|
Otsikko: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: inrock - 17.01.09 - klo:01:25 Vastailkaa tänne.
EDIT: Siirretty oikeaan alueeseen. -ollimaha EDIT2: Otsikko ja yhdistetty toisen aiheen kanssa Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Jesse - 17.01.09 - klo:10:17 Kannattais lisätä toho äänestyksee ainaki Daiwa.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Gras - 17.01.09 - klo:12:54 Shimano, jokaisella on tietysti omat mielipiteet.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: k.s.k - 25.01.09 - klo:21:21 olen samaa mieltä. keloja on ollut vaikka minkälaisia ja monista keloista olen tykännyt mutta kyllä mulla ainakin on shimanot pelannu parhaiten. nykyinen kelani on shimanon calais 201dc ja se on vahvistanut mielipiteitäni entisestään.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Sopuli - 26.01.09 - klo:17:42 Abu Garcia. Paras ulkonäkö ja hyvin on toiminut pitkään sama kela.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: atter - 20.05.09 - klo:19:19 Moi!Olen juuri ostanut uuden abun vavan, ja tartteisin uuden kelan.Siis etujarrullinen avokela luokkaa 2500-3000.Hintaluokkaa 0-80e.Näin itse olen ajatellut shimanon nexavea,mutta haluaisin ensin kuulla muiden kokemuksia esim. daiwan keloista.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Heku - 20.05.09 - klo:21:24 Shimanolla on yleensä hinta/laatu suhteeltaan hyvät kelat.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: EniZei - 20.05.09 - klo:22:11 Itellä kokemuksia Okuman ja Shakespearin avokeloista. Molemmat ollut hinta-laatusuhteeltaan hyviä. Okumassa on yleensä viiden vuoden takuu, joten sen takia nostaisin yhdeksi vaihtoehdoksi hintahaarukan yläpäähän Okuma Espinan.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: atter - 21.05.09 - klo:05:45 Viiden vuoden takuu on kyllä kova juttu...Kuinkas nuo Shakespearit?
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: r3ap3r92 - 21.05.09 - klo:09:06 en suosittele shakespearii mulla oli joku 60 euron kela siinä oli siima aina ihan sotkussa puolaus ei oikein toiminu. daivalla ja okumalla on ihan hyviä keloja.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Jesse - 22.05.09 - klo:13:49 Shakespieristä ei oo kokemuksia, mutta Shimanon, Okuman ja Daiwan kelat on mun mielestä hyviä.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Braven - 24.05.09 - klo:09:27 Männä viikolla paikallinen kalastustarvikemyyjä esitteli minulle haspelia, jossa on 10 vuoden (!!!!) takuu. Ei voi olla paskaa tuollaisella takuulla. Liikkeen osoite on www.kalastukauppa.com (vähä mainostan tässä, tsori ::) )
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Träppi - 30.05.09 - klo:20:22 Abu Garcia ja Shimano on parhaita ;)
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: r3ap3r92 - 30.05.09 - klo:20:28 abu ja daiwa. Shakespear on syvältä.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Jesse - 31.05.09 - klo:09:25 Abu Carcia, Daiwa ja Shimano ovat mielestäni parhaita. Noista paras sitten on Shimano.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: dobbby - 31.05.09 - klo:10:39 Shimano! 8)
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Dragon - 31.05.09 - klo:18:01 Itselläni on tällainen Tica spinfocus GK3050. Ainakin nyt n.10 kalastuskerran jälkeen kela vaikuttaisi ihan hyvältä.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Youkka - 31.05.09 - klo:19:58 Onko kellään kokemusta abun lippulaivasta cardinal sorön avokelasta? itse vähän ajatellu semmosen hankkimista mutta missään ei ole niitä niin ei pääse hiplaileen.
EDIT: Siirretty toiselle alueelle. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: jumbo1 - 01.06.09 - klo:11:04 meikäläisen mielestä Abu Carcia mutta kertokaa mielipiteenne...
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Jesse - 01.06.09 - klo:13:23 meikäläisen mielestä Abu Carcia mutta kertokaa mielipiteenne... Samaa mieltä. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Vesulio - 01.06.09 - klo:20:53 mulla on ollu 1 Shakespeare, 1 abu garcia ja 2 shimanoa ja kyllä shimano on niistä ollu paras meikäläisen mielestä. toisen shimanon ostin juuri täks kesäksi ja on ollu hyvä sen mitä oon kerinny kalastaa.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: r3ap3r92 - 02.06.09 - klo:07:52 abu ja daiwa. Käytössä on Daiwa Gold Casto 80, ja toimii loistavasti.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: lohiKalat - 03.06.09 - klo:10:39 "Moninkertainen testivoittaja" Daiwa Laguna hajosi yhden kesän kevyen käytön jälkeen. Vaihdoin tuohon Soröniin ja ainakin alkuvaikutelma on todella hyvä. Eräästä Eteläpohjalaisesta ostoskeskuksesta sen saa suht edullisestikin . . (jos ei tule kauheasti matkakuluja). -Lohikalat
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: atter - 04.06.09 - klo:21:18 Joo voi panna vaikka lukkoon koko foorumin,nyt on käytössä 2500 fa shimano nexave.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: atter - 04.06.09 - klo:21:24 Ostin tuossa eilen uuden kelan Shimano Nexave 2500FA:n.Vapani on Abun Conolon Classic 6` jossa viehesuositus 12-27g.Nyt kun olen laittanut kelan vapaan kiinni,se näyttää epäsopusuhtaiselta.Siis onko tuo 2500 vai 2000 sopiva luokka tuolle vavalle?
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: atter - 04.06.09 - klo:21:28 Aijai,kyllä vaaka kallistuu ainakin hieman shimanon puolelle.Ostin eilen uuden kelan (Shimano Nexave 2500FA) eikä moitteen sanaa!Tasainen puolaus,hyvä kelausnopeus,kylmätaottu puola ja varapuolana toinen mokoma,sopivanpituinen kampi,hyvä sanka,jne. jne.
SHIMANO Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Braven - 05.06.09 - klo:12:22 Aika lyhyt vapa, mutta viehesuositus "keskikokoa". Ei se liian iso kela ole. 3000+ olisi jo liikaa. Itse käytän 2500 sarjan Shimanoa meritaimenelle ja hauelle 15-40g/270cm, mutta myös jigatessa 5-21g/210cm.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Braven - 05.06.09 - klo:12:23 Makuasia.. Mutta pääasia, että se on Shimano!
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: atter - 05.06.09 - klo:13:59 No tässä vielä kuvaa:
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Jyssi - 05.06.09 - klo:15:07 hei hauennarraaja ! hankitko ton vavan erikseen ja mitä se mahtoi maksaa? :)
ja jooo ootko päässy viä kokeileen ? ;D Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: atter - 05.06.09 - klo:15:48 Joo,ostin erikseen.69e,mutta sain motonetin tarjouksesta puoleen hintaan.
Olen kokeillut,lyhyeksi vavaksi melko tunnokas ja herkkä,ei kuitenkaan liian löysä. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: atter - 05.06.09 - klo:18:14 Mutta olisiko 2000 tolle vavalle parempi kuin 2500?
Tuo siis semmoinen perusvapa: ruokahaukia,jigiahvenia ja satunnaisesti taimenta,kirreä jne. Ehkä kuhaakin.Ei siis mihinkään raskaaseen ennätyskalayritykseen.Raskaampaan kalastukseen ostan varmaan heittohyrräsetin. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: oppipoika - 05.06.09 - klo:18:47 Hauennarraajalle antaisin neuvoksi vähentää kelelta 3-4 mm paksuudelta siimaa
Kun käytät kevyestikelautuvaa viehettä siima melko varmasti pursuaa yli puolan laippojen Siltä tuntuu ettei innostusta tarvi toivottaa. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Jyssi - 05.06.09 - klo:21:56 Joo,ostin erikseen.69e,mutta sain motonetin tarjouksesta puoleen hintaan. Olen kokeillut,lyhyeksi vavaksi melko tunnokas ja herkkä,ei kuitenkaan liian löysä. juu määkin bongasin ton kaupasta, makso jonku 30 € mutta en kuitenkaan ostanut (vielä) ;D Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: ^^(juge)^^ - 05.06.09 - klo:22:15 Niin vähän tälläästä hyvää avokelaa hankkisin.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Jesse - 06.06.09 - klo:08:48 Joku Shimanon kannattais varmaan sun hankki kun ne on kestäviä.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: ^^(juge)^^ - 06.06.09 - klo:09:10 Tiiätkös paljon niiden hinta on yleensä? Niiden hyvien.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Jyssi - 08.06.09 - klo:09:59 itse tykkään tuosta shimanon 4000 parhaana mitä mul on ollu, 2 semmoista ja kestänyt jo piiiiiiitkän aikaa. hinnasta en kyl vaan tiiä :-\
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: pääkallokalastaja - 08.06.09 - klo:10:05 Abu Carcia ja shimano. Niistä parempi on abu,
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: skfin - 19.06.09 - klo:15:45 Kallis Daiwani ei ole ikinä pettänyt. Kaikki on tarkkaa ja heittokalastuksessa on hyvä tuntuma uistimeen.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Daiwa - 08.07.09 - klo:20:48 Ykkösenä tasoissa tulevat minun listalla Abu Carcia ja Daiwa. Molemmilla on tullut kalasteltua koskessa ja hintansa ovat haukkuneet monet kerrat, eikä vikaa ole ollut kuin yhdessä Abun kelassa ja sekin uutena. Näitä ainakin ite suosittelen kokemuksien kautta.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Allu96 - 13.07.09 - klo:12:04 Shimano!
