Äänestys
Kysymys: Mitä jääkairaa käytät?
UR Turkoosi
UR 100mm Kilpa
UR Juhlakaira (Punainen)
Mora Ice Arctic
Mora Expert
Mora Spiralen
Mora Ice Electra (sähkömoottori)
Mora Micro
Fin Bore
Veto
Ahven
Laxström
Mora Nova System

Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 15   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Kairat

(Luettu 179824 kertaa)
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« : 27.12.08 - klo:22:04 »

Millasia jääkairoja pilkkijöillä on käytössä? Oon ite ymmärtänyt, että meillä suomalaisilla on kaksi suosituinta merkkiä Mora ja UR -kairat. Oon ajatellut ostaa ihan oman kairan, ettei isäukon kairaa tarvis aina käyttää.

Huomasin että Kärkkäinen myy UR-Juhlakairaa (4" terällä) 45 euroon. Ja sepäs on halpa, verrattuna Moran kairoihin esim. Rialinnassa. Siellä esim. Mora Expert neljätuumanen maksaa 60 euroa. Tuolla taas kalleimmat UR-kairat kohoavat 120 euroon.

Mitä suosittelisitte kairaksi, kun haussa olis hyväteräinen ja laadukas neljätuumanen kaira? Oon nyt jo melkein tilaamassa tota UR-Juhlakairaa tuolta Kärkkäiseltä, mutta aattelin vielä kysyä, jos oon vaikka tekemässä elämäni virheen.

ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 27.12.08 - klo:22:52 »

Vastaten osittain itse itselleni: Luin Erälehden arkistoista erään vuoden 2004 jutun, missä vertailtiin jääkairoja. UR-Juhlakaira sai vain ***½ tähteä, arvostelu:

Lainaus
Suoravartinen UR 4" Juhlakaira on hyvä työkalu sisävesillä satunnaisesti ahvenia pilkkivälle. Muuten samat ominaisuudet kuin suorassa UR 4:ssa, mutta kierre on pistehitsattu, eikä kairassa ole kovapalaterää. Karkaistu terä ei pure jäätä aivan yhtä loistavasti ja tylsyy nopeammin. Ei sovellu merijäille.

Testivoiton vei niinikään UR-kaira, ***** tähden turvin. Arvostelu:

Lainaus
Suoravartinen UR 4" on erinomainen ahvenenpilkkijän yleiskaira koko maahan. Ominaisuuksiltaan ylivoimainen paksun jään ja/tai lumen alueilla. Tekee 4" kairoista suurimman reiän. Laatua ja pitkää käyttöikää arvostavan valinta. Korkea kairausote vähentää kumartumisen tarvetta etenkin kairauksen loppuvaiheessa, joten sopii myös pitkälle pilkkijälle ja huonoselkäiselle.

Nuhteita tuo kaira sai vain pitkän kierteen hankaluudesta olalla kannettaessa, veden keräytymisestä varteen, ohuen jään alueille turhan pitkästä kierteestä ja pitkästä kuljetuspituudesta.

Haukipilkin myös, mutta tuo 4 tuumainen taitaa riittää siihenkin, jos kairaa kolme reikää kasaan. Mahtuu haukikin tulemaan tasarin kanssa ulos rööristä.

Mora Expert 4" tuli heti kolmanneksi, heti suoravartisen ja taittovartisen UR-kairan jälkeen. Erän arvostelu:

Lainaus
Mora Expert 4" on erinomainen ahvenenpilkkijän kaira,jota on helppo kuljettaa. Lyhytkierteisenä se sopii erityisen hyvin lauhemman talven ja ohuemman jään alueille.Matala kairausote antaa voimaa kairaukseen, mutta malli ei ole parhaimmillaan pitkän pilkkijän käsissä. Sopii hyvin myös naisille ja lapsille.

Mora Expertin saa 59 euroon Rialinnasta, plus rahti. Vihreän UR-kairan (testivoittajan) saa samasta paikasta 74 euroon, plus rahti. Mora oli Erän testissä ***** tähteä myös, ja Hyvä ostos -leiman saaja. Mutta toisaalta, Vihreä UR oli purevuudeltaan paras, ja kairausasento oli paras. UR sai ***** tähteä, ja Testivoittaja -leiman.

Onhan tuossa 15 euron hintaero, mutta mutta...

T11Mika
Vähälahjaiset
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 27.12.08 - klo:22:52 »

Mulla on 4" UR. Vähällä käytöllähän tuo on ollu, mutta hemmetin hyvä se on. Pysyy terävänä kun ei junttaa sitä jäähän ja kattoo muutenki minne terällä osuu.

Mika
Trust me - I know what I'm doing
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 27.12.08 - klo:23:04 »

Mulla on 4" UR. Vähällä käytöllähän tuo on ollu, mutta hemmetin hyvä se on. Pysyy terävänä kun ei junttaa sitä jäähän ja kattoo muutenki minne terällä osuu.

Jep, just toi kalliimpi. Piru kun on tuo raha hiukan vähissä, kun tuo täysi ikä painaa päälle, ja autohaaveet jää muuten jos ei kitkastele näissä hinnoissa. Jospa sitten vaan tyytyisin tuohon halvempaan Moraan. Komeat kädensijat siinä ainakin on. Sanottiin kyllä, että malli ei ole parhaimmillaan pitkän pilkkijän kädessä. Oonko mä pitkä jos oon 183 senttiä? Hymyilee leveästi
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 27.12.08 - klo:23:24 »

Huomasin just että UR-kairan saa 69 euroon Kärkkäiseltä... En nyt sitten tiedä kumman noista valitsis.. Moran kuljetuskoko ja laadukkaat kahvat houkuttelis, mutta UR on aina UR...
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 28.12.08 - klo:01:04 »

Noniin... Aikamoista monologia tämä näin joulupyhien aikaan...

Tein sitten valinnan. Selasin googlea ja tein havaintoja, mikä itselle tärkeintä, ja mikä on korjattavissa / mikä ei haittaa. Luin testejä, arvosteluita...... Kovaa työtä. Lopulta selvisi voittaja. 69 euron hintaan 4" tuumanen turkoosi UR-kaira vei voiton. Toivottavasti tein investoinnin, jota ei tarvitse hetkeenaikaan uusia. Sanotaan, että UR kestää niin kauan kun vaan ihmisen poika kestää..

Lisäksi olen pitkä (vissiin sitten, vastausta en saanut Iskee silmää) niin UR sopii meikäläiselle paremmin.

Vaikka mun kohdalta aihe loppuunkäsitelty, niin silti voi kertoa millanen kaira itellänne käytössä. Hymyilee
perza
**

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 28.12.08 - klo:01:47 »

Tuossapa juttua mitä kirjoitin tuonne toiselle palstalle:

Itse ajattelin ennen viime talvea aina että mora on "halpis" kaira ja sillä ei tee mitään, tylsyykin nopeasti.
No nyt viimetalven jälkeen olen ihan erimieltä. Käytin viimetalvena melkein joka reissulla 6´ moraa ja on kyllä helkutin hyvä kaira.

Mora+
+ Todella hyvät käsikahvat.
+ Kevyt kairata.
+ Kevyempi kuin 6´ UR kaira.
+ Pysyy ihan samallatavalla terässä kun UR kairakin.
+ Kun tylsyy niin uudet teräpalat vaan tilalle ja ne maksaa yhtäpaljon ellei vähemän kun terän teroituttaminen.
+ Taittuu pieneen kokoon ja on siten helppo kantaa.
+ Hinta
Mora-
- Kovemmilla pakkasilla tuntus terä jäätyvän nopeammin kuin UR ja menee silloin vaikeammin jäähän.
- Kun alkaa jäätä olemaan yli 60cm niin silloin kairauksesta tulee vaikeampaa.

Siinäpä minun mielestä Mora kairan hyviä ja huonoja puolia.

Tällähetkellä en muuta kairaa käytä kun 6 tuuman moraa, kun se on hyvä ja halpa kaira.

lisätään vielä tähän että löytyy tuolta seinältä yli 15 vuotta vanhoja 4´ UR kairoja ja niissä on alkuperäset terät kiinni ja vielä uppoaa jäähän ihan hyvin. Eli ei ne UR kairat tietenkään mitään huonoja ole.

Hmm...mitähän sitä tulee tehtyä väärin kun ur-kairan saa teroitutta aina kerran/kausi. Pilkki reissuja tulee se 50-60kpl ja reikiä satoja ellei tuhansiin jo mene. Jään paksuus vaihtelee kausittain, mutta maximi on se 50-60cm. Kairan teroittaja puhui jotain että jäällä/jäässä olisi hiekkaa joka tylsyttää kairaa pikkuhiljaa?. 
Tosiaan paksussa jäässä UR vie voiton kevyesti lyhyt kierteisestä morasta, mutta eipä tällä korkeudella tule niin paksuja jäitä etteikö moralla pärjäisi.
6´ Ur on aika painava kaira verrattuna moraan(ite kun kuulun höyhensarjasta pari sarjaa alaspäin niin pitää kattoa vähän painoakin).

Jos nelosen kaira pitää valita ni se on ehdottomasti keskeltä taittuva vihreä UR punaisella terällä ja ottia viilattuna sen verran etä ottaa. Tuntui tänään hirveän kevyeltä kairata 4´ kairalla kun en ollut melkein vuoteen kairannu muulla kun 6´kairalla.

Mutta jos jotain pitää moittia UR kairoista niin en voi suositella Punaista 6 tuuman ur kairaa mustalla terällä. Ensinnäkin terä on ihan susi ja kierteet ei kestä yhtään tai ainakaan tuossa isäni kairassa alkoi terän juuresta kierre halkeamaan ja lopulta irtosi koko terä kun kierre ja terän kiinnike halkesi.(ihan normi käytöllä)
Tuo kaira ei tosin maksanut kuin 50€, mutta niinkun sanoin en voi suositella.

eli suosittelen edelleen
6´moraa, (nyt on yhden kauden toimu sekä kaira että teräpalat, saa nähä millon pitää palat vaihtaa tai teroittaa.)
4´ Vihreä ur
3´ Unohtakaa ihmeessä 3´kaira siitä ei mahu kun pikku kalat.(no jossain kisoissa varmasti toimiva kaira)

Moraa on tällä seudulla ostettu todella paljon juuri sentakia kun se on vaan niin hyvä. Taitaa ruotsissakin olla aika paljon moria käytössä...

-Perza-vaaput-
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 28.12.08 - klo:01:50 »

Tuossapa juttua mitä kirjoitin tuonne toiselle palstalle:

Itse ajattelin ennen viime talvea aina että mora on "halpis" kaira ja sillä ei tee mitään, tylsyykin nopeasti.
No nyt viimetalven jälkeen olen ihan erimieltä. Käytin viimetalvena melkein joka reissulla 6´ moraa ja on kyllä helkutin hyvä kaira..........

Voisipa tuota Moran kuustuumasta harkita haukireikien tekoon sitten myöhemmin.
T11Mika
Vähälahjaiset
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 28.12.08 - klo:09:43 »

Varsin hyvä selonteko Perzalta. Hyviä huomiota oot tehny.

Kummastuttaa tuo UR:n kierteen halkeeminen. Olisko joku valmistusvirhe ollu?
oppipoika

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 28.12.08 - klo:11:35 »

Usealta olen kuullut että morakairan toimivuus vaihtelee. Toinen on erinomainen mutta toisella ei pärjää huonostikkaan. Itse ostin 6" moran ja tulin sillä toimeen,suosittelin ja vähän harmitti kun kaveri osti ja kokeilun jälkeen heitti navetan ylisille.
 Lapin 80 cm jäille lähtiessäni vaihdoin moraan ur mustan terän. Nopeus pysyi suunnilleen samana mutta kyllä kairaus tuli keveämmäksi. Lyhyemmän kierteen vuoksi reikä piti välillä tempaista puhtaaksi,mutta niin olisi pitänyt tehdä ehkä pidemmälläkin kierteellä.
 Tämä voi olla osaksi tuurin peliä.
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 28.12.08 - klo:12:00 »

Varsin hyvä selonteko Perzalta. Hyviä huomiota oot tehny.

Kummastuttaa tuo UR:n kierteen halkeeminen. Olisko joku valmistusvirhe ollu?

Taitaa perza puhua punasesta UR kairasta, jossa on musta terä = UR-Juhlakaira. Ja siinähän on pistehitsaukset koko kierteen matkalta... Kun taas turkoosissa/vihreässä/sinisessä (ikuiskysymys) on hitsattu kierre tankoon koko matkalta.
EniZei
Ylläpitäjä

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 28.12.08 - klo:14:39 »

Mulla on alla oleva mora 6 tuumaisena. En kyllä osaa tuohon äänestykseen laittaa, että mikä malli se on. Osaako joku kertoa?

Mitä tuon käyttöön tulee, niin tyytyväinen olen ollut. Toimii ihan hyvin, tosin monesti esim. ahvenen pilkintäreissulla 4 tuumainen on paljon käyttökelpoisempi. Kokemuksia on aika vähän muista kairoista.

ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 28.12.08 - klo:17:03 »

Mulla on alla oleva mora 6 tuumaisena. En kyllä osaa tuohon äänestykseen laittaa, että mikä malli se on. Osaako joku kertoa?

Mitä tuon käyttöön tulee, niin tyytyväinen olen ollut. Toimii ihan hyvin, tosin monesti esim. ahvenen pilkintäreissulla 4 tuumainen on paljon käyttökelpoisempi. Kokemuksia on aika vähän muista kairoista.

Nuo Rialinnasta linkitetyt kuvat ei näy kun vähän aikaa, jonka jälkeen ne katoavat.

Laitanpa tähän vielä tuon EniZein linkittämän kuvan, tallensin koneelle ja uploadasin imageshackiin.

Kyllä tuo vahvasti Moran Expertiltä näyttää..

EDIT: Nyt se taas rupes näkymään tuossa EniZeinkin viestissä. Tiedä häntä sitte missä on vika.

EDIT2: Nyt taas katos tuo kuva tuosta Enin viestistä...

poit-su
Vieras
« Vastaus #13 : 28.12.08 - klo:17:30 »

Mulla on Rapalan kaira ja aika vasta sain tutulta Ahvenen (Siis kairan).
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 28.12.08 - klo:17:42 »

Mulla on Rapalan kaira ja aika vasta sain tutulta Ahvenen (Siis kairan).

Tuo sun mainitsema Rapalan kaira taitaa olla tuo Rapala-UR. Eli voit laittaa äänestykseen UR Turkoosi. Minkäsmoinen on käyttää tuo Ahven?
Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 15   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: