Sivuja: [1]   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Perho- vai UL-kalastus??

(Luettu 5377 kertaa)
lasoliini
*

0
Poissa


Profiili
« : 05.07.12 - klo:13:57 »

Eli kumpaan kannattaisi alkaa panostamaan kun tarkotuksena olis saaha "syötävän" kokosta kalaa?  Virnistää koskikalastus alkanut kiinnostaa ja noita kahta muotoa olen ajatellut toimiviksi. Järvellä olen kalastellut pari vuotta eli kokemusta ei ole hirveesti...  Hymyilee nyt vaan kertomaan kokemuksia,vieheitä,välineitä yms! Saa toki kertoa vinkkejä järvellekin!:)
Christian
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #1 : 05.07.12 - klo:14:07 »

Eli kumpaan kannattaisi alkaa panostamaan kun tarkotuksena olis saaha "syötävän" kokosta kalaa?  Virnistää koskikalastus alkanut kiinnostaa ja noita kahta muotoa olen ajatellut toimiviksi. Järvellä olen kalastellut pari vuotta eli kokemusta ei ole hirveesti...  Hymyilee nyt vaan kertomaan kokemuksia,vieheitä,välineitä yms! Saa toki kertoa vinkkejä järvellekin!:)

En tiedä miksi valinta on perho vs. UL - kalastus. Perhokalastus on oma kalastusmuotonsa ja siten oikea valinta erilaisten kalastusmuotojen välillä, kun taas UL - kalastus on pitkälti välinevalinta. UL - kalastuksessa haetaan vaativuustasoa käyttämällä mahdollisimman kevyitä välineita jolloin jo pienemmätkin kalat antavat enemmän haastetta ja elämyksiä siiman päässä.

Eli miksi et kalasta koskella aivan perus yleiskalastusluokan (light/medium) heittokalastusvälinein. Syömäkalaa tulee yhtä kuin UL:llä tai paremminkin, koska voit ottaa kalat rouhevammin ylös. Välinetappiot jäävät myös vähäisemmiksi koska siimat ovat hiukan paksumpia (esim. UL: 0.20 mono tai 0.10-0.12 kuitu vs. vaikka 0.15-0.20 kuitu light/medium). Lisäksi kyllä hyvällä Light/Medium vavalla lentävät kevyetkin vieheet hyvin. Itselläni on esim. laadukas Fujitsu Shogun 8' / 8 - 42 gr ja tuolla lentää iloisesti vielä minivaaput, mutta vääntöä riittää vaikka pikkujerkkienkin viskontaan. Toisaalta esim. 5- 20 gr range vapoja löytyy paljon ja edullisesti.

"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle" (Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr)
iVot
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #2 : 05.07.12 - klo:15:32 »

Eli kumpaan kannattaisi alkaa panostamaan kun tarkotuksena olis saaha "syötävän" kokosta kalaa?  Virnistää koskikalastus alkanut kiinnostaa ja noita kahta muotoa olen ajatellut toimiviksi. Järvellä olen kalastellut pari vuotta eli kokemusta ei ole hirveesti...  Hymyilee nyt vaan kertomaan kokemuksia,vieheitä,välineitä yms! Saa toki kertoa vinkkejä järvellekin!:)

Itse en oo koskaan miettinyt koskikalaan lähtemistä pelkästään saaliin kannalta, mutta täytyy myöntää, että onhan ruokakala mukava kotiinvietävä. Jos pelkästään mittakalojen kannalta asiaa ajatellaan, voisi sanoa että ehkä perholla tulee enemmän mittakaloja koskilta. Mutta perhoon tarttuu myös todella paljon enemmän alamittaista "silppuakin". Nuo perhokalastusvälineet kyllä maksavat melko paljon, ja jos ruokakalojen takia olet kalaan menossa, ei välttämättä UL-setillekään ole tarvetta, vaan voit ihan mainiosti Light- tai Medium-setillä kalastaa koskellakin. Iskee silmää

lasoliini
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #3 : 05.07.12 - klo:16:51 »

Eli tommonen 4000-luokan kela ja 10-35g vapa on sopiva?? Ja nuo kaksi oli vaan esimerkkejä Hymyilee leveästi oon kuullu että on tehokkaita tapoja mutta toisiaan tota kokemusta ei ole nii en voi tietää toimiiko oikeasti... Eikä sitä ruoka kalaa joka kerta tarvii tulla mut joskus ois mukava kun luvat koskille on joskus melko hintavia..    Epävarma
iVot
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #4 : 05.07.12 - klo:18:49 »

Eli tommonen 4000-luokan kela ja 10-35g vapa on sopiva?? Ja nuo kaksi oli vaan esimerkkejä Hymyilee leveästi oon kuullu että on tehokkaita tapoja mutta toisiaan tota kokemusta ei ole nii en voi tietää toimiiko oikeasti... Eikä sitä ruoka kalaa joka kerta tarvii tulla mut joskus ois mukava kun luvat koskille on joskus melko hintavia..    Epävarma

Kyllä nuo välineet ihan hyviä on aloitukseen. Sitten jos joskus myöhemmin haluaa kevyempää, niin hommaa sitten, mutta itekkin oon joskus joella virvelöiny tommosilla kamoilla. Ja samaa mieltä olen, että jos pari-kolmekymppiä joutuu luvasta maksamaan, niin kyllähän sitä jotain haluaisi saadakin. Hymyilee
Christian
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #5 : 05.07.12 - klo:19:57 »

Eli tommonen 4000-luokan kela ja 10-35g vapa on sopiva?? Ja nuo kaksi oli vaan esimerkkejä Hymyilee leveästi oon kuullu että on tehokkaita tapoja mutta toisiaan tota kokemusta ei ole nii en voi tietää toimiiko oikeasti... Eikä sitä ruoka kalaa joka kerta tarvii tulla mut joskus ois mukava kun luvat koskille on joskus melko hintavia..    Epävarma

4000 - sarjan kela on aivan turhan raskas koskikalastukseen. Itse kalastan (suuria) haukia aktiivisesti ja jos mukaan tulee haspeli, niin kelaksi valikoituu 2500-luokan shimano vaikka olisi hyllyssä sama haspeli 4000-luokassa. En keksi nopeasti koskikalastuksen osalta kuin spinfluga:n, jossa 4000 - sarjan kelasta olisi hyötyä. Se on turhan raskas kela light/medium vavalle ja iso kela vain lyhentää heittopituuksia. Pääasiallinen syy miksi haluaisi ison kelan on se, että siihen mahtuu paksumpaa siimaa, enemmän siimaa tai enemmän paksumpaa siimaa :-). Light/medium setupilla mikään noista syistä ei oikein osu kohdalle.

Ota ns. 2000 - 3000 sarjan kela ja siihen soveltuva 7-8 jalkainen yleisheittovapa, jossa on joku 5 - 20 tai 10 - 30 tms. range. Lohikaloille pääasiassa vieheet ovat aika kevyitä jolloin tuo 10 gr alaraja voi olla vähän nafti. Tuollaisella setillä pärjäät melkein missä vaan kalastusmuodossa, jota tehdään haspelilla. Pois jää oikeastaan vain hauenkalastus raskailla vieheillä, jota on parempi tehdä hyrrällä anyways ja spinfluga.
 
lasoliini
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #6 : 05.07.12 - klo:23:48 »

Okei, kiitos vastauksista!! Hymyilee Selventi paljon tuota väline valintaa!
kuharulla
**

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #7 : 06.07.12 - klo:14:41 »

Ite Käytän UL välineitä koska pikku vaaput lentää mahtavasti ja kyllä tuolla vavalla saa kuulapäätkin lentämään 5-8m matkan ja normi perhoja olen nakellut perus onki painoilla höystettynä Mutta kyllä se perhovavallakin kalastaminen on mahtava asia johon koukuttuu heti Virnistää
Kalastaja2000
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #8 : 06.07.12 - klo:20:31 »

Yksinkertaisesti: perhoilla koskella, UL-kalastus meressä, järvessä ja yleisesti myös koskissa.

Kalastaja2000, kalaton kalastaja (heh..)
..... ><((((¤>      !       <¤))))>< .....
lasoliini
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #9 : 07.07.12 - klo:12:31 »

http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/shimano-sienna-fd-avokela/p/376022/
tuo kela 1000- kokosena. http://kalastus.hongkong.fi/fi/vavat/avokelavavat/shimano-stimula-avokelavapa/p/16140/
vapa olis 180

tai
http://kalastus.hongkong.fi/fi/perhokalastus/setit/kinetic-waterspeed-9-5-6-perhokalastussetti/p/16704/

oisko siinä hyvät setit kumpaan nyt ikinä sit päädyn??
iVot
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #10 : 07.07.12 - klo:12:48 »


Ul-setti näyttäis aika hyvältä, mutta jos perhokamoihin päädyt etkä hirveästi haluaisi kuluttaa, niin osta mielummin esim. Vision Zulu. Se on kokonaisuudessaan laadukkaampi yhdistelmä.
http://www.visionflyfishing.com/page.php?page_id=247&c=60&pid=283
http://samfishing.fi/kauppa/product_info.php?cPath=62&products_id=919
Diku
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #11 : 07.09.13 - klo:01:15 »

Jos vaan pitäisi päättää alkaisko heittään perhoa vai UL-vieheitä UL-välineillä niin olisi kyllä UL.
Tagit: Perhokalastus Ultralight kalastus 
Sivuja: [1]   Siirry ylös  
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines