oli pitkä ja jännityskin tasaantui pikkuhiljaa. Samsala oli kelannut vavat pois ja oli jo valppaana nostokoukun kanssa. Muutamia lyhyitä teräviä lähtöjä lohi otti. Siitä se ei erityisesti tykännyt, kun Samsala koitti nostokoukkua tarjota. Viimein saatiin kala lähelle ja koukattua veneeseen. Sillä hetkellä se lohiapina putosi selästä. Olihan rento päästä ajelemaan virtaa alaspäin moottorilla. Se on lähes varma merkki, että kala on kyydissä. Kala perkattiin, laitettiin pusseihin ja osa jätettiin iltaa varten savustettavaksi ja grillattavaksi. Erkki kävi tällä välin tekemässä tyhjän laskun.

Samsalan kanssa täräytti lohi kiinni vielä seuraavallakin laskulla, mutta se ei ollut meidän kala. Lohi irtosi ensimmäiseen hyppyyn kellertävästä Tami-vaapusta, jolla edellinenkin kala oli tullut. Pienen kiroamisten jälkeen lähdettiin leiriin. Olo oli kuitenkin tyytyväinen. Apina oli pudonnut selästä ja olo oli kaikin puolin kevyt =)

Erkki kävi vuorollaan yleensä yksin soutamassa ja perjantaina päivällä silläkin viimein tärähti. Oli muistaakseni kuuden kilon kala. Kaloja tuli tasaiseen tahtiin, mutta tuuri ei ollut oikein puolellaan vesilläolon ajoituksen kanssa. Kaloja tuli ryppäinä yleensä sitten kun tuli. Erkki meni ensimmäisenä nukkumaan ja oli ensimmäisenä vesilläkin. Lauantaina aamulla se sai jo toisen kalan. Taisi olla reissun pienin, reilu 4 kilonen.

Lauantaina viimein paukahti mulle ja samsalalle toistamiseen. Kuuluisa ristikallio ei ollut meille tarjonnut tapahtuman tapahtumaa ja soudin rannan tuntumassa samsalan ollessa vapamiehenä. Ohjasin veneen ihan rantaan hieman viistosti, kun Hirvas-vaappua uittava vapa teki niin vaisun nykäyksen, että hyvä kun huomasin sitä. Sitten vapa alkoikin nytkähdellä lupaavan näköisesti ja luulot harrista karisivat samantien. Samsala kahmaisi vavan käteensä ja minä kelasin muut vaapukkeet veneeseen. Samsala kelas tyhjää ja vastusta ei tuntunut. Ei hemmetti karkas! Pieni masennushetki, jonka jälkeen hetken ihmettely, että miksei vaappu ui, kun samsala jo antoi siimaa uudelleen ulos. Nyt meinas pojille käydä niin kuin entiselle miehelle. Kala oli pommittanut suoraan päin venettä ja kiinni se oli edelleen.

Kala oli noususta kait väsynyt ja tuli suhteellisen kiltisti lähelle venettä. Ojensin Samsalalle nostokoukun ja aloin videoimaan. Pärskähtelyjen ja lyhyen spurtin jälkeen kala oli veneen vieressä ja Samsala koukkasi lohen kyytiin. Sillä hetkellä meikäläinen unohti kuvaamisen, kun piti varukseltaan mennä kalan päälle, ettei se ammu takaisin veteen. Kamera kiinni ja pari kuolettavaa kopautusta ja rantaan vouhottamaan. Olihan mukava saada taas kala. Painoa tälle yksilölle kertyi reilu 5,3 kiloa ( Video väsytyksen lopusta ).

Sunnuntaina Erkki oli jälleen ollut aamusta liikenteessä. Parvi oli aamulla osunut kohdalleen ja kalaa oli tullut eniten mitä missään vaiheessa. Kun itse pääsin ylös tuossa 12 aikoihin, oli leiriin roudattu jo kymmenkunta kalaa. Samsalan kanssa syöksyttiinkin suurin odotuksin vesille.

Minun soutuvuorolla punaisen kiven kohdalla olin jo tekemässä koukkausta, kun tuli ihme tunne ottaa vielä pikkuisen eteenpäin hyvännäköisen peilin kohdalle. Tuumasinkin Samsalalle, että pitää vielä tuo hyvännäköinen peili kopasta. Samsala tuumasi, että on niitä peilejä. Tuskin oli saanut sanotuksi, kun Tami-vaappuun tärähti. Tämäkään ei ollut meidän kala. Ensimmäinen hyppy ja kala irti. Pieni ketutus päällä laskettiin lasku loppuun ja paineltiin leiriin. Sunnuntai aamu oli parasta kalan tuloaikaa, mutta päivällä sitten hiljeni täysin. Kukaan ei saanut kalan kalaa.

Maanantai soudettiinkin rauhoitukseen asti ilman tapahtumia. Tai olihan siellä yksi tapahtuma. Jätettiin ennen laskuun lähtöä teltat ja kamat kuivumaan. Tiesihän miten siinä käy. Kunnon sadekuuro ja teltat ja osa kamoista ihan märkinä. Onneksi Erkki joitakin tavaroita siirsi sateensuojaan. Vettä tuli kuin esterin p***tä, kun rantauduttiin veneellä. Loikkasin heti veneestä ja kiskaisin venettä rannalle. Kuului kiljahdus ja umpimärkänä oleva mun muija lensi vetotelineen päälle. Miten se ehtikin jo nousta ylös. Pari vaappua persiuksissa kiinni käveltiin vaunulle niitä irrottamaan. Onneksi ei ollut ihoon uponnut, joten lääkärireissulta vältyttiin.

Kamat kasaan ja hävettävän pienen maksun suorittaminen tutuille paikan pitäjille ja kotia kohti. Eipä tarvitse ensi juhannuksena kalastuspaikkaa ehtiä. Alkoi meikäläinenkin tykkäämään kummasti tuosta lohen soudusta.

Luettu 1322 kertaa

Reissussa mukana

EniZei, Reputtelija, samsalaTiimin logo

Piilota kommentit

Kommentit

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy lisätäksesi kommentin.
24.06.2008MakeNo eipä ollut hullumpi reissu ja hyvät kuvat/rapsa.
24.06.2008pokaHienoa, että viimeinkin juhannus reissulla tärähteli.. Ainut harmittava asia on se että en ollut mukana..;)
24.06.2008JataHienoja kaloja, hyvää rapsaa, mukavalta kuulostava reissu. Onnittelut ensimmäisistä lohista. Sitten taas kotipuoleen varsinaisen jalokalan pyyntiin. :)
25.06.2008EniZeiKiitoksia! Kyllähän tässä jo joutaakin hauen pyyntiin =) Niin muuten, kasvohan mulla lajikirjo yhdellä muullakin kalalajilla, nimittäin 300gr säyne paukahti Joonakseen..