Kalastus - Pilkkikauden avaus 2012 28-29.01.2012

Pilkkikauden avaus 2012

Lauantai 28.1.2012

Lauantaina saavuin Naantaliin ennen kolmea ja melkein samantien lähdin papan kanssa jäälle. Kuhan pilkkiöitä oli muutama ja kuhia oltiin mekin hakemassa. Kaksi pilkkiää oli lähellä merimerkkiä ja mekin mentiin siihen lähelle. Etsin pilkkikukkarosta vanhan suomi pilkin jolla sain viime talvena kolme kuhaa. Puolalle oli jäänyt tietysti solmu viime talvelta ja oli pakko katkaista siima poikki. Kun viimein sain pilkin veteen oli vettä repun alla noin 7 metriä. About puolen tunnin tyhjän pyytämisen jälkeen kaksi muuta pilkkiää lähtivät pois merimerkin vierestä ja paikka oli meille vapaa. Ensimmäinen reikä merimerkin viereen antoi alamittaisen kuhan joka jäi päivän ainoaksi kalaksi. Kuha pääsi takaisin nopean irrottamisen jälkeen. Viiden aikoihin lähdimme pois ja näin tuli vuoden 2012 ensimmäinen kala saatua.

Sunnuntai 29.1.2012

Aamulla yhdeksän aikoihin saavuimme jäälle ja lähdimme talsimaan kohti Kailon saarta. Ensimmäiset reiät pieneen lahdelmaan noin 4 metriä rannasta. Pilkkinä oli kuusamon kilpa hopea morrilla tapsissa höystettynä ja ensimmäinen kala tuli viiden minuutin pyytämisen jälkeen. Noin 100 grammanen ahven ja äkkiä pilkki takaisin pyytämään. Siltä reiältä ei tainnut tulla kuin yksi sormen mittainen appena ensimmäisen lisäksi. En muista mtä kello oli kun ala 21 pystypilkkiin tuli kunnon tärppi ja ensimmäisenä ajattelin että ennätys ahven oli kiinni,mutta koukussa roikkuikin 200 grammanen hauki. Hetken ihmettelyn ja kuvan jälkeen kala pääsi takaisin mereen. Samassa paikassa olimme klo 11 saakka ja sinä aikana saimme n.20 sormen mittaista ahventa ja kaksi syötävän kokoista. Ainoastaan pahasti vaurioituneet otimme mutta muuten päästimme kaikki pienet kalat takaisin. Lähdimme kävelemään kauemmas paikkaan jossa olimme viime vuonna saaneet yhden kuhan ja muutaman särjen. Paikka oli osittain kuin pommituksen jäljiltä ja reikiä oli tiheästi vieri vieressä. Kuhia ei ollut tai sitten eivät vain olleet syönnillään. Siirryimme ison kiven vierelle jossa vettä oli hieman yli 2 metriä. Pilkiksi vaihdoin ala kaksykkösen ja koukkuihin muutaman kärpäsen toukan. Siltä reiältä tuli ainoastaan yksi kova tärppi joka taisi olla särjen tekosia. Kiven toiselta puolelta sain kaksi todella pientä ahventa. Eväiden syömisen ja sinttien pyytämisen jälkeen lähdimme takaisin Kailon rannalle pilkkimään. Paikalle oli saapunut joku muukin mutta sen verran oli lahdelmassa tilaa että kaksi muutakin mahtui. Samoja sormen mittaisia ahveniahan siellä vieläkin oli ja niitä nousi tasaista tahtia jään päälle. Tökkäsin vavan lumeen ja jätin pilkin pyytämään kun menin kairaamaan uutta reikää syvemmälle. Kesken kairauksen näin kuinka vapa alkoi liikkua pitkin jään pintaa ja lähdin samantien juoksuun jotta saisin vavan pelastettua. Pikainen vastaisku ja avannosta nousi n. 200(?) grammanen ahven. Lähdimme jäältä ennen kahta ja pilkkioöntössä oli neljä paistin karkeaa ahventa.
Pilkit joilla kaloja tuli olivat: Kuusamon kilpa hopea morrilla tapsissa,Ala 21 pysypilkki,nils master baby shad tasuri ja lucky john tasuri.
Ahvenia tuli 20-30 kappaletta joista neljä otettiin ja kaksi jätettiin korpeille. Särkiä tuli kolmisen kappaletta ja yksi hauki joka oli minulle ensimmäinen pilkillä saatu.

Luettu 519 kertaa

Reissussa mukana

Piilota kommentit

Kommentit

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy lisätäksesi kommentin.
29.01.2012Sohjokauhahyvä rapsa! kiva lukea kun ei ole lyhyt!
01.02.2012NonProkalastajHieno raportti, hyvin kirjoitettu ja reissu oli ilmeisesti sellainen perustasoinen pilkkikeikka.