Kalastus - Sp-Team Grytöyalla 24-28.05.2006

Sp-Team Grytöyalla

Pienten alkukankeuksien jälkeen pääsimme viimein ajelemaan rauhassa Pajalasta vuokra-autolla Grytöyan lauttaa kohti. Matkalla Kalaparkilta tuli viestiä että 9, 5, 7, 6 kiloisia kaloja oli jo noussut veneeseen, mikä nosti kuumetta entisestään.

Lauttarantaan päästyä tarkistimme lautan lähtöajan ja siinä oli noin 40 minuuttia aikaa, niin Ykkönen pisti pienen pilkin kiinni ja kävi avaamassa pelin pienellä turskalla ja seillä. Mökille päästiin noin puoli yhdentoista aikaan keskiviikko iltana.

Pihassa oli Kyllikki vastassa ja ilmoitti, että meriaittaan ei pääse, mutta voimme mennä vierastupaan ja sehän vain meille passasi. Vene vauhdilla tyhjäksi ja muut alkoi tekemään ruokaa ja me Ykkösen kans käytiin laskemassa vene vesille.

Siinä puolenyön aikaan päästiin vesille ja Nypyltä saatujen karttojen mukaan menimme lähimmälle turskapaikalle syöttikalaa pyytäämään. Kauan ei tarvinnut pilkkejä liottaa, kun reissun ensikertalainen Make sai parinkilon turskan ja sitten siinä nousi muutamia kaloja kaikille. Sitten kiireesti seuraavaan paikkaan yrittämään kissakalaa. Eikä kauan tarvinnut pohjaa kolkutella, kun taas Makella vapa taipui ja reissun ensimmäinen kissakala oli tosiasiaa. Siinä sen jälkeen ei sitten kauaa pilkittykään vaan nukkumaan, että aamulla jaksaa nousta nousuvedelle kalastamaan.

Torstaina kuudelta ylös ja pari putkirautua aamupalaksi ja merelle. Aamulla ilma oli kuin morsian, mutta kala ei ollut oikein otillaan, siispä päikkäreille ja illalla takaisin.
Iltakalastus alkoi taas tutusti parin turskan kalastuksella ja sitten kissakalan pyyntiin. Eikä taaskaan keritty kauaa pilkkiä kun Analle läsähti 6,5kg:n kissakala. Siinä jonkin aikaa tyhjää pyydettiin ja ei kun vain taas samalle ukolle vähän pienempi melkein viiden kilon kissa. Muuta mainittavaa ei sitten saatukaan. Mökillä lämmitimme saunan, niin kyllähän uni maistui sen jälkeen.

Perjantaina aamu oli sumuisen ja tuulisempi kuin torstaina. Taas sama aamupala mitä edellisenä aamuna ja vesille. Ja jälleen samaan paikkaan turskaa syötiksi hakemaan. Siinä sitten paukahtikin mulle semmoinen 5,5 kg turska ja päivä lupas hyvää. Kissakalaan ei saatu sinä päivänä minkäänlaista kontaktia kovasta yrityksestä huolimatta ja syvemmät vedet syyti keilaa sen kuin jaksoi kelata.

Illan nousuvedellä mentiin sitten matalikkoon, jossa oli lokeilla herkuttelut menossa. Vettä oli 20-50m ja isolla alalla pinta pärskähteli, kun seit pitivät omia syöminkejään. Siinä sitten parven alta isoa turskaa ja seitä yrittämään jigeillä. No nappasihan se 9,6kg turska parven alta, mutta ei jigiin vaan kumimatoon. Armoton pumppaus päälle ja Bilteman vapa taipui kun kiskoin kölliä pintaa kohti. Kala pintaan ja koukkaus veneeseen, pari kuvaa ja raporttia sivuille menemään. Pientä seitä tuli niin paljon kuin halusi, mutta isommasta ei ollut tietoakaan. Siinä sitten hyvillä mielin nukkumaan, että huomenna kymppi laitetaan rikki.

Lauantai, viimeinen kalastuspäivä. Eilisestä turskasta innostuneena yritys oli kaikilla armotonta, mutta aamun nousuvedellä emme oikeen saaneet mitään maininnan arvoista. Pientä seitä, turskaa ja keilaa. Siinä syönnin päälle saartenvälistä keskipakkaa haravoimaan ja pikku keilaa nousi armottomasti. Make harrasteli passiivista kalastusta, eli vapa telineessä ja pilkki pohjan tuntumassa. Yhtäkkiä Maken vapaan tärähti noin 60metrin vedestä ja kelaus alkoi. Ihmetys oli melkoinen, kun aikansa kelattua Makelta kuului "Kah, kisu". Sieltä nousi semmoinen kilonen kissakalan pentu.

Ja nappasihan se viimein Ykköselläkin, jolla oli jo melkoinen apina niskassa. Semmoisesta sadan metrin vedestä nappas lujannäköisesti ja alkoi armoton pumppaus kohti pintaa. Pumppausta kesti melko pitkään, kunnes kalan ollessa melkein pinnassa, alkoi Ykkösellä vapa oieta ja kelata sai aivan tosissaan, että saisi pidettyä kontaktin kalaan. Kelausnopeus ei riittänyt ja kala irtosi lähellä pintaa noin 15 metrin päässä veneestä. Kalalla oli onneksi uimarakko jo siinä kunnossa, että suuntana ei ollut kuin pinta. Niinpä kala pompahti pintaan kuin koho ja menimme veneellä vauhdilla paikalle. Kun päästiin veneellä lähelle, keila lähti sukeltamaan pohjaa kohti. Tosin se ei päässyt kuin reilun metrin, niin se lähti nousemaan takaisin pintaa kohti. Heti, kun ylsin koukulla nostamaan niin, koukkasin kalan veneeseen, joka pintaan pulahduksessa oli jo huomattu keilaksi ja keilalla oli painoa 5,5 kg. Siinä sitten iltaa kohti kalastaessa ei taas muuta tullut kuin keiloja..
Yhtäkkiä keskipakalla ollessa kuului armoton tuhahdus läheltä ja ihmettelyä, että mikä se oli. Kohta niitä näkyi vähän joka puolella venettä. Aluksi luulimme, että ne oli pyöriäisiä, mutta tarkempi tarkastelu paljasti ne delfiineiksi. Oli siinä katselemista, kun yksikin delfiini veti veneen ali kasia vähän aikaa ja muut pyöriskeli siinä ympärillä. No delfiinit lähtivät ja kalastus jatkui.

Illalla päätimme suunnata takaisin samalle matalikolle mistä edellisenä päivänä sain reissun suurimman turskan. Suurempi kala tietenkin kiikarissa. Isompaa ei kuulunut eikä muutakaan merkittävää ja päätimme lähteä kokeilemaan yhden kartasta katsotun jyrkänteen. Siinä vesi putosi noin 50 metristä 90 metriin parin metrin matkalla. Penkka oli ihan täynnä kalaa, mutta tuuli oli huonosta suunnasta ja sitä penkkaa oli vaikea kalastaa. Siitä penkan lähialueelta Ana sai sitten kolmannen kissansa, jolle painoa oli kertynyt 3,3kg. Koko ilta oli ahkeraa kalastusta, mutta ei mitään isompaa kuulunut, joten kahden aikaan yöllä lopetimme kalastuksen siltä reissulta.

Sunnuntaina aamusta nousimme ylös, vene pois vedestä ja tavarat kasaan, kämpän siivous ja luovutus, ja matka kohti Suomea alkoi. Pajalasta nousettiin Zafira, jossa siihen oli syyläri saatu vaihdettua ja Oulua kohti jossa oli vuokra-auton luovutus.

Hieno reissu ja kalaakin tuli, tosin kympin rikkoutumattomuus harmittaa. Jäipähän jotakin seuraavaankin reissuun. Kiitos kaikille reissussa olleille ja kotona kannustaneille. Sekä erikoisesti Tapiola-vakuutusyhtiölle, joka hoiti tilanteen hienosti hommaten meille vuokra-auton.

Luettu 418 kertaa

Reissussa mukana

EniZei, poka, ykkönen, Make, Kissa-AnaTiimin logo

Piilota kommentit

Kommentit

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy lisätäksesi kommentin.