Kalastus - Hauen lahtuut hankasalmella 12-14.06.2009

Hauen lahtuut hankasalmella

Hauen lahtuut hankasalmella 12.-14.6.2009

kapteenin lokikirja päivä 1.
perjantai 12.6.2009

Reissu alkoi n. klo 14.00 kun Janne päräytti seatillaan kouvolasta hankasalmelle. ja minä pieksämäeltä työmaalta. otettin jarrusta (neste jari-pekka) vähän menovesiä kyyttiin ja suunnattiin hankaveden suuntaan. keli oli aurinkoinen ja osittain tyyni. venevalkamassa jo täys into kummallakin järvelle. lastailtiin siinä vene ripeästi ja surautettiin nelosen jammu laulaen saareen. mökillä ei kauaan kerittykkään sitten oleskelemaan kun lähdimme kokeilemaan hauen syöntiä. muutamia pieniä haukia saimmekin ihan mökin läheisyydestä jotka päästimme takaisin kasvamaan. keli rupesi tummenemaan ja kohtahan se sitten ensimmäisen sadepisaran pudottikin veneeseen. tuumailtiin siinä että noinkohan tuo jaksaa kovemminkin sadella ja siinä samassa alkoi kohina! vettä kaatamalla niskaan, vavat ylös järvestä ja kokka kohti mökkiä. ruettiin siinä sitten saunan lämmittelyyn ja tarinoimaan. saunan jälkeen keli rupesi taas asettumaan ja illalla käyttin vielä pieni lenkki ajelemassa. muutama pieni hauki tuloksena. kummatkin miehet uupuneina käytiin syrjälleen jo 23.00 että jaksettais sitten huominen päivä istua veneessä kuuhankaveden puolella.

kapteenin lokikirja päivä 2.
lauantai 13.6.2009

heräilimme suht aikasin (janne jo neljän aikaan) heh heh. aamupalan jälkeen sitten pakkailtiin kylmälaukku ja romppeet mukaan. aamu oli pilvinen ja ounasteltiinkin että noinkohan sitä kastutaan tänäänkin. lähdimme ensiksi käymään armisvellä (toinen mökki) hakemassa joitain uistimia joita saatoimme tarvita päivän aikana. pikainen kaupassa käynti ja soitto manulle joka veti veneen laskupaikalle kuuhankavedelle. vesille pääsimme noin klo 11.30 aikoihin ja aurinkokin rupesi jo hieman paistamaan pilvien välistä. lupsakka päivä siis luvassa tuumailtiin rannassa samalla kun nostelimme vapoja telineisiin.
suuntasimme kokan kohti ottipaikkoja. päivä siinä sitten vedeltiin ja tasaiseen tahtiin pieniä puikuloita nousi veneeseen. noin 2tunnin uistelun jälkeen jannen stormilla varustettu vapa sitten taipuikin kunnolla! oho! onko pohja? ei! ei se ollut pohja n.4km/h vauhtia, vettä alla 4,5m, vapa aivan uu-mutkalla. siinä samassa kun janne otti vavan telineestä, rupesi siima syöksymään sivulle. ei mitään tehtävissä. aikansa mörkö veteli ja sitten "VOI V*TTU! pääs irti!" noh.. sitä kalaa sitten harmiteltiin aikamme ja pieniä tirrejä nosteltiin... manu kävi hakemassa ensimmäiset säkin kaloja noin 6 tunnin uistelun jälkeen, koska iso kylmälaukku jo kantta myöten täynnä. jaloiteltiin hetki rannassa samalla kun suolistettiin kalat kellariin säilömistä varten. keli oli parantunut huomattavasti, aurinko jo porotti mukavasti. tahti jatkui samana. pieniä puikuloita suurin vaan 2,54kg
päätimme lähteä illasta kokeilemaan onneamme suuremman selän puolelle. ajelimmekin pienoisen lenkin tuloksetta ja päätimme nostella vermeet ylös järvestä ja suunnata vene rantabaarin laiturille. tupakat oli meinaan päivän aikana vähentyneet rankasti. baarilta päästyämme laiturille janne huomasi laiturin kaventuneen ja uittikin toisen jalkansa kuuhankaveden lämpöiseen rantaan. dodiin! tuumasimme että eiköhän tämä päivä ollut sitten tässä kalastuksen osalta ainakin kuuhankaveden puolella, kun kellokin jo yli puoltayötä näytti. päräytimme jypy-paatin pellisensalmen kautta hankaveden puolelle. kävimme mökillä pyörähtämässä. risto oli jo saapunut saareen päivän aikana koirien kanssa. ajattelimme että no ei tässä vielä nukuta ja päätimme lähteä vielä koittamaan onnea. no järvelle sitten päästinkin. sää rupesi taas nopeasti muuttumaan. salamoita taivas täynnä ja arvatahhan sitä saattaa tuliko sitä vettä sitten taas lujaa.. kamat kasaan ja nukkumaan.

kapteenin lokikirja päivä 3.
sunnuntai 14.6.2009

taas uusi päivä ja uudet kujeet. aamupalan aikana siinä sitten naureskeltiinkin edellis päivän/yön tapahtumia. noin puolenpäivän aikaan taas vesille koittamaan. tuloksena joitakin haukia. moottori rupesi oikuttelemaan ja sammuilemaan yht`äkkisesti. sitä siinä sitten ihmeteltiin mistä voisi vika johtua. pienen lenkin jälkeen päätimme luovuttaa kalastuksen kun jannella kummiskin vielä ajettavaa n.200km ja minullakin seuraavana päivänä työpäivä. ihmettelin kun moottori ei ottanukkaan kieroksia kun lähdin kiihdyttämään. sammutin sitten koneen ja KAPPAS! ei lähde käyntiin. kone vaan naksaa startatessa. noh! soitto ristolle ja vene sitten siitä hinaukseen. hyvään aikaan levisi sitten kone. mökillä paikat kondikseen ja vene kyytiin. janne ajelemaan kouvolaan haukisäkin kanssa ja minä lähdin illaksi fileroimaan. hyvä reissu oli ja sovimmekin että uusiksi vielä joskus otetaan.

reissun saldoksi tuli komeat 37kpl haukia (päästettyjä ei laskettu) ja yksi komea körmyniska (ahven)

Luettu 418 kertaa

Reissussa mukana

ilkka81, Janne81

Piilota kommentit

Kommentit

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy lisätäksesi kommentin.
28.06.2009hartsa79Mukava rapsa kapteenilta. Hyvän kasan limatuubeja saitte, joutaahan nuita. Onneksi saatiin jammu kuntoon, että saadaan harrastus jatkumaan :)