Kalastus keskustelu

Yleinen keskustelu => Kalastusaiheiset kilpailut => Aiheen aloitti: TuMi - 10.05.17 - klo:09:57



Otsikko: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: TuMi - 10.05.17 - klo:09:57
Mikrojigaaja pilkkikisan voittajaksi

Kalasaalis.comissa järjestetty 5 suurinta ahventa pilkillä (http://www.kalasaalis.com/kalastuskilpailut/paattyneet/) -kilpailu on saatu päätökseen. Kilpailun voitti Mikrojigaaja (http://www.kalasaalis.com/Mikrojigaaja/) 5 ahvenen käsittämättömällä 7,23 kilon yhteispainolla. Samainen kalastaja nosti myös kipailun suurimman, 1,56 kilon ahvenen (linkki kalaan) (http://www.kalasaalis.com/Mikrojigaaja/kalat/Ahven/39523/). Toiseksi tulleen aiemmin monia kalakisoja voittaneen onyx-73:n ahven ei ollut tosin kuin vain 40g pienempi - jäätävä körmy siis sekin (kuva alla).

(http://www.kalasaalis.com/images/kalat/bimages/Ahven_1529_1492356222_1.jpg)


Kilpailussa jaettiin voittajalle 200€ lahjakortti Honkkariin ja sijoille 2-10 yltäneiden kesken arvottiin vielä 50 euron lahjakortti niinikään Honkkariin. Arvonnan voitti Pro-Rapala (http://www.kalasaalis.com/Pro-Rapala/), joka hänkin sai upean 5,84 kg yhteispainon ja kaikki hänen nostamansa ahvenet olivat yli kilon painoisia.


Eri kalalajeja pilkillä (fongaus) -kisan vei ylivoimaisesti eope

Fongauskisan (http://www.kalasaalis.com/kalastuskilpailut/paattyneet/) voitto meni tällä kertaa Isokyröön. Eope (http://www.kalasaalis.com/eope/) sai pilkkiinsä kilpailun aikana 16 eri kalalajia. Kalalajit olivat seuraavat: Ahven, Hauki, Hietatokko, Härkäsimppu, Kiiski, Kirjolohi, Kivinilkka, Kolmipiikki, Kuore, Kymmenpiikki, Made, Pasuri, Salakka, Seipi, Siika, Särki. Seuraavaksi yltäneellä tepsuttimella (http://www.kalasaalis.com/tepsutin/) oli lajeja 6 vähemmän - hieno saavutus sekin. Voittajalle eli Eopelle lähtee kisata 200e lahjakortti Honkkariin ja arvoimme myös tämän kisan osalta 2-10 sijoille yltäneiden kesken lahjakortin. Onnetar tässä kilpailussa suosi Lieksalaista kalastajaa nimimerkillä pmp (http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/profiles/pmp-u4039.html).

Molempien kilpailuiden kokonaistulokset löydät täältä (http://www.kalasaalis.com/kalastuskilpailut/paattyneet/).

Kalasaalis.com onnittelee voittajia sekä kiittää kaikkia osallistuneita. Kiitokset myös Honkkarille palkinnoista!


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: TuMi - 15.05.17 - klo:11:15
Mitä kilpailuita toivotte seuraavaksi avattavan?


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: kalastaja48 - 15.05.17 - klo:12:02
Mini kisoja :-)  :)


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: fisustaja92 - 15.05.17 - klo:13:53
Mini kisoja :-)  :)

Noita oli jokunen vuosi sitten eivätkä saavuttaneet kovin suurta suosiota. Eli niiden tulemisesta ei kannata hengitystä pidätellä..


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: timbazi - 15.05.17 - klo:18:25
Jotain vieheiden teko kilpailuita tms.

tai kisoja missä saa kalastaa vain rannalta heittelemällä


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: Mikrojigaaja - 16.05.17 - klo:08:47
5 suurinta ahventa on aina hyvä  8)


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: fisustaja92 - 16.05.17 - klo:13:27
Kun ollaan kuitenkin vuodessa 2017, vaikkakin Suomessa mutta C&R-kilpailuja toivoisin. Ainakin siltä osin että xx-koon kalat tulee olla vapautettu (hauelle esim. 4kg/90cm, ahvenelle 35cm/500g), ja että kuvista tulee ilmetä asianmukainen käsittely jotta kilpailuun hyväksytään.


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: Agiles - 16.05.17 - klo:16:39
Kun ollaan kuitenkin vuodessa 2017, vaikkakin Suomessa mutta C&R-kilpailuja toivoisin. Ainakin siltä osin että xx-koon kalat tulee olla vapautettu (hauelle esim. 4kg/90cm, ahvenelle 35cm/500g), ja että kuvista tulee ilmetä asianmukainen käsittely jotta kilpailuun hyväksytään.
Niin... syökö vielä joku mukamas tässä sivistysyhteiskunnassa kalastamiaan kaloja?

Asiallinen kohtelu: Ehdottomasti KYLLÄ
Pakollinen C&R: Ei ihan niin yksinkertainen juttu...


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: fisustaja92 - 16.05.17 - klo:17:46
Niin... syökö vielä joku mukamas tässä sivistysyhteiskunnassa kalastamiaan kaloja?

Asiallinen kohtelu: Ehdottomasti KYLLÄ
Pakollinen C&R: Ei ihan niin yksinkertainen juttu...

Kalojen syömisessä en sanonut vikaa olevan..? Isojen yksilöiden tärkeydestä taas toinen juttu. Vai mitenkä joku voi puolustella isojen lahtaamista faktoin, kuulisin mieluusti.


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: Agiles - 17.05.17 - klo:07:22
Kalojen syömisessä en sanonut vikaa olevan..? Isojen yksilöiden tärkeydestä taas toinen juttu. Vai mitenkä joku voi puolustella isojen lahtaamista faktoin, kuulisin mieluusti.
Kai isonkin kalan voi syödä?
Ja mistä vetäisit tuon lahtaamisen nyt tähän yhteyteen?

Itselle on joskus tullut mieleen, että kuinkahan herkkua olisi jos joku vetäisi minut rannalta koukku suupielessä veden alle pariksi minuutiksi ja sitten heittäisi takaisin rannalle. Sama homma parin päivän päästä uusiksi... Sen jälkkeen olen heittänyt mielikuvitus-kukkahatun rantapajukkoon ja jatkanut kalastamista.


Itsekin kannatan isompien yksilöiden vapauttamista ja harrastan 98% C&R kalastusta. Yleensä otan saaliiksi vain ne yksilöt jotka ovat jostain syystä vahingoittuneet.
Mutta se ei poista sitä, ettenkö ymmärtäisi myös niitä jotka kalastavat käyttötarpeeseen.
"Lahtaamista" käyttäisin sanamuotona siinä vaiheessa kun kalaa on omat ja naapurien pakkaset täynnä ja vielä haetaan kikantista uutta pakastinta kun "nyt sitä kalloo tulloo!", eli ahneuttaan ja suorastaan tyhmyyttään otetaan kaikki mikä irti saadaan ja vielä silti painellaan rantaan hakemaan lisää.
Samaan kastiin menevät nämä "HAUKI! Kalikkaa päähän ja rantavatukkoon!"-tyypit.
mm. Taimen olisi kuollut sukupuuttoon jo kauan ennen ihmistä jos se hirveä-hauki söisi kaikki taimenet ja kirjolohet niin kuin väitetään...



EDIT: Ja iso kala on todennäköisesti kerennyt jatkaa sukuaan jo useampana vuotena, joten ei se perimä sieltä vesistösä mihinkään sen satunnaiskalan mukana häviä.




EDIT2: Itse topicin aiheeseen: "5 suurinta *lisää kala*" ovat todellakin aina hyviä.


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: TuMi - 17.05.17 - klo:09:24
5 suurinta ahventa on aina hyvä  8)
Tämä on ollut aina suosittu. Tosin kesällä on kisattu hauista. Olisiko se kuitenkin se? Jos ahvenkisa tulisi tuleeko rajoittaa pyyntivälinettä? Isoimmat ahvenet mato-ongella?



Jotain vieheiden teko kilpailuita tms.
Tälläinen järjestettiin joku vuosi sitten, mutta siihen ei tullut ainuttakaan osallistunutta. En tiedä oliko se sitten väärällä tavalla toteutettu vai mistä oli kyse. Kertoisitko timbazi millainen viehekisa kiinnostaisi sinua?


Itsekin kannatan isompien yksilöiden vapauttamista ja harrastan 98% C&R kalastusta. Yleensä otan saaliiksi vain ne yksilöt jotka ovat jostain syystä vahingoittuneet.
Mutta se ei poista sitä, ettenkö ymmärtäisi myös niitä jotka kalastavat käyttötarpeeseen.
Pitäisikö tehdä C&R:n kanssa niin että se olisi suositeltavaa, mutta ei pakollista. Huonosti me kuitenkaan voidaan sitä valvoa kisan tiimoilta miten se toteutuu. Eikä me tosiaalta haluta kenenkään olevan siinä tilanteessa, että vapauttaa kalan jota ei kuuluisi vapauttaa sen takia kun se on jonkun kisan säännöissä. Itse kannatan vähänkin viottuneiden kalojen poisottamista. Nykyään tulee kalastettua sen varran vähemmän, että melkein syömäkaloiksi ne tulee kaikki mitkä nousee. Mitään hirveän isoja ei ole kyllä viime aikoina tullut, että olisi joutunut sitä siltä kantilta puntaroimaan, onko tämä tämän järven viimeinen iso kala. Eri juttu tietysti niillä jotka käyvät kalassa päivittäin. Jos kaikkea kalaa jos ei ehdi syödä, niin suottapa niitä kompostiinkaan kantaa. C&R on hyvä, kun se tehdään oikein ja niissä tilanteissa missä se on ylipäätään mahdollista.


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: fisustaja92 - 17.05.17 - klo:12:06
Kai isonkin kalan voi syödä?
Ja mistä vetäisit tuon lahtaamisen nyt tähän yhteyteen?

Voihan senkin siis syödä toki, mutta en ymmärrä miksi se täytyisi kun voi onkia pienempiä lautaselle.
Lahtaamisen vedin ihan siitä että kun sen kalan syö, niin se tapetaan, toivon mukaan ensin.

Itselle on joskus tullut mieleen, että kuinkahan herkkua olisi jos joku vetäisi minut rannalta koukku suupielessä veden alle pariksi minuutiksi ja sitten heittäisi takaisin rannalle. Sama homma parin päivän päästä uusiksi... Sen jälkkeen olen heittänyt mielikuvitus-kukkahatun rantapajukkoon ja jatkanut kalastamista.

