Ok ja kiitos vinkistä. Unohdin itsekin mainita,että merellä kalastan.
Mitäs mieltä arvon kalaraati on että olisko järkevää laittaa vetovapaan vanhasta sähkötakilasta vaijerin syvyys laskuri,kun välillä ongelmia,kun tahtoo välillä jäädä pohjaan,jos syvyys vaihtelee ja olisko vinkkejä pohjaan jäämisen estämiseksi..?
Eipä mittää, hyvä että kelpasi.
Eihän noiden käyttämiseen mitään absoluuttista totuutta ole, eli kaiken näköinen kehittely ja soveltelu on sallittua. Ja joskus myös kalastavampaa..

Noissa takiloissa mainostetut "syvyyslaskurit" on hieman harhaanjohtavia. "etäisyyslaskuri" olisi parempi nimi, koska ainut todellinen arvo jonka se antaa on kuulan etäisyys takilasta. Ainoa asia mistä voi olla varma on että kuula ei ole syvemällä, kuin mitä laskuri näyttää. Se kuinka syvällä se on riippuu monesta muuttujasta. Lähinnä se antaa karkean likiarvon missä mennään. Kaikuluotaimella kuulan todellisen syvyyden kyllä näkee.
Tuosta sinun tapauksessa tästä "syvyyslaskurista" ei ole oikeastaan mitään apua, koska siimoihin kiinnitettävät painot ovat aivan liian kevyitä, jolloin todellinen syvyys on hyvin kaukana mittarin lukemista.
Aivan hyvin voit itse laskea kuinka paljon siimaa on ulkona, jonka perusteella hieman arvioida syvyyttä. Noilla siimapainoilla on sellainen hyvin karkea nyrkkisääntö että 10g/1m. Kuitenkin parhaiten ne syvyydet oppii laskemalla vapautetun siiman määrän, pistämällä sen muistiin sekä myös painon ja vieheen ja kun tulee pohjakosketus, niin tiedät millä syvyydellä se oli. Eli kantapään kautta..

Viehetappioita olen itse saannut karsittua ainakin sillä että kiinnittää painon reilusti ennen viehettä (10-15m), jolloin paino ottaa ensin kiinni pohjaan, eikä vieheen koukut. Painot kuitenkin halvempia, kuin vieheet. Lisäksi tuosta isommasta "pelivarasta" on apua myös kun isompi kala sattuu kohdalle, jolloin painon irrotus siimasta on helpompaa.