Joskus löyty maasta semmonen 20cm pitkä ja 1cm paksu kastemato. Mikä lie mutantti

Ei mikään mutantti, vaan tavallinen kastemato. Täällä jotkut puhuvat tietämättömyyttään harhaanjohtavasti kastemadoista, vaikka tarkoittavat pienempiä lajeja, joita onkin lukuisia.
Kastematojen poiminta on mielenkiintoista "metsästystä". Niitä ei kaiveta, vaan poimitaan. Kannattaa kokeilla jollei ole koskaan tätä tehnyt. Illan pimetessä kosteissa oloissa, usein sateella tai sen jälkeen, kastemadot nousevat pintaan. Valaisinmen kanssa etsitään niitä. Ne ovat melko arkoja, useimmiten toinen pää on kolossa ja 10..15 cm pinnalla. Pienenkin häiriön sattuessa ne sujahtavat salamannopeasti koloonsa. Pitää hiippailla varovasti varoen täräyttämästä maata, eikä niitä pidä valaista kirkkaasti vaan varovasti keilan himmeällä reunalla. Kun kastemadon havaitsee hankkiudutaan iskuasemiin käden etäisyydelle, katsotaan tarkasti kumpi pää on etupää - se joka on ulompana reiästä, ja nopeasti napataan toisesta päästä, siitä reiän juuresta, tiukasti kiinni. Jos yrittää napata etupäästä, mato on menetetty. Kun ote on saatu, matoa ei revitä - se katkeaa - vaan odotetaan kunnes se väsyy (tyypillisesti 10..15 sekuntia) ja soljuu ulos. Jos maa on irtonaista ja pehmeää, madon voi toki nostaa heti pois. Mikäli kasvillisuus on korkeaa, esim. pitkä ruohikko, pyydystys ei onnistu koska oma isku välittyy ruohonkorsien kautta matoon joka vetäytyy sekunnin kymmenesosissa koloonsa.