Sivuja: 1 ... 18 19 20 21 [22]   Siirry alas

Savon Saalistajat

(Luettu 108114 kertaa)

Profiili
« Vastaus #315 : 20.05.14 - klo:21:14 »

Olipa mukava viikonloppu. Siis kelien puolesta. Aurinkoo, hellettä ja pläkää...  Cool

Perjantaina soittelin kalakaverille, että minne on menossa lauantaina. Sano että Oravin Lohikunkkuun. Sinne siis minäkin.

Aamulla olimme ennen kahdeksaa autossa laskemassa RS Busteria luiskalle, josta mieto 40km siirtymä Oraviin. Hieno keli veneillä oli, ei siinä mitään.
Kisakeskuksessa ilmottauduttiin ja syötiin aamupala. Samalla vähän kanssauistelijoiden kanssa juttelua ja tuumailua sekä kipparikokous. Olivat saaneet 5.5 aika komeen 7kg järvärin...  Järkyttynyt Huh!
Kympin aikoihin oli lähtö ja kisa loppui viideltä illalla. Raksia uiteltiin ja takilassa oli yksi pelti. Kisan ainut tapahtuma oli pari ätäkkää lähtöä plaanarissa mutta ei pysynyt. Ainut kala oli pieni hauki.

23 venekuntaa oli osallistunut ja kellään ei mitallista lohikalaa ollut tullut, pari komeaa ahventa ja haukea kylläkin!
Illalla oli ajo takaisin kotiin veneellä.

Sunnuntaina olin veneen puikoissa jo aamulla 7:10. Keli oli aivan tyyni ja aurinko porotti pilvettömältä taivaalta.
Sitä se olikin taas, 10 tunnin vedon tuloksena neljä noin kilon haukea. Kesken päivän taas käytiin makkaranpaistossa saaressa lauantaisen kaverin kanssa.

[imghttp://i65.photobucket.com/albums/h233/Pro-Rapala/021_zps16387263.jpg][/img]

Launtaina 24.5 olis taas yhdet kisat, tällä kertaa viisi isointa kalaa aiheena... jospa se joskus osuis.  Hymyilee

Profiili
« Vastaus #316 : 26.05.14 - klo:20:33 »

Osuhan se. Heti kisan alkumetreillä, ekalla lenkillä lähimmästä plaanarista mukava lähtö ja pienien väsyttelyjen sekä haavimisen jälkeen oli mukava 5,89kg/96cm hauki kyydissä. Rupes ihan hymyilyttämään.  Hymyilee

Kuuden tunnin kisa siis oli kyseessä ja kalaa nousi meille aika tasaiseen tahtiin, tosin oli ehkä muutama paikka josta sai tyytyä tyhjiin. Yhteistulos oli 24kpl haukia, jotka painoivat 24,776kg ja viisi isointa 12,712kg. Voitto tuli siis viiden isoimman kalan sarjasta!
Tulokset->> http://www.saimaanvapaa-ajankalastajapiiri.fi/kilpailut/tuloksia/2014/VenekalastusJoroinen.htm

Kisan jälkeen tuli vielä lähdettyä illalla seiskalta neljäksi tunniksi kuhaa uistelemaan ahvenantin  HT-veneellä, mukava oli maata keulassa ja kuunnella radion kautta Suomi-Tsekki peliä...  Hymyilee leveästi
Illan ainoat kalat tuli vähän yli yhdeksän noin 4-5m pakan päältä, johon tuli luiskahdettua vahingossa mutta onneksi vain parilla vieheen menetyksellä selvittiin. Saalis siis pari haukea ja ahventa, kaikki laskettiin takaisin.

Ahven 390g

Kelit kohillaan

Kohtahan ne lomatkin alkas...  Cool

Profiili
« Vastaus #317 : 06.06.14 - klo:11:40 »

Lomat alkoi!  Cool

Tullut nyt käytyä kalassa muutamia kertoja, lähinnä uistelua.
4.6 olin lähes koko päivän uistelemassa klo. 10.00-18.00. Eipä jäänyt reissusta paljon kerrottavaa, kymmenkunta pientä haukea saalis. Tuli lähinnä kierreltyä kahta eri selkää tarkasti läpi.

Tauolta kuvaa:

Eilen oli sitten taas vielä vähän pitempi reissu kaverin veneessä ja jotain tulikin.  Virnistää Vesillä 8.50-18.50 ja kohteena eräs iso selkä Haukivedellä joka on ison kalan maineessa.
Aamu oli perusvarmaa hauen syöntiä, pientä haukea napsu veneen molemmin puolin ja välillä perästäkin takiloista.
Keli oli todella helteinen ja aamupäivästä tyynikin, mutta loppupäivästä meni kalvo rikki selkävesilläkin ja se näkyi heti kalantulossa. Makkaranpaiston jälkeen saaresta lähdimme samoille aamupäivän paikoille ja eipä aikaakaan, kun kaukaisimmasta plaanarista lähti äkäinen nykäisy ja kaukana hyppäsi älytön kala! Pienten väsyttelyjen ja haavimis tohelluksen jälkeen veneessä komea 6,8kg/97cm vihernieriä!  Hymyilee

Päivä jatkui hyvin pienen hauen syönnillä ja taisi väliin osua muutama n.2kg haukikin ja yhdet kuhat sekä ahvenet. Kuhalla painoa 1150g ja raitapaidalla 450g.

Jospa sitä viikonloppuna kävis vetämässä yhden iltareissun.

Profiili
« Vastaus #318 : 10.06.14 - klo:12:43 »

Jep, viimesimmät kalareissut sijoittuvat nyt muistaakseni päiviin 8.6 ja 9.6.

8.6 oli taas vähän pitempi uistelureissu, kello 12.00-19.30. Lähinnä yritin kuhaa, mutta laitoin toiselle puolelle plaanareihin myös pari isoa haukivaappua. Päivän ekat kalat tuli vasta noin kahden tunnin uistelun jälkeen ja sekin pientä hauenluikkia.
Eli eipä jäänyt käteen oikein kun taas kerran hieno ja tyynikeli sekä helle.  Cool

9.6 eli eilen pikainen reissu kaposet kuhavaaput perässä. Taas kerran ilma näytti hyvältä venelaiturissa, mutta vesille päästyä rupesi melkein heti satamaan kaatamalla ja salamoimaan...eipä pitkään kehannut siellä olla, joten tulin pois jo kahden tunnin uistelun jälkeen...saalis ei ollut mitä parhain, muutama hauki ja ahven jotka C&R.

Huomenna onkin sitten luultavsti yöreissu tiedossa!  Hymyilee

Profiili
« Vastaus #319 : 10.06.14 - klo:13:59 »

Pitäisi varmaan itse kirjoitella tänne jotain joten ei muuta kun raporttia kehiin!! Iskee silmää
Tänä vuonna tavoite on perehtyä kuhan kalastukseen joka on joskus vaikeaa joskus helppoa riipuu päivästä. Tämän vuoden reissut ovat olleet vähän liiankin hyviä ensin 3,2 kilonen kuha sen jälkeen kakkonen ja nyt huvikseen kävin jigiä heittämässä niin 1,2 kuha ei hullummin Hymyilee leveästi. Myös koskikalastukseen täytyy ruveta perehtymään kun heinäkuun 3 päivä olisi lähtö kahdeksi viikoksi ruotsiin ja norjaan kalastamaan taimenta,harjusta,lohta,turskaa jne.... joten myös koskikalastus taitoja tarvitaan jotta osaa lukea koskea missä ne kalat lymyää Cool

* 20140531_203725.jpg (1609.52 kilotavua, 2560x1920 - tarkasteltu 151 kertaa.)

Profiili
« Vastaus #320 : 10.06.14 - klo:14:04 »

Vielä kuvaa koski säyneestä Hymyilee

* 20140607_124349.jpg (1896.41 kilotavua, 2560x1920 - tarkasteltu 148 kertaa.)

Profiili
« Vastaus #321 : 16.06.14 - klo:14:32 »

Ahvenantilla kuhakesä alkanut aika nätisti.  Cool Itsellä aika nihkeetä, mutta kyllä se tästä.

Jäänyt nyt vähän tänne kirjoittelu, mutta kalalla on käyty.

10.6 olin tutun kanssa Kangaslammin vesillä kuha-ja ahvenjahdissa hänen neljä metrisellä tasaperäveneellä kera 7hp 2T "Merkkarin". Päätavoitteena oli iso ahven onkimalla särjenhännällä. Lähtö tapahtui klo 17.00. Siirtymä uisteltiin mökiltä neljällä vavalla. Plaanarit yhdet puolellaan ja sivuvavat syvääjillä.
Uistellessa tuli vain pikkuhaukia ja pari ahventa, jotka laskettiin takaisin.
 Onkipaikalle päästyä  rupesimme onkimaan ja pilkkimään sekä vähän jigailimmekin ahventa. Ja huonolla menestyksellä.  Virnistää Ei nykyäkään.
Jatkoimme uistelua ja jäätiin pyörimään erään mielenkiintoisen paikan päälle, josta nosteltiin ajoittain pientä haukea ylös. Olisikohan isoin ollut 1kg luokkaa.
Näimme hetken päästä ruohikon lähellä pomppivan salakoita pinnan tuntumassa... ahvenajo? Päätimme laskeutua paikan päälle ja laskettiin särjenhännät pyytämään. Siitä paikasta yksi 200g ahven... ei hyvä.  Epävarma
Jatkoimme siis uistelua mökille ja uistelua jatkui puoleenyöhön saakka tyynessä kelissä ja auringonlaskussa...  Pusu Kaloista ei kerrottavaa, mutta se ei haitannut. Tai no sitä pikkuhaukea tulee aina..

Next day>
11.6-12.6
Reissu alkoi jo 10.00 venerannasta kamojen pakkailulla. Olihan tiedossa yön yli reissu...  Cool
Elikkä kaverin kanssa oltiin tuumailtu, että uistellaan omilla veneillä erikseen päivä ja käydään sitten saaressa "notskilla". Siitä sitten kaverin mökille uisteltas ja siellä illanviettoa ja ruokatauko. Sitten yökalaan.
Päivällä omaan veneeseen nousi ihan hyvin kalaa, parhaimpina pari 2kg haukea ja yksi 2,46kg/70cm. Kuhia ei tullut kuin pari alamittaista. Ja ahven.  Hymyilee leveästi

Tauon jälkeen uistelimme siis lähes 15km kaverin mökille ja pyörimme vielä mökin lähellä olevia lahtia läpi. Haukea saaliina, kaveri onnistui kepittämään yhden kuhan ja haukia tietysti.
Yöllä saimme joitakin kuhia, kaikki 800g-1150g välissä paria alamittaa lukuunottamatta. Yhteensä kuhia tuli varmaan n.10kpl.  Hymyilee Pari otimme ruuaksi, jotka fileerasimme kello 3.15 rantaan tullessa. Sit oli aika nukkumisen.

Aamulla emme herännetkään klo.6.00 kelloon vaan jatkoimme nukkumista kello ysiin..  Hymyilee leveästi Lähdimme suoraan vetämään kello 14.00 asti ja saimme joitain näpsäköitä kuhia ja pieniä haukia.
Sit mökille taas ja syömään.

16.30 lähdin sitten omalla veneellä kohti mummolaa ja venelaituria.
Mukava reissu oli, lisää tommosia!

13.6 oli välipäivä ja lähdin pois mummolasta ja otimme veneen trailerille laiturista kotiin.

14.6 olikin sitten kotivesillä Haukiveden pohjoispuolella kisapäivä ahvenantin ja FC REISKAN seurassa. Kisa meni aivan lörinäksi meidän tiimiltä, taisi sijoitus olla ihan melkein häntäpäästä.. pari kuhaa ja haukea kävi vain veneessä ja yksi hauki oli sellainen jonka edes viitsi viedä puntarille.. Surullinen

Voittajavene sai komeita kuhankölliköitä, mm. 5kg ja muutamia kahden ja kolmen kilon.
Noh, antaapa nuo tulokset vähän kannustusta, että jotain tuolla Haukivedessä ui..  Näyttää kieltä

15.6 eli eilen oli taas siviiliuistelua. Rannasta lähdin puoliltapäivin ja pois tulin illalla puoli kympin aikoihin. Mukava oli uistella, kun alussa ensimmäisen tunnin aikana viisi kuhaa, jotka kaikki kilon kantturoissa.. isoin 1320g.. täähän on helppoo.  Hymyilee leveästi Parhaiten napsui plaanareista 30-50g puntin takaa. Jatkoin uistelua vain eteenpäin ja päätin tehdä päivästä ns.matkauistelua eli en jäänyt yhteen paikkaan pyörimään. Kolmen aikoihin olin nuotiolla, kun kaveri soitti että oletko lähellä, että voitas käydä tulilla. Mukava oli taas turinoida kun paikalla oli kolme tuttua venettä.
Samalla siivosin kalat saaressa, eipähän tarvia illalla kotona.  Hymyilee
Matka jatkui uistelulla kotiinpäin ja välillä kalaakin tuli...  Nolostunut Parhaimpina 2,68 kg/75cm ja 2,36kg hauen rontit, jotka pääsivät takaisin.

Näin.

Profiili
« Vastaus #322 : 24.06.14 - klo:15:43 »

Parina iltana tullu taas pyörittyä yötämyöten kuhan perässä, mutta kerrotaan nyt muistakin reissuista kun jäänyt kirjoittelematta taas vähään aikaan tänne.  Hymyilee

Olikohan se nyt 18.6, kun olin FC REISKAN kanssa uistelureissulla. Sääennuste lupasi hyvää aurinkoista keliä ja 2-3m/s tuulta, mutta toisin oli. Navakkaa luoteistuulta ja vesitihkua välillä...
Päätimme ekan siirtymän ajella hieman matalemmalle selkäalueelle (3-6m). Puolituntia kerkesimme hinata vaappuja perässä, kunnes ajettiin matalikolle, jota ei kunnolla edes näkynyt plotterissa.  Vaikenee Eipä siinä, ehkä 30min meni selvittäessä vaappuja pohjasta (muutaman jäädessäkin sinne) ja muutama siimasotkukin pääs tulemaan...  Virnistää Eipä ollut enää kiinnostusta siinä jatkaa uistelua, joten ajelimme 5km päähän karttaan merkitylle Linnansaaren leirialueelle tulille eväiden syöntiin.

Tunti vierähti saaressa ja aloitimme vedon jo aika läheltä tulipaikkaa. Tuuli oli vaan yltynyt ja kolme tuntia uisteltuamme tuli mieleen, että jos sitä kohta lähetäis pois. Ei heti lähdetty...
Kaveri huomasi hetken päästä kalan hyppäävän veneen sivulla ja toisiksi uloimmainen plaanari pakittaa lupaavasti. Kaverin vinsattua kalaa lähemmäksi venettä huomaamme kalan ihka oikeaksi JÄRVITAIMENEKSI! Omaan silmään se näytti heti vedessä ollessaan 60cm mittakalalta, mutta mitassa käytön jälkeen kala olikin "vain" 54cm. Eli kala takaisin veteen vaikka vauriotui pahasti koukkujen irroituksessa, sillä vaappu oli nielussa asti.  Itkee Kuvaa en kehtaa laittaa tähän.
Vähän aikaa uistelimme, kunnes lähdimme pois reiluun vasta-aallokkoon raekuuron siivittämänä.

Seuraava kalapäivä oli juhannusaattona eli 20.6. Matkaan lähdin iltapäivästä kolmen aikoihin yksin. Itsellä on aina ollut perinteenä käydä juhannuksena kalassa.
No, uistelu alkoi ihan OK, muutamia haukia kävi irroituksessa ekan puolituntisen aikana, KUNNES...  Järkyttynyt
ISO huvijahti tulee kovalla plaanivauhdilla perästä suoraan kohti.. kelasin plaanareita lähemmäs venettä ja heilutin käsiä, mutta oli liian myöhäistä.  Huh Vene ajaa n.15m päästä venettä ja sai matkaansa n.200m 0.46 Daiwan vetosiimaa, houkutuslevyn, perukkeen, Lappian kuhavaapun ja vielä plaanarin.. onnea vaan hänelle!  Vihainen
Päivän lopullinen saldo neljä kuhaa ja  pieniä haukia +-10kpl. Isoin kuha oli 1,42kg/52cm. Illaksi ja yöksi keli tyyntyi ja oli mukava nauttia hyvästä ilmasta vaikka keli olikin koleahko. Rantaan ajoin kello 0.00.

Maisemaa juhannusiltana

Seuraavaan kalareissuun lähdettiin jo seuraavana päivänä aamupäivästä 10.30 Pirtinvirran ja Huruslahden kuha-apajille. Tällä kertaa ohjelmassa oli vertikaalijigausta kaiun avulla ahvenantin kanssa. Pari-kolme tuntia pyrstöjä heiluteltiin, ainut tapahtuma ahvenantille ja se oli tärppi.
Käytiin välissä kotona ja palattiin illalla uistelemaan Huruslahdelle. Heti setin saatuamme vetoon lähti lähin plaanari kohti Kiinaa! Hetken väsyteltyämme kala kumminkin harmillisesti irtosi. Heti perään kumminkin toiselta puolelta nappasi ihan OK järvikala, 2,69kg hauki HK-Varman Kalkkaroon.
Sitten alkoikin hiljaisempi jakso ja saimme illan aikana vain yhden kuhan.

22.6 taas vesillä Haukivedellä. Kolmen aikoihin iltapäivällä lähdin ja puoleenyöhön olin.
Keli oli loistava, tyyni ja pieni liplatus. Kalasaaliskin ihan hyvä, neljä mittakuhaa ja haukia +-5kpl. Isoin kuha tämän kesän isoin 1,94kg/57cm ja isoimmalla hauella mitat 2,78kg/75cm.
Kuha otti kellertävään 11cm satulalappu Jesseen 50g painolla ja toisiksi isoin kuha ja isoin hauki napsi Frenzyn 20 senttistä jättivaappua.  Virnistää
Ja sattuipa taas alamittataimen vaappuun haksahtamaan, oisko ollu joku 35-40cm. Oli tainnut hauki suunnitella makupalaa siitä kaverista sillä taimenen vatsa oli aika pahan näköisesti verillä ja tulehtunut... on toki saattanut potkuri tai norppakin olla..

Kuvia:

Pitäis tässä joku päivä käydä kokeilemassa haukea vain 20 senttisillä jolkkottajilla...  Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: 24.06.14 - klo:16:00 kirjoittanut Pro-Rapala »

Profiili
« Vastaus #323 : 06.08.14 - klo:16:47 »

Huhuu onko ketään vielä paikalla??? taitaa olla että jokainen on lähtenyt lätkimään täältä Hymyilee leveästi

Profiili
« Vastaus #324 : 06.08.14 - klo:18:53 »

No joo, jäänyt nyt aika paljon rapsoja kirjoittelematta... hiipui vähän innostus yhdessä vaiheessa ja eipä täällä muutkaan paljoa kirjoittele...  Hymyilee

Kalalla toki on käyty ja laatureissuja kun on melkein kaikki reissut ollut kahden päivän mittaisia!  Cool

Profiili
« Vastaus #325 : 07.08.14 - klo:11:43 »

Jokainen kalareissu on laatureissu Iskee silmää