Olen mä toki itsekin asiaa näin puntaroinut. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä että oikein käsiteltynä kivun tuotto on vähäinen. Esimerkiksi en usko kalan tuntevan hirveän kovaa kipua koukuista suussa - Tai luulisin niiden laittavan vähemmän hanttiin jos sattuu. Väkäsettömät koukut, kumihavashaavit, laadukkaat irroitusvälineet vapautusmatosta pihteihin jne vähentänee sitä kivun/stressin tuottoa, toivon mukaan tarpeeksi. Sitä en mä tiedä, että tuleeko samoja yksilöitä kuinka usein vastaan kun niin vähän tulee noita kuvattua nykyään. Mutta jos joka toinen päivä saa saman kalan, niin silloin se tuskin on hirveästi kärsinyt...  ;)

Itsekin kannatan isompien yksilöiden vapauttamista ja harrastan 98% C&R kalastusta. Yleensä otan saaliiksi vain ne yksilöt jotka ovat jostain syystä vahingoittuneet.
Mutta se ei poista sitä, ettenkö ymmärtäisi myös niitä jotka kalastavat käyttötarpeeseen.
"Lahtaamista" käyttäisin sanamuotona siinä vaiheessa kun kalaa on omat ja naapurien pakkaset täynnä ja vielä haetaan kikantista uutta pakastinta kun "nyt sitä kalloo tulloo!", eli ahneuttaan ja suorastaan tyhmyyttään otetaan kaikki mikä irti saadaan ja vielä silti painellaan rantaan hakemaan lisää.
Samaan kastiin menevät nämä "HAUKI! Kalikkaa päähän ja rantavatukkoon!"-tyypit.
mm. Taimen olisi kuollut sukupuuttoon jo kauan ennen ihmistä jos se hirveä-hauki söisi kaikki taimenet ja kirjolohet niin kuin väitetään...

Sama vika. Ainoa vaan että ne, ketkä nuo isot(kin) yksilöt tappaa, niin lahtaa tosiaan useimmiten ne koko kylän pakkaset täyteen koiran kippoja myöten. Sen takia tuleekin puhuttua isojen tappamisesta lahtaamisena. Tai kun mä vaan luulen, että ei kukaan vain ja ainoastaan niitä kehukalojaan tapa mutta anyway.

EDIT: Ja iso kala on todennäköisesti kerennyt jatkaa sukuaan jo useampana vuotena, joten ei se perimä sieltä vesistösä mihinkään sen satunnaiskalan mukana häviä.

Näinhän se todnäk on. Mä en juuri ymmärrä että miksi helvtissä se pitää ottaa pois, kun se voi jakaa sitä geeniperimäänsä siihen asti kun kuolee vanhuuteen.
Toki joku näsäviisas ja olevinaan nokkela kommentoisi tähän että kukkahattukalanhalaajien ja muiden Jasper Pääkkösten luulisi suojelevan muitakin ksloja kuin suuryksilöitä, koska ne on tulevaisuuden suurkaloja. Jos ei niitäkään tosissaan lahtaa niin ei se rokota kantaa, kai. Voi voi, kun se lahtaaminen ei ole kirosana Suomessa ihan lähivuosina, vielä.

Pitäisikö tehdä C&R:n kanssa niin että se olisi suositeltavaa, mutta ei pakollista. Huonosti me kuitenkaan voidaan sitä valvoa kisan tiimoilta miten se toteutuu. Eikä me tosiaalta haluta kenenkään olevan siinä tilanteessa, että vapauttaa kalan jota ei kuuluisi vapauttaa sen takia kun se on jonkun kisan säännöissä. Itse kannatan vähänkin viottuneiden kalojen poisottamista. Nykyään tulee kalastettua sen varran vähemmän, että melkein syömäkaloiksi ne tulee kaikki mitkä nousee. Mitään hirveän isoja ei ole kyllä viime aikoina tullut, että olisi joutunut sitä siltä kantilta puntaroimaan, onko tämä tämän järven viimeinen iso kala. Eri juttu tietysti niillä jotka käyvät kalassa päivittäin. Jos kaikkea kalaa jos ei ehdi syödä, niin suottapa niitä kompostiinkaan kantaa. C&R on hyvä, kun se tehdään oikein ja niissä tilanteissa missä se on ylipäätään mahdollista.

On se mun mielestä toki plussaa, jos kilpailun säännöissä edes suositellaan isojen yksilöiden vapauttamista.
Kun mietin tuota valvomista mahd. C&R-kisassa, niin kyllähän se ajatustasolla tuntuu vaikealta. Mutta esimerkkinä kaikki kalakisat, mitä täällä pyörii:
"X-kalaa aktiivivälinein" - Mistä tiedämme, että kilpailukaloja ei ole passiivipyydyksistä, naapurin Penan saamia, muun tutun/sukulaisen/kaveriporukan kasaama "potti", muuten vain kilpailun sääntöihin sopimaton..? Sama vaikka kuvakisassa - Vaikeahko tietää että onko se käyttäjän, vaiko Penan ottama. Tämän pohdinnan jälkeen seeärräys-kisan valvomisessa en kyllä näe ongelmaa.

Se liiallinen vapauttaminen on jo muutenkin muodikasta, niin en tiedä mitä kalasaalis.comin vapautuskilpailu nyt sinällään mitään muuttaisi, kun näitä ihan livenä käytäviä C&R-kilpailuja on tännekin pajulaan jo muutama rantautunut. Tai ainakaan ei juuri blogi ym. rapsoissa lue "tämä 9,8kg joutui kalapulliksi kun vuoti verensä veneenpohjalle", sen sijaan "suurhauki jatkaa sukuaan" on tuttu. Perus kakkos-kolmosen palikoista kun taas näkeekin näitä "pakko pamputuksia" huomattavan paljon useammin..

Se on vaan totta, että niitä kaloja tosissaankin heitetään pellolle ja kompostiin, annetaan olla pakkasessa niin kauan että maistuu vesiränniin muodostuneelta jääpuikolta ja viedään Penalle kissanruuaksi jne.
Ja ei - ei se kisa muuttaisi tässäkään asiassa tuskin mitään. Miksikä sitä nyt sanoisi. Esimerkin näyttämiseksi kalaston suhteen, kalakannoista välittämiseksi..? Ei se varmaan huonoa tekisi tälle palstalle ensinnäkään. Hyvin, hyvin, erittäin monet käyttäjät ketkä tuotti x-x aikaan ison siivun tämän palstan sisällöstä vieläpä järkevin asioin, ovat täältä kadonneet kenties feisbuukin kalanhalaaja ryhmiin. Joku, tai jotkut taisivat viimeisinä kalasaalis.com-päivinään todeta ettei huvita olla täällä lahtauspalstalla. Ja samoin C&R-kilpailujakin pyydettiin muistaakseni useimmiten, tai ainakin useasti, ei varmaan tekisi palstallekaan huonoa jos vaikka näitä käyttäjiä palaisi tänne kun tuntuu olevan melko tukossa nykyään. Enkä nyt tarkoita minkäänlaista mielistelyä tai vastaavaa - Mutta kun näistä kisoista nyt kysellään niin kirjoitanpa vain...

Loppuun todettakoon että mulla ei ole mitään henkilökohtaista naapurin Penaa vastaan, tai edes hänen kymppihaukea syöviä kissoja vastaan. Vaikka olenkin koiraihminen. Tämä Pena on kaiketi fiktiivinen hahmo tässä viestissä. Kissoineen..  :)



Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: fisustaja92 - 17.05.17 - klo:12:24
Tämä on ollut aina suosittu. Tosin kesällä on kisattu hauista. Olisiko se kuitenkin se? Jos ahvenkisa tulisi tuleeko rajoittaa pyyntivälinettä? Isoimmat ahvenet mato-ongella?

Mulla tuli mieleen esim. Viiden kalan kilpailu, pyyntitapana vain jigi ja voittomääreenä kalapisteet. Kisakaloiksi voisi periaatteessa rajata yleisimmät lajit joita jigataan.

(Tyyliä voisi kai rajoittaa normi/vertsu-luokan jigeihin syrjien haukishadeja kun ovat kuitenkin melko kaukana toisistaan tekniikaltaan, toisaalta myöskin vertikaalli vs heittojigi..)

Tai jotakin vastaavaa, vaikka sekavalta kuulostaakin ainakin äkkisältään mietittynä. Ja käytännössä mahdoton valvoa..  :D
Pointtina kuitenkin se että vähän jotain erilaisempaa kuin mitä nuo kalakisat useimmiten on. Mun mielestä hauki ja -ahvenkisat on vakioita, joihin ensinnäkin -löytyy osallistujia- joten ne antaisin olla ennallaan. Mutta joku sekametelisoppa voisi olla kohdillaan. Entäpä kuvakisa? Ei ole vuoteen vai pariinkaan enää ollut.

Tälläinen järjestettiin joku vuosi sitten, mutta siihen ei tullut ainuttakaan osallistunutta. En tiedä oliko se sitten väärällä tavalla toteutettu vai mistä oli kyse. Kertoisitko timbazi millainen viehekisa kiinnostaisi sinua?

Muistanko ihan väärin että tuohon skabaan ei ollut palkintoa tarjolla? Varmaan kohtalaisen moni osallistuu kautta intoutuu näihin kisoihin kun on palkinto tarjolla. Ja oliko tämän kilpailun kohdalla vielä jotakin voittajan päättämisestä tai vastaavaa, minkä takia sitten jätettiin palkinnotta. On kuitenkin aika selvää että jos esim. tälläkin palstalla muutama vuosi sitten tekeleitään esitellyt viehenikkari kisaan osallistuu niin muiden on oikeastaan turha enää yrittää hanttiin laittaa.


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: timbazi - 18.05.17 - klo:00:31
Tälläinen järjestettiin joku vuosi sitten, mutta siihen ei tullut ainuttakaan osallistunutta. En tiedä oliko se sitten väärällä tavalla toteutettu vai mistä oli kyse. Kertoisitko timbazi millainen viehekisa kiinnostaisi sinua?
Itse olen miettinyt jotain kisaa missä väkerretään omalaatuinen "taide-viehe", vaappu/lusikka, millä pitäisi saada vielä kala. Jotain kriteerejä/extra pointseja antavia ominaisuuksia esim: Väkäsettömät koukut, ulkonäkö ja jotain muuta mitä viksummat keksii.

Mutta jos siinä edellisessä ei tosiaan ollut palkintoja jne. niin kuin fisustaja tuossa sanoi, niin ymmärrettävää... ja kaippa siitä on sitten poppoolle jäänyt paha maku suuhun. Voihan jonkun kyselyn aina lätkästä pystöön, jos sillä saisi kinostusta herätettyä.


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: kalastaja48 - 18.05.17 - klo:10:19
Hauki jigin tekokisa


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: kalastaja48 - 19.05.17 - klo:20:24
Voihan senkin siis syödä toki, mutta en ymmärrä miksi se täytyisi kun voi onkia pienempiä lautaselle.
Lahtaamisen vedin ihan siitä että kun sen kalan syö, niin se tapetaan, toivon mukaan ensin.

Olen mä toki itsekin asiaa näin puntaroinut. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä että oikein käsiteltynä kivun tuotto on vähäinen. Esimerkiksi en usko kalan tuntevan hirveän kovaa kipua koukuista suussa - Tai luulisin niiden laittavan vähemmän hanttiin jos sattuu. Väkäsettömät koukut, kumihavashaavit, laadukkaat irroitusvälineet vapautusmatosta pihteihin jne vähentänee sitä kivun/stressin tuottoa, toivon mukaan tarpeeksi. Sitä en mä tiedä, että tuleeko samoja yksilöitä kuinka usein vastaan kun niin vähän tulee noita kuvattua nykyään. Mutta jos joka toinen päivä saa saman kalan, niin silloin se tuskin on hirveästi kärsinyt...  ;)

Sama vika. Ainoa vaan että ne, ketkä nuo isot(kin) yksilöt tappaa, niin lahtaa tosiaan useimmiten ne koko kylän pakkaset täyteen koiran kippoja myöten. Sen takia tuleekin puhuttua isojen tappamisesta lahtaamisena. Tai kun mä vaan luulen, että ei kukaan vain ja ainoastaan niitä kehukalojaan tapa mutta anyway.

Näinhän se todnäk on. Mä en juuri ymmärrä että miksi helvtissä se pitää ottaa pois, kun se voi jakaa sitä geeniperimäänsä siihen asti kun kuolee vanhuuteen.
Toki joku näsäviisas ja olevinaan nokkela kommentoisi tähän että kukkahattukalanhalaajien ja muiden Jasper Pääkkösten luulisi suojelevan muitakin ksloja kuin suuryksilöitä, koska ne on tulevaisuuden suurkaloja. Jos ei niitäkään tosissaan lahtaa niin ei se rokota kantaa, kai. Voi voi, kun se lahtaaminen ei ole kirosana Suomessa ihan lähivuosina, vielä.

On se mun mielestä toki plussaa, jos kilpailun säännöissä edes suositellaan isojen yksilöiden vapauttamista.
Kun mietin tuota valvomista mahd. C&R-kisassa, niin kyllähän se ajatustasolla tuntuu vaikealta. Mutta esimerkkinä kaikki kalakisat, mitä täällä pyörii:
"X-kalaa aktiivivälinein" - Mistä tiedämme, että kilpailukaloja ei ole passiivipyydyksistä, naapurin Penan saamia, muun tutun/sukulaisen/kaveriporukan kasaama "potti", muuten vain kilpailun sääntöihin sopimaton..? Sama vaikka kuvakisassa - Vaikeahko tietää että onko se käyttäjän, vaiko Penan ottama. Tämän pohdinnan jälkeen seeärräys-kisan valvomisessa en kyllä näe ongelmaa.

Se liiallinen vapauttaminen on jo muutenkin muodikasta, niin en tiedä mitä kalasaalis.comin vapautuskilpailu nyt sinällään mitään muuttaisi, kun näitä ihan livenä käytäviä C&R-kilpailuja on tännekin pajulaan jo muutama rantautunut. Tai ainakaan ei juuri blogi ym. rapsoissa lue "tämä 9,8kg joutui kalapulliksi kun vuoti verensä veneenpohjalle", sen sijaan "suurhauki jatkaa sukuaan" on tuttu. Perus kakkos-kolmosen palikoista kun taas näkeekin näitä "pakko pamputuksia" huomattavan paljon useammin..

Se on vaan totta, että niitä kaloja tosissaankin heitetään pellolle ja kompostiin, annetaan olla pakkasessa niin kauan että maistuu vesiränniin muodostuneelta jääpuikolta ja viedään Penalle kissanruuaksi jne.
Ja ei - ei se kisa muuttaisi tässäkään asiassa tuskin mitään. Miksikä sitä nyt sanoisi. Esimerkin näyttämiseksi kalaston suhteen, kalakannoista välittämiseksi..? Ei se varmaan huonoa tekisi tälle palstalle ensinnäkään. Hyvin, hyvin, erittäin monet käyttäjät ketkä tuotti x-x aikaan ison siivun tämän palstan sisällöstä vieläpä järkevin asioin, ovat täältä kadonneet kenties feisbuukin kalanhalaaja ryhmiin. Joku, tai jotkut taisivat viimeisinä kalasaalis.com-päivinään todeta ettei huvita olla täällä lahtauspalstalla. Ja samoin C&R-kilpailujakin pyydettiin muistaakseni useimmiten, tai ainakin useasti, ei varmaan tekisi palstallekaan huonoa jos vaikka näitä käyttäjiä palaisi tänne kun tuntuu olevan melko tukossa nykyään. Enkä nyt tarkoita minkäänlaista mielistelyä tai vastaavaa - Mutta kun näistä kisoista nyt kysellään niin kirjoitanpa vain...

Loppuun todettakoon että mulla ei ole mitään henkilökohtaista naapurin Penaa vastaan, tai edes hänen kymppihaukea syöviä kissoja vastaan. Vaikka olenkin koiraihminen. Tämä Pena on kaiketi fiktiivinen hahmo tässä viestissä. Kissoineen..  :)


Itse olen harkinnut väkäsettömiin koukkuihin siirtymistä. Ja joskus hauki ihan oikeasti vahingoittuu koukkumenee esim kiduksien viereen jne liian syvälle omasta mielestä turha vapauttaa.ja oma mielipide on että isoimmat takas hauki+5kg ahven +500  :)


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: fisustaja92 - 19.05.17 - klo:23:04
Itse olen harkinnut väkäsettömiin koukkuihin siirtymistä. Ja joskus hauki ihan oikeasti vahingoittuu koukkumenee esim kiduksien viereen jne liian syvälle omasta mielestä turha vapauttaa.ja oma mielipide on että isoimmat takas hauki+5kg ahven +500  :)

En minäkään ensinnäkään suosittele, ja toisekseen väkisin seeärrää isoakaan yksilöä mikäli vapauttaminen on jokseenkin vastuutonta, esim. Runsas verenvuoto, katkenneet kiduskaaret, sokeutunut silmä, vartalossa vekki sisusonteloon asti, sairaus tai joku muu huomioonotettava seikka joka nyt jäi tuulesta mainitsematta.
Väkäsettömiä koukkuja suosittelen ainakin kokeilemaan, itse en ole valitettavaa vielä keksinyt, pelkkää plussaa kylläkin..



Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: Ferto - 25.05.17 - klo:11:50
Itse olen miettinyt jotain kisaa missä väkerretään omalaatuinen "taide-viehe", vaappu/lusikka, millä pitäisi saada vielä kala. Jotain kriteerejä/extra pointseja antavia ominaisuuksia esim: Väkäsettömät koukut, ulkonäkö ja jotain muuta mitä viksummat keksii.

Mutta jos siinä edellisessä ei tosiaan ollut palkintoja jne. niin kuin fisustaja tuossa sanoi, niin ymmärrettävää... ja kaippa siitä on sitten poppoolle jäänyt paha maku suuhun. Voihan jonkun kyselyn aina lätkästä pystöön, jos sillä saisi kinostusta herätettyä.
Muakin kiinnostaisi tuollainen vieheentekokilpailu.:) Voisiko sitä toteuttaa niin, että toisten tekemien vieheiden kuvia saa äänestää ja eniten ääniä saanut voittaa? Siinähän voisi vaikka olla eri kategoriat vaapuille, lusikoille, perhoille jne.


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: TuMi - 29.05.17 - klo:12:38
Muakin kiinnostaisi tuollainen vieheentekokilpailu.:) Voisiko sitä toteuttaa niin, että toisten tekemien vieheiden kuvia saa äänestää ja eniten ääniä saanut voittaa? Siinähän voisi vaikka olla eri kategoriat vaapuille, lusikoille, perhoille jne.
Voisi hyvin toteuttaa noin. En usko, että kovin montaa kategoriaa kannattaa tehdä. Lisää vaikka sitten, jos vieheitä tulee todella paljon. Toteutetaan se siten, että lisätään kuvat vieheistä keskustelualueelle ja äänestetään siellä. Olisiko hyvä jos kilpailuaikaa olisi esimerkiksi elokuun loppuun asti? Kaksi sarjaa vieheet ja perhot? Hyväksytäänkö aiemmin tehdyt vieheet ja perhot vai tuleeko niiden olla tehty kisa-aikana? 


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: timbazi - 30.05.17 - klo:17:29
Voisi hyvin toteuttaa noin. En usko, että kovin montaa kategoriaa kannattaa tehdä. Lisää vaikka sitten, jos vieheitä tulee todella paljon. Toteutetaan se siten, että lisätään kuvat vieheistä keskustelualueelle ja äänestetään siellä. Olisiko hyvä jos kilpailuaikaa olisi esimerkiksi elokuun loppuun asti? Kaksi sarjaa vieheet ja perhot? Hyväksytäänkö aiemmin tehdyt vieheet ja perhot vai tuleeko niiden olla tehty kisa-aikana? 
Minun mielestä viehe pitäisi olla tehtynä kisa-aikana, ei aikaisempia. + jotain tekovaiheita.
Voiko tuommosessa sitten tehdä useamman vai yhden? Vaappu / perho / vaappu & vaappu.. / vaappu & perho jne.


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: TuMi - 31.05.17 - klo:09:39
Vieheenrakennuskilpailu on avattu tänne (http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/kalastusaiheiset_kilpailut/vieheenrakennuskilpailu-t7753.0.html;msg118267#msg118267). Nyt vaan vieheitä rakentamaan ja kuvia foorumille.


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: timbazi - 31.05.17 - klo:10:44
Vieheenrakennuskilpailu on avattu tänne (http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/kalastusaiheiset_kilpailut/vieheenrakennuskilpailu-t7753.0.html;msg118267#msg118267). Nyt vaan vieheitä rakentamaan ja kuvia foorumille.
Pitääkö se vaan näyttää uistimelta, ie tarviiko sen uida?


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: TuMi - 31.05.17 - klo:13:32
Pitääkö se vaan näyttää uistimelta, ie tarviiko sen uida?
Ei tämä mikään avaimenperäkisa ole ;) Mutta tosiasiassa ainahan ne jotenkin ui. Uinnin toimivuus jääkööt sitten vieheenrakentajan itsensä arvioitavaksi. Voisihan siitä tietysti kuvata videon ja laittaa sen Youtubeen ja linkittää tänne, mutta ehkä menee turhan HC:ks. Nostaa vaan rimaa ottaa osaa kisaan. Yhtä kaikki, mikään ei estä videon kuvaamista ja sen linkittämistä. Ihan hauskakin lisä se ois varsinkin erikoisemmin uivissa vieheissä. Kilpailuun osallistuminen ei sitä kuitenkaan edellytä.

Edit. Haukiskaba 2017 ja 5 suurinta kalaa aktiivivälinein 2017 kisat alkavat huomenna 1.6. Kisat löytyvät  täältä: http://www.kalasaalis.com/kalastuskilpailut/ ja huomisesta alkaen myös etusivulta. Ja edellä mainittu vieheenrakennuskilpailu täältä (http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/kalastusaiheiset_kilpailut/vieheenrakennuskilpailu-t7753.0.html).


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: TuMi - 12.06.17 - klo:10:10
Nyt vaan timbazi ja muut vieheenrakentajat tekemään vieheitä ja ottamaan osaa kilpailuun. Vieheenrakennuskilpailun ohjeet löydät täältä (http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/kalastusaiheiset_kilpailut/vieheenrakennuskilpailu-t7753.0.html). Lisäsin kilpailun ehtoihin säännön, että kilpailu toteutuu jos siihen ottaa osaa vähintään 5 vieheenrakentajaa. Ei ole järkeä jakaa palkintoa yhdelle ja ainoalle :) 


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: timbazi - 13.06.17 - klo:07:32
Nyt vaan timbazi ja muut vieheenrakentajat tekemään vieheitä ja ottamaan osaa kilpailuun. Vieheenrakennuskilpailun ohjeet löydät täältä (http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/kalastusaiheiset_kilpailut/vieheenrakennuskilpailu-t7753.0.html). Lisäsin kilpailun ehtoihin säännön, että kilpailu toteutuu jos siihen ottaa osaa vähintään 5 vieheenrakentajaa. Ei ole järkeä jakaa palkintoa yhdelle ja ainoalle :) 

Oommää nuita koittanu väsätä. :D


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: kalastaja48 - 13.06.17 - klo:14:00
Viisi suurinta ahventa ois hyvä


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: MIETTINEN - 21.07.17 - klo:13:22
En nyt muista minne piti laittaa, joten laitan tähän. 5 suurinta kalaa aktiivivälineinen pmp:n kaloista hauki pisteet 211p, mutta heittää 20.6 saatuun 1.1kg haukeen.
TS. Pisteet kyllä menee oikein mutta väärään haukeen heittää kun klikkaa.

EDIT:
Saman tekee myös ahvenen ja kuhan kohdalla


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: BullFieldFisher - 27.07.17 - klo:19:01
En nyt muista minne piti laittaa, joten laitan tähän. 5 suurinta kalaa aktiivivälineinen pmp:n kaloista hauki pisteet 211p, mutta heittää 20.6 saatuun 1.1kg haukeen.
TS. Pisteet kyllä menee oikein mutta väärään haukeen heittää kun klikkaa.

EDIT:
Saman tekee myös ahvenen ja kuhan kohdalla


Tää on bugi. Linkki menee ekaan lisättyyn kalaan. Minäkin lisäsin ensimmäisen ahvenen. Sitte sain isomman. Lisäsin sen. Pisteet on oikein, mut linkki menee edelleen siihen ekana lisättyyn ahveneen.


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: Hauentappaja - 19.11.17 - klo:17:09
Onko pilkkikisoja mietitty?


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: TuMi - 27.11.17 - klo:13:26
Onko pilkkikisoja mietitty?
Joo, on tarkoitus avata aivan lähiaikoina. Ajatus oli laittaa perinteiset 5 suurinta ahventa ja fongauskisa pilkillä. Myös ehdotuksia uusista kilpailuista otetaan vastaan.


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: palepal - 28.11.17 - klo:12:51
Joo, on tarkoitus avata aivan lähiaikoina. Ajatus oli laittaa perinteiset 5 suurinta ahventa ja fongauskisa pilkillä. Myös ehdotuksia uusista kilpailuista otetaan vastaan.

Miten olisi koko talven kestävä ismete eli hauen täkykalastus kilpailu?



Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: Satunnaiskalastaja - 28.11.17 - klo:20:12
... Ajatus oli laittaa perinteiset 5 suurinta ahventa ja fongauskisa pilkillä. Myös ehdotuksia uusista kilpailuista otetaan vastaan.

Mielipide: Suurin kala -kilpailut luovat mielikuvan siitä, että juuri ne suurimmat yksilöt on pyydettävä vedestä pois. No, toki ahventa riittää vesissä, mutta kuten muillakin petokaloilla, suurimmat yksilöt omaavat parhaat kasvu- ja selviytymisperintötekijät. Näkisin hyvän kalastustiketin mukaiseksi vapauttaa isot yksilöt. Talvikalastuksessa pakkasella silmä- ja kidusvauriot syntyvät nopeasti, oman aikansa punnituskin vie, eivätkä näin vahingoittuneet kalat selviä. Kesällä kala selviää kuivilla huomattavasti pidempään. Tällä perusteella 5 suurinta ahventa -kilpailu ei kuulosta mukavalta, vaikka tuloslaskenta sen osalta onkin helppo kun softat ovat jo olemassa.

Heitän ilmaan ehdotuksen "sopivankokoista". esim. 300-600 g tai mitä nyt sopivaksi katsotaan; alaraja pitää olla jotta silppuja ei tarvitse punnita ja ilmoittaa - ei sitä kukaan jaksa tehdä. Paino katsotaan 10 g tarkkuudella. Kilpailun lopussa arvotaan tavoitepaino k.o. väliltä. Voittaja olisi se, jolla on eniten tasan tavoitepainossa olevia kaloja (tai osuman puuttuessa lähinnä sitä). Kilpailuaikana ei siis tiedetä tavoitepainoa, mikä kannustaisi ilmoittamaan kaikki sopivankokoiset. Tämä nyt on ensimmäinen mieleen juolahtanut kuvio, voihan muunnella jos ei kuulosta mielenkiintoiselta ja tässä jäisi pois se suurimman kalan yliarvostus.


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: Olde - 29.11.17 - klo:07:44
Milloin viisi suurinta kalaa kalapisteissä palkinnot jaetaan?


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: palepal - 01.12.17 - klo:19:37
Talvikalastuksessa pakkasella silmä- ja kidusvauriot syntyvät nopeasti, oman aikansa punnituskin vie, eivätkä näin vahingoittuneet kalat selviä. Kesällä kala selviää kuivilla huomattavasti pidempään. Tällä perusteella 5 suurinta ahventa -kilpailu ei kuulosta mukavalta, vaikka tuloslaskenta sen osalta onkin helppo kun softat ovat jo olemassa.

Ismete -kisaan tulisi tottakai määritellä myös pakkasraja esimerkiksi -5C astetta (useimmille lajin harrastajille tuttu juttu). Itseasiassa lämpimän veden aikaan kaloilla on selkeästi huonommat mahdollisuudet selvitä kuin kylmänveden aikaan. Mahdolliset verenvuodot tyrehtyvät kesällä hitaammin ja vedessä on keskimäärin vähemmän happea jne.

Talvella vastuullisesti hauenkalastusta harrastavalla tulisi olla vähintään ahkio/vapautusmatto, riittävän iso kaira (>8tuumaa) ja pitkät pihdit. Muita varusteita: kamera, puntari, punnituspussi ja mitta. Isot kalat tulisi aina vapauttaa lajista riippumatta, juuri mainitsemistasi syistä.


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: Hauentappaja - 02.12.17 - klo:11:39
5 suurinta ahventa ja fongaus kuulostaa hyvältä. :)


Otsikko: Vs: Kalastuskilpailut 2017
Kirjoitti: TuMi - 07.12.17 - klo:14:17
Milloin viisi suurinta kalaa kalapisteissä palkinnot jaetaan?
Kilpailun voitot on jo jaettu, mutta tosiaan jäänyt tänne mainitsematta. Eli tässäpä koostetta ja voittajat:

5 suurinta kalaa aktiivivälinein 2017 (http://www.kalasaalis.com/kalastuskilpailut/paattyneet/)
Kilpailun voitti Oskarikari (http://www.kalasaalis.com/Oskarikari/)
Arvonnan voittaja: tepsutin (http://www.kalasaalis.com/tepsutin/)

Haukiskaba 2017 (http://www.kalasaalis.com/kalastuskilpailut/paattyneet/)
Kilpailun voitti handyy (http://www.kalasaalis.com/handyy/) huimalla 52 kg yhteispainolla. Jäätäviä 10kg+ kaloja jopa neljä. Tässä (http://www.kalasaalis.com/handyy/kalat/Hauki/40266/) yksi niistä.
Arvonnan voittaja: Nalle90 (http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/profiles/nalle90-u37568.html)

Yksi ks.comin historian suurimmista hauista tuli myös kilpailun aikana. Ks.comin kolmanneksi suurin hauki (http://www.kalasaalis.com/yogi/kalat/Hauki/40536/) nappasi yokin mustaan Rapala Team Eskoon elokuun alkupuolella. Hauella oli painoa käsittämätön 16,2kg ja pituuttakin huimat 124 cm.

(http://www.kalasaalis.com/images/kalat/bimages/Hauki_45047_1502402106_1.jpg)
 (http://www.kalasaalis.com/yogi/kalat/Hauki/40536/)

---------

Jäät tekevät tuloaan ja pari pikkiaiheista kilpailua pyöräytettiin tänään käyntiin.

Eri kalalajeja pilkillä (fongaus) (http://www.kalasaalis.com/kalastuskilpailut/#73)
07.12.2017 - 30.04.2018


5 suurinta ahventa pilkillä (http://www.kalasaalis.com/kalastuskilpailut/#74)
07.12.2017 - 30.04.2018

Molemmissa kisoissa palkintona voittajalle on 200€ alennuskuponki Honkkarin kalastuskauppaan ja sijoilla 2-10 olevista arvotaan 50€ arvoinen alennuskoodi. Kilpailuun osallistut normaaliin tapaan lisäämällä kilpailuaikana saadun kalan tiedon ks.comiin. Kuvattomia ja arviopainon sisältämiä kaloja ei hyväksytä. Eli ottakaa kamerat tai puhelimet matkaan, jos vapautatte kalat. Lisätietoja ja kilpailutilanteen näet kisasivulta (http://www.kalasaalis.com/kalastuskilpailut/#74). Kireitä siimoja!