Kalastus - Höytiäisen lohitreffit päivä 1 19-20.09.2009

Höytiäisen lohitreffit päivä 1

Päivä 1.

Aamulla isän kanssa heräiltiin 06:30 aikoihin aamusta ja valmisteltiin tulevaa päivää varten tavarat valmiiks. Jukka soitti noin 07:30 että on meidän kohalla risteyksessä oottamassa, joten lähettiin omalla autolla ajamaan Jukan perässä kohti huhmaria. Laskettiin vene vesille,auto ja traileri parkkipaikalle ja eikun rantaan raksihuppuja laittelemaan vapoihin kiinni... Kamojen virittely vei oman aikansa ja siinä kello 08:30 aikoihin lähettiin kahvioon jossa oli ilmottautumiset sun muut muodollisuudet hoidettavana.
Kisa aika oli klo 10.00-16.00 +2x30min siirtymät eli 6 tuntia aktiivista kalastusta luvassa kummallekkin päivälle. Kisan alamitat oli Taimen 55cm ja Järvilohi 60cm .Kun kello löi sen 09.30 nii lähti hopea haukka kiitämään kohti höytiäisen selkää (n.60 venekuntaa osallistui ekana päivänä). Ajettiin puntarikosken selälle ja jäätiin kelluntaan siks aikaa kunnes kisa-aika alkoi,jolloin Jukka ja isä laski kelkat,raksit,takilat, KAIKKI kamat veteen ja mie ohjastelin sen aikaa.
Aikaa kului sen tunnin verran ihan tyhjää vedellessä kun sitten plaanarivapa nyökkäs sillälailla että jotai siellä oli. Kelasin kalaa vierelle ja sitten älyttiin et se oli hauki,eikä edes iso vaan ehkä just just kilon painonen,joka sit laskettiin pihtihoidolla takasin kasvamaan.

Jukka ilmotteli että klo 12 pitäis syönti alkaa ja just oli hyvät syvyyskäyrät plotterin mukaan edessäpäin. Kuitenkaan ei kaloja sillon vielä näkyny. Isä rupes harrastamaan aktiivista takila kalastusta iha hyvin vuoks siinä 12.45 paikkeilla ja heti kun oli homman jälkeen istunut ja kahvia laittanu kuksaan niin huomasin että just siinä takilassa kävi kala kiinni, ja se pysyi! tartuin vapaan heti ja yritin laukasta mutta (joku) oli laittanut laukasijan niin tiukalle että koko puntti piti veivata ylös ennenkun siima saatiin täysin vapaaksi. Kala ei tuntunu ees mitalliselta ku sitä kelas kun se ei tehny mitään liikettä ja vetovastus oli aika pieni joten luulin aluks et kelasin jotain ihan pientä tirrii joka sattu epäonnekseen tarttumaan meidän syöttiin,mutta kun kala tuli lähemmäs venettä,se veti toisen takilan tintti-järvärin matkaansa ja pomppas ilmaan puoli metriä heti sen jälkeen. "äkkiä haavi!" huikkaa isä heti kun lohi ampas ilmoille, "hyvä kala on!". Kala pomppas vielä parisen kertaa ja syöksy pikkupyrähyksiä ainakin viidesti väsytyksen aikana ja Jukalla oli se kiinnijääny tintti vielä välillä lippiksessä kiinni :D levyn taps ja raksin tapsi olivat yhessä niin pitkä yhdistelmä että piti kurkottaa vapaa kohti keulaa että kala tuli haavaus etäisyydelle, pari kertaa sitä yritettiin kunnes se lopulta oli Jukalla varmassa haavipaikassa ja "vum" kala oli meidän. "Kuuskytä ja... kaks!" sano jukka kun kalaa mittaili. "eikun sumppuun vaan" ja aukas lattiassa olevan sumpun luukun ja viskas järvärin sinne.

Koko loppupäivän aikana ei sen koommin tapahtumia ollu paitsi Kinnusen Tommin venekunta sai siitä samalta paikalta ihan vierestä 62cm järvärin myös. Rannassa isä ja Jukka nostivat veneen pikapikaa ylös,laittoivat kamat kasaan,kun samaan aikaan mie menin punnitukseen kalan kanssa. "2514g" sano puntarimies ja anto kalan takasin. Sillon älysin että se oli oma henkilökohtanen ennätys järväri,aikasempi oli sen 100g vähemmän. Kyyrösen Olavi tuli onnittelemaan ja kehotti laittamaan kalan pyrstöstä roikkumaan näytille että tulis hieno rivistö komeita lohikaloja kuvaa varten. Joukossa oli myös 2,6kg Taimen ja 3,1kg Järväri,jotka olivat sen päivän suurimmat taimen ja järvilohi.
Ostettiin vielä jotain makeaa kahviosta ja sit lähettiin ajelemaan isän ja kalan kanssa kotia kohti. Äiti sitä kalaa vähän aikaa kauhisteli ennenkun fileiks se sit laitettiin,vietiin toinen file isovanhemmille ja toinen file Jukalle kun ei tainnu meillä sille olla tarvetta.

Hyvä alku treffeille ja jopa 21 kalaa tuotiin puntariin!
Kirjotan vielä päivä 2. reissun erikseen sen takia että mahtuu enemmän kuvia :) nämä kuvat ekalta päivältä ja oltiin 9. sijalla ensimmäisen päivän jälkeen

Luettu 816 kertaa

Reissussa mukana

Akhu-

Piilota kommentit

Kommentit

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy lisätäksesi kommentin.
20.09.2009Akhu-keli oli siis tihkusade/pilvinen koko päivän ja tuuli oli 4-6m/s
21.09.2009ilkka81onnittelut komeista kaloista ja 1.sijasta! :)
22.09.2009hartsa79Hienot kalat saitte kisassa, onnittelut! mutta kuka sai tuon Taimenen, siitä kun ei ole tuossa rapsassa tarinaa??
04.10.2009Akhu-se taimen oli kisan suurin nii laitoin sen toho.. en ees muista mikä sen venekunnan nimi oli kuka sen sai.;o