Kalastus - Ks-cup 2009, Kuuhankaveden kisat, toinen koitos 03-04.07.2009

Ks-cup 2009, Kuuhankaveden kisat, toinen koitos

Taas koitti viikonloppu heinäkuussa, kun JyPyn miehet pääsivät kisaamaan Kuuhankaveden mestaruudesta KeskiSuomi-cupin toisessa osakilpailussa. Viime kesän kisa meni harjoitellessa, joten tämän vuoden kisaan otettiin uusi ja tarkkaan hiottu taktiikka. Treenattiin Ilkan kanssa aina, kun vapaata jommaltakummalta löytyi. Vapaita ei ollut tosin paljon, ja viimeinen ja todennäköisesti ratkaiseva treeni-ilta meni käsille, kun eräs tunnistamaton vesien ritari vaimoineen tuhosi kalustomme pienellä ajovirheellä.

Viime vuonna olimme todennäköisesti parhaita löytämään järven matalimman kohdan, ja sen pohjatärpin hinta ja turha työ mielessämme opettelimme gepsin kanssa kiertämään matalikot turvallisen matkan päästä. Näin oli yksi ongelma vähempänä matkalla palkintopallille.

Haukia tuli lähes joka reissu, seassa joku parempikin. Ilkan ja Jannen hirmu viikonloppu kymmenien haukien saaliin kanssa kallistutti meidät ajatukseen, että vedämme kisassa pääasiassa haukea. Ottiväritkin selvisivät, ja niillä päätimme kisaan lähteä. Alkukesä oli kylmää, ja suuremmin kuhakontakteja ei tullut, joten tämäkin puolsi ajatusta vetää haukea. Hauella on toki huonommat kertoimet, mutta uskoimme hyvällä haukisaaliilla pärjäävämme. Tarkoitus oli yksinkertaisesti saada enemmän kaloja kuin muut venekunnat, aika simppeliä...

Kisaa edeltävä viikko oli ensimmäinen lämmin, jopa helteinen viikko, ja vedet lämpenivät. Kuhan syönnin räjähtäminen oli siis vain päivistä kiinni. Kisailtana oli kuitenkin viileä ilma, vähän toistakymmentä astetta, ja pohjoistuuli, joten edelleen olimme sitä mieltä, että hauella mennään.

Kisa alkoi perjantai-iltana klo 20. Olimme paikalla hyvissä ajoin, ja ehdimmekin käydä rantabaarilla lähtökahvilla ja karaokella. Kipparikokouksen aikaan oli kova sitominen käynnissä. Kymmeneen vapaan sidottiin setti, jolla vedetään. Käytössä oli useita Trombi/Jesse tuplia, koska niihin Kuuhankaveden hauet olivat hulluina olleet. Siiman päähän sidottiin Trombin Haukionkala, ja vavan mitan päähän hengarilla veturiksi Jesse. Usein hauki oli Trombissa, Jesse oli varmasti luomassa ohessa houkuttelevaa parvivaikutelmaa. Kuha ei jostain syystä tähän settiin hanakasti iske, ehkä runsasuintinen pelti vaapun kanssa hieman hirvittää. Muutamaan vapaan sidottiin hyvin toiminut Jet-set vaappu, pinnassa uimaan, sattumakuhia varten.

Kisa alkoi, ja pääsimme Ilkan kanssa hyvässä rytmissä laskemaan vieheitä pyyntiin. Kipparina meillä oli viimevuotiseen tapaan pikku-Samppa, josta Ilkka onkin koulinut kovan kalamiehen. Ensimmäinen hauki olikin kiinni ensimmäisellä kierroksella. Se kuitenkin irtosi, mutta antoi ukkoihin kovaa taistelutahtoa. Sitten hiljeni... Vetelimme ristiinrastiin hyviä haukipaikkoja koluten, ja selkäpiissä alkoi tuntua siltä, että hauki ei tänään jostain syystä syö. Yhden puntarihauen onnistuimme saamaan, mutta sillä ei vielä pitkälle mennä. Keskeltä selkää nousi yllätystaimen, alamittainen tosin, mutta Kuuhankavedeltä se on harvinainen saalis. Kuvien oton jälkeen pääsi taimen uimaan ja jatkamaan matkaansa kohti Konnevettä, josta sen joku sitten isona kalana uistelee, tai verkkomies vekottaa.

Tunnit kuluivat, ja kalantulo ei päätä huimannut. Ruokalistalla oli paistetut munat, paistetut perunat, ja pihvit. Takilassa uivaan Trombipeltiin otti kala, ja riemu oli suuri, kun kala oli kuha, vieläpä kisamittainen. Kuhavaaput pinnassa uivat kaikessa rauhassa, ja tietysti mieleen ei siinä hektisessä tilanteessa tullut lisätä vaappujen eteen painoa. Kuha kun ei pinnassa tuossa kelissä ole. Minä otin pikku tirsat aamuyöstä, tosin kuuntelin sivukorvalla, miten muilla miehistön jäsenillä menee. Yhdessä vaiheessa oli molemmissa takiloissa kuha yhtäaikaa, molemmat yhtä alamittaisia, ja molemmilla suupielessä Trombin haukionkala.

Aurinko nousi, ja punnitus lähestyi. Nyt siirryin minä puikkoihin, ja Ilkka ja Samppa ottivat nokkaunet. Ei ollut kipparista kiinni kalantulo, sama tahti jatkui. Vajaa tunti ennen aamukuutta ja kisan loppumista tuumattiin, että nyt jos nostetaan kamat ylös, päästään ennen ruuhkaa rampilla vesiltä pois. Näin teimme, ja punnituksessa totesimme, että emme voittaneet kisaa tänäkään vuonna. Komeita kuhia oli pusseissa, ja lukumääräisesti niitä näytti olevan paljon. Kuski, joka lupasi nostaa veneen järvestä, nukkui kotonaan, ja siitä syystä emme päässeetkään kotimatkalle ennen ruuhkaa. Saimme kuitenkin ennen aamukahdeksaa veneen trailerille, ja suuntasimme Pieksämäkeen hiomaan uutta taktiikkaa seuraavalle vuodelle. Iltapäivällä kävimme saamassa kaloja Akin lautalla, yöllä kun se puoli jäi vähän hiljaiseksi.

Kaikenkaikkiaan suunniteltua voittoa lukuunottamatta reissu meni hyvin. Kalusto toimi, siimaa meni alle 2 kilometriä, ja aivan kalatta ei sentään jääty. Taktiikanvalintavirhe oli syynä sijoitukseen, joka oli aikalailla sama kuin viime vuonna. Olimme sijalla 26, veneitä oli reilu 50, joten hieman parempi kuin viime vuonna oli kokonaissijoitus. Kuhia nousi niitä löytäneille veneille paljon, haukia selvästi viime vuotta vähemmän.

Ensi kesänä vedämme kisassa joko kuhaa tai haukea, tai ehkäpä sitä taimenta....

Hartsa79

Luettu 560 kertaa

Reissussa mukana

ilkka81, hartsa79

Piilota kommentit

Kommentit

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy lisätäksesi kommentin.