Kalastus keskustelu

Kalastusvälineet ja kalastustarvikkeet => Vaaput => Aiheen aloitti: Såkke - 26.02.08 - klo:08:42



Otsikko: Vaappuja kuhalle
Kirjoitti: Såkke - 26.02.08 - klo:08:42
mun mielestä merimetsot ja jesset on ihan ykkösii ja yleensä niille löytyy luottoa kuhakeikalla


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: k.s.k - 26.02.08 - klo:17:00
mulla on toiminu kaikki kuoretta muistuttavat sekä räikeän keltaiset, oranssit ja muut hälyväriset vaaput, mutta parhaat kuhasaaliit olen saanut omatekemilläni vaavuilla. 8 cm. musta selkä, kuparikyljet, valko-puna täplikäs tai hopeinen maha ja kourulevy turvassa.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: juqe - 26.02.08 - klo:18:21
hyväuintinen ambulanssi


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Juha - 02.06.08 - klo:22:32
No Karikko? Jesse? Nilsukin toimii?


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Sopuli - 05.08.08 - klo:16:24
Jesse tietenkin. Jos osaisi (=olisi rahaa), niin tekisin kkuhavaaputki itse.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Riihis - 16.08.08 - klo:01:21
Rapalan barra magnumit toimivat itsellä ainakin ihan ok.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: kriss3 - 17.08.08 - klo:11:26
jesse ja rapala shad rap ahvenen ja silakan värityksellä.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: atter - 21.09.08 - klo:19:23
Jessen keltane, oranssivatsane toimii.Ja muutenki semmoset puikot.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: ollimaha - 12.10.08 - klo:12:45
Cotton Cordellin Wally Diver on ehdottomasti ylivoimanen. Koittakaapa kaikki kuhastajat mennä hakemaan semmonen kaupasta, Motonet ainakin myy. Tää on maailmalla ollut suosituin kuhavaappu, ja siitä kertoo sen kielto useimmissa kuhanuistelukilpailuissa ympäri maailman.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: atter - 26.10.08 - klo:08:06
Jep kova peli.Mutta kotimaisista Jesse ja Bomber toimii hyvin.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Jesse - 26.10.08 - klo:09:06
Jesset ja Merimetsot on kyl parhait kuhan kalastuksessa.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: BlackMarlin3 - 28.10.08 - klo:15:03
husky jerkit paras must firetiger tai glown
coundown sini harmaa`?
ja kanttii kokeillamuitaki vaappui


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: jamppe - 06.01.09 - klo:19:47
jesset ja rapalan mangumit  :D


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: perza - 09.01.09 - klo:00:27
Perza-vaapuilla saa ihan hyvin kuhaa.  :P
Jos vain yhden vaapun saisin valita kuhan uisteluun niin se olisi ehdottomasti Perza-vaapun P13 Hologramikuore värissä.

 :)



Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: ässätommi - 27.01.09 - klo:21:10
En tiedä mikä on paras, mutta hyvä kuha vaappu on Ässä uistin ja erityisesti Herkku malli. KTS. Vieheet/Ässä/Herkku.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: ässätommi - 28.01.09 - klo:17:12
Tässä jonkunlainen kuva Herkuista(kouru). En onnistu lisäämään kuvaa tonne viehe sivulle jos joku osaa neuvvoa niin kertokaa ihmeessä miten se tapahtuu. Kiitos etu käteen!.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: majukka - 27.02.09 - klo:22:36
sininen tai ahven rapala jointed 11cm tämä ainakin itselläni toiminut


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: jumbo1 - 03.06.09 - klo:07:27
minun mielestäni Ässä ja ThunderCrank on kaikista paraimpia.            PS: tekstissä on varmaan kirjoitus virveitä..:)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Açκé - 04.06.09 - klo:14:02
Bomberit ovat hyviä kuhavaappuja, vapoja vedossa yleensä 4-5, ja 2-3 on uistimena Bomberi. :D Kokeilemisen arvoisia ovat myös Rapala Glass Sahd Rap sekä Original. :)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: ^^(juge)^^ - 05.06.09 - klo:09:36
Jesset ja rapalan originaalit ja shad rapit.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Jyssi - 10.06.09 - klo:17:24
merimetsot ;D


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: _jeppe - 29.01.10 - klo:20:55
Jesset parhaita kuhalle!  ;)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: jounes12 - 18.04.10 - klo:18:22
mikä vaappu ois samee vetiseen järveen sopiva ::) ::) :-\


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: kalastaja95:D - 18.04.10 - klo:18:33
mikä vaappu ois samee vetiseen järveen sopiva ::) ::) :-\
se riippuu vaapun väristä, mutta itse sanon bomber ja merimetso :D


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: jounes12 - 18.04.10 - klo:18:54
ihan sama mutta pitäis saada ;)muuta kun ruohoo!!!! ;D ;D


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Eris - 18.04.10 - klo:21:03
se riippuu vaapun väristä, mutta itse sanon bomber ja merimetso :D

Lisätään tuohon listaan vielä Jesse niin alkaa olemaan paketti kasassa :) vihreä-keltaista ja valkoista mielellään.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: fisustaja92 - 18.04.10 - klo:22:17
Eiköhän Bombereilla, Jesseillä ja Merimetsoilla pärjää aikast pitkälle  ;)

+ Perinteiset Rapalat, kuten Original ja Magnum.

Ohannoita, makuasiahan tääki taas on  ;)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Barra - 19.04.10 - klo:16:29
Hmm... Ehkä merimetso on hyvä, joskus kun oli pinnemmassa uinut yksilö hassutti kuhia ihan mukavasti. Sitten Rapalan Shallow Shad Rap on kans ihan tehokas. Tosin, mä oon tainnu saada 70% kaikista kuhistani Friskyllä. Tosin, sitä ei ainakaan tähän asti ole myyty suomessa. Virosta piti sekin hakea.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: esteri123 - 28.05.10 - klo:16:10
Merimetsot, Jesset, Deep Tail Dancerit, Nilsut ja Bomberit on toiminut henkilökohtaisesti hyvin


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Zinkki - 29.05.10 - klo:10:49
Parhaita on ollut tietysti mun omat tekeleet ja niiden ohella VAV-wobbler 100 SLIM (http://www.vavvaappu.com/index.html). Onko muut käyttänyt VAVia ja miten on toiminut?


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Lasiahven - 13.06.10 - klo:15:05
Jesset on parhaita.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Lare - 18.06.10 - klo:10:43
Merimetsot,Deep Tail Dancer väri HFL,Jesset ja ThunderCrank.  :)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Lare - 14.07.10 - klo:12:46
HK-Varma kuha  :)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Ohyeahiguess - 14.07.10 - klo:22:54
Omasta mielestä parhaat kuha vaaput ovat mm. Jessen 8cm, Karikko 12 cm ja Rapalan Magnumit!

Kyllä joskus yritetty Nils Master Invicibleitäkin Jessejen ja Karikkojen ohella, mutta vavat joissa on Jesse, tai Karikko on aina käyrällä!


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: ededed96 - 10.10.10 - klo:16:14
Haha! sulle varmaan kerronkin xD . vetäkää ihan rauhassa niitä kuraloitanne ja stormeja xD


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Barra - 10.10.10 - klo:18:22
Haha! sulle varmaan kerronkin xD . vetäkää ihan rauhassa niitä kuraloitanne ja stormeja xD

Koitas nyt pikkusen kirjottaa jotain järkevääkin. Jos et aio kertoa, niin ole hiljaa.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Dj_God - 10.10.10 - klo:19:01
Rapala Magnum & Original ovat parhaita. Muilla ei toistaiseksi kuhaa ole tullut.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: NonProkalastaja - 11.10.10 - klo:13:52
Yksi merkki on yli kaikkien: Bomber :D

...ja lisäksi jesset on kanssa toiminu kivasti


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Temezi - 11.10.10 - klo:15:59
Tänä kesänä erityisen hyvin toimivat bomberit, merimetsot ja jesset mutta merimetsot kyllä veivät kirkkaasti kuhasaldon kotiin. Edes värillä ei ollut väliä, kuhaa tuli niin paljo kun jaksoi nostaa.  ;D


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: ededed96 - 11.10.10 - klo:18:23
Karikkoja on herkimmin tullu sidottua siiman päähän, sitten on myös papukaija 12cm nilsu sekä thundercrank ja midthunder ja yksi vetolusikka jonka nimi ei tuu nyt mieleen :D



Järkevän kommentin nakkasit tohon väliin


Juu semmosen pistin tuohon väliin  :P  ;D , no ei kyllä rapalalla ihan hyvin tulee. Nils Masterit on olleet toimivia myös.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: baakel - 06.11.10 - klo:15:24
Rapala MaxRap ja Merimetso 12cm


Otsikko: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: KalastajaPro - 31.05.11 - klo:16:45
Millä uistimilla/vaapuilla/lipoilla yleensä saa kuhia? Ois semmonen tavoite saada edes 3 kilonen kuha heittokalastuksella. Tommosella Bete Lotto Z vaapulla tuli semmonen 800g kuha pari viikkoa sitten, mutta ei ole sen enempää kuhia tullut. Joten minkälaisia malleja suosittelette?


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: NonProkalastaja - 31.05.11 - klo:17:05
Bomber Long A ja Jesset on ainakin ihan jees. :D


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: ThC² - 31.05.11 - klo:17:15
Suosittelen perehtymään jigaukseen. Selkeesti tehokkain kuhan kalastustapa, uistelun lisäksi. Pistä kuukkeliin hauksi kuhan jigaus, niin tietoa kyllä löytyy. Myös täältä foorumilta löytyy aihetta koskeva keskustelu.


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: KalastajaPro - 31.05.11 - klo:17:41
Juu, kyl mie ton jigauksen tiedän ja tiedän myös sen, että sillä saa kaikista parhaiten kuhia.  :D Kokeilin sitä viime vuonna vain pari kertaa, mutta silti tuli 2 kuhaa! (Valitettavasti kummatkin olivat aika pieniä. About 700 grammasia.) Se, minkä takia kyselen juuri heittokalastukseen on se, että mun lähellä ei ole kunnon jigaus paikkoja. Vaan mökillä (Vesilahdella) on paljon. Tossa mun lähellä on Pyhäjärvi, jossa nyt väliaikasesti kalastan virvelillä ja aattelin sen takia kysyä hyviä uistimia heittokalastukseen varten. Vai käykö jigaus mukamas myös virtaavassa järvessä, jossa on erittäin paljon kiviä pohjalla?


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: lahna95 - 31.05.11 - klo:17:45
Kuusamon kuha nyt lusikoista. Lipoilla ei kai kovin hyvin saa, sillontällön. Vaapuissa on monia hyviä pelejä kuhalle esim. Shad Rap, Jesse, Merimetso, Minnow Rap, SepenTuuri, XRap ja MaxRap... Jigeillä niitä parhaiten heittämällä saa. Noi vaaput on kuhan vetouisteluun lähinnä.


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: Dj_God - 31.05.11 - klo:22:02
Juu, kyl mie ton jigauksen tiedän ja tiedän myös sen, että sillä saa kaikista parhaiten kuhia.  :D Kokeilin sitä viime vuonna vain pari kertaa, mutta silti tuli 2 kuhaa! (Valitettavasti kummatkin olivat aika pieniä. About 700 grammasia.) Se, minkä takia kyselen juuri heittokalastukseen on se, että mun lähellä ei ole kunnon jigaus paikkoja. Vaan mökillä (Vesilahdella) on paljon. Tossa mun lähellä on Pyhäjärvi, jossa nyt väliaikasesti kalastan virvelillä ja aattelin sen takia kysyä hyviä uistimia heittokalastukseen varten. Vai käykö jigaus mukamas myös virtaavassa järvessä, jossa on erittäin paljon kiviä pohjalla?

Jigaus onnistuu myös virtaavassa vedessä, oli se sitten järvi tai joki. Tuo kivinen pohja antaa omat haasteensa jigaukseen. Jos tiedä, missäpäin järveä on pahoja kivikkoja, pyri välttämään niitä. Jigeillä on toisinaan paha tapa ihastua noihin kiviin niinkin tiiviisti, että jäävät sinne lopullisesti.

Jos koko järvi on yhtä kivikkoa, suosittelen ehkä jättämään jigauksen sikseen ja ottamaan tilalle esim. noita edellä mainittuja Rapalan vaappuja. Etenkin sellaisia, joilla pääset mahdollisimman lähelle pohjaa. Etenkin noita "leijuvia" vaappuja, eli suspeja, kannattaa testata. Niitä voi ja kannattaa kelata pysäytystekniikalla, aivan kuten jigejä.

Itse en jigeillä ole ensimmäistäkään kuhaa saanut, ainakaan toistaiseksi. Vaapuista Rapalan Countdown ja Original ovat tuoneet kuhaa.


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: silaasalaK - 31.05.11 - klo:22:27
Nyt täytyy muistaa sekin, että kyllä kuha osaa ampaista ylemmäs pohjasta, vaikka siellä pääasiassa viihtyykin. Sillä on silmät melki about pään päällä eli kyllä olettaisin sen ylöspäin katsovan. Pohjassa elävistä kaloista oon pannu merkille että kampela tai vaikka kiiski omaa simmut melki pään päällä. Voi olla ettei sitä jigii tarvi ees pohjaan asti aina pysäyttää vaan voit hiuksenhienosti leikitellä syvän ja pohjan jossain välimaastossa niin ettei viehetappioita tule, vaikka kevyin pompotuksin ja samalla kelaten.

-Sillisalaatti


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: Miika- - 31.05.11 - klo:22:30
Merimetsot, Bomber Long A ja jigit on ainakin hyviä kuhalle nimimerkillä kokemusta on :D


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: taitokalastaja97 - 16.06.11 - klo:11:18
jesssel ja joktu on sanonu että tail dancerilla tulis...


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: Fishh - 16.06.11 - klo:13:08
Jigit, ja erilaiset vaaput toimii, mut noilla lipoilla en ihan heti välttämättä kuhaa kalastamaan  ;) Esim, joku syvänne on paras paikka. Mut jos kiviä on, nii vähä nopeempaa kelausta, nii se tulee pinnammassa.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: samppu - 23.06.11 - klo:22:08
Jesset  :)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: deepdown - 23.06.11 - klo:22:39
Todelliset kuhavaaput ovat seuraavat.
1.Räppäri/Tuho
2.Karikko 13cm
3.Sepen Tuuri Kuha
4.Perza P13 ja P11
5.Hankouistin 110 malli kunhan siihen vaihtaa suuremman uintilevyn
6.AL-Uljas
7.Lappia
8.HK varma
9.Salama
10.Merimetso

Mikään ylihinnoiteltu ja huonosti kalastavat massatuotanto paskat ei mun listalle yllä, mutta jotkin Jessen värit koossa 11cm ovat toimineet ihan ok.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: psychocowboy - 23.06.11 - klo:22:53
Paras minne; joelle, järvelle, merelle?. Paras mihin oloihin lämmin vesi/kylmä vesi, kirkas vesi/samea vesi, matalaa/syvää..... Edelleen on turhaa luetteloida vaappuja jos ei kerro olosuhteita missä ne toimii. Kaikki toimii mainostajan mukaan siinä hyllyssä;)

Omalla kohdalla toimii Ventti Syvärit raidallisina, Tahon syvänne mallit, Sepen Tuurit hileisenä ja samoin Jesse hopea hileisenä. Myös Kosto-uistin on antanut ajoittain saalista mutta vain painojen kanssa/takilassa. Vettä on pohjois-Päijänteellä alla 10-80m missä on noihin ottanut ja kaikki kirkkaalla kelillä veden ollessa +20 ->.
Kylmällä vedellä onnistunut kuhan saannissa vain lusikoilla.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Damonic - 26.06.11 - klo:20:32
Kyllä Jesset itellä ainaki ovat toimineet, stormillaki on tullu.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: anttix - 26.06.11 - klo:20:34
Rapala Barra Magnum, Jesse ja Merimetso ovat hyviä omasta mielestäni.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: junnari - 26.06.11 - klo:22:27
minkä värisillä vieheillä kuhaa tulee, järvi on muuten pien-saimaa  :)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: BigPike - 27.06.11 - klo:08:03
minkä värisillä vieheillä kuhaa tulee, järvi on muuten pien-saimaa  :)

Kelta-Valkosella Jessellä tullut 2 kuhaa Pien-Saimaalta.. Enpä kyllä olekkaan ku pari kertaa käyny vetelee Kuhaa..  :)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Zayli - 28.06.11 - klo:20:01
varmaan se jesse  ;) ja bomberit


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: kalajanne - 28.06.11 - klo:21:12
Itse kyl sanoisin et sepen tuurit tai karikot...Meinaan jos järves  20m vettä nii ehottomasti joku syvännevaappu..Jos taas 3-5m nii sit joku Bomber tai vaikkapa jotku Rapalat..Myös Merimetsot toimii ihan kivasti,varsinkin ne hopean väriset.
No periaattees kaikki pidemmät ku 8cm toimii ;)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: taitokalastaja97 - 01.07.11 - klo:10:23
eli oisko jotai toimivaa kuhan pintavaappuu ku ite en tiiä niist mitää siis ei mitää popperii kuiteskaa?jos myyntipaikkaa viel kertositte...


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: lahna95 - 01.07.11 - klo:10:46
eli oisko jotai toimivaa kuhan pintavaappuu ku ite en tiiä niist mitää siis ei mitää popperii kuiteskaa?jos myyntipaikkaa viel kertositte...
Bomber Long A. Vähän kaikkialla myydään.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Heeiikki - 01.07.11 - klo:10:49
eli oisko jotai toimivaa kuhan pintavaappuu ku ite en tiiä niist mitää siis ei mitää popperii kuiteskaa?jos myyntipaikkaa viel kertositte...
Itellä toiminu Rapalan clackin minnow tai rapalan max rap :P Ja honkkarista tilaamalla saa nyt tän kuun ilman toimituskuluja ja siellä on myös nopee toimitus (Y)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Ardent77 - 01.07.11 - klo:11:53
Karikot, nilsun spearhead ja omavalmisteet näyttäs toimivan. Fluorisoiva vihreä-puna-musta ja pinkki, fluori kelta-puna-vihreä sekä muikku väritys on pelannu.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: sakari03 - 02.07.11 - klo:14:59
Aikaisempina vuosina olen vannonut Jessejen nimeen ja ovathan ne saalista hyvin tuoneet.
Tänä vuonna tilasin 3 erilaista ventti-syväriä ja niiden joukosta kyllä löytyi ihan ehdoton kuhavaappu.

4 reissua takana nyt ja vaappu on sen näköisessä kunnossa että joutunee tilaamaan muutaman lisää.  :-))
Eipä ole muilla juurikaan uistellet tänä kesänä.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Jupander - 03.07.11 - klo:12:23
Hei,

Uutena foorumilaisena liityn joukkkoon omilla kokemuksillani kuhille toimivista väreistä / vaapuista.

Kalastan kohtalaisen pienellä järvellä, joka on tummavetinen, mutta sinänsä puhdas.

Parhaiten ovat toimineet pienet 8 cm Jesset. Kuhasaalis on vaihdellut täysimittaisen rajoilla olevista yksilöistä kahden kilon päälle. Järvessä on suurempiakin kuhia, toissapäivänä naapuri sai yli 5 kg uistelemalla ja itsekin olen saanut verkolla 4,6 -kiloisen. Kuhaa on, mutta kesti 2 vuotta opiskella miten se syö ja mihin aikaan ;)

Edellisistä Jesse-kehuista huolimatta Nilsmaster Invisible värissä 65 oli reilun kahden kilon kuhan ottivehje. Ja sain 1,9-kiloisen kuhan tänä kesänä Räsäsen seiskalla (kupari-kirkas).

Olen huomanunt, että kun taivaankansi alkaa punertaa (sellainen violetti/vaaleanpunainen), parhaiten toimivat tätä matkivat vaaput.

Yksi on silti ylitse muiden tällä meidän järvellä värinä: Jesse 8 cm värillä 29 (sellainen keltamahainen, jossa muuten pääväri vaalean violetti mustilla pilkuilla).

Täällä tunnutaan puhuvan paljon yleistasolla "Jesset, Merimetsot...", mutta eihän pelkkä vaapun valmistaja riitä minnekään, esimerkkinä tästä voin uittaa tuon Jessen värin rinnalla mitä tahansa muuta Jesseä ja hiljaista on. Värihän on todella ratkaisevaa, ainakin oman kokemukseni perusteella.

Lisätään vielä, että kaikkea mahdollista löytyy pakista ja yritän uittaa ainakin osittain aina niitäkin, joihin ei ole luottoa, koska tottakai jos samoja uittaa koko ajan, niin niillähän ne osumat sitten aina tulevat.

Kuitenkin, haluaisin siis vastaavan tarkkuustason "ottiuistinvinkkejä" teiltä muilta kokeneemmilta foorumilaisilta. Kiitos!

J


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Lare - 03.07.11 - klo:13:55
Jurmu Appelsiini Tiikeri :)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: vehy - 06.07.11 - klo:10:30
Jessejä kovasti kehutaan, mutta meillä ne ei toimi, ei vaikka mitä tekis... Naapurijärvissä kylläkin toimiii mutta Lappajärvessä ku ei huuva niin ei huuva:). Muutenkin kuhan uistelu on paljon kiinni vuodesta, vuoden ajasta, veden lämpötilasta, tuulen suunnasta, kalastaja mielialasta, alushousujen väristä, syödystä lounaasta yms. Eli jokaisella on omat mieltymyksensä uistimien suhteen. Mutta omasta mielestä varmoja kuha pelejä on 13cm karikot, hk varman kalkkarot, sepen tuurit (varsinkin taimen malli), moskarin porraslappuiset vaaput, tarmo vaaput... Mutta nämäkin vaihtelee julmasti eri päivinä ja vuosina... Viime kesänä ei ollut karikon voittanutta, tänä kesänä karikolla ei ole tullut juuri mitään, muutenkin kyllä ollut huono kala vuosi mutta... pää pointtina se, että semmoinen uistin kalastaa mitä uitetaan :) itsellä ainakin tuppaa tulemaan epäluuloja tiettyjä uistimia kohtaan ja ne päätyvät pakin pohjalle ja lopulta huutonettiin, kun taas joku toinen saa niillä samaisilla uistimilla vi#"¤"sti kalaa...


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Krokodil - 06.07.11 - klo:15:04

Jessejä kovasti kehutaan, mutta meillä ne ei toimi, ei vaikka mitä tekis...

Viime kesänä pikkujärvellä Savossa vaimon serkkupoika pesi minut Jessellä 8-0 kuhien uistelussa. Mikään ei pakistani kelvannut niille kuhille.

Itselläni on parhaiten toiminut Stormin ThunderCrank, vesi on kesämökilläni humuspitoista ja ruskeasävyinen (mustat raidat ja kellertävänoranssi vatsa)on luottopeli. Tänä kesänä myös sinisävyiset on antaneet hyvin saalista. Toki normaali "ilta-annos" on 2-7 kuhaa, eikä mitään isomuksia. Kolmella vavalla vedän aika perinteisellä tyylillä ilman kaikuja, kartta on toki apuna.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: janne-s - 06.07.11 - klo:17:13
Jessejä kovasti kehutaan, mutta meillä ne ei toimi, ei vaikka mitä tekis...

Oon huomannu samanhomman, oon uittanu jos jonkii näköstä jessee.
Ainut mitä niillä oon saanu on pari pientä ahventa ja hauenpulikoita.
Ite käytän vetouistelussa peltiä tai tiheä liikkeistä noin 7cm vaappua joka muistuttaa väritykseltä tavan muikkua tai vaihtoehtoisesti savumuikun värisiä.
Viimeyön kuhat haksahtivat 9cm vetopeltiin joissa punasta tai sinistä heijastin teippiä.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: Revontuli - 08.07.11 - klo:23:26
Lainaus
Jessejä kovasti kehutaan, mutta meillä ne ei toimi, ei vaikka mitä tekis...
Valitettavasti näin täälläkin päin. Itselläni on 11cm Jesse, joka on väri 18, eli keltainen pohja ja punaiset raidat. Se on lähes aina vedossa, ajattelen että kyllä sillä tulee kun sitä kehutaan, mutta ei. Luultavasti väristä kiinni. Kertokaahan joku mikä se on se ottavin Jesse väri. Jottei nyt ihan off topic:kiksi. Itsellä parhaiten on toiminut Rapalan Shad rap deep runner. Väri bho, eli selkä musta, kylki ylempää kullan värinen, alempaa keltainen, maha punainen ja kun on "bleedingistä" kyse, niin koukut, turpalevy punainen.


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: Re-Fill - 29.07.11 - klo:23:38
Bomber 15A ja 16A, 12cm Velho, tietysti Jesset, HK Varmat ja Sepet toiminu ittellä.
Nyt vedossa tommosii kun kuhaa yritetään ja syksymmällä sitten hauelle pikkusen järeempää kalustoo kun tuppaa pikkusen ottaa tosta listasta kaikki muut paitsi Bomberit hauen suussa pikkusen itteensä.. Varsinkin Velhon koukut hajoo helposti vaikka muuten onkin yks parhaimmista kuha vetouistimista.


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: Puolustusministeri - 29.07.11 - klo:23:53
Tänä kesänä tuo 11cm Jesse värillä 40 on ollut erittäin ottava.

Onkos muilla ollut semmoista "ilmiötä", että kuha iskee useammin plaanarissa olevaan vieheeseen? Eilen 7/10 kuhasta iski nimittäin tuohon plaanarissa olevaan uistimeen. Aristaako kuha venettä ja moottorin pärinää? Minun tietojen mukaan jotkut kalat "kiihottuvat" veneen perävirrasta, mutta mitenkäs tuo kuha?


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: Açκé - 30.07.11 - klo:00:07
Tänä kesänä tuo 11cm Jesse värillä 40 on ollut erittäin ottava.

Onkos muilla ollut semmoista "ilmiötä", että kuha iskee useammin plaanarissa olevaan vieheeseen? Eilen 7/10 kuhasta iski nimittäin tuohon plaanarissa olevaan uistimeen. Aristaako kuha venettä ja moottorin pärinää? Minun tietojen mukaan jotkut kalat "kiihottuvat" veneen perävirrasta, mutta mitenkäs tuo kuha?

Jep, itsellänikin lähes kaikki kuhat ottavat plaanareihin. Ei ole kai perävirrasta tullut yhtään kuhaa tänä vuonna.


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: hartsa79 - 30.07.11 - klo:00:08
Lainaus
Onkos muilla ollut semmoista "ilmiötä", että kuha iskee useammin plaanarissa olevaan vieheeseen?

Toisinaan plaanarit pyytää itselläkin paremmin. Saattaa olla, että kalat väistävät venettä, mutta itse olen tullut siihen tulokseen, että plaanareissa olevien vieheiden uinti on epäsäännöllisempää kuin tönkkövavoissa veneen vieressä, ja tämä houkuttaa kaloja. Usein tärpit tulee käännösten yhteydessä joko sisä- tai ulkokurviin, eli kun sisäpuolella vauhti hidastuu ja ulkopuolella kiristyy.


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: Re-Fill - 30.07.11 - klo:01:38
Meijän tiimi käyttää plaanarikelkkoja ja samalla tavalla se kuha käy kiinni sisimmäisiin kuin ulommaisiinkin uistimiin.
Oon kyllä jostain kuullut että vois aristaa pikkusen venettä....


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: hartsa79 - 30.07.11 - klo:01:46
Kelkoilla mekin vedellään. Mutkat vaan antaa monesti parhaiten kalaa. Varsinkin jos siimassa on paino, on se kääntyessä vajotessaan kuhalle semmoinen paikka, että usein hermo pettää  8)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: thewade - 01.08.11 - klo:00:08
9cm merimetso, kultasilla kyljillä,mustaselkä ja punainen vatsa, ei itselle oo kyllä varmempaa kuha vaappua tullu vastaa...
jokapaikanhöylä 8)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: ProMan - 14.11.11 - klo:07:46
Kannattaa kokeilla keskikesällä Nils Masters Haka DD vihreänä :P


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: NonProkalastaja - 14.11.11 - klo:09:36
Kannattaa kokeilla keskikesällä Nils Masters Haka DD vihreänä :P

Kuulostaa siltä, että "yhden kuhan mies" yrittää leijua minun vaapullani  ;D. No ei se mitään, itsekin kannatan tuota + Bomber Long 15A:ta ja Jessejä 11cm pitkinä. 8)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: perttilee - 14.11.11 - klo:11:44
Merimetsot 9 ja 11 cm, Karismax sorva 100 mm, omavalmisteet 90 ja 100 mm, väreissä keltainen, keltavihreä, sinihopea ja lähes mustat, antaneet itsellä parhaiten kuhaa.
Värit tietty hiukan vesistön mukaan, oma kalaveteni on hiukka savisamea.

Kaikkea on kokeiltu, mutta nuo ovat palvelleet mulla hyvin. :)


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: NonProkalastaja - 18.11.11 - klo:19:04
Itse voin suositella 11cm Jessejä, 12cm Bombereita tai varsinkin Nils Master Haka DD:tä keskikesäisin. Muita vinkkejä voisi laittaa tänne. Siksi laitoin Itä-Suomen kohdalle yleisen keskustelun sijaan, että eri alueilla toimivat eri vieheet  :).


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: bakuu - 20.11.11 - klo:09:42
hyviä kuhalle on Rapala magnum ja luulahden lukot on ollu todella hyviä.


Otsikko: Vs: Mikä on paras kuhavaappu?
Kirjoitti: JuhannusKala - 20.11.11 - klo:09:57
Vähän vastaavaa löytyy jo...

Mikä on paras kuhavaappu? (http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/vaaput/vs_mikae_on_paras_kuhavaappu-t610.0.html)

Hauki / Kuha uistelu vaaput (http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/vetouistelu/vs_hauki_kuha_uistelu_vaaput-t1004.0.html)


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: lahnauttaja - 24.11.11 - klo:14:05
Voi kuulostaa oudolta, mutta itse olen saanut kuhaa vuoden 2004 vuosiuistimella, jota on kyllä haukuttu, mutta toiminut on.


Otsikko: Vs: Ehdotuksia kuhan saantiin?
Kirjoitti: _Junior_ - 24.11.11 - klo:16:16
Meijän tiimi käyttää plaanarikelkkoja ja samalla tavalla se kuha käy kiinni sisimmäisiin kuin ulommaisiinkin uistimiin.
Oon kyllä jostain kuullut että vois aristaa pikkusen venettä....
Aristaa myös kuha kelkkaa, että venettäkin heinäkuisina helleiltoina, kun kuha on aivan vedenpinta kalvossa. Toki kuhaa saa syvemmältäkin tuolloin, kuten 3-10m ja tuolloin minusta kuha ei enään havaitse kelkkaa, taikka venettä sameissa vesissä. Riippuu siis aivan siitä minusta, että missä syvyydessä niitä vaappuja uittaa..  :)


Otsikko: Vs: Vaappuja kuhalle
Kirjoitti: jacklemore - 30.07.12 - klo:12:12
itellä on napannu useasti Kirjolohi-Jakilla:) eiköhän se oo aika pitkälti väristä ja uinnista kiinni, kuha nappaa helpoiten värikkääseen/kirkkaaseen vaappuun joka ui sen päällä:)


Otsikko: Vs: Vaappuja kuhalle
Kirjoitti: TKL - 31.07.12 - klo:10:18
Itsellä sellainen perussekoitus on Bomberit, Jesset, Sepen Tuurit ja Merimetsot.

Siihen väliin tulee sitten kokeiltua mm. Deep Tail Dancereita, Rapalan Shad Rappeja ja Nilsua.

Eli Bomberia lukuunottamatta suomalaisilla aloitetaan, ja siihen lisäillään sitten Rapalaa sekaan  :)

PS. Heittäkääs joku hyvä Rapalan Deep Tail Dancer väri..? Samea järvi kyseessä. Itseltä löytyy jo HFL


Otsikko: Vs: Vaappuja kuhalle
Kirjoitti: jepse - 07.08.12 - klo:21:12
Bomber 15A ! Laajasta värivalikoimasta löytyy varmasti monia ottipelejä. Myös Jesset, Merimetsot ja Velhot ovat hyviä valintoja


Otsikko: Vs: Vaappuja kuhalle
Kirjoitti: Pikehunter - 26.03.13 - klo:17:52
Bomberit nousevat ainakin omien kokemuksieni mukaan listan kärkeen kuhalle. Myös 15cm Nilsut on ihan kokeilemisen arvoisia. Isommalle kuhalle voi tarjota kyllä hyvin myös 18cm mallia.


Otsikko: Vs: Vaappuja kuhalle
Kirjoitti: Sam - 03.04.13 - klo:17:30
En ole paljoa järvillä käyny kokeilemassa kuhaa, mutta täällä etelässä merellä on toiminut luottopeli Grosarin vanha puinen vaappu, värinä hopea/musta.


Otsikko: Vs: Vaappuja kuhalle
Kirjoitti: Kuusamo94 - 03.04.13 - klo:19:01
Kuhaa vedellessä perässä laahautuu aina vähintään 1 Karikko. Melko usein löytyy jokaisesta vavasta karikko joko 13 tai 18cm versioina, joskus tuplauistin systeemissä molemmissa haaroissa on karikko, erikokoisina vaan. 11cm malli on vasta kokeiluasteella omassa venneessä. Karikon lisäksi myös Seppo Hujasen vaaput löytyy hyvin useasti siimasta. Sepeistä suosiossa itsellä on erityisesti 14cm haukimalli, joka kerää mukavankokoista haukea kuhan ohella. Myös Lappian vaaput ovat pelittäneet, mutta keräävät aika paljon alamittaista. Isojen tehtaiden vaaput ovat itsellä kadonneet pakista, mutta 11cm jointed pelittää silloin tällöin kuhalle. Väreinä millon mitäkin, mutta omilla vesillä neon-vihreä, kullanruskea sekä muikku ovat nousseet esille massasta.


Otsikko: Vs: Vaappuja kuhalle
Kirjoitti: junnari - 03.04.13 - klo:20:37
Karikot, jesset ja rapala magnumit pelittäny täällä pien saimaalla hyvin kuhalle  ;)


Otsikko: Vs: Vaappuja kuhalle
Kirjoitti: Lare - 05.07.13 - klo:14:56
Kuha on tykännyt paljon: Merimetsot, HK-Varmat, Sepen Tuurit, UkkoJurmut, Jesset, Bomberit, Karikot, Islure Tuikkarit, Cotton Cordellit, Stormin Thundergrankit, Hot'n Totit, Rapalan Deep Tail Dancerit ja Nils Master invicblet. Noilla vaapuilla pitäs nousta kuhaa :D


Otsikko: Vs: Vaappuja kuhalle
Kirjoitti: Allu97 - 30.07.13 - klo:17:16
Syvänne Jesset on itellä toiminu parhaiten. Paras väri on ollut 9 eli keltanen selkä, valkonen maha ja leuan alla punaista.


Otsikko: Vs: Vaappuja kuhalle
Kirjoitti: jv7 - 30.07.13 - klo:17:24
en oo paljo kuhaa kalastanu mut bomberit ja jesset on ollu parhaita.