Kalastus - Kuhaa tekoaltaasta 15-19.06.2012

Kuhaa tekoaltaasta

Perjantaina 15.6 lähdettiin odotetulle kalareissulle kohti Pohjoisen pohjanmaan haapajärvellä sijaitsevaa Hautaperän tekojärveä. Reissu tehtiin veljesporukalla ja matkat taittui nopeasti. Altaalle päästyämme purettiin kalastuskamat autosta ja lähdettiin kuhajahtiin. Sää oli hyvä, eikä montaa minuuttia mennytkään ensimmäisiin tapahtumiin, ensimmäinen tapahtuma kuitenkin jäi lyhyeksi ja jatkettiin matkaa. Toinen tärppi, karkuutus ja kolmannella kiinni. Nuorimman veljen uittamaan Fladenin Daltoniin tarrasi kala joka jokusen tovin jälkeen selvisi komeaksi messinkikyljeksi joka haavittiin veneeseen. Painoa kuhalla oli 1620 g ja se todettiin suurimmaksi altaasta saamaksemme kuhaksi. Kuha verestettiin ja jatkettiin matkaa, kuitenkin tuloksetta ja ensimmäinen kuha vietiin nopeasti maihin. Kuha savustettiin ja ateriana uusien perunoiden kanssa se olikin varsin maittava. Ruoan jälkeen tuulen tyyntyessä lähdettiin hakemaan uutta kuhaa ja vetovieheiden vaihtelun ja muutamien tumppihaukien jälkeen päivän ottivieheeksi nousi reissun lopussa siiman päähän laittamani Vetovelho-vaappu, jolla tulikin päivän suurin kala. Kala oli kuha, jolla painoa 1650 g, pituutta 56 cm ja henkilökohtaiset kuharecordit rikki. Loppureissulla ei tumppihaukien lisäksi mitään huomautettavaa. Illan pimetessä lähdettiin vielä koettamaan kuhaa, mutta nollareissuksi se jäi.

Lauantaina 16.6 Kiireettömien aamutoimien jälkeen lähdettiin uistelemaan 10 jälkeen päämääränä toki kuha, mutta suuret hauetkin olivat tervetulleita veneeseen. Tapahtumia kuitenkin kaivattiin ja niitä saatiin, edellisenä iltana reissun suurimmalle kuhalle kelvannut hologrammikylkinen, siniselkäinen ja oranssivatsainen velho oli taas kuhien mieleen ja kyseiseen vieheeseen mieltyivät kuhat, painoiltaan 1,2 kg ja 1,34 kg. Jälkimmäinen kuha harmittavasti katkaisi velhon turpalevyn eikä koko kaupungista saanut samanlaista. Kuhien lisäksi veneeseen nousi tumppi toisensa jälkeen ja jo tuolla reissulla saatiin todeta veljen uittaman 8 cm jessen olevan pienten kuhien mieleen. Alamittaisia kuhia käytettiin veneessä kaksi ja haukia kolminkertainen määrä. Päivän seuraavat reissut olivat huonompia, mutteivat vallan huonoja. Haukia koon 150-1,4 kg välillä veneeseen nostettiin ainakin toistakymmentä, niin paljon ettei enää pysytty laskuissa. Myös alamittaisia kuhia kävi veneessä samalla veljen uittamalla jessellä toiset kaksi.

Sunnuntaina 17.6 saatiin todeta sään suosivan aamusta alkaen. Aurinko paistoi ja tuulta korkeintaan 1 m/s. Lähdettiin pian uistelemaan upeaan säähän, kuitenkin melko tuloksitta. Tumppeja veneessä kävi taas useita ja alamittaisia kuhia uudet kaksi, samalla jessellä ja Kiffen kuhasaldo näytti miinuskuutta kuuden alamittaisen kuhan jälkeen. Tapahtumia kyseisessä jessessä kuitenkin riitti ja lopulta Kiffen luotto pieneen Jesseensä palkittiin 1030 g kuhalla. Todettuamme, ettei kuhanuisteluun nyt ole asiaa vaihdoimme lajia ahvenenuisteluun. Ahven oli selvästi syönnillä eikä pieniä vaappuja joinakin hetkinä meinannut saada laskettua täyteen mittaansa ahventen, kooltaan 100 ja 150 gramman välissä syödessä hanakasti. Ainakin toistakymmentä ahventa ja saman verran pieniä haukia nousi veneeseen. Paremmat ahvenet otettiin ruokakaloiksi ja pienemmät laskettiin takaisin haukien tapaan.
Ruokatauon jälkeen lähdettiin koittamaan ahventa pilkillä veneestä sään näyttäessä edelleen loistavalta. Täysin tyynessä ilmassa oli mukava pilkkiä hyvällä ahvenpaikalla ja veneessä kävi lähes 30 ahventa painovälillä 100-200. Pilkkeinä käytimme suurimpia pilkkejä mitä löytyi pakista eikä pilkin koko näyttänyt olevan ongelma, suurin ahven (300-400 g) karkasi pinnassa. Ylös otimme 12 pannukarkeaa ahventa, jotka kaikki 150-200 g.

Maanantaina 18.6 aamulla herättyämme aallot olivat huolestuttavan korkeita eikä vesille ollut asiaa. Säätietotus kuitenkin lupasi illaksi tyyntyvää tuulta ja valtaisat tyrskyt tyyntyivätkin muutaman metrin tuuleksi iltaan mennessä. Järven pauhatessa kävimme kokeilemassa eräässä suojaisassa altaaseen laskevassa padotussa pikkujoessa haukea ja ahventa heittäen. Padon luona vettä oli kohtuullisen syvästi, toista metriä mutta kivet söivät vieheen toisensa jälkeen. Jo ensimmäinen heitto toi tulosta, kun pieni hauenpulikka nappasi heittämääni minnariin padon alapuolelta. Minnow Spoon kuitenkin jäi pohjaan ja koetin jigiä todella hyvin tuloksin. Jigiin nappasi hetken päästä hauki, jonka totesimme ensimmäisen mulautuksen jälkeen mahtavaksi haueksi, jolla painoa ehkä jopa yli 3 kg eli reissun suurin kala käsillä. Hauki kuitenkin katkoi pian perukkeettoman siiman uutta jigiä kiinni, muutama heitto ja hauki kiinni, taas hauella kokoa runsaammalti ja lopulta sain hauen rantaveteen. Tuo kookas hauki kuitenkin irrotti jigin suupielestään komealla loikalla ja jäi hetkeksi kirkkaaseen veteen pyytäjänsä arvioitavaksi, tuolla hauella kokoa varmat 3 kg. Lisäksi padolta tuli muutama tumppi ja yksi ahven.
Tuulen tyyntyessä illalla lähdettiin viimeiselle kuhastusreissulle, jonka tuloksena veneessä käytettiin useampi hauki, joista suurimmat kiloisia. Uistelun lopuksi saimme kahden alamittaisen kuhan jälkeen vielä hienon lopetuksen reissulle, kuhan, jolla painoa 1280 g. Kalan saajana Kiffe.

Tiistaina 19.6 laitettiin kamat kasaan ja kohti kotia. Kaikkiaan mainio reissu ja jäi hyvä kuhan maku suuhun.

Luettu 473 kertaa

Reissussa mukana

mikael, kiffe

Piilota kommentit

Kommentit

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy lisätäksesi kommentin.