Kalastus keskustelu

Kalastusmuodot => Onginta => Aiheen aloitti: Nuori -kalamies - 01.02.11 - klo:15:51



Otsikko: Miten ongella voi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: Nuori -kalamies - 01.02.11 - klo:15:51
Ongin tuossa sameassa lähi joessa. saan vain pikku ahvenia ja särkiä enkä voi liikkua paikasta toiseen (en jaksa perustella).  voin vain olla metrin alueella miten voisin saada isompia kaloja? :)


Otsikko: Vs: Miten ongella voi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: NonProkalastaja - 01.02.11 - klo:16:04
Kokeile täkyonkea tai jotain houkutintahnaa... :P


Otsikko: Vs: Miten ongella voi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: kalakala543 - 01.02.11 - klo:16:24
Polvikoukulla saa isoja ahvenia. Syötiksi kelpaa ne särjet joita joestasi tulee. Ja jos et voi liikkua ja omistat virvelin ni rakenna heitto-onki.


Otsikko: Vs: Miten ongella voi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: Mäski - 01.02.11 - klo:17:20
Mahdollollisiiman syvältä varsinkin päiväs aikaan. Illalla kannattaa tarvittaessa pinnastakin kokeilla, kun kalat tulevat syömään siihen kaikenlaisia "pintaeliöitä". Monta matoa koukkuun. Kohdekalasta riippuen pitkä ja jäykkä vapa. Siimakin kannattaa olla vähintään 4kg vetolojuus. Jos minun sivuilta käy katsomaan niitä lahnoja ja säynettä, niin näillä menetelmillä suurinpiirtein ovat napanneet. Kärsivällisyys laji tuo isojen pyynti ongella. Hiljaa ja rauhassa odottelua, joskus voi joutua odottelemaan useamman tunninkin ennenkuin jotain tapahtuu. Kannattaa noita mäskäyksiäkin kokeilla.  ;)


Otsikko: Vs: Miten ongella voi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: Barra - 01.02.11 - klo:17:33
Mahdollollisiiman syvältä varsinkin päiväs aikaan. Illalla kannattaa tarvittaessa pinnastakin kokeilla, kun kalat tulevat syömään siihen kaikenlaisia "pintaeliöitä". Monta matoa koukkuun. Kohdekalasta riippuen pitkä ja jäykkä vapa. Siimakin kannattaa olla vähintään 4kg vetolojuus. Jos minun sivuilta käy katsomaan niitä lahnoja ja säynettä, niin näillä menetelmillä suurinpiirtein ovat napanneet. Kärsivällisyys laji tuo isojen pyynti ongella. Hiljaa ja rauhassa odottelua, joskus voi joutua odottelemaan useamman tunninkin ennenkuin jotain tapahtuu. Kannattaa noita mäskäyksiäkin kokeilla.  ;)

Aika pitkälti samoilla linjoilla olen. Kannattaa kanssa huomioida sellainen mahdollisuus, että jos todellakin vain metrin alueelta ongit, niin siitä ei välttämättä yllä kalastamaan paikkoja joissa ne isommat on. Syvemmältä kannattaa koittaa, ja käydä ihan kaikki paikat läpi mitä siitä sitten pystyy vain kalastamaan.


Otsikko: Vs: Miten ongella voi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: fisustaja92 - 01.02.11 - klo:17:56
Ongin tuossa sameassa lähi joessa. saan vain pikku ahvenia ja särkiä enkä voi liikkua paikasta toiseen (en jaksa perustella).  voin vain olla metrin alueella miten voisin saada isompia kaloja? :)

No tuon kun ottaa lähtökohdaksi, voi vain sanoa: Sielä ne isot missä pienetkin.

Edit: Yllä sitten on mainittu käytännön asioita.


Otsikko: Vs: Miten ongella voi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: mikael - 11.06.11 - klo:14:32
Juu täky onki ja syvempi onkisyvyys ovat ne perus suuremman kalan tavoittelun ohjeet. Suuria kalojahan saa luonnollisesti paikasa jossa on isoja ja niinkuin fisustaja sanoi, jos ei ole pieniä, ei ole isojakaan, paitsi ehkä happamoituneissa vesissä. Suuria lahnoja ainakin itse olen saanut kun olen vain kävellyt katselemassa ihan matalaa vettä keskipäivällä ja nähnyt noita isoja ottamassa aurinkoa pinnassa parvena. Tuollaisessa parvessa joku on aina melkein nälkäinen ja se on lähes varma tapa saada se iso lahna.


Otsikko: Vs: Miten ongella voi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: Puolustusministeri - 28.08.11 - klo:16:39
Nyt rupesi noiden isojen ahvenien onkiminen kiinnostamaan, joten apua kaivataan! Kelpaako näille körmyniskoille ihan perus lierot, vai pitääkö käyttää kalanpalasia? Minkä kokoista koukkua pitää siimanpäähän sitoa, että kala jääpi kiinni? Millaisista paikoista näin alkusyksystä kannattaa lähteä kokeilemaan? Kannattaako matalista rannoista edes yrittää, vai pitääkö pilkin kanssa lähteä syvemmälle?


Otsikko: Vs: Miten ongella voi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: Barra - 28.08.11 - klo:20:01
Nyt rupesi noiden isojen ahvenien onkiminen kiinnostamaan, joten apua kaivataan! Kelpaako näille körmyniskoille ihan perus lierot, vai pitääkö käyttää kalanpalasia? Minkä kokoista koukkua pitää siimanpäähän sitoa, että kala jääpi kiinni? Millaisista paikoista näin alkusyksystä kannattaa lähteä kokeilemaan? Kannattaako matalista rannoista edes yrittää, vai pitääkö pilkin kanssa lähteä syvemmälle?

http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/onginta/ahvenen_onginta-t2705.0.html

Tuolla on varmaan ainakin jotain.

Ihan lieroa käyttäisin ei kalanpalasta kokemusta. Kutoskoon koukulla on noussut ihan hyvin. Ja loput kysymykset löytynee tuosta linkistä sitten.


Otsikko: Vs: Miten ongella voi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: pike97 - 28.08.11 - klo:20:24
Ongin tuossa sameassa lähi joessa. saan vain pikku ahvenia ja särkiä enkä voi liikkua paikasta toiseen (en jaksa perustella).  voin vain olla metrin alueella miten voisin saada isompia kaloja? :)
Juu eli heitto-onki olisi hyvä varuste.


Otsikko: Vs: Miten ongella voi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: kuharulla - 30.04.12 - klo:23:28
Perus jauhoista tehtyä taikinaa sillä tulee isoja särkikaloja tai ainaki meiän järvessä tulee 1-3kg lahnaa ja säynettä taikinalla ku puristelee sen taikinan palloksi koukun ympärille ;D


Otsikko: Vs: Miten ongella voi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: Liusi - 10.05.12 - klo:09:21
Perus jauhoista tehtyä taikinaa sillä tulee isoja särkikaloja tai ainaki meiän järvessä tulee 1-3kg lahnaa ja säynettä taikinalla ku puristelee sen taikinan palloksi koukun ympärille ;D
Minkälaista taikinareseptia olet käyttänyt? Ite olen lapsesta pitäen yrittänyt käyttää taikinaa, (silloin kun en ole jaksanut etsiä matoja), mutta aika huonoa tavaraa on aina ollut. Ei ainakaan kestä koukussa kovin pitkään. Olen myös miettinyt että siitä taikinasta vois uunissa tehdä "leipää". Kaloja tuskin haittaa vaikka jäisi raa'aksi.  ???


Otsikko: Vs: Miten ongella voi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: Barra - 10.05.12 - klo:14:04
Minkälaista taikinareseptia olet käyttänyt? Ite olen lapsesta pitäen yrittänyt käyttää taikinaa, (silloin kun en ole jaksanut etsiä matoja), mutta aika huonoa tavaraa on aina ollut. Ei ainakaan kestä koukussa kovin pitkään. Olen myös miettinyt että siitä taikinasta vois uunissa tehdä "leipää". Kaloja tuskin haittaa vaikka jäisi raa'aksi.  ???

Itsellä ollut samaa ongelmaa ettei se taikina kestä tarpeeksi pitkään. Mutta tuo uuni idea voisi oikeastaan toimia... Jos päästät kypsäksi niin silloinhan se hajoaa siellä vedessä, mutta kovalla lämmöllä nopea paisto. Sisältä täysin raakaa vielä, mutta pinta sitkistynyt. Jos niistä tekisi vaikka ihan pullien näköisiä paketteja, niin siitä sitten voisi pilkkoakkin niitä. Pitänee oikeastaan kokeilla.


Otsikko: Vs: Miten ongella voi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: Liusi - 11.05.12 - klo:10:19
Ite ajattelin jos tekis pieniä "nappeja" jotka olisi siis valmiiksi oikean kokoisia koukkuun. Varmaan kaikki jätejauhot ja monenlainen ruuantähdesilppu kelpaisi raaka-aineiksi.

Samoin kovaksi (vanhaksi) mennyttä leipää vois kokeilla. Eiköhän se siellä vedessä taas pehmene. Homekkaan tuskin haittaa.  ???


Otsikko: Miten voisi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: kalapojat1 - 25.07.12 - klo:16:46
Terve?

miten saisimme mato-ongella isoja kaloja?
Kalastamme siis keiteleessä
Ongimme laiturilta ja saadaan koko ajan ihan pieniä särkiä?
Eli miten isoja kaloja saa?


Vastaukset mieluiten tähän osoitteeseen:  je.re(at)suomi24.fi

                                              (at) eli @ :)


Otsikko: Vs: Miten ongella voi saada isoja kaloja?
Kirjoitti: Daiwa - 30.07.12 - klo:21:20
Jos teette nuita omia reseptejä "mäskeille", eli houkutustahnoille. Käyttäkää paljon sokerisia aineita niissä, niin kyllä isommatki kalat tykkää. Esimerkiksi hyviä ovat vaniljajauhe ja siirappi. Sitte iso kastemato koukkuun, niin että koukun kärki JÄÄ näkyviin ja parisenttiä matoa "roikkuu" koukussa, joka sitten elävästi heiluu vedessä.

Ite jonninverran käyttänyt tällaista reseptiä..

-Hienoa hiekkaa puolisen litraa
-Pari desiä kaurahiutaleita
-Sokeria
-Siirappia vajaa desi
-vaniljajauhetta reilusti.
-Vettä niin että saadaan tuosta hyvä taikina.

Muistakaa sitte emännälle jättää niitä leivontavärkkejä kaappiinki.