Kalastus keskustelu

Yleinen keskustelu => Yleistä keskustelua kalastuksesta => Aiheen aloitti: JuMi - 24.11.10 - klo:22:07



Otsikko: Kajakkikalastus
Kirjoitti: JuMi - 24.11.10 - klo:22:07
Löytyykö harrastajia?

Ite hurahdin kyseiseen lajiin loppukesästä todella pahasti ja paluuta ei ole.
Varsinkin sisävesillä todella tehokas. Kajakki auton katolle ja pääsee mille tahansa järvelle/lammelle.
Kuhaa ja Haukea tuli kalastettua ja tulokset nousi satoja prosentteja verrattuna aikasempaan.
Lajista saa käsitystä esim. http://www.kajakkikalastus.fi/smf/

Toivottavasti herättää keskustelua  :)

(http://img253.imageshack.us/img253/2038/kala1.jpg)


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: Christian - 24.11.10 - klo:22:23
Suorastaan nerokas idea. Mobiili- ja kustannustehokas kalustusalusta. Pitääpä yrittää ensikesänä päästä kokeilemaan jossain.


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: Eris - 25.11.10 - klo:16:33
Suosittelen myös kajakkikalastuksesta kiinnostuneille hommaamaan alennusmyynneistä muutamalla eurolla Pintaviehehaukea Kajakista -DVD (http://www.kireitasiimoja.com/metsastys-dvd?page=shop.product_details&flypage=flypage_new.tpl&product_id=10&category_id=1). Ainakin motonetistä itse ostin kyseisen DVD:n kolmella eurolla. Näytti tuo touhu ihan mielenkiintoselta.


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: baakel - 28.11.10 - klo:19:27
Onhan tuo kätevä, mutta mitenkä sää tuonne mahdut kaikkien kamojes kanssa? Meinaan että tilanpuute tekee tuon hankalaksi ainakin jos ei tuota hallitse.


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: Eris - 28.11.10 - klo:20:51
Onhan tuo kätevä, mutta mitenkä sää tuonne mahdut kaikkien kamojes kanssa? Meinaan että tilanpuute tekee tuon hankalaksi ainakin jos ei tuota hallitse.

Ihan hyvin sinne näytti ankkuri, muutama vapaa, uistimet, mela, eväät, juomat jne. mahtuvan. Niin ja kalastaja itse myös tietenkin. Pitää kyllä osata sovittaa ne tavarat sinne, kaikille omat telineensä ettei tipu kajakista jne...


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: JuMi - 09.12.10 - klo:19:28
Onhan tuo kätevä, mutta mitenkä sää tuonne mahdut kaikkien kamojes kanssa? Meinaan että tilanpuute tekee tuon hankalaksi ainakin jos ei tuota hallitse.

Tilaa on kyllä itelle ja kamoille tarpeeks. Eikä tuota edes ongelmia.
Hauki sessiohin lähtiessäni paikka on yleensä jokseenkin tuttu tai ainakin kalastus tyyli/syvyydet on tiedossa ennen reissua, joten kaikkia jerkkejä ei tarvi ottaa vesille mukaan. Pitää vaan ensin miettiä mitä päivä tulee pitään sisällään ja varautua siihen. Ite lähen yleensä kuudella isolla planolla ja ei aiheuta ongelmia tilan kans ja on hyvin käden ulottuvilla. Kajakissa kulkis kyllä hyvin tuommonen 12 lodjuakin, mutta osaa joutus kurottelemaan.
Oikeestaa on vaan ihan hyvä että tilaa on rajallisesti, ei tarvi raahata kaikkia vehkeitä turhaan mukana.
Jos kuus isoo planoo ei tuota ongelmia, niin en usko että voi ns. normikapuloiden roudauskaan tuottaa  :)

Pihdit, puntarit ja muu sälä mikä pitää olla käden ulottuvilla kulkee kätevästi jalkojen välissä. Kajakissa on kyllä tilaa asennella sivuille pidikkeitä irtokamalle jos ei halu että ne lojuu pohjalla tai jos kalastaa seisten, että ne ei o jaloissa tiellä.

Jos taas ajattelee eväitä, vaatteita tai vaikka polttopuita, niin SOT(sit on top) kajakki on ontto ja sisätilaan on yleensä luukku tai kaks. Sinne saa tuupattua tavaraa teltasta ja makuupussista lähtien ja vaikka vara vapojakin tusinan jos siltä tuntuu.

Ite on o kokenu missään vaiheessa että kajakista loppuis tila.



Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: Christian - 09.12.10 - klo:19:40
Mikäs tuo kuvassa näkyvä kajakki on merkiltä ja mallilta? Onko suosituksia tms?


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: ollimaha - 11.12.10 - klo:20:29
Itse laitan ensiviikolla tilaukseen Wilderness Systemsin Tarpon 120 -kalastuskajakin. Kajakkikärpänen puri jo kesällä 2009, ja nyt sellaisen pystyn hankkimaan. Tämä kyseinen jakki on ns. SOT eli sit-on-top -kajakki.

(http://www.paddlezone.net/iacas_t120.jpg)

(http://www.bearwater.fi/thumb.php?src=%2Fwww%2Fwww.bearwater.fi%2Fhtml%2F%2Fem_prodlist%2F00197_01.jpg&hmax=600&wmax=600)

Otan tuon Angler varustuksen siihen mukaan, laskin että ei se paljon kalliimmaksi tule kuin itse rupeaisi vääntämään vapatelineitä runkoon ja ostamaan ankkureita ja naruja kaupasta. Ennen kevättä siihen tilaan sitten vielä melan.

Kannattaa käydä nimenomaan hakemassa kaupasta Harri Hotin juontama Pintaviehekalastusta kajakista, josta saa paljon neuvoja kajakin rigaukseen eli varusteluun, ja yleisesti kajakki-kalastukseen. En kyllä malta odottaa kevättä jolloin pääsee kajakkia kokeilemaan. Todella innoissani olen.



Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: JuMi - 12.12.10 - klo:17:54
SOT kajakin valinta kannattaa tehdä sen mukaan että uisteleeko, heitteleekö vai molempia. Periaatteessa voi ajatella että mitä pidempi ja kapeempi kajakki on, niin sitä suuntavakaampi ja kevyempi se on meloa, mutta se taas vastaavasti syö kajakista vakautta/tukevuutta ja sen kääntyvyyttä.
Eli lyhyesti, uistelevalle pidempi ja kapeempi ja heittelevälle lyhempi ja leveempi.

Markkinoiden pienimpiä malleja en ite suosittelisi kellekkään joka kalastaa vähänkin enemmän, kuin sillon tällön mökin viereistä kaislikkoa. Pienimmät on raskaampia meloo koska kääntyilevät meloessa enemmän ja pienimmissä on luonnollisesti myös pienimmät kantavuudet, eli käytännössä kun lataat ittes ja kamat kajakkiin niin se uppoaa syvemmälle. Sekin taas tekee melomisesta huomattavasti raskaampaa koska veden vastus kasvaa mielettömästi.
Lähes jokainen joka pienen kajakin ostaa rupeaa valintaansa katumaan jossain vaiheessa ja vaihtaa isompaan.

Ollimahankin kannattaa vielä harkita jos kuitenkin siirtyis kokoa isompaan. Hinta ero ei kuitenkaan ole järkyttävän suuri.

Perehtymättä sen enempää lukuisiin malleihin mitä markkinoilla on, voin lämpimästi suositella:

Uistelijalle:
Wilderness Systems
Tarpon 160.

Heittävälle:
Wilderness systems
Ride 135.

Varsinkin heittävälle markkinoilta löytyy kajakkeja pilvin pimein, mutta ride on markkinoiden vakaimpia tai uskaltaisin jopa sanoa että vakain. Seisaaltaan kalastuskin onnistuu kivuttomasti.
Ja vaikka Ride on leveä, niin se ei kuitenkaan ole raskas meloa.
Ride 135, miksi tyytyä vähempään ;)

Jokaista SOT mallia vois pyöritellä loputtomiin pöydällä ja puida eri mallien eroja ja niiden ominaisuuksia, mutta nuo mainitsemani mallit on ainakin TODELLA toimivia. En siis kuitenkaan tarkota sitä että muut on huonoja. Jokainen malli varmasti soveltuu kalastukseen! Toiset sit vaan paremmin kun toiset.

Tarjontaan voi tutustua ainakin:
Bear & Water (http://www.bearwater.fi/kauppa/prod_list.html?groupID=16&menuID=51&sel=)
Welhonpesä (http://welhonpesa.suomalainenverkkokauppa.fi/kategoria/10/sitontop-kajakit)


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: Christian - 13.12.10 - klo:00:15
Tiedätkö onko kukaan (onnistuneesti) pystynyt tekemään kajakkikalastusta ilmatäytteisellä kajakilla. Ymmärrettävästi uistimet terävine koukkuineen eivät ole paras yhdistelmä ilmatäytteisen kajakin kanssa, mutta onko se kuinka poissuljettu vaihtoehto? Muistan parin vuosikymmenen takaa, kun isän kanssa kalasteltiin kumiveneestä ja ei ainakaan sillon tullut eteen juuri eteen noita puhkomisongelmia. Itselläni ei ole kesämökkiä tai muuta vakio rantapaikkaa, jossa pitää kajakkia. Ilmatäytteinen kajakki olisi helposti säilytettävissä ja myös toki kuljetettavissa.

Onko kokemuksia tai mielipiteitä?


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: ollimaha - 15.12.10 - klo:17:19
SOT kajakin valinta kannattaa tehdä sen mukaan että uisteleeko, heitteleekö vai molempia. Periaatteessa voi ajatella että mitä pidempi ja kapeempi kajakki on, niin sitä suuntavakaampi ja kevyempi se on meloa, mutta se taas vastaavasti syö kajakista vakautta/tukevuutta ja sen kääntyvyyttä.
Eli lyhyesti, uistelevalle pidempi ja kapeempi ja heittelevälle lyhempi ja leveempi.

Markkinoiden pienimpiä malleja en ite suosittelisi kellekkään joka kalastaa vähänkin enemmän, kuin sillon tällön mökin viereistä kaislikkoa. Pienimmät on raskaampia meloo koska kääntyilevät meloessa enemmän ja pienimmissä on luonnollisesti myös pienimmät kantavuudet, eli käytännössä kun lataat ittes ja kamat kajakkiin niin se uppoaa syvemmälle. Sekin taas tekee melomisesta huomattavasti raskaampaa koska veden vastus kasvaa mielettömästi.
Lähes jokainen joka pienen kajakin ostaa rupeaa valintaansa katumaan jossain vaiheessa ja vaihtaa isompaan.

Ollimahankin kannattaa vielä harkita jos kuitenkin siirtyis kokoa isompaan. Hinta ero ei kuitenkaan ole järkyttävän suuri.

Perehtymättä sen enempää lukuisiin malleihin mitä markkinoilla on, voin lämpimästi suositella:

Uistelijalle:
Wilderness Systems
Tarpon 160.

Heittävälle:
Wilderness systems
Ride 135.

Varsinkin heittävälle markkinoilta löytyy kajakkeja pilvin pimein, mutta ride on markkinoiden vakaimpia tai uskaltaisin jopa sanoa että vakain. Seisaaltaan kalastuskin onnistuu kivuttomasti.
Ja vaikka Ride on leveä, niin se ei kuitenkaan ole raskas meloa.
Ride 135, miksi tyytyä vähempään ;)

Jokaista SOT mallia vois pyöritellä loputtomiin pöydällä ja puida eri mallien eroja ja niiden ominaisuuksia, mutta nuo mainitsemani mallit on ainakin TODELLA toimivia. En siis kuitenkaan tarkota sitä että muut on huonoja. Jokainen malli varmasti soveltuu kalastukseen! Toiset sit vaan paremmin kun toiset.

Tarjontaan voi tutustua ainakin:
Bear & Water (http://www.bearwater.fi/kauppa/prod_list.html?groupID=16&menuID=51&sel=)
Welhonpesä (http://welhonpesa.suomalainenverkkokauppa.fi/kategoria/10/sitontop-kajakit)

Kalastustapojen lisäksi myös kalastuskohteet vaikuttavat valintaan.. Itellä tarkotus lähteä kajakilla metsälammelle, pienemmille järville sekä jokeen. Harri Hotin kanssa tuli pitkät pätkät puheltua ja kerrottua mieltymyksiäni, ja yhdessä päädyttiin samaan kajakkiin, tuohon Tarpon 120 -malliseen, joka on siis 366 senttiä pitkä sekä 71 senttiä leveä. Harrilla itsellään on Heritagen RedFish 12 -kajakki, joka luokassaan vastaa Tarponin 120 kajakkia. Pituuseroa vain 2 senttiä, leveyseroa n. 5 senttiä, ja samat käyttötarkoitukset Harrilla ja mulla. Vetouistelut jätetään moottoriveneelle ja merelle, sekä Terhille ja isommille järville.

Ei siellä kajakissa kuitenkaan tule riehuttua kuin mielipuoli, kuten veneessä ehkä joskus ison kalan saatuuan saattaisi. SOT-kajakki on aina SOT-kajakki ja esittelyistä sekä videoista päätellen Tarpon on aivan riittävän vakaa ja tukeva minulle. Ja vaikka hintaeroa isompaan on vain hieman, miksi maksaisi siitä enemmän jos omiin käyttötarkoituksiin lyhyempi on passeli?

(Muuan jenkkiläisessä videossa tuota Tarponia esiteltiin, ja kaveri istui Tarponin reunalla jalat polvea myöden vedessä ja heitteli uistinta. Samoin kajakkiin nouseminen tapahtui kaatumisen jälkeen hyvin yksinkertaisen olosti.)

Ride on varmasti luvatusti tukevampi, mutta eiköhän se mene jo minun tarpeideni ylitse. Yli neljämetrinen Ride 135 saattaa olla, ja varmasti onkin, liian pitkä meikäläisen metsälampi- sekä jokikäyttöön. Tarpon 140:stä puhumattakaan. Kuitenkin vaadin ketteryyttä ja tukevuutta jota lyhyt kajakki tarjoaa. Monessa paikassa on Rideä esitelty "isojen kavereiden" kajakiksi, jossa yli kaksimetrinen miehenköriläskin pystyy viskomaan uistinta kaatamatta sitä. Seisaaltaan kajakista kalastaminen on mielestäni kuin ruohonleikkurilla kyntäisi perunamaata. Varmasti onnistuu, mutta traktori on loppukädessä siihen tarkoitettu. Samoin kuin vene on tarkotettu seisaaltaan kalastamiseen, kajakin idea piilee mielestäni juuri siinä, että olet 50 sentin korkeudella vedenpinnasta, ja tunnet olevasi osa luontoa.

Lisäksi valintaani vaikuttivat viime vuoden Sea Kayaker lehden lukijoiden "Sit-on-top kayak of the year" -tunnustus, sekä satoja foorumeita katseellani putsanneena, koin että Tarponia kehuttiin erittäin paljon. Eli kyllä siinä pakko olla paljon hyvää, miltei pelkkien hyvien käyttäjäkommenttien vuoksi.

Keväällä se selviää.


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: JuMi - 15.12.10 - klo:22:02
Puhun nimenomaan omista mielipiteistäni ja annan näkökulmia ja ajateltavaa, enkä suinkaan latele mitään kajakkikalastuksen tai kajakin valinnan tiukkoja faktoja.

Kalastus kohteet vaikuttaa valintaan, mutta sen vaikutustakin voi mielestäni liiotella.
Esim, mettälammelle isompi kajakki ei ole yhtään liian iso tai kömpelö ja samanlailla sillä meloo jokea eteenpäin, sielä ei kuitenkaan mennä poikittain. Ja taas jos joella tarkotit oikeesti virtaavaa vettä(kuohut ja pelit ja vehkeet), niin sillon SOT on varmasti väärä valinta.
Varoituksen sanani perustinkin siihen, että mitäs sitten jos laji viekin miehen mukanaan todella pahasti ja joku päivä haluatkin isolle vedelle ja allokkoon kajakilla, sillon se pieni voikin olla liian pieni ja vaihto on edessä. T120 on varmasti toimiva, näppärä käsitellä ja kuskata, mutta pointtina sulle olikin ettei vaan "pienen" valinta rupea kaduttamaan jossain vaiheessa. Laji koukuttaa todella pahasti ja nälkä kasvaa syödessä jne.

Ite vaan en löydä mitään hyvää pienestä kajakista.
Kevyt käsitellä rannalla: Vähän isompi on alle 30kg ja on myös kevyt käsitellä.
Ketterä vesillä: Vähän isompi ei ole yhtään liian kömpelö ja pienen ketteryys voi olla jopa huonompi jos kajakki ui liian syvällä.
Isommalla kuljet isommatkin vedet ja kelit. Pienellä tulee nopeemmin raja vastaan.
Hinta: Kyllä, mutta jos vaihto isompaan tuleekin eteen, niin sit se tulikin huomattavasti kalliimmaks. Ja noin 100€ ei iso satsaus ole.
Pienempi ottaa äkkiä liikaa syvyyttä ladattuna ja on näin ollen huomattavasti märempi allokossa.


Tuon nelimetrisen kanssa kiertelen itekkin nimenomaan mettälampia ja pieniä järviä ja en o missään vaiheessa tuntenu että se ois liian iso tai kömpelö. Mielestäni erittäin passeli koko kaikin puolin.

Enkä mitenkään ylistä Ride 135:sta. Toin vaan esille kaks mallia mitä voin henkilökohtaisesti lämpimästi suositella ja jotka on erittäin toimivia. Kommentti "miksi tyytyä vähempään" oli huumori painotteinen, kuten silmäniskusta perässä voisi ymmärtää. Oli ehkä liioteltua osaltani, onhan tää kalastus vakava asia  ;)

Ja kuten sanoin aikasemmin, niin jokainen kalastukseen suunniteltu malli varmasti soveltuu kalastukseen. En siis tarkota että 120 ois huono valinta, pidä se.


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: ollimaha - 16.12.10 - klo:00:46
Puhun nimenomaan omista mielipiteistäni ja annan näkökulmia ja ajateltavaa, enkä suinkaan latele mitään kajakkikalastuksen tai kajakin valinnan tiukkoja faktoja.

Kalastus kohteet vaikuttaa valintaan, mutta sen vaikutustakin voi mielestäni liiotella.
Esim, mettälammelle isompi kajakki ei ole yhtään liian iso tai kömpelö ja samanlailla sillä meloo jokea eteenpäin, sielä ei kuitenkaan mennä poikittain. Ja taas jos joella tarkotit oikeesti virtaavaa vettä(kuohut ja pelit ja vehkeet), niin sillon SOT on varmasti väärä valinta.
Varoituksen sanani perustinkin siihen, että mitäs sitten jos laji viekin miehen mukanaan todella pahasti ja joku päivä haluatkin isolle vedelle ja allokkoon kajakilla, sillon se pieni voikin olla liian pieni ja vaihto on edessä. T120 on varmasti toimiva, näppärä käsitellä ja kuskata, mutta pointtina sulle olikin ettei vaan "pienen" valinta rupea kaduttamaan jossain vaiheessa. Laji koukuttaa todella pahasti ja nälkä kasvaa syödessä jne.

Ite vaan en löydä mitään hyvää pienestä kajakista.
Kevyt käsitellä rannalla: Vähän isompi on alle 30kg ja on myös kevyt käsitellä.
Ketterä vesillä: Vähän isompi ei ole yhtään liian kömpelö ja pienen ketteryys voi olla jopa huonompi jos kajakki ui liian syvällä.
Isommalla kuljet isommatkin vedet ja kelit. Pienellä tulee nopeemmin raja vastaan.
Hinta: Kyllä, mutta jos vaihto isompaan tuleekin eteen, niin sit se tulikin huomattavasti kalliimmaks. Ja noin 100€ ei iso satsaus ole.
Pienempi ottaa äkkiä liikaa syvyyttä ladattuna ja on näin ollen huomattavasti märempi allokossa.


Tuon nelimetrisen kanssa kiertelen itekkin nimenomaan mettälampia ja pieniä järviä ja en o missään vaiheessa tuntenu että se ois liian iso tai kömpelö. Mielestäni erittäin passeli koko kaikin puolin.

Enkä mitenkään ylistä Ride 135:sta. Toin vaan esille kaks mallia mitä voin henkilökohtaisesti lämpimästi suositella ja jotka on erittäin toimivia. Kommentti "miksi tyytyä vähempään" oli huumori painotteinen, kuten silmäniskusta perässä voisi ymmärtää. Oli ehkä liioteltua osaltani, onhan tää kalastus vakava asia  ;)

Ja kuten sanoin aikasemmin, niin jokainen kalastukseen suunniteltu malli varmasti soveltuu kalastukseen. En siis tarkota että 120 ois huono valinta, pidä se.

En toki vetänyt mitään kukkakaaleja tai kesäkurpitsoja nenääni, toivottavasti en antanut sitä kuvaa. :) Näistä asioista on mukava keskustella, ja aina oppii uusia asioita. Kiitänkin sinua erittäin valistavasta tekstistä! =) Kyllähän tuota kajakkia tulee ihan varmasti testattua ja punnittua tuttavan "mökillä": uima-allas sisätiloissa... Luulisin, että saa vaihtaa jossei ole mielekäs.

Otin neuvoistasi vaaria, ja otin vähän lisää selvää Ride 135 kajakista :) Katsotaan nyt miten käy, vähän rupesin epäilemään tuota Tarponin vakautta. Seisaaltaan ei kuitenkaan Tarponissa ilmeisesti turvallisesti voi kalastaa, mutta sitä en vaadikaan. Kunhan se pysyy pystyssä vaikka kajakissa vähä heiluisikin. Kysympä huomenna vielä BeeWeestä.

P.S. Koskeen ei ole tarkoitus SOT:lla mennä :) Leveimpien jokien suvantoja ja heikkoja "virtoja" olisi tarkoitus mennä laskettelemaan. Pitäneekö siinä sitten meloa ylävirtaan vai ohjailla alavirtaan? On tässä vielä opittavaa kevääseen mennessä. Onneks on pitkä talvi aikaa, kun pilkillekään ei tohdi mennä kun on 24 pakkasta ja 50 senttiä lunta jäällä  :(


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: ollimaha - 16.12.10 - klo:23:27
Tulihan tuossa juurikin mieleeni, että tollahan voisi päästä hyville sorsastus-apajillekin.. Ja haulikon rekyyli on kohtuullisen kova, joten olen nyt jopa pikkuhiljaa kääntymässä tuon Riden puoleen.. Kalavehkeet kun tippuu järveen tai mereen, ne eivät siitä ole lähes moksiskaan (jos ne ovat köydellä/kuminauhalla varmistettuja). Mutta haulikon kun pudottaa veteen, niin eihän vanha tussari siitä tykkää ollenkaan. Varmasti vakaa kajakki olisi kuitenkin varma vaihtoehto, kun tietää sen olevan tukeva.

Täytyy nyt viikonlopun ylitse vielä katsoa ja harkita asiaa, vertailla ja pohdiskella :)

Huomasinkin juuri, JuMi, että olet suhteellisen uusi foorumilla. Joten tervetuloa vaan tänne meidän samanhenkisten joukkoon minunkin puolestani! Nimimerkki on meikäläisellä harvinaisen outo, mutta Olliksi saa kutsua!

Oles gu gotonas :)


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: JuMi - 17.12.10 - klo:00:22
Juu uusi olen ja kiitos :)
Piti tulla vähän mainostaan lajia jos vaikka saatas lisää harrastajia ja sitäkautta lisää näkyvyyttä ja toimintaa Suomeenkin.

Kyllä toi T120 on suht vakaa kajakki, että en usko et silläkään tulee pienintäkään pelkoo kaatumisesta, mutta lisä tukevuudesta ja kuivemmista oloistahan ei ole haittaa. Jos vaan ei vaikuta liikaa kajakin käsiteltävyyteen.
Rohkeimmat Ameriikan pojat ainakin näyttää seisovan Tarpoonissa ja tähystävän kaloja. Pienistä kajakeista varmasti parhaimpia laitakorkeutensakkin puolesta. Kuormattavuuskin on ihan ok, mutta, mutta jne :)

Sorsastukseenhan kajakki on varmasti omiaan, hiipimis mahdollisuuden takia. Linnut pelästyy vasta lähellä ja saanti on varmempaa.
Kajakki näyttäs kyllä ottavan potkut itteesä aika hyvin http://www.mebb.net/~fredrik.borg/bilder/kajakskytte.wmv
Pätkässä oleva kajakki on Mad river, Synergy joka on korkea laitainen lähes kanootin ja SOT:in hybridi ja eipä näytä silläkään jäävän paljon vajaaks vedestä tuossa heilahduksessa. Mutta synergyssä taas tulee onglemaks liiankin korkeat laidat. Melottaessa ja kalastaessa kyynerpäät kopsahtelevat laitoihin. Eli enpä sitäkään lähde välttämättä suositteleen.

http://www.kajakkikalastus.fi/smf/ Palstalta löytyy nimimerkki Fredrik-Flugarn jolta tuo ammuntapätkäkin on lähtösin. Tuonne jos regaat sisään niin Fredrikillä vois olla fiksuja ajatuksia sorsastus näkökulmasta ajatellen. Siitä mulla ei o muuta hajua kun mitä tuo video tarjoaa.


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: ollimaha - 19.12.10 - klo:18:01
Ootko JuMi muuten vaihtanut tohon sun Rideen penkin? Koska alkuperäinen penkki näyttää vähä epämiellyttävältä, ja sitä ovat arvostelutkin sanoneet ettei ole ihan paras asia Ridessä tuo penkki. Näyttää ihan Tarponin penkiltä?


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: JuMi - 19.12.10 - klo:18:51
En o Olli vaihtanu penkkiä. Pidän takamuksen alla pyyhettä joka samalla imee itteensä päälle roiskuvat vedet.
Noissa SOT:eissa istutaan hieman montussa ja näin ollen vesi pääsee kertymään takamukselle, mutta tuo pyyhe pitää fiilikset mukavampana.
Alussa ei kyllä ollut pyyhettäkään ja ei mulla ollu mitään ongelmia tuon jakkaran kans. Lukenu oon kyllä ympäri ameriikan foorumeita, et se ois epämukava, mutta ite en ymmärrä mihin ne jutut perustuu. Ehkä jos on raskaampi ukko ja painaa jotain yli kymppituntista päivää kajakissa, niin ongelmia voi tulla.

Pääsit sivustollekkin, tervetuloa  :)


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: ollimaha - 19.12.10 - klo:22:42
En o Olli vaihtanu penkkiä. Pidän takamuksen alla pyyhettä joka samalla imee itteensä päälle roiskuvat vedet.
Noissa SOT:eissa istutaan hieman montussa ja näin ollen vesi pääsee kertymään takamukselle, mutta tuo pyyhe pitää fiilikset mukavampana.
Alussa ei kyllä ollut pyyhettäkään ja ei mulla ollu mitään ongelmia tuon jakkaran kans. Lukenu oon kyllä ympäri ameriikan foorumeita, et se ois epämukava, mutta ite en ymmärrä mihin ne jutut perustuu. Ehkä jos on raskaampi ukko ja painaa jotain yli kymppituntista päivää kajakissa, niin ongelmia voi tulla.

Pääsit sivustollekkin, tervetuloa  :)

Aika outoa. Onkohan kyse eri vuosimalleista?

(http://www.wildernesssystems.com/assets/page/ride_135_angler/gallery/ride135erickbell2.JPG)

(http://img253.imageshack.us/img253/2038/kala1.jpg)

Vertaa nyt itekin. Eikö oo aika erilaiset?

Tää on mennyt nyt taas ihan hirveeks harkinnaks, uutena kajakkina mietin Heritagen Red Fish 12:a. Toisaalta siitä ei hirveesti juttua netistä löydy, että kuinka suosittu mahtaa olla.
Hotin kajakki on siis juuri tällainen. (Facebook - Hottipaikka - Pro Fishing & Guide - Kayak Fishing (http://www.facebook.com/#!/album.php?aid=204672&id=382412856250))

(http://www.shopgetoutdoors.com/images/fishing_boats/redfish12ang_lg.jpg)

Kuulemma tukevampi kuin Tarpon, mutta ei yhtä tukeva kuin Ride. RedFish istuu myös korkeammalla vedessä, joten antaa erittäin kuivan kyydin. Lisäksi rungon muotoilu tekee siitä hyvin hiljasen. 2 senttiä pidempi kuin Tarpon 120. Penkki on kuulemma ensiluokkaa, ja kajakissa istutaan aika syvällä. (Tykkäisin mielummin istua pienessä kolossa kuin miltei kajakin reunojen tasossa; turvallisempi olo?) Nätti kajakki kaikin puolin. Olis myös hieman halvempi kuin tuo Ride.

Eihän tässä nyt tiedä enää yhtään mitä pitäisi tehä :D

Ja kyllä pääsin foorumille, kiitoksia vaan!


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: JuMi - 19.12.10 - klo:23:24
Kuva keltasesta Ridestä minkä tuohon ensin laitoit, niin se on vanhempaa mallia. Siinä on erilaiset luukut ja erilainen istuin. Siinä oli tuon erilaisen selkänojan kanssa toimivuus ongelmia ja päivittivät sen. Nyt toimii kun junan vessa.

Tuo Hotin kajakki näyttää ainakin uivan hyvin. Eli ei ota liian syvään että tulis raskaaks ja pitää miehen kuivempanakin. Sen mitä kuvista voi päätellä, niin vaikuttaa muutenkin toimivalta laitteelta. Ainoo asia mikä pisti silmään on tuo pieni tavaroiden säilytystila takana, mutta sekin on tietysti asia jonka kanssa oppii elämään. Eli miettii vaan mitä vesillä tarvii eikä kanna "turhaa" kamaa mukaansa. Ite kuitenkin suosin että tilaa on sevverra että voi varautua vaikeeseenkin päivään. Eli kun niitä kapuloita pitää olla mukana vähän joka syvyyteen ja vähän joka uinnilla, mut se taas on jo niin ääripään veto että voi jättää huomioimattakin.

Tuo hiljasuus nyt on ominaisuus mikä jokaisesta kajakista löytyy. Eli siitä ei lähde pihahdustakaan jos et sitä itse aiheuta, eli se myyntipuhe menee metsään  ;)
Tietysti nyt jos halutaan viilata pilkkua, niin kajakkihan voi olla erittäin hyvin vettä halkova ja se keulan pieni aaltojen liplatus saadaan pienemmäks, mutta onko sillä jotain merkitystä, on eri asia.

Noista muutamasta kuvasta ei paljon irti saa ja valmistajan sivuilta ei juuri muuta saa kun että siinä on erittäin hyvä istuin. Sehän varmaan se tärkein asia on :) niin onkos maahatuojaa mistä löytys speksit laitteelle ja mikä on hintapolitiikka? (löytyykö edes maahantuojaa)


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: JuMi - 19.12.10 - klo:23:45
Jaa löytyhän nuo tiedot tosta valmistajalta. Siinähän ne seiso jopa selkeestikkin, mut ei kaikkee näköjään heti nää.
Vakautta ehkä hieman epäilen muodon takia, mutta sekin on taas semmonen asia että kuhan se on riittävä niin riittää. Kyseinen kajakki voi tuoda vakauteenkin hieman lumetta koska kalastaja on näköjään tiivistetty tiuksti kajakin keskelle leveillä reunoilla. Toisaalta taas se tavallaan lisää vakautta koska liikkuun ei pääse niin paljoa ja kajakki ei sillon heilu niin paljon.

Mut se maahan tuoja? Ite en ainakaan löytäny ja jos 800dollarin laite menee jenkkilästä tilaukseen yksittäisenä, niin hinta on pajon veroineen, tulleineen ja toimituksineen.


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: ollimaha - 20.12.10 - klo:00:23
Jaa löytyhän nuo tiedot tosta valmistajalta. Siinähän ne seiso jopa selkeestikkin, mut ei kaikkee näköjään heti nää.
Vakautta ehkä hieman epäilen muodon takia, mutta sekin on taas semmonen asia että kuhan se on riittävä niin riittää. Kyseinen kajakki voi tuoda vakauteenkin hieman lumetta koska kalastaja on näköjään tiivistetty tiuksti kajakin keskelle leveillä reunoilla. Toisaalta taas se tavallaan lisää vakautta koska liikkuun ei pääse niin paljoa ja kajakki ei sillon heilu niin paljon.

Mut se maahan tuoja? Ite en ainakaan löytäny ja jos 800dollarin laite menee jenkkilästä tilaukseen yksittäisenä, niin hinta on pajon veroineen, tulleineen ja toimituksineen.

Tilausyhteys löytyi jo, Heritagen sivuilta löysin Dealerin britteihin, ja tältä sivustolta Dealerin Suomeen. En nyt noita sivustoja muista, mutta kuitenkin tota kautta löytyy. Pistin kyselyäkin sinnepäin jo, ja vastauskin tuli että todennäköisesti saavat tuota kajakkia ihan normaalisti tilattua, hän tiedustelee asiaa. Hintapolitiikkaa täytyy varmistuksen jälkeen kysellä uudestaan, mutta mitä katselin niin lähtöhinnat on siellä 650 eurossa. Eli aika lailla saman hintaseks varmaan tulee kuin Tarpon, eli sinne johonkin 800 huiteisiin veikkaisin. Täytyy katsoa ja jättää spekuloinnit sikseen. Vaikka Juhani Tamminen joskus sanoi, että riippuu spekuloijasta, onko puhe paskaa vai faktaa :)

En tiedä mahtaako takatilassa olla kovinkaan suurta eroa, koska tuon Heritagen reunukset ovat kuitenkin suhteessa hyvinkin leveät verrattuna Rideen. Että mahtaako vaan näyttää takatila liian pieneltä? Ja mulle riittää se yksi uistinlaukullinen kapuloita, eihän mulla oikeen enempää olekaan :D Sellasia mahtuu tonne takatilaan kolmisen kappaletta.

Ja hiljaisuudella nimenomaan tarkoitin miten laineet lyövät kajakin runkoon. Mun puheet ovat siis spekulointia ja arvosteluista opittuja, kun en kajakilla ennen ole melonut. Mutta luulis tuon rungon muodon vaikuttavan siihen ettei ne laineet löis niin kovasti kylkeen? En tiiä. Pitää varmasti paikkansa kun sanoit; "onko sillä jotain merkitystä, on eri asia."

Huomasin myös että se ensimmäinen keltainen kajakki oli vanhempaa mallia, joten nyt tilalla on sand-värinen saman vuosimallin kajakki, ja selkänoja on selvästi pienempi kuin sulla!

Ja nimenomaan arvosteluista ja erilaisista foorumeista sain sellasen kuvan, että RedFishin vakaus ois ihan Tarponin ja Riden välistä. Jollakin oli jopa ollut kaikki kolme, ja tais listata vakaimmasta lähtien järjestykseen; Ride, RedFish, Tarpon.

Mulla on nyt vaan vähän sellanen tunne, että otin mä minkä kajakin näistä tahansa, se on hyvä kajakki ja tulen varmasti kajakkikalastamaan hyvin paljon ensikesänä, ja siitä ikuisuuteen :D Ei vaan luonne anna periks, kun aina on oltava budjetin rajamailla hankinta, ja vaan parasta ja toimivinta saatava...


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: JuMi - 20.12.10 - klo:13:05
Lähetin yyveetä.


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: JuMi - 06.03.11 - klo:09:11
Nostetaas kun tuo kevätkin on tulollaan  :-\

Onko laji saanu tai saamassa uusia harrastajia?

Tuntemuksia ja tuunausta  :arrow: http://www.kajakkikalastus.fi/smf/

(http://img585.imageshack.us/img585/5803/55130341.jpg)


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: mikael - 07.03.11 - klo:16:48
Paljonkohan rahaa tarvii, että alkuun pääsee tuossa lajissa? :-\


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: ollimaha - 05.04.11 - klo:21:21
Nyt se päivä koitti. Kaukokiito pirautti ja kiikutti kajakin kotipihaan ;) On kyllä mahtavan näköinen laite. Oon kuivaharjotellu istumista autotallissa nyt jo pari päivää ;) Alla vähän epätarkka kuva, mutta eiköhän siitä selvän saa että kajakki kuvassa esiintyy.

Hiukan alko kuumottaa kauden alku saman tien. Ja toi JuMin laittama kuva jossa on hauki vedessä... Huh huh. Haluun vesillee-ee-ee-ee!!


PS. JuMi, kattelin Kajakkikalastajat -foorumilta, että sulla on aika hemmetin hyvä auto ;) Itellä vaan hätspäkki, ois suonu olla farmari kyllä tähän harrastukseen.


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: JuMi - 05.04.11 - klo:22:31
Paljonkohan rahaa tarvii, että alkuun pääsee tuossa lajissa? :-\

Halvimmat SOT-kajakit taitaa pyöriä luokassa 600€, eli sillä pääsee alkuun...
Mutta kajakkiin on hyvä hommata vapatelineitä, ankkuria, kaikua jne. ja kajakin tarkempi valintakin saattaa pompsauttaa hintaa. Suuremmin perehtymättä sanoisin että noin 1000€ ja hyvä paketti on kasassa.


Nyt se päivä koitti. Kaukokiito pirautti ja kiikutti kajakin kotipihaan ;) On kyllä mahtavan näköinen laite. Oon kuivaharjotellu istumista autotallissa nyt jo pari päivää ;) Alla vähän epätarkka kuva, mutta eiköhän siitä selvän saa että kajakki kuvassa esiintyy.

Hiukan alko kuumottaa kauden alku saman tien. Ja toi JuMin laittama kuva jossa on hauki vedessä... Huh huh. Haluun vesillee-ee-ee-ee!!


PS. JuMi, kattelin Kajakkikalastajat -foorumilta, että sulla on aika hemmetin hyvä auto ;) Itellä vaan hätspäkki, ois suonu olla farmari kyllä tähän harrastukseen.

Onnittelut tuoreelle kajakin omistajalle. Loistava värivalintakin! Laji sit tosiaan koukuttaa ja pahasti! Itelläkin loppu ylityöt ihan sattumalta just sillon kun sain kajakin :)

Ei o riemulla rajaa kun Foortilla ajaa!! Farmariin aikoinaan vaihdoinkin just kalastuksen takia. Sain tarpeekseni jatkuvasta tilan puutteesta, kamojen asettelusta ja vapojen kans kikkailusta. Nyt avaa vaan perän ja nakkaa kaikki kamat huoletta sisään, ilman minkäänlaista taistelua.

Viikonloppuna taas avovesille, toi kun tulee hyvin lumella perässä ;)


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: maikol - 07.04.11 - klo:21:10
itteekin kiinnostanu kajakkikalastus kun ei sitä omaa rantaa/venepaikkaakaan ole.
muutamaa asiaa olen noissa ihmetelly;miten tuolta kajakin takaosasta saa otettua niitä tavaroita rantautumatta?jos istuviltaan pitää selän taakse kurotella nii oletan aika ahnkalaksi.
kun joku pikusen isompi kala,esim. 4kg haukikin tarraa kiinni niin mihkä se laitetaan,jätetään jalkoihin pyöriin?
onko noi kuinka herkkiä aallokolle,eli pysyykö pystyssä ja kastuuko itte kyydissä?järvelle jos tuollasella eksyy nii ennemmin tai myöhemmin joku mulkero kaahaa edes takaisin busterilla sun ohitte.


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: JuMi - 16.07.11 - klo:13:49
Nostatellaas taas porukkaa tutustuun touhuun.

 :arrow: http://www.kajakkikalastus.fi/smf/


(http://img824.imageshack.us/img824/9151/kalaan.jpg)



Mites ollilla on homma lähteny käyntiin ja onko tullu kalaa?

Maikolille vastausta todella myöhässä :)
Varmaan kaikista SOT kajakeista löytyy vakautta sen verran, että penkillä voi kääntyä poikittain kurottamaan tavaraa selän takaa. Ei tuota mitään ongelmaa.
Ison kalan käsittely kajakissa onkin vähän kinkkinen homma, mutta kaikkeen keksii kyllä ratkasut. Ite rakentelin punnituspussista kehdon jonka saa koukkuihin kajakin kylkeen, katso linkki ---> http://www.kajakkikalastus.fi/smf/index.php?topic=39.0 tai sit haavi, tai kala esim. Bogaan ja takas uimaan tai, tai...kyllä niitä keinoja on.
Kajakin "kiikkeryyteen" tottuu todella nopeasti ja huomaa kunka vakaita ne oikeesti on. Itellä ei o käyny lähelläkään että oisin kipannut aluksen, vaikka Ride kyllä onkin markkinoiden vakaimpia. Kajakissa tietysti hieman kastuu jos on rajumpaa aaltoa, mutta vaatetus sen mukaan. Itellä käytössä Visionin venepuku ja olo on mitä mainioin. Kesällä saakin sit mennä pelkillä boxereilla :)


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: psychocowboy - 16.07.11 - klo:14:02
Kesäkuulla Jyväskylän Erä- ja Luonto messuilla tuli bongattua tälläinen

(http://www.psycho.kuvat.fi/kuvat/Kes%C3%A4kuu%202011/kajakki1.jpg/_small.jpg)

Onko kajakkikansalla kokemuksia moisesta? Kaveri moisesta hieman innostui ja sen 50v päivät lähenee.... ;)



Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: ollimaha - 24.11.11 - klo:22:51
Kalenteri käy piakkoin joulukuuta, mutta kajakki vielä kovassa käytössä ;) Vähän on kylmää kyytiä kun lähtee merelle, saaristoon viskelemään jerkkiä tai suspia. Siitäkin tosiaan selviää vaatetuksella. Kalat toisaalta erittäin laiskoja, kylmän veden lannistamia :)

Mites muut kajakkikapteenit, vieläkö on käyttöä??


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: Rapture - 25.01.12 - klo:00:54
Tarkoitus olisi nyt talvella ostaa SOT, mites tuo ride on toiminut? oli tullut uusi 115 malli joka kyllä kiinnostaisi toisena vaihtoehtona Tarpon 120, saas nähä mihin päädyn.


Otsikko: Vs: Kajakkikalastus
Kirjoitti: Satunnaiskalastaja - 09.09.14 - klo:10:26
Kajakkikalastuksen vapasarjan ennätys - puolen tonnin holkeri:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/joel-drog-upp-jattefisk