Sivuja: [1]   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Vapaa-ajankalastajien haukisuhde

(Luettu 2181 kertaa)
shakkane
*

0
Poissa


Profiili
« : 22.10.13 - klo:11:54 »

Hei! Opiskelen kotitalousopettajaksi Helsingin Yliopistossa, ja teen kandin tutkielmaa vapaa-ajankalastajien suhtautumisesta haukeen ruokakalana. Olen seuraillut kiinnostuneena haukikeskustelua lehdissä ja ihan arkipuheessa.

Tutkielmaani varten haluaisin koota vapaa-ajankalastajien ajatuksia hauesta, etenkin ruokakalana. Erityisesti minua kiinnostavat seuraavat asiat:

1. Miten hauki hyödynnetään vapaa-ajankalastajan kotitaloudessa? Kuinka tärkeä / merkittävä ruokakala se on vapaa-ajankalastajan kotitaloudessa?
2. Tai jos ei hyödynnettä niin:
Miksi ei haukea ruokapöytään?
3. Kuinka hauen arvostus on muuttunut ja onko siinä sukupolvien välisiä / alueellisia eroja?
4. Uskomukset ja myyttiset tarinat haukeen ja sen kalastamiseen liittyen.

Kaikenlaiset ajatukset ovat tervetulleita. Asialliset vastaukset voi laittaa tänne keskustelualueelle tai säköpostiini: [email]sanna.hakkanen@helsinki.fi[/email]

Kiitokset!
pacos
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #1 : 22.10.13 - klo:17:06 »

Hei! Opiskelen kotitalousopettajaksi Helsingin Yliopistossa, ja teen kandin tutkielmaa vapaa-ajankalastajien suhtautumisesta haukeen ruokakalana. Olen seuraillut kiinnostuneena haukikeskustelua lehdissä ja ihan arkipuheessa.

Tutkielmaani varten haluaisin koota vapaa-ajankalastajien ajatuksia hauesta, etenkin ruokakalana. Erityisesti minua kiinnostavat seuraavat asiat:

1. Miten hauki hyödynnetään vapaa-ajankalastajan kotitaloudessa? Kuinka tärkeä / merkittävä ruokakala se on vapaa-ajankalastajan kotitaloudessa?
2. Tai jos ei hyödynnettä niin:
Miksi ei haukea ruokapöytään?
3. Kuinka hauen arvostus on muuttunut ja onko siinä sukupolvien välisiä / alueellisia eroja?
4. Uskomukset ja myyttiset tarinat haukeen ja sen kalastamiseen liittyen.

Kaikenlaiset ajatukset ovat tervetulleita. Asialliset vastaukset voi laittaa tänne keskustelualueelle tai säköpostiini: [email]sanna.hakkanen@helsinki.fi[/email]

Kiitokset!

Hei!

Itse kalastan pääsääntöisesti vain catch&release-menetelmällä, joten aika harvoin tulee haukea syötyä. Hauki on kyllä maukas ruokakala, mutta minulle kalastus pohjautuu elämykseen, ei makunautintoon. Hauki on antanut tarpeeksi, kun se on napannut vieheeseen ja olen saanut sen väsyttää.

Yhä useammat ovat oppineet arvostamaan haukea ruokakalana. Aluksi hauki oli varsin tärkeä ja pidetty ruokakala. Kun hauki ei enää ollut elinehto (ja ruokaa saatiin muutenkin kuin kalastamalla)alkoi hauen arvostus ruokakalana hiipumaan. Nykyään hauen arvostus ruokakalana on kasvanut, vaikka catch&release-kalastus on yleistynyt kalastajien keskuudessa.

Haukihan esiintyy mm. Kalevalassa, joten kai sillä on jotain myyttistä liitännäisyyttä suomeen ja sen historiaan. Itse ainakin kunnioitan haukea paljon,(allekirjoitus Virnistää) toivottavasti myös muut tekevät niin.

Hauki ei ole kala, vaan ELÄMÄNTAPA!
flowerpower
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #2 : 16.09.14 - klo:00:54 »

Olin mökillämme Ahvenanmaalla ja sain kaksi haukea a' 4 kg ja 5 kg. Päästin ne vapaaksi koska ovat hyviä yksilöitä lisääntymään. Pienemmistä hauista (1-2kg) teen fileitä jotka laitan perunasiivujen päälle uunivuokaan. Vuossa pitää lisäksi olla suolaa, valkopippuria(varovasti),riittävästi sipulia sekä kermaa. Vuoka peitetään alumiinifoliolla ja uuniin 200 astetta. Kun perunat ovat kypsät on annos valmis!
Sivuja: [1]   Siirry ylös  
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines