Kalastus - Ängesån ja jockfall 16-19.07.2008

Ängesån ja jockfall

Lähimmä keskiviikko iltana ajeleen kohti Ängesiä. Tarkkaa pleissiä ei ollu, joka kyllä vähän harmitti. Summan mutikassa ajeltiin joki varteen (20km soratietä vaunun kanssa) ja pysähyttiin aina kuuntelemaan, että missä ois koskipaikkaa. Kyllä se sitte viimein löytyiki. Kello oli jotain 02.00 tienoilla, kun saatiin vaunu paikoilleen. Sitte siinä tuumiittiin, että käyään vielä kahteleen muita paikkoja ilman vaunua ja niihä siitä lähettiin. Siinä tuli sitte Ängesin sorateitä ajettua varmaan lähemmän 50 kilsaa, pysähtyen aina kuuntelemaan että oisko koskia. Pienen "ilta-ajelun" jälkeen kun saavuttiin vaunulle niin alettiin syömään ja valmistautumaan kalalle. Paikka näytti lupaavalta parin pintakäynnin johdosta. Kello oli jotain 04.30, kun lähdettiin ensimmäistä kertaa kastautumaan. Ei tarvinnu kauaa ootella, kun ensimmäinen kala oli kiinni eräällä mukana olevalla. Huikea 10cm harjus. Kalasteltiin johonki aamu kuuteen asti ja sitte päätimmä lähtä nukkumaan ja aamulla oli tarkotus lähtä osteleen lupia ja kyseleen vähän, että missä sitä kalaa oikiasti on. Paikka jonne jätettiin vaunu ensimmäisen kerran oli Utterforssen.

Torstai aamuna, kun herättiin siinä kymmenen maissa eli oltiin nukuttu reilut kolme tuntia, niin lähimmä ostaan luvat napapiiri-nimiseltä pysähyspaikalta. Ostettiin päivän lupa. Lupa maksoi 140 kruunua. Kyseltiin että minne sitä pittää mennä, jotta saa kallaa nii eihän ne luukkuhousut osannu puhua suomia ja me viisaat turistit ei tuota ruottin murretta osattu juuri ollenkaan. Fiskeä siinä vähä aikaa jankutettiin niin sitte se napapiirin ukko alako selevittään, että joen varressa mennee hiekkatie ja siinä on sitte kalapaikkaa toisen perään. Paikkoja oli vaan ei kallaa. Paikkojen nimiä en muista. Hienoja paikkoja leiriytymiselle yms. Vesi Ängesillä oli kylläkin huomattavan korkealla, koska 10 metriä rannasta näky risukkoa ja heinää. Lupa kalasteltiin loppuun ja alettiin tutkaileen karttaa, että minne sitä seuraavaksi.

Perjantai aamuna sitten taas pakattiin kamat ja lähettiin vielä ylemmäs, linaälville. Sinne ajettiin taas semmoset 50 km soratietä. Perille kun päästiin niin paikka näytti lupaavalta. Vähän aikaa käveltiin rantoja pitkin niin tuli kyltti Linafallet. Jaahas tais linaälvistä kalaa olla tulematta. Ihan järkyttävän kokonen puttous. Puttous on jyrkempi kuin jockfallissa mutta ei ihan nii leveä. Siinä vähä aikaa ihasteltiin puttousta ja päätettiin, että lähemmän jockfalliin, kun ei tuosta linafalletista mikään kala mee ylös.

Pe iltapäivällä saavuttiin sitten Jockfalliin. Mentiin heti siihen ravintolaan kahtomaan tv-ruutua, jossa näkyi kalojen nousua kalaportaissa. Istuttiin varmaan 15 minsaa ja nähtiin 10 lohta kameran edessä. Siinä täpinöissään ostettiin luvat (110kruunua, paskempi paikka ku änges ku halvemmat luvat) ja lähettiin ruuan laittoon ja valmistautumaan kalastukseen. Perhomiesten vuoro oli olla länsipuolella siltaa ja vastaavasti uistelumiehet toisella puolen. Minä uistelumiehenä menin itäpuolelle ja kahtelin, että minnehän sitä kannattas/mahtus menemään. Laskin yhessä vaiheessa, että 50m matkalla oli 15 heittäjää - sairasta. Menin parikymmentä metriä sillan alapuolelle ja aloin syytämään viehettä. Eihän sieltä mitään ironnu. Sitten näin 150 metriä alempana, että sielähän pomppii kallaa minuutin vällein. Menin sinne ja kahtelin, kun lohet ja taimenet teki kommeita leiskautuksia. Jonku luukkuhousun kans jottai selevitettiin enklanniksi, meinas notta ei ne kalat tartu ko ne tuollai hyppelehtii. Oikiasa vissiin olivat. Mukavahan tuota oli kahtella, kun ihan 2-3 metrin päässä semmonen 5-8kg lohi loiskauttaa. Ens kerralla kun meen niin otan jouskarin ja sillä otan ne kalat. Siinä jonku aikaa kalastelin ja lähin sitte toiselle puolelle. Restaurangisa se emäntä sanoi, että sillasta 300 metriä niin saa kalastaa kummalla puolen tahansa. toisella puolen perhostajat jonotteli omaa vuoroa. Lähin reilun kilometrin päähän sillasta kalastaen koko ajan. Ei ihan turhaa kävelyä, 30cm taimen, 10 cm taimen ja 200gr ahven :D Kaveri oli saanut putouksen yläpuolelta samanmoisen taimenen. Kyllä joillakin perhomiehillä oli ollu kiinni pari kertaa, vaan aina oli päässy irti, kun oli lähteny viemään suurimpaan koskeen. Myös uistelumiehillä oli ollu jokunen kerta kiinni vaa aina oli karannu. Laskettiin yhestä vihosta, että 8 edellistä lohta oli saatu perholla.

Lauantaina kyseltiin parempia paikkoja, niin ei ne oikeen kukaan osannu sanoa. Joku luukkuhousu sanoi, että Ängesån on hyvä, mutta sitä pitää mennä jonnekki jällivaaraan asti. Sielä kuulemma on komiaa harria, taimenta ja lohtakin.

Kyllä tuo Jockfall on semmonen kokeilemisen arvoinen paikka, suosittelen. Siitähän ei ole sitte pitkäkään matka Ängesille eikä muuallekkaan, missä saa olla sitten rauhassa.

Luettu 2506 kertaa

Reissussa mukana

Lotto-JuikkaTiimin logo

Piilota kommentit

Kommentit

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy lisätäksesi kommentin.
24.07.2008EniZeiEttä lohi jäi saamatta.. Itse en oikein perusta tuosta Jockfallista just tuon ruuhkan takia. Olisitte ampunut suoraan Saittarovalle, niin ois Juikallekin lohia paukkunut =) PS. Fiksailin hitusen reissurapsaa tietenkin sisältöön puuttumatta. Hyvää rapsaa!