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Tuke - 20.07.09 - klo:16:15 Kyllä se on shimano. Itellä ollu 2 vuotta ja todella hyvin on pelannu. Loistava tuo juttu että voi kelata sen verran aina taaksepäin että tulee se sangan kohta jota siima koskettaa niin siihen vavan kohalle.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Korkki88 - 20.07.09 - klo:17:07 Itse tykkään heittäessä shimanon keloista ja sit ambassedeurit on käytössä kun tulee vedettyä.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Eris - 20.07.09 - klo:18:37 Abu Garcia ihan ylivoimasesti ;)
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Dinotaunus - 07.09.09 - klo:21:06 HEH...Itse suosin eniten Daiwaa ja Shimanoa...Mutta on mukava kuulla mistä kelosta muutkin pitää...Aika monelle tulee shakespearista mieleen vetouistelu... ;)
Ostin juuri Daiwan REGAL 2500 XiA ja siihen daivan 7jalkainen vapa... Kuva kelasta: http://fishwithjd.com/wp-content/uploads/2009/02/diawa-regal-2500-xia.jpg Osa keloista mitä katselin arvosteluja oli Rialinnan sivuilta http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=1 Rialinnan sivuilta päätellen AINAKIN Kinetic, Fladen ja JN ovat ''Halpis keloja''... EDIT: Siirretty toiselle alueelle. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Eris - 07.09.09 - klo:22:18 Kyl se Abu itellä parhaiten toimii :)
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: MrSnoopy - 08.09.09 - klo:11:28 ite ostin just shimano saros 3000f ja on kyllä sen verran hyvä ettei voi sanoa muuta kuin shimano. vaikka hintaa löytyy niin on sen arvonen ja pieksee muut samanhintaiset mennen tullen.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Dinotaunus - 08.09.09 - klo:14:35 No toi mun Daiwan kela on näköjään aika lailla samoilla sisuskaluilla jotain pienikä eroja ja tietysti merkki minkä hintainen kelas oli?
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Jesse - 08.09.09 - klo:15:55 Noista mun mielestä 2 parasta on Shimano ja Daiwa. Molemmat on toiminut mulla tosi hyvin.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Fredu97 - 08.09.09 - klo:16:43 shimano ja abu ovat parhaita! ;) ;) ;)
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: fisherman97 - 08.09.09 - klo:17:32 Abun kela on ollu paras ja on toiminu koko kalastus harrastukseni ajan, kerran vaan meni vapa poikki mut se on mun eka kela. ;D
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Daiwa - 11.09.09 - klo:21:27 Tähän asti oon käyttänyt Shimanoa, Daiwaa, Shakespearea ja Abua. Shimano ja Shakespeare ei halunnut tehdä yhteistyötä, niin eipä niitä sitten ole tullut hankittua enään. Siirryin Daiwaan ja Abuun, ne on sitten ollut huippu keloja. Tämä on kumminkin pikkasen väärä tapa arvostella keloja, kun niitä on kumminkin eri malleja niin paljon ja kaikki on erinlaisia, mutta nuihin luotan nyt.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: enkelimies - 12.09.09 - klo:20:45 tuosta listasta puuttuisi D.A.M, itselläni uusi ja ensimmäinen hyrrä juuri D.A.m Power Stritke, joten siksi tämä viesti. :)
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Braven - 13.09.09 - klo:06:58 Miks taas tämmönen aihe? Tuolla on ihan täysin samallainen kysely menossa.
http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/kelat_vavat_ja_siimat/paras_kelan_valmistaja-t1534.0.html Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: StS - 13.09.09 - klo:08:15 Vetopuuhissa ei ole Okuman voittanutta ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Antti-Tapio - 13.12.09 - klo:10:40 Mielestäni Vivan haspelit (omistan cd500f ja cd3000f galetean) on tällä hetkellä hinta laatu suhteeltaan yksi parhaista heitto haspeleista ja mikä parastase myöntää olevansa kiinalainen
ja on myös kiinalainen :o :o melkein kaikki muut kelat ovat jonkun muun maalaisia mutta valmistettu kuiteskin kiinassa :'( :'( ja tietenkin tuo 10 vuoden takuukin lämmitti osto hetkellä Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Braven - 15.12.09 - klo:09:50 ite ostin just shimano saros 3000f ja on kyllä sen verran hyvä ettei voi sanoa muuta kuin shimano. vaikka hintaa löytyy niin on sen arvonen ja pieksee muut samanhintaiset mennen tullen. Just itte arvon, tilaanko jenkeistä Saroksen 2500 vai Stradic 2500. Periaatteessa melkeen sama kela, mutta saros hiukan edullisempi tasan 100e veroineen. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Jokipoika - 26.12.09 - klo:14:28 Okuma vakuuttaa tämän talouden ja niitä on kolme kappaletta. (2x Cimeron CIP-40 + CIP-15)
Kolme niin hyvää kokemusta nyt alla, että tulee olemaan valintana myös jatkossa, vaikka Suomalaiset tuota karsastavatkin vielä melkoisesti. Syytä en tiedä? Okuma on puskaradion mukaan nostamassa hintoja ja tulossa ensi kaudelle entistä kovemmin, joten nyt kun niitä vielä saa edukkaasti, niin kannattaa tarttua tarjouksiin. ;) Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Pessi - 26.12.09 - klo:17:25 Abu ehdoton suosikki. Heittokelana vanha abu garcia cardinal 53 joka pelaa edeleen moitteetta. Vetokeloinen 1 kpl 7000 ambassadeur made in sweden, 3 kpl 7000 ambassadeur made in taiwan ja 6 kpl 7000i ambassadeur made in china keloja. Olen siis täysin merkkiuskollinen abulle ja en suotta. Ei ole vielä vastaan tullut abun voittanutta.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: _jeppe - 14.02.10 - klo:21:15 Shimanoilla on hyvä hinta laatusuhde joten Shimano paras omasta mielestäni.Mutta toiseksi parhaimpia ovat Abun kelat. :)
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: ollimaha - 14.02.10 - klo:22:42 Shimanoilla on hyvä hinta laatusuhde joten Shimano paras omasta mielestäni.Mutta toiseksi parhaimpia ovat Abun kelat. :) Hiukkasen oon erimieltä tässä.. Shimanolla on pirun kalliita keloja, jotka ei kaikki kuitenkaan kunnolla vakuuta. Toisinkuin Okuma, jolla huippukelojen hinnatkin pysyvät siinä 100 euron huiteissa, ja hiukan päälle. Shimanolla kun nuo huippukelat tahtoo maksaa satoja.. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: miska k - 15.02.10 - klo:15:53 Avokeloissa paras on Shimano ja hyrräkeloissa Abu.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: kalastaja95:D - 15.02.10 - klo:16:00 kyllä se okuma on hyvä:D
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Korkki88 - 15.02.10 - klo:19:29 Avokeloissa paras on Shimano ja hyrräkeloissa Abu. Komppaan tätä 8) Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: _jeppe - 16.02.10 - klo:16:35 Hiukkasen oon erimieltä tässä.. Shimanolla on pirun kalliita keloja, jotka ei kaikki kuitenkaan kunnolla vakuuta. Toisinkuin Okuma, jolla huippukelojen hinnatkin pysyvät siinä 100 euron huiteissa, ja hiukan päälle. Shimanolla kun nuo huippukelat tahtoo maksaa satoja.. Joo no itelläni ei ole kokemusta noista Okuman keloista. Mutta kyllä olivat aika hyvän näköisiä ja kyllä niitä nähtävästi monet kehuu. Tuollaisen Okuman voisi vaikka ostaakin kesällä :) Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: zaukko - 08.04.10 - klo:16:00 shimanon 2500RB avokela on kestänyt jo kolmisen vuotta käytössä :) monet kerrat on kastunut ja kolhiintunut mutta ei ole ruostunut eikä mitään osaa ole tarvinnut vaihtaa... ;)
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Barra - 08.04.10 - klo:17:05 Laitoin Daiwa, koska on ainoa kela joka on omassa käytössä jäänyt ehjäksi pitemmällä ajalla. Abu olis sitten toisena. Shimanoa en koskaan ole hankkinut, ja tuskin tulen hankkimaankaan, kun kelaa ostaa erikseen niin jostain syystä Shimanon keloja ei tarjota koskaan. Muita kylläkin.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Tupa - 08.04.10 - klo:20:06 Ei oo mistään muusta kokemusta ku okumasta ja abusta. :-[ Mutta hyvin ovat toimineet.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: ramiXD - 10.04.10 - klo:14:38 Shimano, jokaisella on tietysti omat mielipiteet. shimano. halpa ja hyvä ;)Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Lasiahven - 29.05.10 - klo:09:04 Vastasin Daiwa, kestänyt mulla parhaiten
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Kala87433 - 20.06.10 - klo:18:52 Shimano.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: hauki97 - 20.06.10 - klo:18:56 Okuma itellä on ja tosi hyvä ei mitää vikaa (:
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Dj_God - 20.06.10 - klo:19:28 Okuma itellä on ja tosi hyvä ei mitää vikaa (: Yhdyn tähän.. Vallan mainio kapistus. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: fisherman97 - 24.06.10 - klo:13:31 Abu on kyllä ehdoton ykkönen. Nyt on ollut käytössä vajaat 2v ja ei oo mitään moittimista. Shakespearin kelat ovat oleet aika syvältä hajonnu jo 3 kpl vuoden sisään...
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: theKalastaja - 28.07.10 - klo:15:13 Okuma ja Shimano on molemmat tosi luotettavia keloja.Äänestykseen laitoin Shimanon.Jokaisella on tietysti kokemuksensa ja mielipiteensä.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: samppa96 - 28.07.10 - klo:15:56 Itelläni Daiwan kela ja hyvin vielä pelittää.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: _Junior_ - 29.07.10 - klo:01:44 Okuma on luotettavin. Shimano on kanssa, mutta okumassa on ollut vähemmän ongelmia. :)
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: NonProkalastaja - 03.09.10 - klo:11:35 kyllä toi shimano on vaan niin pirun hieno ja hyvin toimiva ;)
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: köntsä - 03.09.10 - klo:15:49 kyllä toi shimano on vaan niin pirun hieno ja hyvin toimiva ;) Yhdyn samaan. Toimii moitteettomasti ainakin peruskelana.Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: fisustaja92 - 03.09.10 - klo:16:25 Kylläpä näyttää porukka Shimanoa suosivan, varsinkin annettujen äänien perusteella ;D Ja varmasti olen kaiketi aiemmin maininnut, että olen Shimanoon vannoutuja. Shimanon perus 9 kinttusia keppejä ei vain millään tahdo löytää, vain lähinnä jigailuun/jerkkailuun... Täällä päin maailmaa siis.
Shimanolla on nuo halppisvirvelitkin OK, verrattuna esimerkiksi Abuun, jonka haspeleihin ei tosiaan ole luottamista, omasta ja kolmen kaverin usean vuoden kokemuksesta sanon heidänkin puolesta. Tyypillisin vika: Jarru rikki. Ihan kylmiltä, ei tarvitte edes olla taistelu menossa, kun "riks raks ja poks". Abun hyrrät ovat kyllä kiitettäviä. Oman kokemuksen pohjalta, TOP 3 HASPELIT: 1. Shimano 2. Daiwa 3. Tätä paha sanoa, en ole useaa eri merkkiä kokeillut... Abu/Shakespeare taistelu. TOP 3 UMPPARIT: 1. Daiwa 2. Abu (yllättäen) 3. Shakespeare Muita merkkejä en muistaakseni ole umppareissa omistanut, ottaen huomioon jotta kalastin niillä ensimmäisestä heittokaudestani 3/4 osaa... Hyrräkeloja on vain yksi ollut: Ambassadeur Blue Max. Oli ihan OK, pari kertaa käytin ja myin pois, haspelimiehiä ;D Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Mäski - 04.09.10 - klo:10:03 Minulla on ollut joskus kauan sitten joku Daiwan umpikela, mutta nyt se taitaa olla jo atomeina.. :D Tällä hetkellä käytössä Daiwan ja Shimanon avokelat, mutta tuota Daiwaa en käytä juuri yhtään. Tuo Shimano on tarpeeksi hyvä minun käyttöön.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Haumeni - 06.09.10 - klo:16:06 Oliko kyse hyrrästä vai haspelista, ei kai kuitenkaan umpisesta? Abu tekee ylivoimaisesti parhaat hyrrät, shimano taas haspelit!!!
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: lahna95 - 13.04.11 - klo:15:15 Omaa kokemusta on Shimanosta, Abuista, Okumasta ja Patriotista. Jos näistä valitsen niin Okuma ottaisi kyllä voiton. Sen hinta-laatusuhde on erit. hyvä.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Lapamato - 13.04.11 - klo:15:23 Abun Ambassadeur on hyrristä parhain. Siimanpäästö saa vähän miinusta, kun se pitää semmoista outoa ääntä, kun vetää siimaa ulos. Shimanoa taasen kannatan avokeloista. Ja umppareista: What a Suprice! Abun Abumatic, Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: juppi82 - 13.04.11 - klo:15:38 Shimanon puolelle kallistun. Se vaan on niin kestävä kela, jopa halvemmatkin shimanon kelat kestää hyvin käyttöä. Eikä ikiniä ole muutenkaan ollut ongelmia shimanon keloissa ainakaan mulla, verrattuna vaikka aina hajoavaan daivaan.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Maekine - 11.05.11 - klo:15:18 Kokemusta on monesta kelasta, mutta abu ja okuma käressä. Okuma abua hivenen parempi.
Shimanollakin on ihan hyviä keloja, mutta hinta on kallis, eli hinta-laatu -suhde on huonompi. Esimerkiksi n. 80e hintaisen Shimanon ominaisuudet ovat samaa luokkaa kuin vaikka Abun n. 50-60e hintaisen kelan. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: enäjärvenkauhu - 11.05.11 - klo:16:51 Paras kela ehdottomasti penn. Kestää kovaakin rallia, en löydä miinuksia. Mulla on penn battle
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: SamPPaT - 15.06.11 - klo:23:31 Paras on ehdottomasti fladen, koska itsellä on sellainen ja se oli halpa. Vikoja on ollut vain ruuvien irtoilu...
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Dj_God - 16.06.11 - klo:13:13 Paras on ehdottomasti fladen, koska itsellä on sellainen ja se oli halpa. Vikoja on ollut vain ruuvien irtoilu... No ei tuo ainakaan itseäni kovasti vakuuta. Ei vaikuta kovin laadukkaalta kelalta, jos ruuvit tippuu itsestään. On vain ajan kysymys, milloin hajoaa käsiin koko kapine. Ja toisekseen, kestääkö tuommoinen kela isomman kalan aiheuttamaa rasitusta? Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: JuhannusKala - 16.06.11 - klo:19:45 No ei tuo ainakaan itseäni kovasti vakuuta. Ei vaikuta kovin laadukkaalta kelalta, jos ruuvit tippuu itsestään. On vain ajan kysymys, milloin hajoaa käsiin koko kapine. Ja toisekseen, kestääkö tuommoinen kela isomman kalan aiheuttamaa rasitusta? Niin no samaa mieltä... No vastaus aiheeseen: Shimano, koska omista (oikeastaan iskän kela mut ite käyttäny jonkun verran, anyway...) ehdottomasti kestävin tähän mennessä,kestänyt yli viisi (jopa kymmenen, en tiedä) vuotta ilman minkäänlaista huoltoa/rasvausta ym eikä ole ollut mikään kallein kela, jostain perus viidenkymmenen euron setistä joskus ostettu. Ja siimat oli alkuperäiset vielä viime kesänä... Ottaisin (ehkä) Abun tai Okuman, jos olisi omassa käytössä kokemuksia, mutta kun ei oikein ole. Daiwa saattaisi myös tulla, muttei siitäkään (ainakaan vielä) tarpeeksi kokemusta Daiwan valintaan. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Fishh - 16.06.11 - klo:23:26 Abun kelat mielestäni parhaita! Hintalaatusuhteeltaankin.
Mut en ymmärrä, miks jengi tulee tänne "Shakespeare on syvältä", "No miks?", "En saanu sillä kalaa, siima meni sotkulle" Samallatavalla se todennäkösesti menis muillakin keloilla... Shakespeare mulla oli joskus muutamavuos sitte, ja oli muuten hyvä! Vieläkin toimii täydellisesti veljelläni! Eli voisin jopa sanoa, että shaket on parhaita abun kanssa. :o Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: luuranko - 17.06.11 - klo:07:05 Se on abu ja daiwa ja ne on kai nykyään samaa tehdasta :)
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: JuhannusKala - 17.06.11 - klo:10:02 Se on abu ja daiwa ja ne on kai nykyään samaa tehdasta :) Onko? En oo kyllä kuullu... Mutta jännä juttu, koska eihän Nyt nappaa-lehdessäkään ole Daiwaa vaikka Shakespeare ja PENN on... :-\Ja mitä tulee Shakespeareen, oikein käypä kela, hyvin toiminut, vaikka maksoi 10,50€ (joku voi arvata mikä malli... ;)) Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Pelle - 17.06.11 - klo:10:32 Olin ennen sitä mieltä, että shimano on ainut oikea kela, mutta nykypäivänä itselleni kelpaa lähes kaikki merkit kunhan on vaan hyvä hinta-laatu-suhteeltaan. Patriotin ja okuman keloista on tullut paljon positiivisia kokemuksia. Ei kannata olla merkkiuskovainen, kannattaa testata muitakin merkkejä. ;P
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: theKalastaja - 17.06.11 - klo:10:43 Paras mitä itellä on/on ollut Okuma.Olen omistanut Okuma Sting Ray 330 kelan kohta kahdeksan vuotta eikä ole mitään vikaa ollut koskaan.Millään lailla en ole huoltanut ja pelitää loistavasti.´Mites onko kellään tietoa merkistä Zebco? Isällä on semmoinen 20-vuotta vanha Zebco, ja hyvin on toiminut n.15-vuotta.(isäni siis osti sen käytettynä)
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: JuhannusKala - 17.06.11 - klo:10:43 Olin ennen sitä mieltä, että shimano on ainut oikea kela, mutta nykypäivänä itselleni kelpaa lähes kaikki merkit kunhan on vaan hyvä hinta-laatu-suhteeltaan. Patriotin ja okuman keloista on tullut paljon positiivisia kokemuksia. Ei kannata olla merkkiuskovainen, kannattaa testata muitakin merkkejä. ;P Tuo on aivan totta, mutta kun on suomalainen ja jotain saa päähänsä niin sitä mieltä yleensä kyllä on.. :DOtsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Pelle - 17.06.11 - klo:10:48 Tuo on aivan totta, mutta kun on suomalainen ja jotain saa päähänsä niin sitä mieltä yleensä kyllä on.. :D Jep, näinhän se on. :DOtsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Damonic - 25.06.11 - klo:21:09 Olin ennen sitä mieltä, että shimano on ainut oikea kela, mutta nykypäivänä itselleni kelpaa lähes kaikki merkit kunhan on vaan hyvä hinta-laatu-suhteeltaan. Patriotin ja okuman keloista on tullut paljon positiivisia kokemuksia. Ei kannata olla merkkiuskovainen, kannattaa testata muitakin merkkejä. ;P Totta tämäkin, itsekin olen ajatellut josko sitä kokeilisi eri merkkien keloja mut tähän asti olen luottanut shimanoon ja se on toiminut joten en näe tarpeelliseksi ainakaan vielä vaihtaa merkkiä. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: mattuuh - 07.07.11 - klo:05:23 onko kenelläkään kokemusta penn keloista ?
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: psychocowboy - 07.07.11 - klo:06:46 Haspeleissa hinnaltaan 200€ -> on tällä hetkellä ehdoton oma suosikki Daiwa. Kesto on sitä mitä lupaakin. Toimii takuuvarmasti kuten "vanhan ajan haspelit" kevyellä huollolla. Negatiivisena pointtina että myyntipaketeissa ei yleensä ole varapuolaa. Kaikkia malleja ei toistaiseksi tunnu saavan Suomesta.
Shimanot alussa selkeästi mukavampia mutta väljääntyy todella nopeasti(öljykelat), ei tunnu kestävän ollenkaan suolavettä ja takuuasiat tökkii pahasti (esim yhtä kampea sai odottaa 3kk 260€ maksavaan kelaan, ei hyvä). Myyntipaketeissa yleensä on varapuola. Penn, sen vähän mitä päässyt noita vauraampia kokeilemaan, on todella jämäkän oloinen ja mukava käyttää. Heikkouksia on että tarjonta Suomessa olematonta ja joskus löytyy käsittämättömiä muotoilu ratkaisuja kalliissa kelassa. Abulta ei tunnu saavan edes rahalla haspelia, joka kulkisi missään hinta/laatu suhteessa. Käsittämättömän epämukavia ja viimeistelemättömiä. Varsinkin kun ajattelee millaisia olivat 80 luvusta taaksepäin. Huokeammissa (alle 100€) Tica on ollut jossain määrin toimiva käyttöpeli ilman suuria ongelmia. Muutama tullut vastaan jossa puolaus todella surkea. Okumaa käyttäisin tässä hintaluokassa mutta kelan jalka lyhyempi kuin muissa joten iso kouraisella hakkaa sanka sormille. Tähän hintaluokkaan Abulta löytyy toimivia kunhan ensin varmistaa että tehtaalla on oikeasti muistettu laittaa myös rasvaa sisään ja että rattaista löytyy kaikki hampaat ;). Uudet Shimanon ja Daiwan halpiskeloihin en henkilökohtaisesti enään sekaannu. Ellei jostain satu saamaan vanhaa Daiwan Lagunaa. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: erä koira - 07.07.11 - klo:07:38 Mun mielestä abu ja daiwa ja eikö ne oo nykyään samaa tehdasta? :)
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: avien - 07.07.11 - klo:07:56 Itsellä ainakin on hyvin toiminut nuo Shimanon kelat, ei tosin muista valmistajista paljoa ole kokemusta. Ensimmäinen virveli oli shakespearin umpikela ja se oli kyllä aika susi. Tämän jälkeen tuli vaihto avokeloihin ja ne siis on kaikki ollut shimanoita.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Komissar - 07.07.11 - klo:09:00 Itellä on kokemuksia daiwan pikku haspelista ja abun specialist haspeli ja pro max pikku hyrrä. Kaikki on toiminut hyvin kun muistaa vain huoltaa kauden päätteeksi. daiwassa tuppaa puolan akselin kiinnitys mutteri löystyä, noh vanha on kelakin, mutta toimii vielä moitteettomasta. 8)
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: ᾲᾒῙῙὶ - 10.07.11 - klo:17:22 Abun kelat on parhaita. yhden shakespearenkin olen omistanut ja toimi hienosti. yksi kineticin kelakin on, toiminut hyvin eikä vikoja ole ollut.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: lahna95 - 10.07.11 - klo:18:59 Kokemusta on Shimanosta, Okumasta ja Abusta. Vetokelojen ykkönen on ehdottomasti Abu, ei epäilystä. Haspeleista paras kelan valmistaja on mielestäni Okuma, lähinnä Trion ansiosta. Shimanon halpishaspeli on edelleen varakelana, elikkä pitkäikäinen kela on. Ominaisuuksiltaan hintaan nähden Okuma voittaa Shimanon.
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: KKalapoika567 - 10.07.11 - klo:21:20 kyllä shimanon rarenium CI4 on paras!! okuma tekee kans pennin kanssa laatua :D
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Braven - 10.07.11 - klo:22:56 kyllä shimanon rarenium CI4 on paras!! okuma tekee kans pennin kanssa laatua :D Komppaan! Mulla Stradic CI4, eli melkeen sama kela. Kyllä pelaa ja on mukava käyttää. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: Revontuli - 10.07.11 - klo:23:20 Kokemusta ei ole saman hintaluokan keloista. Omistan Shimanon, Abun ja Shakespheren.
Shimano kallein, Shakesphere halvin. Shakesphere on uusin, ja siitä ei ole oikein kokemusta. Shimano on toiminut parhaiten, onkohan ihme kun on kalleinkin.( Maksanut luultavasti setti ~80€) Abu on toiminut -Ok-, kelasta läystyy jatkuvasti kammen toisella puolella oleva napukka, joka pitää sen kammen kiinni. (Setti maksanut ~40€) Shakesphere on toiminut hyvin tähän asti, yksi käyttökerta, joten en voi vielä antaa oikein palautetta.(Kela maksoi 15€ siksipä ostinkin) Kokemusten perusteella paras: Shimano. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: KKalapoika567 - 24.07.11 - klo:00:11 Komppaan! Mulla Stradic CI4, eli melkeen sama kela. Kyllä pelaa ja on mukava käyttää. CI4 sarjan kelathan eivät mitään halpoja pelejä olekkaan (300-400e) mutta laadusta kannattaa maksaa :) ja jos hyvin käyttää niin kestää kuulemma parhaimmillaan eliniän :oOtsikko: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: timex - 17.08.11 - klo:04:17 Tarttis hommata uusi avokela ja olen vähän kattellu tollasta Patriotin Ambidex Shadowta niin oisko kellää tietoa / kokemusta,
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: rapala_ - 17.08.11 - klo:06:02 Mikä ois hinta suositus? Vähän helmpompi auttaa jos tietäs. ;)
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: Niemis - 17.08.11 - klo:06:21 Itse olen ollut okumaan tyytyväinen. Hinta/laatu suhde hyvä.
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: timex - 17.08.11 - klo:15:43 kuutisenkymppiä, olis näin loppukesän budjettiin sopiva
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: Barra - 17.08.11 - klo:15:52 http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/c/11901/#SA_1276690246644*SA_1276690246644_Etujarru&0&68&page_1
Tuossa on honkkarin verkkokaupan tarjonta hintaluokassa. Ja etujarrulla. http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/okuma-cimeron-pro-avokela/p/39002/ Ja tuota nyt äkkiä voisin sanoa ihan varteen otettavaksi vaihtoehdoksi, varsinkin kun saa tuolla klubi edulla alta neljänkympin. Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: Percho - 22.08.11 - klo:21:35 Tarttis hommata uusi avokela ja olen vähän kattellu tollasta Patriotin Ambidex Shadowta niin oisko kellää tietoa / kokemusta, En todellakaan voi suositella tuota kelaa. Itsellä kesti hieman vajaa puoli vuotta jonka jälkeen lähes kaikki ruuvit tippuivat yms. muuta vikaa tuli. Älkää ostako Patriot Ambidex Shadowia!!! :-\Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: Hoplaa - 22.08.11 - klo:21:40 Allekirjoitan tuon Barran esityksen tuosta cimeron pro:sta. Kokemusta ei tosin ole kuin tältä kesältä (koossa 40) mutta pelittänyt kyllä tähän mennessä loistavasti. Ja tuo hinta kanta-asiakkaalle...huhhuh... :D Suosittelen.
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: rantarosvo - 23.08.11 - klo:11:38 Tarttis hommata uusi avokela ja olen vähän kattellu tollasta Patriotin Ambidex Shadowta niin oisko kellää tietoa / kokemusta, Minkä kokoluokan vehjettä oot aatellu? Kannattaa näin "loppukesästä" kattella vähän tajouksiakin, saattaa saada hyvinkin yli satasen kelan tuohon budjettiin sopimaan - se että onko moiselle tarvetta on sitten oma päätös :) Noista Okuman keloista on ollu paljon hyvää juttua, ite kun kaupassa vähän moisella kelailin niin tuntui melko "kookkaalta". Pitkä kampi yms. Muuten ihan passelin oloisia pelejä. Itellä käytössä Abun ja Shimanon kela ja tähän mennessä kokemukset on sellaiset, että Shimanon kela on himpun verran "laadukkaamman" oloinen. Rullailee huomattavasti mukavammin ja on jämymmän oloinen ku Abu. Tosin ovat eri kokoluokkaa, ja vähän eri hintaluokasta, mutta noin yleiskuvallisesti. Kannattaa käydä jossain liikkeessä vähän kelailemassa noilla mahdollisilla vaihtoehdoilla. Siitä saa aika hyvän yleiskuvan ku pääsee käpistelemään moisia, eikä tarvi kuvan ja speksien perusteella ostaa.. Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: Jokipoika - 10.09.11 - klo:11:48 Okuman Cimeron Prosta olen kertoillut täällä useampaan otteeseen, tiivistänkin nyt:
Kokemuksia kolmesta kelasta (2x CIP-40 ja 1x CIP-15), joista vanhin on kohta kolme vuotta vanha ja nuoremmat on parivuotiaita. Kalastus on tapahtunut niin järvillä, koskella, kuin merellä. Merellä pääasiallisesti ja yhdenkään reissun jälkeen en ole noita huoltanut millään tavalla, en edes huuhtelemalla maavedellä. Ominaisuudet on kohdallaan, varapuola on mukana ja jarru on hyvä, sekä helposti säädettävissä. Eilen (9.9.2011) tehty ensimmäinen huolto tuohon vanhimpaan kelaan. Paljon pientä osaa tottakai, mutta looginen huoltaa ja maltilla, sekä tarkkuudella selvisi. Sisällä ei syöpymiä, ei viallisia laakereita/tms. Putsasin enimmät moskat, iskin uudet rasvat sisään ja pistin nippuun. Josko sillä taas kalastais muutaman vuoden? Näyttäkää mulle Shimanon kela tuosta hintaluokasta, joka toimii kevät-talven pakkasilla koskella ja kestää merellä sitä rääkkiä, mitä se on meikäläisen kanssa saanut sietää. Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: peruke96 - 11.09.11 - klo:10:08 Pflueger Asaro on aika hyvä. Itsellä on viime syksystä ollu sellanen ja hyvin toimii. Herkkä kelaus, tasanen jarru ja muutenkin tosi asiallinen kela. Ovh ~60€ mutta alennuksesta voip saada paljonkin halvemmalla.
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: ProKalastaja99 - 13.09.11 - klo:20:49 Itse suosittelen tuota kelaa http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/daiwa-crest-avokela/p/22515/.
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: lahna95 - 14.09.11 - klo:06:25 Okuma Trio (http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/okuma-trio-avokela/p/16101/). Oon ennenkin tätä kelaa ylistänyt, mutta hinta/laatusuhde on paras näkemäni. Kestää kovaakin rääkkiä vikisemättä, eikä vaadi paljoa huoltoa. Kaikin puolin tyylikäs ja jämäkkä kela, mukava kelata (9/1 kuulalaakeria!!!) Etujarrullinen täytyy joka tapauksessa kelan olla.
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: Niemis - 14.09.11 - klo:06:34 Okuman trio on kyllä hintaluokassaan loistavasti toimiva kela. Itsellä toista kautta mukana ja kalareissuja on kertynyt paljon, mutta kelasta sitä ei kyllä huomaa. Suosittelen.
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: Valpa98 - 17.10.11 - klo:21:32 Okuma Trio (http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/okuma-trio-avokela/p/16101/). Oon ennenkin tätä kelaa ylistänyt, mutta hinta/laatusuhde on paras näkemäni. Kestää kovaakin rääkkiä vikisemättä, eikä vaadi paljoa huoltoa. Kaikin puolin tyylikäs ja jämäkkä kela, mukava kelata (9/1 kuulalaakeria!!!) Etujarrullinen täytyy joka tapauksessa kelan olla. samaa mieltä!Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: Christian - 17.10.11 - klo:23:36 Tuo Okuman Cimeron Pro kela on kyllä tuolla honkkarin jäsentarjouksella aivan lyömätön hinta-laatusuhteessa. Itselläni on tuo CIP20 ja suht. vähin kokemuksen voin sanoa, että ihan ok kela. Ei ainakaan ole huono valinta tuon alennuksen takia.
Muutoin olen Shimanon kelojen ystävä. Hinta ei ole ehkä halvin, mutta Shimano on Shimano. Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: laitela - 13.11.11 - klo:19:41 Mikähän kela ois hyvä kun aikoisin nakella painavempia vieheitä? Siis tommosia 30-80g uistimia oon aatellu. Vapana ois tommonen Patriot Jerk-It hyrräkelavapa jonka viehesuositus on 28-84g ja pituus 180cm. Vapaa minulla ei siis vielä ole mutta tuo vaikuttaisi sopivalta. Eli siis mikä kela? Voiko käyttää avokelaa? Mitä kelaa ehdottaisitte? hinta sais olla ehkä max. joku 100€
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: agu 182 - 13.11.11 - klo:19:43 jos ajattelet jerkkivapaa hommata, ja viehepainosi ovat jerkin luokkaa, niin suosittelisin sinulle hyrräkelaa. Jos et sitä huoli, niin toinen vaihtoehto olisi mahdollisimman iso haspeli. ;)
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: agu 182 - 13.11.11 - klo:19:45 Merkkihän riippuu siitä paljonko rahaa on siihen valmis käyttämään ja mihin on mieltynyt. itse suosittelisin sinulle jotakin shimanon hyrrää.
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: laitela - 13.11.11 - klo:20:04 Ok. Hyrrää minulla ei ole ikinä ollut joten olis hyvä tietää että mikä ois hyvä näin heittokalastukseen. Voin yhtä hyvin käyttää kyllä avokelaakin.
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: KABANOSSI - 13.11.11 - klo:20:06 Itse lähtisin haspelilla.
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: laitela - 13.11.11 - klo:20:15 Mutta mikä haspeli ois semmonen jolla ois hyvä heittää nuita 30-80g viehetä?
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: fisustaja92 - 13.11.11 - klo:20:24 Mutta mikä haspeli ois semmonen jolla ois hyvä heittää nuita 30-80g viehetä? Semmonen missä lukee Shimano 4000. Mieluusti takaliikkeetön kampi. Jollain huntilla saa todennäköisesti pitkäikäisenkin, ite jerkkailin 25€ rimpulalla viime syksyn :D Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: Sohjokauha - 13.11.11 - klo:20:27 Mikähän kela ois hyvä kun aikoisin nakella painavempia vieheitä? Siis tommosia 30-80g uistimia oon aatellu. Vapana ois tommonen Patriot Jerk-It hyrräkelavapa jonka viehesuositus on 28-84g ja pituus 180cm. Vapaa minulla ei siis vielä ole mutta tuo vaikuttaisi sopivalta. Eli siis mikä kela? Voiko käyttää avokelaa? Mitä kelaa ehdottaisitte? hinta sais olla ehkä max. joku 100€ sun kannattais ottaa avokelavapa avokelalle eikä hyrräkelavapa, esim jos tuota patriotin Jerk-ittin haluaisit niin osta se avokelavapana tässä http://kalastus.hongkong.fi/fi/vavat/avokelavavat/patriot-jerk-it-avokelavapa/p/16137/ ps:hyrrällä kelataan yläpuolelta niin vavassa on sormelle paikka,jota paikkaa ei ole avokelassa Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: laitela - 13.11.11 - klo:20:29 Mistähän tuota kelaa saisi kun ei näyttänyt honkkarissa olevan? Tai oisko joku kela hyvä mitä saa honkkarista?
Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: laitela - 13.11.11 - klo:20:30 sun kannattais ottaa avokelavapa avokelalle eikä hyrräkelavapa, esim jos tuota patriotin Jerk-ittin haluaisit niin osta se avokelavapana tässä http://kalastus.hongkong.fi/fi/vavat/avokelavavat/patriot-jerk-it-avokelavapa/p/16137/ ps:hyrrällä kelataan yläpuolelta niin vavassa on sormelle paikka,jota paikkaa ei ole avokelassa Tosiaan olipa hyvä että sanoit ton :D mutta kela edelleen vähä hakusessa Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: fisustaja92 - 13.11.11 - klo:20:37 Tosiaan olipa hyvä että sanoit ton :D mutta kela edelleen vähä hakusessa Tämän (http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/shimano-nasci-fa-avokela/p/46001/) jos ostat niin tuskin petyt. Jos tuon kertaa saa puoleen hintaan eli ~80€. Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: Pontifex - 18.11.11 - klo:17:25 Okuma Trio (http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/okuma-trio-avokela/p/16101/). Oon ennenkin tätä kelaa ylistänyt, mutta hinta/laatusuhde on paras näkemäni. Kestää kovaakin rääkkiä vikisemättä, eikä vaadi paljoa huoltoa. Kaikin puolin tyylikäs ja jämäkkä kela, mukava kelata (9/1 kuulalaakeria!!!) Etujarrullinen täytyy joka tapauksessa kelan olla. Omasta mielestänikin se oli todella hyvä kela, mutta minulla se vain teki järkyttävän paljon sotkuja.. Vaihdoin siiman merkkiä, kuitusiimaa kuitenkin käytin. Mistäköhän se johtui? Lisäsin ja vähensin niitä "lätysköjä" puolan alla, mutta silti se yleensä jätti ainakin yhden ylimääräisen lenkin muun siiman alle ja myöhemmin siitä tuli sotku :-\Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: ThC² - 19.11.11 - klo:19:52 Omasta mielestänikin se oli todella hyvä kela, mutta minulla se vain teki järkyttävän paljon sotkuja.. Vaihdoin siiman merkkiä, kuitusiimaa kuitenkin käytin. Mistäköhän se johtui? Lisäsin ja vähensin niitä "lätysköjä" puolan alla, mutta silti se yleensä jätti ainakin yhden ylimääräisen lenkin muun siiman alle ja myöhemmin siitä tuli sotku :-\ Mulla sama kela ja alussa sama onkelmakin. Oon siinä käyttänyt 3 eri kuitusiimaa; Fireline 0.15, Whiplash 0.15 (todellisuudessa lähemmäs 0.3) ja sitten Sufix 832 0.15. Näistä tuo Fireline teki aivan pirusti niitä lenkkejä. Whiplash sitten vain muutamia hassuja. Ja parhaiten on toiminut tuo nykyinen Sufix, sillä ei ole tullut ainuttakaan lenkkiä. No yhden kerran teki jigatessa, mutta se oli käyttäjän vika... Säätelin myös niillä "lätysköillä" puolauksen, tosin nyt tuo siima puolautuu hiukan painottuen puolan alaosaan, mutta siimalenkkejä ei enää ole tullut. Edit (1.8.2012): Päivityksenä viestiini että eipä toiminut tuo Sufix, eikä mikään muukaan siima. 4 kuidulla (0.15) ja yhdellä monolla (0.28) on kokeiltu ja kaikilla tulee syheröitä. Parhaiten toimi mono ja Power Pron kuitu. Otsikko: Vs: Helppiä kelan valintaan Kirjoitti: Janzzki - 06.01.12 - klo:16:38 Shimano AX4000RB avokelasetti- minkälainen, onko kestävä yms.?
Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: EräKarhu - 06.03.12 - klo:21:33 Joo voi panna vaikka lukkoon koko foorumin,nyt on käytössä 2500 fa shimano nexave. Ite petyin shimano neksaveen ja möin pois . Sanka oli huteran tuntuinen, Jarru ei ollut hyvä. Ja muutenkin jäi paha maku suuhun, Tykkään ite abusta!!! :-* Ja oon nyt hommaamassa abu garcia soörn stx10 8) Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: tompson82 - 06.03.12 - klo:22:26 Ite petyin shimano neksaveen ja möin pois . Sanka oli huteran tuntuinen, Jarru ei ollut hyvä. Ja muutenkin jäi paha maku suuhun, Tykkään ite abusta!!! :-* Ja oon nyt hommaamassa abu garcia soörn stx10 8) Oliskohan ollu "maanantai malli", itellä ollut tuo nexave 4000fb kela käytössä 3 vuotta ja ei ole mitään ongelmaa ollut millään osa-alueella. Jarrukin käsitteli paria lohta varsin mallikkaasti. Ja kyselyyn vastatakseni olen hyvin vannoutunut shimanon kannattaja. muutaman kerran kokeillut muita (daiwa ja abu joiden mallia en nyt äkkisellään muista) mutta mennyt hermo esim. luokattomaan puolaukseen ja jarrun surkeaan toimintaan.. Otsikko: Vs: Paras kelan valmistaja? Kirjoitti: KKalapoika567 - 07.03.12 - klo:22:56 Oliskohan ollu "maanantai malli", itellä ollut tuo nexave 4000fb kela käytössä 3 vuotta ja ei ole mitään ongelmaa ollut millään osa-alueella. Jarrukin käsitteli paria lohta varsin mallikkaasti. Ja kyselyyn vastatakseni olen hyvin vannoutunut shimanon kannattaja. muutaman kerran kokeillut muita (daiwa ja abu joiden mallia en nyt äkkisellään muista) mutta mennyt hermo esim. luokattomaan puolaukseen ja jarrun surkeaan toimintaan.. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Vaparengas - 30.07.12 - klo:20:56 Onko kokemuksia Penn Battlesta? Ainakin tuo Honkkarin sivuilla myytävä Battle (http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/penn-battle-avokela/p/328033/) on jämerän näköinen.Mä oon nyt Shimanon ja Pennin vaiheilla.Battle näyttää kestävältä ja jämerältä,Shimanossa taas on kaikkia hienoja ominaisuuksia.Onko tuo Battle kuitenkin hyvä ostos?
Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: rantarosvo - 30.07.12 - klo:22:58 Onko kokemuksia Penn Battlesta? Ainakin tuo Honkkarin sivuilla myytävä Battle (http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/penn-battle-avokela/p/328033/) on jämerän näköinen.Mä oon nyt Shimanon ja Pennin vaiheilla.Battle näyttää kestävältä ja jämerältä,Shimanossa taas on kaikkia hienoja ominaisuuksia.Onko tuo Battle kuitenkin hyvä ostos? Ite pyöräytin ohimennen pari kierrosta Battlea muuan liikkeessä käydessä ja tuntui ihan passelilta kelalta, jos vain suinkin ko. kelan paikan päältä löytää, niin kannattaa käydä hipelöimässä. Nämä Shimanon hienot ominaisuudet lienevät noita hienoja keksittyjä sanoja? Siinä missä Pennissä on kampi niin Shimanossa on SuperMegaPowerHandle II :) Ei ole siis tarkoitus parjata Shimanoa (ite Shimanosta pidän paljon), mutta ei kannata hienojen sanojen takia kelaa ostaa :) Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Vaparengas - 31.07.12 - klo:14:25 Ei mullakaan oo mitään Shimanoa vastaan.Battle vaan tuntuu niin jämerältä ja kestävältä ainakin netin perusteella.Ei kai se Penn mikään karvalakkimalli ole? ::)
Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Avvk - 12.07.13 - klo:09:27 Paras kela on Abu garcia ja shakespeare :)
Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Dj_God - 12.07.13 - klo:22:34 Paras kela on Abu garcia ja shakespeare :) Tarkkoja malleja ja kunnon perusteluja sekä käyttökokemuksia niitä tukemaan. Pelkästä valmistajasta ei saa paljoa irti. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: elmex - 20.04.14 - klo:18:47 Shimano sienna halpaa kuin saippua ja kokoja löytyy ja vielä kaupanpäälle se toimii
Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Braven - 25.04.14 - klo:13:50 Hintaluokka määrää. Haspeliksi Shimano, hyrräksi Shimano tai Daiwa.
Haspeleita saa n. 100-150 € jo melko hyviä. Heittohyrrien, joilla voi oikeasti heittää alle 20g vieheitä, alkaa parin sadan nurkilta. Uus Curado I vaikuttaa mielenkiintoiselta. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: lihapiirakka - 25.04.14 - klo:14:02 jos vähänkää kalastaa niin en mitään halpista lähtis ostamaan.. vähintään joku 50 - 80e hintaluokassa löytää jo hyviä haspeleita.
Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: oykka - 25.04.14 - klo:15:40 Omasta mielestä halvat Shimanot ja Abut on aika huonoja verrattuna halpoihin Daiwan ja okuman keloihin. Toki kalliimmat shimanot ja jopa abut on varmasti hyviä, mutta alle 50e keloissa valitsisin ehdottomasti okuman tai daiwan tai pennin. Esim. Kympin maksanut daiwa sweepfire hakkaa mennen tullen jämeryydessä ja napakkuudessa 45euron shimano siennan.
Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Braven - 25.04.14 - klo:17:53 jos vähänkää kalastaa niin en mitään halpista lähtis ostamaan.. vähintään joku 50 - 80e hintaluokassa löytää jo hyviä haspeleita. No kyllä alle 100€ on aika halppis vielä. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: nuusk1s - 27.04.14 - klo:10:52 Okumalta saa satasella hyvän haspelin joka hakkaa kaikilla osa-aluilla ainakin skimanon kelat tuonne yli 300€ hintaan asti, sen tyyrimmistä ei ole kokemusta. Hyrräksi sitten tietenkin dööri, malli riippuen mitä ja miten kalastetaan.
Simppeliä ;) Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: jamael - 27.04.14 - klo:14:38 Suosittelen kyllä ostamaan Okuman tai Shimanon keloja, hinta/laatusuhde kohillaan.
Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Satunnaiskalastaja - 27.04.14 - klo:16:49 Okumalta saa satasella hyvän haspelin joka hakkaa kaikilla osa-aluilla ainakin skimanon kelat tuonne yli 300€ hintaan asti, ... Taisin sitten tehdä väärän valinnan kun vastikään hommasin Shimano Stradic CI4+ 1000 FA:n. Voisitko ystävällisesti kertoa mikä Okuman haspelimalli on painoltaan kevyempi, siis alle 164 g painoinen, niin tutustun siihenkin. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: nuusk1s - 28.04.14 - klo:02:58 Taisin sitten tehdä väärän valinnan kun vastikään hommasin Shimano Stradic CI4+ 1000 FA:n. Voisitko ystävällisesti kertoa mikä Okuman haspelimalli on painoltaan kevyempi, siis alle 164 g painoinen, niin tutustun siihenkin. Koskaan en ole kelan painoa pitänyt valinta perusteena. Ennemmin otan 30grammaa "raskaamman" kelan jossa saa luotettavuutta ja laatua sekä ylivoimaisen jarrun kaupan päälle.. Suosittelen tutustumaan helios ja raw 2 malleihin. Kertaakaan ei ole okumalla lävähtänyt sanka kiinni kesken heiton, mikä onnistui turhankin usein biomasterilla, stradiceilla ja exageilla. Koneisto okumoissa on muovittoman ulkokuoren lisäksi eri planeetalta kuin skimanot.. todistin myös viime kesänä aitiopaikalta kun 8000-luokan uudesta shimanosta suli jarru yhdeksi köntiksi :) ei naurattanut kelan omistajaa yhtään :D Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Braven - 28.04.14 - klo:05:56 Koskaan en ole kelan painoa pitänyt valinta perusteena. Ennemmin otan 30grammaa "raskaamman" kelan jossa saa luotettavuutta ja laatua sekä ylivoimaisen jarrun kaupan päälle.. Suosittelen tutustumaan helios ja raw 2 malleihin. Kertaakaan ei ole okumalla lävähtänyt sanka kiinni kesken heiton, mikä onnistui turhankin usein biomasterilla, stradiceilla ja exageilla. Koneisto okumoissa on muovittoman ulkokuoren lisäksi eri planeetalta kuin skimanot.. Okuma on kyllä Suomessa jäänyt aika pahasti Shimanon, Daiwan ja Abun varjoon. Niitä ei ole juuri missään näytillä ja aika harva tilaa ns. sian säkissä, näkemättä kys. kelaa ennen ostopäätöstä. Mulla on yksi Okuma ollut, eikä siitä pahaa sanottavaa ole. Rosvo vei sen auton peräkontista vuosia sitten. Tuo Helios sarja kiinnostaa sekä haspeli, että hyrräpuolelta. todistin myös viime kesänä aitiopaikalta kun 8000-luokan uudesta shimanosta suli jarru yhdeksi köntiksi :) ei naurattanut kelan omistajaa yhtään :D Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: nuusk1s - 28.04.14 - klo:10:39 Ihmettelen tosiaan miten maahantuojaa ei kiinnosta mainostaa missään, ja tavarat tulee myyntiin täällä todella pitkällä aikataululla.. Onneksi nykyään tuo ulkomailta tilailukaan ei ole ongelma.
Pähkäilin tilaavani Helios Airin ihan kokeilumielessä tässä kesän aikana..keksin sitten käyttöä sille sen jälkeen :D Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Satunnaiskalastaja - 28.04.14 - klo:11:40 Koskaan en ole kelan painoa pitänyt valinta perusteena. Ennemmin otan 30grammaa "raskaamman" kelan jossa saa luotettavuutta ja laatua sekä ylivoimaisen jarrun kaupan päälle.. Suosittelen tutustumaan helios ja raw 2 malleihin. Kertaakaan ei ole okumalla lävähtänyt sanka kiinni kesken heiton, mikä onnistui turhankin usein biomasterilla, stradiceilla ja exageilla. Koneisto okumoissa on muovittoman ulkokuoren lisäksi eri planeetalta kuin skimanot.. No niin, kun sanoit "kaikilla osa-aluilla" niin et sitten tarkoittanutkaan tuota niin kuin sen useimmat ymmärtävät. Sinulla lienee huonoja kokemuksia Shimanosta? Minulla kyllä oli Okuma Helioksen pienin malli mukana pitkällä listalla, mutta hylkäsin sen melko pian koska halusin nopeampaa välityssuhdetta kuin 5:1 ja kun tuo 20 % painoerokin Stradiciin on. Itselleni kevyen luokan välineistön tunnokkuudella, johon myös paino vaikuttaa, on suurta merkitystä. Stradicilla on ollut vasta muutaman kalastuspäivän käytössä, joten vaikea vielä arvostella. Luotettavuus ja kestävyys selviävät vasta pari vuoden käytön jälkeen, ja tämä on selvästikin ongelma kelan valinnassa. Stradic on toiminut kuten pitääkin - hyvin toimivaa kelaa ei huomaakan sitä käyttessään:) Yli kiloisen ahvenen ja kolmikiloisen hauen taltuttaminen 0,14 siimalla sujui rutiinilla. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Braven - 28.04.14 - klo:12:21 Mulla on tuo sama kela, mut 2500F. Paras haspeli,joka mulla on ollut. Kolmas tai neljäs vuosi lähtee nyt, eikä ole tarvinnut koskaan edes avata sitä.
Tilasin Jenkeistä sen silloin, kun tuli markkinoille. Jäi vielä tulliinkin.. Maksoin vissii 250€ siitä kaikkineen. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: fisustaja92 - 28.04.14 - klo:13:07 Mulla on tuo sama kela, mut 2500F. Paras haspeli,joka mulla on ollut. Kolmas tai neljäs vuosi lähtee nyt, eikä ole tarvinnut koskaan edes avata sitä. Tilasin Jenkeistä sen silloin, kun tuli markkinoille. Jäi vielä tulliinkin.. Maksoin vissii 250€ siitä kaikkineen. Tarkoitatko nyt Stradic CI4:sta? Anyway, mulla on siitä tuo 2500F -malli ollut myös useemman vuoden jigikäytössä ja on kyllä mainio kapistus. Yhtään ei ole väljähtänyt vaikka varmasti jokunen sata merikeikka takana. About 10 reissun välein vaihtanut öljyt ja rasvat, sekin urakka on aina oikeastaan juurikin vaihtamista kun ei tunnu ottavan vettä sisään mitenkään. Muutama kesä sitten se oli mökkeillessä mukana pari viikkoa jonkun verran ulompana, eli vähän suolaisemmassa liemessä ja hieman rahnasi mutta tokeni kotona, kun sai uudet litkut sisuksiin. Kaksi huonoa puolta omassa: - Siiman ohjaimen ruuvi jumissa. Oli alun alkaen aivan törkeän tiukka tai jotain, kun sai ihan vääntää että auki sai. Ollut jo pitkään jumissa ja johonkin väliin tainnut sitten laakeri saada kuin saadakin suolalientä niskaan kun suhisee aika kovaa. Noh, kun jaksaa niin täytyy kysästä Normarkilta uutta. - Kammennupin päätylätyskä sekin jumissa. Jumittui jo kohtuu uutena mutta ei ääntele sitten yhtään, eli vaikuttaa olevan täysin vesitiivis. Muistaakseni kaksi laakeria sen sisällä kuitenkin on.. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: nuusk1s - 28.04.14 - klo:13:27 No niin, kun sanoit "kaikilla osa-aluilla" niin et sitten tarkoittanutkaan tuota niin kuin sen useimmat ymmärtävät. Sinulla lienee huonoja kokemuksia Shimanosta? Minulla kyllä oli Okuma Helioksen pienin malli mukana pitkällä listalla, mutta hylkäsin sen melko pian koska halusin nopeampaa välityssuhdetta kuin 5:1 ja kun tuo 20 % painoerokin Stradiciin on. Itselleni kevyen luokan välineistön tunnokkuudella, johon myös paino vaikuttaa, on suurta merkitystä. Stradicilla on ollut vasta muutaman kalastuspäivän käytössä, joten vaikea vielä arvostella. Luotettavuus ja kestävyys selviävät vasta pari vuoden käytön jälkeen, ja tämä on selvästikin ongelma kelan valinnassa. Stradic on toiminut kuten pitääkin - hyvin toimivaa kelaa ei huomaakan sitä käyttessään:) Yli kiloisen ahvenen ja kolmikiloisen hauen taltuttaminen 0,14 siimalla sujui rutiinilla. Shimanoista on tosiaan huonoja kokemuksia roppakaupalla, en tuota paino aspektia tullut edes ajatelleeksi kun itsellä oikeastaan ainut käyttö haspelille on enää satunnainen norjan kalastus ja jockfallin lohihommat, niin ja ensi vuoden monnijahtiin espanjaan ajattelin myöskin lähteä isolla okumalla.. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Agiles - 29.04.14 - klo:05:58 Tätä(kin) keskustelua kun seuraa niin alkaa väkisinkin ihmetellä, että miten alle 30e keloilla voi saada yhtään mitään ylös..
Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Braven - 29.04.14 - klo:06:04 Tätä(kin) keskustelua kun seuraa niin alkaa väkisinkin ihmetellä, että miten alle 30e keloilla voi saada yhtään mitään ylös.. Kukin taaplaa tyylillään.. Ite kalastellut sen 25 vuotta, joten en enää suostu millää markettipaskoilla kalastamaan. Kunnon välineet takaa homman mukavuuden. Multa varastettiin autosta n. kymmenen vuotta sitten kaikki vermeet ja silloin päätin, etten enää osta yhtään halppispaskaa. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Agiles - 29.04.14 - klo:06:24 Kukin taaplaa tyylillään.. Ite kalastellut sen 25 vuotta, joten en enää suostu millää markettipaskoilla kalastamaan. Kunnon välineet takaa homman mukavuuden. Multa varastettiin autosta n. kymmenen vuotta sitten kaikki vermeet ja silloin päätin, etten enää osta yhtään halppispaskaa. Kaikki halpa ei ole paskaa, eikä varsinkaan kaikki paska ole halpaa. Mutta miten kamojen varastaminen liittyy niiden toimivuuteen? Ja juu, eiköhän tämä ollut tässä. Kukin taaplaa tyylillään. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: MIETTINEN - 29.04.14 - klo:08:06 Kompataan Agilesta tässä. Ei se hinta sitä laatua takaa. Itte omistanut yhden keloistani (hintaa silloin 20€) kohta 6 vuotta eikä mitään merkkiä että olisi leviämässä käsiin.
Ja mieluummin minä autossa pidän varkaiden ulottuvilla niitä kympin vehkeitä ku satasen, jos niitä nyt on pakko pitää näkyvillä "tarjottimella". Loppu sananen: En vanno että nämä halvatkaan ikuisuutta kestäis, mutta jos alle 30€ välineet kestävät keskimäärin 5-10 vuotta niin ovat mielestäni jo laadukkaita. Ja ihan jo on omaa tyhmyyttä jos luottaa kelaan eikä huolla sitä vuosittain. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: rantarosvo - 29.04.14 - klo:08:54 Omasta mielestä on lähtökohtaisesti outoa vertailla eri hintaluokan keloja keskenään. Oletettavasti jokainen ostaisi kalleimmat mahdolliset kelat, jos löysää löytyy.
Laatuerot määrittävät valitettavasti yksilökohtaiset kokemukset samoistakin keloista - maanantaikappaleen omaava haukkuu halpiskelan syvimpään suohon kun taas hyvän kappaleen saanut kehuu sen taivaisiin ja on kalastanut sillä vuosikymmenet. Sama tietysti joka asiassa. Jos jaksaa putsailla ja huoltaa keloja joka reissun jälkeen ja on muutenkin ei-vahinkoaltis kalastaja ja toisaalta omaa raskaan lompakon, niin mikäpäjottei osta sitä dimangeilla varustettua titaaniavaruuskuuainesmetallikelaa ja nautiskele siitä. Toisaalta jos rypee joka reissulla kivikossa, niin itse ainakin lähtisin reissuun hiukan kevyemmällä mielellä mukanani hiukan edukkaampi kela (ja muutkin vehkeet). Männä vuosien saamamiehet on kalastanu sellasilla vehkeillä, mitkä nykyään laitettaisiin lokeroon "hirveää laadutonta p*skaa", mutta silti ovat sen ruoan pöytään saaneet. Kyse on siis nykyään enemmän nautiskelusta ja luotujen tarpeiden tyydyttämisestä kuin siitä, että voiko kyseisillä välineillä edes kalastaa. Ei taida markkinoilta löytyä hirveän montaa vehjettä, millä ei sitä kalaa ylös saa? Nykyään tuntuu, että laatu laskee, mutta ihmisten tarpeet kasvavat, johtunee mahdollisuudesta lukea arvosteluja netistä ja unohtaa henkilökohtainen kokemus vallan :) Pitäisi lyödä läpi joku uusi kalastusmuoto kaikenmuan ultra-lightien ja muiden rinnalle, missä kalastetaan mahdollisimman surkeilla välineillä ja katotaan mitä saa ylös. Lanseeraan siis uuden kalastusmuodon nimeltään... ööö... "SCAM-kalastus" (super cheap and miserable)! Pojoja ropisee kaavalla kalan paino kiloissa jaettuna vehkeisiin käytetyllä rahamäärällä. Näinollen kovanluokan "ykkösmies" nostaa kympin vehkeillä kympin kalan. Tai sit jatketaan kukin valitsemallamme "uralla" :) Kannattaa siis ostaa kela mikä näyttää hyvältä, niin voi kotona peilin edessä ihailla itseään ja sitä kelaa ja aika-ajoin käydä patsastelemassa rannalla tahi veneessä ;) Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: jamael - 29.04.14 - klo:17:00 Tuota "SCAM-kalastus" -muotoa taidan itse harrastaa.
Taitaa olla kallein avokelasettini sitä jotain 50e luokkaa ;D Ajattelin vielä retroilla vanhalla Daiwa 7300HA -kelalla tänä kesänä. Onhan tosiaan muinoin riittänyt pelkkä puukela ja siihen kalastajanlankaa kalan saamiseen. Onneksi kaikille löytyy niitä mieluisia keloja ja vapoja. Kelaa valittaessa kannattaa, myös miettiä siihen sopivaa vapaa, että setti olisi tasapainossa 8) Kyllähän sitä voisi kalliimpiakin vehkeitä käyttää, jos sitä rahaa olisi enemmän... näilläkin on pärjäilty hyvin tähän asti. Omasta mielestä on lähtökohtaisesti outoa vertailla eri hintaluokan keloja keskenään. Oletettavasti jokainen ostaisi kalleimmat mahdolliset kelat, jos löysää löytyy. Laatuerot määrittävät valitettavasti yksilökohtaiset kokemukset samoistakin keloista - maanantaikappaleen omaava haukkuu halpiskelan syvimpään suohon kun taas hyvän kappaleen saanut kehuu sen taivaisiin ja on kalastanut sillä vuosikymmenet. Sama tietysti joka asiassa. Jos jaksaa putsailla ja huoltaa keloja joka reissun jälkeen ja on muutenkin ei-vahinkoaltis kalastaja ja toisaalta omaa raskaan lompakon, niin mikäpäjottei osta sitä dimangeilla varustettua titaaniavaruuskuuainesmetallikelaa ja nautiskele siitä. Toisaalta jos rypee joka reissulla kivikossa, niin itse ainakin lähtisin reissuun hiukan kevyemmällä mielellä mukanani hiukan edukkaampi kela (ja muutkin vehkeet). Männä vuosien saamamiehet on kalastanu sellasilla vehkeillä, mitkä nykyään laitettaisiin lokeroon "hirveää laadutonta p*skaa", mutta silti ovat sen ruoan pöytään saaneet. Kyse on siis nykyään enemmän nautiskelusta ja luotujen tarpeiden tyydyttämisestä kuin siitä, että voiko kyseisillä välineillä edes kalastaa. Ei taida markkinoilta löytyä hirveän montaa vehjettä, millä ei sitä kalaa ylös saa? Nykyään tuntuu, että laatu laskee, mutta ihmisten tarpeet kasvavat, johtunee mahdollisuudesta lukea arvosteluja netistä ja unohtaa henkilökohtainen kokemus vallan :) Pitäisi lyödä läpi joku uusi kalastusmuoto kaikenmuan ultra-lightien ja muiden rinnalle, missä kalastetaan mahdollisimman surkeilla välineillä ja katotaan mitä saa ylös. Lanseeraan siis uuden kalastusmuodon nimeltään... ööö... "SCAM-kalastus" (super cheap and miserable)! Pojoja ropisee kaavalla kalan paino kiloissa jaettuna vehkeisiin käytetyllä rahamäärällä. Näinollen kovanluokan "ykkösmies" nostaa kympin vehkeillä kympin kalan. Tai sit jatketaan kukin valitsemallamme "uralla" :) Kannattaa siis ostaa kela mikä näyttää hyvältä, niin voi kotona peilin edessä ihailla itseään ja sitä kelaa ja aika-ajoin käydä patsastelemassa rannalla tahi veneessä ;) Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Satunnaiskalastaja - 29.04.14 - klo:17:13 Tätä(kin) keskustelua kun seuraa niin alkaa väkisinkin ihmetellä, että miten alle 30e keloilla voi saada yhtään mitään ylös.. Saahan sitä kalan ylös ihan ilman kelojakin - jotkut uistelevat lohtakin käsisiimalla. Alle 50 € avokeloista löytyy ihan kelpo pelejä. Itsellä Patriot Ambidex 2000 CBS on pelannut hienosti jo kolme vuotta, ja on edelleen käytössä - ainut mitä on ilmestynyt on pieni suhina kelatessa, liekö jossain jokin roska hankaamassa. Toisaalta on myös sattunut kohdalle sellaisia, joita ei mielellään käytä yhden kauden jälkeen - esim rattaiden jurinaa tms. Halvoissa keloissa valmistustoleranssit eivät ole niin tarkkoja, on vähän arpapeliä minkälaisen yksilön saa. Yhteen onkeen ostin Shakespeare Synergy Gold markethalpiksen, ja sääliksi käy jos joku joutuu sitä heittokelana käyttämään. Komppaan Bravenia siinä että kymmenien vuosien kalastelun myötä sitä vaan jotenkin alkaa arvostamaan laatua ja sen tuottamaa vaivattomuutta ja huolettomuutta. Mutta kannattaa harkita mitä laadusta haluaa maksaa. Esimerkiksi, jos osaa valita uutena hyvin toimivan mutta kestävyydeltään kyseenalaisen halvan 30 € kelan, niin kannattaako huippukelasta maksaa paria sataa? Samoin kustannuksin kun voi vuosittain ostaa uuden kelan seitsemän vuoden aikana - ja kelatkin ehkä kehittyvät hieman joka vuosi. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Braven - 29.04.14 - klo:17:24 Kaikki halpa ei ole paskaa, eikä varsinkaan kaikki paska ole halpaa. Toimivuuteen ei mitenkään, mutta silloin päätin, etten osta yhtään halppis kelaa, enkä vapaa enää kun piti kaikki ostaa vieheistä lähtien . Enpä minäkään mikään Kroisos ole, mut tyyliin yhden kelan tai vavan ostaa vuodessa, niin kyllähän nuita kertyy. Eikä mullakaan ole, kuin yksi toptier kela, muut keskihintaisia ~200€. Mutta miten kamojen varastaminen liittyy niiden toimivuuteen? Ja juu, eiköhän tämä ollut tässä. Kukin taaplaa tyylillään. Vapoihin olen panostanut enemmän. Edit: Vielä lisäyksenä, että en minä millekään juniorille suosittele ostamaan mitään kalleimpia välineitä, mutta vähän varttuneemmalle ja kokeneemmille suosittelen kyllä. Onko sulla Agiles kokemusta heittelystä tuommoisella 500+ euron haspelilla tai hyrrällä? Se kalastuskokemus on aivan eri planeetalta suoraan sanottuna. Ne kelat on aivan uskomattoman pehmeäkäyntisiä ilman minkäänlaisia klappia mihinkään suuntaan. Herkkyys ja kestävyys on myös ihan eri luokkaa. Meinaan tässä esim. Shimano Stella, Shimano Calais DC. Stellaa olen kerran pyöritellyt, Calais mulla on. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Satunnaiskalastaja - 29.04.14 - klo:17:34 Omasta mielestä on lähtökohtaisesti outoa vertailla eri hintaluokan keloja keskenään. Oletettavasti jokainen ostaisi kalleimmat mahdolliset kelat, jos löysää löytyy. Totta siinä mielessä, että useimmiten lähestymistapa on budjettipohjainen. Varataan välineistön hankkimiseen esim. 80 €, sitten vertaillaan mitä sillä saa ja päädytään ostamaan 100 €:n vehkeet:) Lähestymistapa voi myos olla tavoitepohjainen, eli haetaan tarvikkeita johonkin tiettyyn tarkoitukseen. Sitten vertaillaan mitä ominaisuuksia eri hintaluokissa saa, valitaan mitkä ominaisuudet halutaan ja tämän jälkeen vertaillaan mikä yksittäinen tuotemerkki vaatimukset täyttävistä on edullisin. Kannattaa muistaa, että kallein ei aina ole paras. Kelojen osalta on edullista olla ostamatta uusinta mallia, hinnassa on uutuuden lisä eikä käyttäjäkokemuksia juurikaan löydy. Saman kelan saa vuoden päästä paljon edullesemmin, ja silloin on jo tiedossa sen hyvät ja huonot puolet. Kun haluaa hyvää ja edullista, voi etsiä parin vuoden takaisen vertailutestin, ja sitten selvittää testissä parhaiten selvinneiden kelojen osalta käyttäjäkokemuksia. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: rantarosvo - 29.04.14 - klo:21:56 Kelojen osalta on edullista olla ostamatta uusinta mallia, hinnassa on uutuuden lisä eikä käyttäjäkokemuksia juurikaan löydy. Saman kelan saa vuoden päästä paljon edullesemmin, ja silloin on jo tiedossa sen hyvät ja huonot puolet. Kun haluaa hyvää ja edullista, voi etsiä parin vuoden takaisen vertailutestin, ja sitten selvittää testissä parhaiten selvinneiden kelojen osalta käyttäjäkokemuksia. Tuo uutuusjuttu on täysin totta. Monesti jonkun hyvän tuotteen uudemmat versiot saattavat olla paljon kehnompia laadun suhteen kuin vanhat johtuen valitettavasta suuntauksesta nykymaailmassa, kun halutaan saada halvemmalla tuotettuja tuotteita nopeammin (ja samalla hinnalla) kansan käsiin hajotettavaksi :) Ja vielä tuohon "rahalla saa parempaa"-juttuun. Eittämättä tässä on jotakin perää, mutta kannattaa myös muistaa, että ihmiset kokevat asiat hyvinkin erilailla. Siinä missä kamamies kelaa "vapa" pystyssä ja kuuntelee kuinka ei kuulu rahinan rahinaa ja jarrukin ottaa niin hirmu tasaisesti, niin toinen senkun rullailee kuravehkeillä hymyssä suin ja nautiskelee kesäillasta sen kummemmin välittämättä muistiko edes laittaa viehettä siiman jatkoksi. Ei siis missään nimessä ole tarkoitus parjata kummankaan koulukunnan edustajia, eikä liiemmin väliinputoajiakaan, vaan muistuttaa, että kokijoita on moneen veneeseen (tai rannoille :)) Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Braven - 30.04.14 - klo:05:38 Totta, totta. Suurimmalle osalle kalastajista riittää, että varusteet toimii edes jotenkin, jotta pystyy hakea ne fiilikset ja mahdollisen saaliin vain jollain lailla. Kaikille varusteiden taso ei merkkaa mitään. Kuitenkin se heittely on siinä se pääasia.
Ebaystä saa huippukunnossa olevia keloja vähän käytettynä 1/3 uuden hinnasta. Just kattelin jotain Daiwan huippuhyrriä 200-300 euroa halvemmalla uutta vastaavaan hintaan. Tuollaisia 200-300 euron keloja saa varmasti tyyliin satasella. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Agiles - 30.04.14 - klo:07:29 Kirjoitin tähän jo pitkän väitöskirjan asiasta, mutta tulin siihen tulokseen, että antaapa turhan kinastelun olla.
Joku saa kiksit hintalapusta, joku jostain muusta. Enkä vaitä, etteikö välineissä olisi eroja. Joku mainitsikin jo sen, että kehitys kehittyy.. Itse hyppäsin vuosimallin n.1995 vehkeistä -> vuosimallin 2012 vehkeisiin (10 vuotta jäi kalastamatta siinä hötäkässä) ja todellakin se kehitys on kehittänyt laitteita hintalappuun katsomatta. Kokemusta voisi kuvailla vaikkapa näin: "Se kalastuskokemus on aivan eri planeetalta suoraan sanottuna. Ne kelat on aivan uskomattoman pehmeäkäyntisiä ilman minkäänlaisia klappia mihinkään suuntaan. Herkkyys ja kestävyys on myös ihan eri luokkaa." Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Maekine - 27.05.14 - klo:12:49 Jotkut haluaa panostaa välineisiin rahallisesti enempi kun toiset.
Ittellä on keloja ollut jos jonkunnäkösiä, hintaluokassa 10-100e ja voin kertoa, että pitkälle pääsee jo tunnustelemalla kelan jämeryyttä. Mitä jämerämpi yleisvaikutelma, sitä miellyttävämpi käyttää ja todennäköisesti kestävämpi. Viidellä kympillä saa jo aika kelvollisen kelan. Merkkejä kannattaa sen verran kahtoa, ettei (oma suositus) mene shakespeareen ja fladeniin sekaantumaan. Jos ylihintaa haluaa maksaa, niin Penn on loistava vaihtoehto. Omasta mielestä ehdottomasti paras hintalaatusuhde on Okumalla. Shimanot on kanssa vallan hyviä, mutta merkki lisää hintaa. Abut on myös ok, tosin kestävyyden kanssa ollut ongelmia, näissä edullisissa. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Dj_God - 03.06.14 - klo:13:38 Kelaa hankittaessa pitää ensin selvittää omat käyttötarpeet ja -tarkoitukset. Sama pätee myös muihin hankintoihin huonekaluista elektroniikkaan ja kulkuneuvoihin. Samalla kannattaa miettiä myös se, paljonko on valmis sijoittamaan tuotteeseen.
Esimerkkejä: - Ultra Light -settiin ei kannata ostaa markkinoiden isointa kelaa, fyysisesti pienempi kela toimii paremmin. - Jatkuvaan vetouisteluun kannattaa valita mieluiten hyrräkela ja heittokalastukseen haspeli. - 300€ läppäriä ei kannata hankkia aktiiviseen pelikäyttöön, ellei pelaa pasianssia. - 1,2l Nissan Micra ei ole paras vaihtoehto ison asuntovaunun vetämiseen, mutta työmatkoilla kaupungeissa näppärä peli. Jos aikoo kalastaa vähääkään enemmän, kannattaa kelaan ja muihinkin varusteisiin panostaa. Jos kalastusreissuja tulee pari kolme kaudessa, on turha sijoittaa tolkuttomia summia välineisiin. Markettisetit voivat olla tällaiselle kalastajalle ok valinta, kunhan pitää näppinsä erossa "ei minkään merkkisistä" -seteistä. Niistä ei saa kuin pahan mielen. Kun ne omat tarpeet ja budjetti ovat selvillä, sitten kannattaa alkaa hakemaan sopivia vaihtoehtoja. Tässä kannattaa ottaa Google kaveriksi ja hakea sieltä käyttäjien kokemuksia keloista. Suosittelen myös jalkautumaan tuonne kivijalkakauppoihin, jotta pääsee hypistelemään keloja ennen hankintaa. Kannattaa myös kysellä myyjiltä vinkkejä, sillä ammattitaitoinen myyjä on oiva apu oikeanlaisen kelan löytämiseen. Omat settini ovat noin 100€ hintaluokassa (kela + vapa + siima). Reissuja tulee kaudessa useampi kymmenen ja samat välineet ovat pelanneet jo muutaman vuoden loistavasti. Joskus hamassa tulevaisuudessa tulee varmasti tehtyä uusia hankintoja, mutta toistaiseksi en näe niille mitään syytä. Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä... Minä Okumasta. Otsikko: Vs: Neuvoja kelan valintaan Kirjoitti: Braven - 04.06.14 - klo:03:47 Aika harvassa kivijalkakaupassa on esim. oikeasti heittelyyn soveltuvia hyrriä.
Ei kukaan ota niitä hyllyyn pölyttymään, kun niitä menee kaupaksi niin harvoin. Perus ~50€ haspelia on kyllä hyllyt pullollaan. On exagea ja nexavea ja catanaa ja muuta pasketta, mutta ei kunnon varusteita nimeksikään. Vavoissa ihan sama homma. |