Äänestys
Kysymys: Kaivatko itse matosi vai ostatko kaupasta?
Kyllä, ostan kaupasta. - 3 (1.7%)
En, kaivan itse. - 140 (79.5%)
En käytä matoa onkimiseen. - 3 (1.7%)
Joskus kaivan itse ja joskus ostan. - 30 (17%)
Äänestäjiä yhteensä: 156

Sivuja: 1 2 3 4 [5]   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Kaivatko itse matosi vai ostatko kaupasta?

(Luettu 29333 kertaa)
lahnauttaja
Vieras
« Vastaus #60 : 02.05.12 - klo:20:52 »

Joskus löyty maasta semmonen 20cm pitkä ja 1cm paksu kastemato. Mikä lie mutantti  Cool
Noita löytyy kun tekee hyvän matomaan, itsellä talon takana noin 2m leveä ja 3m pitkä lehdistä,risuista ja muista puutarha jätteistä koottu alue. Semmosen kun tekee niin on madot turvattu Cool
Liusi
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #61 : 03.05.12 - klo:02:53 »

Noita löytyy kun tekee hyvän matomaan, itsellä talon takana noin 2m leveä ja 3m pitkä lehdistä,risuista ja muista puutarha jätteistä koottu alue. Semmosen kun tekee niin on madot turvattu Cool
Itsellä ei ole omaa taloa, joten joudun etsimään madon milloin mistäkin  Epävarma Tällä hetkellä ei ole kenellä tutullakaan taloa samassa kunnassa.

Hoitokalastaja
lahnauttaja
Vieras
« Vastaus #62 : 03.05.12 - klo:13:20 »

Itsellä ei ole omaa taloa, joten joudun etsimään madon milloin mistäkin  Epävarma Tällä hetkellä ei ole kenellä tutullakaan taloa samassa kunnassa.

Sitten onkin hieman hankalampaa tehdä tuollainen Hymyilee leveästi
Jostain puistosta lehtien alta vai ojistako löytyy? Kysyn siksi että jos jossain vaiheessa omaa taloa ole niin mistä noita matoja kannattaa etsiskellä?  Iskee silmää
Liusi
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #63 : 03.05.12 - klo:13:23 »

Sitten onkin hieman hankalampaa tehdä tuollainen Hymyilee leveästi
Jostain puistosta lehtien alta vai ojistako löytyy? Kysyn siksi että jos jossain vaiheessa omaa taloa ole niin mistä noita matoja kannattaa etsiskellä?  Iskee silmää
PK-seudulla on paljon niitä pienistä mökeistä ja kasvimaista koostuvia alueita. Ajattelin seuraavaksi käydä sellaisen laidalla kattelemassa olisko kompostia..
Azmo_82
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #64 : 29.06.12 - klo:17:27 »

Ite lyön pojille(5- ja7v) purkin kouraan että käykääpä hakeen matoja nii lähtään onkii. Ei tarvi kahta kertaa käskiä  Iskee silmää

Esox Lucius= Queen of Predators
Satunnaiskalastaja
****

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #65 : 06.07.12 - klo:22:44 »

Joskus löyty maasta semmonen 20cm pitkä ja 1cm paksu kastemato. Mikä lie mutantti  Cool

Ei mikään mutantti, vaan tavallinen kastemato. Täällä jotkut puhuvat tietämättömyyttään harhaanjohtavasti kastemadoista, vaikka tarkoittavat pienempiä lajeja, joita onkin lukuisia.

Kastematojen poiminta on mielenkiintoista "metsästystä". Niitä ei kaiveta, vaan poimitaan. Kannattaa kokeilla jollei ole koskaan tätä tehnyt. Illan pimetessä kosteissa oloissa, usein sateella tai sen jälkeen, kastemadot nousevat pintaan. Valaisinmen kanssa etsitään niitä. Ne ovat melko arkoja, useimmiten toinen pää on kolossa ja 10..15 cm pinnalla. Pienenkin häiriön sattuessa ne sujahtavat salamannopeasti koloonsa. Pitää hiippailla varovasti varoen täräyttämästä maata, eikä niitä pidä valaista kirkkaasti vaan varovasti keilan himmeällä reunalla. Kun kastemadon havaitsee hankkiudutaan iskuasemiin käden etäisyydelle, katsotaan tarkasti kumpi pää on etupää - se joka on ulompana reiästä, ja nopeasti napataan toisesta päästä, siitä reiän juuresta, tiukasti kiinni. Jos yrittää napata etupäästä, mato on menetetty. Kun ote on saatu, matoa ei revitä - se katkeaa - vaan odotetaan kunnes se väsyy (tyypillisesti 10..15 sekuntia) ja soljuu ulos. Jos maa on irtonaista ja pehmeää, madon voi toki nostaa heti pois. Mikäli kasvillisuus on korkeaa, esim. pitkä ruohikko, pyydystys ei onnistu koska oma isku välittyy ruohonkorsien kautta matoon joka vetäytyy sekunnin kymmenesosissa koloonsa. 
Liusi
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #66 : 12.07.12 - klo:09:01 »

Oon ajatellut että sateen jälkeen voisi käydä keräämässä matoja jalkakäytäviltä. Eivät pääse karkuun.  Cool
Sivuja: 1 2 3 4 [5]   Siirry ylös  
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines