Kalastus - SP-Team Kalix-joella 23-29.07.2007

SP-Team Kalix-joella

Maanantaina lähdimme ajelemaan aamusta kohti Ruotsin Männikköä..Ruotsin puolella päätimme vaihtaa reittiä vähän isommalle tielle oikaisemalla jotain pikku teitä pitkin.. No eihän se aivan putkeen mennyt joten sellaisen 50 kilometrin lenkin jälkeen olimme taas alkuperäisellä tiellä.. Pikkuisen saimme kiirettä pitää, että kerkesimme maanantain puolella luvat ostamaan paikallisesta kyläkaupasta..

Luvat kerettiin kuitenkin ostamaan ja päätimme käydä katsastamassa jokea leiripaikan kohdalta, mutta vastarannalta, "eihän tästä ole kuin 12 kilometriä.." Vettä alkoi sopivasti satamaan ja ukkonenkin paukutteli.. Rantaan päästiin ja olimme lähdössä takaisin, niin Samsalan autosta toinen takarengas puhkesi.. Onneksi Samsala oli ollut kaukaa viisas ja ostanut paikkaussarjan ja tupakansytyttimestä toimivan kompuran.. Siinä vesisateessa renkaaseen paikka ja kompura hyrräämään.. Ja taas matka jatkui.. Leiripaikalle, kun viimein päästiin, niin laskettiin, että ajettiin Grytöyalle samassa ajassa, matkaa oli vain puolet vähemmän..

Tiistai
Tiistaina aloitimme vasta todenteolla kalastamisen Ja alku näyttikin hyvältä, kun Samsala sai oliviilla larvalla narutettua nätin ruokataimenen.. Taimenelta maha auki ja syönnöksestä katsomaan mitä sinne pitäisi tarjota, mutta yllätykseksi taimenen maha oli täysin tyhjä.. Vähän aikaa siitä, niin Enizein vesikoholla tarjottuun pintaperhoon nappasi 44 cm harjus.. Illalla vielä sai Enizei pari mitta harjusta.. Alamittaisia taimenia tuli kaikille tasaiseen tahtiin..

Keskiviikko-Torstai
Keskiviikkona Makekin viimein siirtyi uistimista vesikohon käyttöön, kun tuolla jostain syystä taimenet ottaa huonosti uistimeen.. Eikä kauaa tarvinnut Maken pinturia tarjota, kun sai nätin mitta harjuksen.. Siihenpä se kalan tulo tyssäsi ja torstai pyydettiin täysin tyhjää..

Perjantai
Perjantaina Makelle viimein nappasi vesikoholla uitettuun ruskeaan uppoperhoon nätti mitta taimen ja saimme siirtyä taas kalaruokiin..
Illalla siirryimme Kääntöjokisuun alueelle kalastamaan ja paikka vaikuttikin lupaavalta..
Enizein jäädessä puhuttamaan Ruotsalaisia kalastajia nuotiolle, muut singahtivat joelle.. Vaikka paikka vaikutti hyvältä, kalan tulo ei vaikuttanut sen paremmalta.. EniZein viimein siirryttyä kalastukseen olikohan kolmas heitto, kun uppoperholitkaa vietiin, mutta valitettavasti kala irtosi jo ensimmäisessä vedossa..
Tästä vähän aikaa, niin Pokalle nappasi lohiperhoon hyvänkokoinen kala.. Väsytyksen aikana selvisi, että kiinni oli 2-3 kiloinen lohi.. Kaikki muut olivat kauempana kalastamassa ja yksin oli yritettävä saada kala ylös.. Rannassa ei ollut oikein paikkaa mihin olisi saanut kalan vedettyä pitkästi rantaan.. Joten kala kiviä vasten ja Poka vauhdilla kalaan kiinni.. Kala käteen ja itse polvilleen veteen.. Toisella kädellä kiveä ottamaan, että saa iskettyä lohen hengiltä, niin eiköhän kala hypännyt ja lipes käsistä ja jalkojen välistä kohti jokea.. Perukesiima oli sattunut jäämään polven alle ja nätti napsahdus kuului siiman katketessa ja kalan painuessa keskelle jokea.. Melkein siihen sitten loppuikin kalastus, kun Enizei oli kahlaillut koskessa ja kaatunut ihan reilusti, niin piti lähteä vaunulle vaihtamaan kamppeita.. Olikinhan tuo jo yö pitkällä..

Lauantai
Lauantaina menimme jo päiväsaikaan "kääntärille.." Iltaan asti saimme kalastaa, ennenkuin samsalalle nappasi mitallinen taimen.. Tämä kala tulikin jo todella tarpeeseen, kun meillä ei ollut juurikaan muuta evästä jäljellä kuin kahvia.. Olimme laskeneet vähän liikaa kalantulon varaan tuota eväs puolta.. Iltapalan jälkeen lähdimme vielä yrittämään, josko saisimme aamupalankin.. Pitkään yöhön saimme kalastaa, mutta viimein Enzei nappasi nätin mitta taimenen ja aamupala oli turvattu..

Sunnuntai
Aamulla Make heräsi muita aikaisemmin ja kävi vielä kopaisemassa lähipaikat.. Siinä sitten paistoimme taimenen aamupalaksi ja purimme leirin ja lähdimme ajamaan kotia kohti.. Kotimatka sujuikin jo paljon jouhevammin, kuin tulomatka..

Luettu 1867 kertaa

Reissussa mukana

EniZei, poka, samsala, MakeTiimin logo

Piilota kommentit

Kommentit

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy lisätäksesi kommentin.
21.07.2007Lotto-Juikkakoittakaaha saaja vähä isompia kaloja ku viime vuonna. :)
23.07.2007JataJoko on kalaa noussut? Laittakaahan meille malttamattomille jo tunnelmapaloja tulemaan.
28.07.2007Lotto-Juikkason vissii vähä hankalata ko ei kenttiä missään.
04.08.2007ykkönenreissu kuulostaa olleen hyvin tyypillinen SP-Tiimille ..... ;)