Kalastus keskustelu

Kalastusvälineet ja kalastustarvikkeet => Haspelit eli avokelat => Aiheen aloitti: Kasperi_83 - 20.05.09 - klo:12:26



Otsikko: Shimanon Haspelikelat
Kirjoitti: Kasperi_83 - 20.05.09 - klo:12:26
http://www.normark.fi/index.php?page=12&cid=300&pid=1035

Eli tuollainen kela olisi hankinnassa. Onko kellään kokemuksia? Hinta/laatu suhde? hintaa ~90€. Mitä vapaa suosittelisitte tälle? max 60€


Otsikko: Shimanon Haspelikelat
Kirjoitti: Pelle - 28.09.10 - klo:09:58
Onko teillä kokemuksia kyseisestä kelasta? Oon katellu 1000 -luokan keloja ja tuo vaikuttas hyvältä kelalta kaikinpuolin, hinta olisi motot.netissä 59euroa. Mitäs vapaa suosittelisitte kaveriksi?

(http://www.baitnhook.net/images/products/detail/SONORA2500FB_400.jpg)


Otsikko: Vs: Shimano Sonora FB 1000
Kirjoitti: NonProkalastaja - 28.09.10 - klo:14:25
miten olis 1,80 metriä pitkä shakespeare platinum vapa :P


Otsikko: Vs: Shimano Sonora FB 1000
Kirjoitti: _Junior_ - 28.09.10 - klo:14:44
miten olis 1,80 metriä pitkä shakespeare platinum vapa :P
En itse suosittele tuota vapaa, kumminkin kyseessä shimanon kela, niin pitäähän sille saada kaveriksi shimanon vapa. :)
Itse suosittelen shimano nexave vapaa ja tässä linkki:
http://www.normark.fi/tuotesivu/shimano_haspelivavat/shimano_nexave_bx
Noista kannattaa valita, sen mukaan, minkä painoisia vieheitä heittelee, sekä minkä kokoista/laista kalaa pyytää. Voin suositella noista jotakin vapaa, ellet itse osaa valita. ;)

EDIT: Kokemusta kelasta ei ole, ja kannattaa valita tuollainen 1000-kela, jos tulee jigi/ul käyttöön, muuten en oikein noita 1000-keloja suosittele. :)


Otsikko: Vs: Shimano Sonora FB 1000
Kirjoitti: Pelle - 28.09.10 - klo:15:56
En itse suosittele tuota vapaa, kumminkin kyseessä shimanon kela, niin pitäähän sille saada kaveriksi shimanon vapa. :)
Itse suosittelen shimano nexave vapaa ja tässä linkki:
http://www.normark.fi/tuotesivu/shimano_haspelivavat/shimano_nexave_bx
Noista kannattaa valita, sen mukaan, minkä painoisia vieheitä heittelee, sekä minkä kokoista/laista kalaa pyytää. Voin suositella noista jotakin vapaa, ellet itse osaa valita. ;)

EDIT: Kokemusta kelasta ei ole, ja kannattaa valita tuollainen 1000-kela, jos tulee jigi/ul käyttöön, muuten en oikein noita 1000-keloja suosittele. :)
Mulla on toinen kela millä heittelen, mutta haluan pienen kelan millä heittelen just näitä pieniä jigejä, 1-2 koon lippoja, pieniä vaappuja koskilla ymsyms. :) Mutta täytyy tutkia noita vapoja, kiitos ehdotuksista. :P Oliskohan tommonen 3-15grammasille vieheille tarkotettu vapa sopiva?


Otsikko: Vs: Shimano Sonora FB 1000
Kirjoitti: Barra - 28.09.10 - klo:16:04
Oliskohan tommonen 3-15grammasille vieheille tarkotettu vapa sopiva?

Vaikuttais ihan passelilta väliltä.


Otsikko: Vs: Shimano Sonora FB 1000
Kirjoitti: _Junior_ - 28.09.10 - klo:17:46
Oliskohan tommonen 3-15grammasille vieheille tarkotettu vapa sopiva?
Sen on sinun päätöntä vallassasi, mutta jos kalastat lähinnä 0,1-3kg kaloja pienillä vieheillä, mitä luettelit, niin kannattaisi varmaankin ottaa tuo Nexave BX 165 UL. Lentää pienimmätkin vieheet pitkälle ja kannattaa ottaa siihen kelaan ohut(0,10-0,12mm) kuitusiima. Näin sinä saisit ul-setin ja minusta ainakin se on kiva kalastaa ul-välineillä. Saa pienikin kala (0,5kg) kanssa kunnon väsytyksen aikaiseksi, saati sitten jonkun 3kg kalan kanssa :D


Otsikko: Vs: Shimano Sonora FB 1000
Kirjoitti: Jonne-97 - 08.11.10 - klo:10:01
Ostin tuon kelan.Pitäisikö siitä kuulua jarrun pärinä kun vetää siimaa ulos kelalta mulla ei ainakaan kuulu. Entisessä kelassani kuului ja olen tottunut siihen.


Otsikko: Vs: Shimano Sonora FB 1000
Kirjoitti: Ahven 2 kg - 29.11.10 - klo:11:00
miten olis 1,80 metriä pitkä shakespeare platinum vapa :P
Mulla on tollanen vapa tuon kelan kanssa ihan hyvin toimii. Suosittelen :)


Otsikko: Shimanon Haspelikelat
Kirjoitti: samppu - 28.06.11 - klo:18:19
Onko teillä kokemuksia tästä kelasta? http://www.normark.fi/tuotesivu/etujarrulliset/shimano_solstace_fi Aikomus ois tommonen 2500-luokan kela ostaa.  :)


Otsikko: Vs: Shimano Solstace FI 2500
Kirjoitti: casper - 28.06.11 - klo:18:28
on tuo hyvä ittelläni on tollane:D:D:D


EDIT: Hymiöt


Otsikko: Vs: Shimano Solstace FI 2500
Kirjoitti: samppu - 28.06.11 - klo:21:08
no ton vois sit vaikka ostaakki.  :)


Otsikko: Vs: Shimano Solstace FI 2500
Kirjoitti: Dj_God - 28.06.11 - klo:21:17
Tuo on varmasti hyvä kela. Sitä en kiellä.

Kannattaa harkita myös tuota Okuman Trio 30 -kelaa. On samaa kokoluokkaa ja tekniikaltaan vähintään Shimanon veroinen. Jopa parempi. Kuitenkin samassa hintaluokassa Solstacen kanssa.


Otsikko: Vs: Shimano Solstace FI 2500
Kirjoitti: samppu - 28.06.11 - klo:23:03
No tota Okumaa vois kyllä kans harkita koska se vaikuttaa tosi hyvältä kelalta ja saattaa olla parempiki ku toi Shimano ja tosiaan aika saman hintanenki vielä. :)


Otsikko: Shimano CI4 sarjan kelat
Kirjoitti: KKalapoika567 - 24.07.11 - klo:00:22
Elikkäs kertokaa kokemuksia omasta mielestäni loistavasta Shimanon CI4 sarjasta. haluan nähdä löytyykö kenelläkään moitetta tästä kelasta :)


Otsikko: Shimano Exage 1000 FC
Kirjoitti: Percho - 09.08.11 - klo:13:19
Mikä tälle kelalle -> http://www.kalastuskauppa.com/product/shimano-avokelat/shimano-exage-1000fc/_3710LIOQX# soveltuisi vavaksi, noin 70e budjetissa? Shimano merkki mielellään. Ja 3-15g vaikka.


Otsikko: Vs: Shimano Exage 1000 FC
Kirjoitti: Christian - 09.08.11 - klo:14:01
Mikä tälle kelalle -> http://www.kalastuskauppa.com/product/shimano-avokelat/shimano-exage-1000fc/_3710LIOQX# soveltuisi vavaksi, noin 70e budjetissa? Shimano merkki mielellään. Ja 3-15g vaikka.

Itselläni on yksi UL - setti, jossa on Exage 1000 RB (takajarrullinen versio) ja vapana Shimano forcemaster 165 cm (1-11 gr). Forcemasterin 180 cm versiossa on range 3 - 15 gr kuten haluat. Olen ollut tuohon vapaan suht. tyytyväinen ja hinta on 55 e. Tuntuu myös olevan suhteellisen vahva, eli ehkä ei ihan heti mene kärkipoikki.

Vapaa tosin kannattaa aina kokeilla itse, koska se tuntuma on niin henkilökohtainen. Tuo 165 cm vapa on kokotoiminen eli tuntuu hiukan löysältä. Termi 'piiska' lienee kohdallaan. Pidemmissä vavoissa raskaammille vieheille arvostan enemmän jämäkkyyttä, mutta tuossa UL - käytössä tuo on mukava. Sinkoa todella kevyetkin vieheet hienosti.


Otsikko: Vs: Shimano Exage 1000 FC
Kirjoitti: Percho - 10.08.11 - klo:09:26
Itselläni on yksi UL - setti, jossa on Exage 1000 RB (takajarrullinen versio) ja vapana Shimano forcemaster 165 cm (1-11 gr). Forcemasterin 180 cm versiossa on range 3 - 15 gr kuten haluat. Olen ollut tuohon vapaan suht. tyytyväinen ja hinta on 55 e. Tuntuu myös olevan suhteellisen vahva, eli ehkä ei ihan heti mene kärkipoikki.

Vapaa tosin kannattaa aina kokeilla itse, koska se tuntuma on niin henkilökohtainen. Tuo 165 cm vapa on kokotoiminen eli tuntuu hiukan löysältä. Termi 'piiska' lienee kohdallaan. Pidemmissä vavoissa raskaammille vieheille arvostan enemmän jämäkkyyttä, mutta tuossa UL - käytössä tuo on mukava. Sinkoa todella kevyetkin vieheet hienosti.
Kiitos neuvosta, taidampa ostaa tuon Forcemasterin kun niin kerta suosittelet! =)


Otsikko: shimano exage 1000/2500 kokoero (muu kun puola)???
Kirjoitti: stawi - 17.09.11 - klo:11:28

 Terve!

Onko kellään kokemusta exagen 1000 ja 2500 kokoerosta? ajattelin ehkä tilata netistä kun kunnon kalastusliikkeitä ei läheltä löydy. Kalastelen pääsääntöiseti ahventa rannikolta eli joku pienmpi kela varmaan riittäis...? nyt pitäis valita vaan mikä koko ;) :)
pääsin kokeilamaan yhtä solstacen 2500sta ja se tuntui kooltaan/painoltaan ihan hyvältä, ymmärtääkseni toi exagen 2500 olis aika saman kokoinen?, onks toi tonninen sit viel pienemipi(muu kun puola)??? >:(
siimatilavuudeltaan toi tonninen varmaan riittäis mulle...

eli tämmöstä mä mietiskelen, samaan aikaan kun tuleva vaimo huuta vierestä et KUULITSÄ MITÄ MÄ JUST SANOIN!!!  ;D


Otsikko: Vs: shimano exage 1000/2500 kokoero (muu kun puola)???
Kirjoitti: Percho - 17.09.11 - klo:16:12
Terve!

Onko kellään kokemusta exagen 1000 ja 2500 kokoerosta? ajattelin ehkä tilata netistä kun kunnon kalastusliikkeitä ei läheltä löydy. Kalastelen pääsääntöiseti ahventa rannikolta eli joku pienmpi kela varmaan riittäis...? nyt pitäis valita vaan mikä koko ;) :)
pääsin kokeilamaan yhtä solstacen 2500sta ja se tuntui kooltaan/painoltaan ihan hyvältä, ymmärtääkseni toi exagen 2500 olis aika saman kokoinen?, onks toi tonninen sit viel pienemipi(muu kun puola)??? >:(
siimatilavuudeltaan toi tonninen varmaan riittäis mulle...

eli tämmöstä mä mietiskelen, samaan aikaan kun tuleva vaimo huuta vierestä et KUULITSÄ MITÄ MÄ JUST SANOIN!!!  ;D
Itse aion ostaa exage 1000, kyllä se kokonaisuudessaankin on hieman pienempi kuin 2500, mutta se se riittää TODELLAKIN ahvenelle, koska nykyajan kelat ovat todella voimakkaita. Minulla on kokemusta muista 1000 keloista ja minulle ne ainakin riittää kun kalastan ahventa, haukea ja taimenta pääsääntöisesti. Kaveriksi joku 0.1-0.17mm siima ja joku UL-vapa niin kyllä pitäs olla hyvä!!!  ;)


Otsikko: Vs: shimano exage 1000/2500 kokoero (muu kun puola)???
Kirjoitti: stawi - 18.09.11 - klo:20:16
Itse aion ostaa exage 1000, kyllä se kokonaisuudessaankin on hieman pienempi kuin 2500, mutta se se riittää TODELLAKIN ahvenelle, koska nykyajan kelat ovat todella voimakkaita. Minulla on kokemusta muista 1000 keloista ja minulle ne ainakin riittää kun kalastan ahventa, haukea ja taimenta pääsääntöisesti. Kaveriksi joku 0.1-0.17mm siima ja joku UL-vapa niin kyllä pitäs olla hyvä!!!  ;)
         

Selvä, sitä mäkin... :)
 ja kiitos vastauksesta!


Otsikko: Vs: Shimanon Haspelikelat
Kirjoitti: Satunnaiskalastaja - 17.03.14 - klo:22:34
Nurkkiin ilmestyi upouusi Steelhead Pro -vapa, ja siihen pitäisi kela valita. Ensisijaisesti jiggaukseen, mutta yhdistelmä siirtyy sitten heittopeliksi jos ei tyydytä. Kelan kokoluokan suhteen olen vielä kahden vaiheilla, 1000-2500; välikokoa tuohon kaipaisin mutta tonninen noista miellyttänee enemmän.

Alustavan markkinatutkinnan jälkeen vastakkain ovat Shimano Aernos 1000 FA ja Shimano Stradic Ci4+ 1000 FA, tai vastaavat 2500-sarjalaiset. Osaako kukaan näitä vertailla? Stradic on tuplahintainen, vaan onko lisähinnan arvoinen - kyllä tässä joka tapauksessa hinta merkitsee myös kehitysaste- ja laatueroa. Aeros on myös n. 30 % painavampi, mikä varmasti merkitsee tunnokkuudessa. 


Otsikko: Vs: Shimanon Haspelikelat
Kirjoitti: Visu - 18.03.14 - klo:08:51
Ei ole kokemusta noista keloista, mutta honkkarissa ois uusi daiwa ballistic kela samaan hintaan kuin toi stradic. Oma valinta ois varmasti se.  :)


Otsikko: Vs: Shimanon Haspelikelat
Kirjoitti: fisustaja92 - 18.03.14 - klo:10:29
Alustavan markkinatutkinnan jälkeen vastakkain ovat Shimano Aernos 1000 FA ja Shimano Stradic Ci4+ 1000 FA, tai vastaavat 2500-sarjalaiset. Osaako kukaan näitä vertailla? Stradic on tuplahintainen, vaan onko lisähinnan arvoinen - kyllä tässä joka tapauksessa hinta merkitsee myös kehitysaste- ja laatueroa. Aeros on myös n. 30 % painavampi, mikä varmasti merkitsee tunnokkuudessa. 

Noissa luokissa mulla noita ei ole mutta laitetaan kuitenkin koska Aernos löytyy nelitonnisena haukikäytössä. Oli aika kovat odotukset kelaan joku aika sitten kun kauppoihin saapui, olihan ominaisuudet liki identtiset Ci4 Stradiciin joka löytyy 2500-koossa jigisetistä. Ci4+ sarjasta siis ei kokemusta.

Mutta Aernos oli pettymys. Ei nyt mikään jätti, mutta selvästi parempaakin tullut reilu huntilla vastaan. Vähän klappaa koneisto ja imee vettä helpommin sisään kuin mihin olen tottunut. Kaikki toiminnot kuitenkin toimii mutta varsinkin epätasainen rattaiston rohahdus häiritsee. Kammennupin päätylätyskä jumittui paikoilleen ekalla purkukerralla joten laakeria ei enään öljytä, mutta onneksi se on vaikuttanut vesitiiviiltä.

Ci4+ Stradicista en siis sano, mutta pelkästä Ci4:sta. Pesee Aernosin ihan heittämällä. Juuh, on vähän kalliimpi mutta hinta/laatuerokin eri luokkaa. Tästäkin kelasta sain johonkin väliin kammennupin lätyskän jumahtamaan paikoilleen mutta vaikuttaa vesitiiviiltä systeemiltä tässäkin. Rääkätty jo varmaan pari sataa keikkaa eikä ole väljähtänyt tms. Siimanohjaimen ruuvi tosin jumittanut, oli tosin alun alkaen aivan julmetun tiukka... Siitä hyvästä laakeri suhahtelee mutta eiköhän nuo ole ihan vain yksilövirheitä, tosin nämä EVA-nupit alan varmaan kiertää kaukaa.


Otsikko: Vs: Shimanon Haspelikelat
Kirjoitti: PFCompany - 18.03.14 - klo:12:11
Nurkkiin ilmestyi upouusi Steelhead Pro -vapa, ja siihen pitäisi kela valita. Ensisijaisesti jiggaukseen, mutta yhdistelmä siirtyy sitten heittopeliksi jos ei tyydytä. Kelan kokoluokan suhteen olen vielä kahden vaiheilla, 1000-2500; välikokoa tuohon kaipaisin mutta tonninen noista miellyttänee enemmän.

Alustavan markkinatutkinnan jälkeen vastakkain ovat Shimano Aernos 1000 FA ja Shimano Stradic Ci4+ 1000 FA, tai vastaavat 2500-sarjalaiset. Osaako kukaan näitä vertailla? Stradic on tuplahintainen, vaan onko lisähinnan arvoinen - kyllä tässä joka tapauksessa hinta merkitsee myös kehitysaste- ja laatueroa. Aeros on myös n. 30 % painavampi, mikä varmasti merkitsee tunnokkuudessa. 

Itellä on Shimano Twinpower Ci4 ja täytyy sanoa että keveys on jigihommissa todella hieno homma...


Otsikko: Vs: Shimanon Haspelikelat
Kirjoitti: Satunnaiskalastaja - 18.03.14 - klo:22:01
Kiitos vihjeistä, tiputetaan Aernos pois kun sai haukkuja, ja vertaillaan yllä esitettyjä vaihtoehtoja

Merkki                 paino g  völitys
Stradic Ci4+ 1000 FA                  164      6,0:1 (75 cm/k)
Twinpower Ci4 1500 RA              240      5:1  (66 cm/k)
Daiwa Ballistic 2000 SH              220      6,0:1

Hintaeroa kalliimman ja halvimman välillä n. 20 %, joten ei oleellista eroa.
Painoeroa löytyy jopa 46 %. Yhdyn ajatukseen että keveys on jigihommissa hyväksi.
Itse myös tykkään nopeasta kelauksesta.
Näitä arvoja katsoen saan nuo selvään järjestykseen, toki muutkin seikat, kuten kestävyys, vaikuttavat valintaan vahvasti.
 


Otsikko: Vs: Shimanon Haspelikelat
Kirjoitti: Braven - 04.06.14 - klo:03:58
Kiitos vihjeistä, tiputetaan Aernos pois kun sai haukkuja, ja vertaillaan yllä esitettyjä vaihtoehtoja

Merkki                 paino g  völitys
Stradic Ci4+ 1000 FA                  164      6,0:1 (75 cm/k)
Twinpower Ci4 1500 RA              240      5:1  (66 cm/k)
Daiwa Ballistic 2000 SH              220      6,0:1

Hintaeroa kalliimman ja halvimman välillä n. 20 %, joten ei oleellista eroa.
Painoeroa löytyy jopa 46 %. Yhdyn ajatukseen että keveys on jigihommissa hyväksi.
Itse myös tykkään nopeasta kelauksesta.
Näitä arvoja katsoen saan nuo selvään järjestykseen, toki muutkin seikat, kuten kestävyys, vaikuttavat valintaan vahvasti.
 

Joko olet kelan valinnut? Vastaus tulee vähän myöhään, mutta nuista kolmesta tiputtaisin Daiwan heti pois.
Twinpowerista ei ole kokemuksia, mutta Stradic CI4 2500-koossa menee nyt neljättä vuotta. Ei rahise, ei klappaa, pysyy vesi ulkona ja on yhtä herkkä kun ostettaessa.
Ostaisin ehkä kuitenkin Rareniumin, kun siinä saa varapuolan mukana. Sama kela kuitenkin, vähän eri värinen vain.
Saksassa on pulju, joka myy 130€ näitä keloja. Postitkin samaa luokkaa, kuin Suomessa.


Otsikko: Vs: Shimanon Haspelikelat
Kirjoitti: Satunnaiskalastaja - 04.06.14 - klo:21:28
Joko olet kelan valinnut?...

Kauan sitten
http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/yleistae_keskustelua_kalastuksesta/vs_viimeisimmaet_ja_tulevat_hankinnat-t160.0.html;msg108868#msg108868
eli Shimano Stradic Ci4+ 1000 FA on käytössä 2,1-metrisen Steelhead Pro vavan kanssa.
Kuten tuossa viestissäni totesin, tuo yhdistelmä on hieman etupainoinen jiggaukseen ja rasittaa rannetta pidemmän päälle. Heittosettinä toimii paremmin, kun tuo etupainoisuus ei silloin niin haittaa. No, toistaiseksi kuitenkin yhtenä kolmesta jigisetistäni. Pitäisi oikeastaan testata mitä vaikuttaisi takakahvan lievä painotus tuohon tasapainoon ja toisaalta tunnokkuuteen. Tänään setillä nousi vajaan kolmen kilon hauki ahventen lisäksi.


Otsikko: Vs: Shimanon Haspelikelat
Kirjoitti: Braven - 05.06.14 - klo:21:12
Vavan painotus ei vaikuta muuhun, kuin tasapainoon. Miksi se tunnokkuus muuttuisi, kun painoa lisätään vain takakahvan sisään?
Mulla on kaikki vavat painotettu niin, että tasapainopiste on kelajalan kohdalla. Pidemmän päälle todella nautinnollista kalastaa, kun vavan kärki pysyy ylhäällä itsestään.


Otsikko: Vs: Shimanon Haspelikelat
Kirjoitti: Satunnaiskalastaja - 05.06.14 - klo:22:09
Hyvä kuulla. Pitääpä kokeilla tuota kesän mittaan kunhan saa sopivan metallimöntin käsiinsä ja ryhdytyksi tuumasta toimeen. Ajattelin että kyllähän se painopisteen suhteen kierron hitausmomenttia lisää, mutta lienee melko huomaamaton vaikutus näin kevyelä setillä. Nuo kaksi muta jigivapaani ovat niin hyvin tasapainossa, että tämän etupainoisuus erottui heti.


Otsikko: Vs: Shimanon Haspelikelat
Kirjoitti: Satunnaiskalastaja - 18.06.14 - klo:18:28
Jatketaanpa tarinaa.
Stradicista voisi vielä sanoa, että alkureissujen jälkeen kelan herkkättoimisuus on kasvanut huomattavasti, lienevätkö tehdasrasvat hieman jäykät alkuun.

Vapa tuli painotetuksi koskematta alkuperäiseen rakenteeseen. Sopiva suikale 1,5 mm paksusta lyijylevystä kahvan tyven ympäri ja päälle aitoa nahkaa. Nahka vajaan kahden sentin levyiseksi suikaleeksi, kastellaan hyvin ja vavan takakahvan päällystäminen märkänä. Nahkahan venyy kastuessaan, joten näin saadaan tiukalle. Onko kellään muulla nahkaista takakahvaa:) Nyt painoa on siten, että vapa asettuu heittovarustuksessa kädessä pitäessä vaaka-asentoon omalla painollaan - riippuen kummalla puolella kelakiinnikettä kantava sormi on. Pitää kuulostella kalastaessa miten tärpit tuntuu.

Mutta kyllä tuo painotus tuntuu heti setin painossa käteen ja tekee myös sen ettei heitto pelkällä ranneliikkeellä enää lähde entiseen malliin.