|
Jesse
|
 |
« Vastaus #15 : 14.04.09 - klo:14:06 » |
|
Kalautan papilla päähän. Sitten verestän. Joskus perkaan rannassa joskus kotona. Kotona lähtee kalalta suomut ja pää.
|
><((((°> Pohjaa luulee usein kalaksi, mutta kalaa harvemmin pohjaksi! <°))))>< ´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((°> <°))))>< ¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`
|
|
|
|
r3ap3r92
|
 |
« Vastaus #16 : 17.04.09 - klo:12:16 » |
|
Ite teen sillein että ekana kalalta taju pois sitten puukolla silmän taka puolelta läpi (ihan vaan varmistukseksi) ja sankkoon jossa on vettä. sitten kotona perkaan ja ym.
|
|
|
|
|
|
Daiwa
|
 |
« Vastaus #17 : 21.04.09 - klo:15:54 » |
|
Kesälllä: Ruokakaloja saadessa tapan ja verestän kalan heti, kun se on ylhäällä. Jos oon esimerkiksi kirjolohen pyynnissä, niin kalan ylös ottamisen jälkeen perkaan kalan kokonaan, huuhtelen ja pussiin. Mutta vaikkapa ahvenen pyynnissä, kun kalaa tulee paljon enemmän kappalemäärissä, niin ylös ottaessa tehdään vain se tappo ja verestys. Kaloja säilytän pajun varressa niin, että kala(t) on vedessä tai sitten, jos tarkoitus ei ole olla kauaa kalastelemassa, niin laitan ne varjopaikkaan turvaan auringolta.
Talvisin: Pilkillä kalan syödessä ei tehdä mitään kalalle, jos se ei ole mikään normaalia isompi yksilö. Ahvenparven sattuessa kohdalle kaloja kiskotaan reppuun ja kotona vasta tehdään muu homma. Ja koukuilla pyytäessä verestän vain mateet ja nakkelen pulkkaan/ahkioon. Siellä ne jäätyvät melkein heti koviksi ja eipä ne miksikään kerkeä silloin mennä.
|
TEAM Tunturi
|
|
|
|
leipuri
Vieras
|
 |
« Vastaus #18 : 09.05.09 - klo:09:47 » |
|
siis kalan käsittely pyynnin jälkeen..
mulla olisi omat konstit mutta en tiedä onko ne julkaisu kelpoista aineistoa..
saattaa joku herkempi saada reaktioita..
leipuri
|
|
|
|
|
|
leipuri
Vieras
|
 |
« Vastaus #19 : 09.05.09 - klo:09:53 » |
|
itse asiassa kala on minulle se kohde johon puran kaikki aggressioni menneeltä talvelta....
leipuri
|
|
|
|
|
|
Hauzi
Vieras
|
 |
« Vastaus #20 : 09.05.09 - klo:10:14 » |
|
itse asiassa kala on minulle se kohde johon puran kaikki aggressioni menneeltä talvelta....
leipuri
Kannattaa vaikka mennä salille purkamaan agressiot nyrkkeilysäkkiin. Tuskin se on sen kalan vika joka epäonnekseen tarttuu sinun uistimeesi. Oikein "ammatti" mieheltä vaikutat. Tämähän se on oikia tapa käsitellä kaloja. Voihan sen kalan päästää takasinkin. Nuo sinun käyttämät konstit täyttävät eläinrääkkäykselle asetetut kriteerit. Meinaatko saada kovasti respectiä kalamiesten keskuudessa näillä toimilla? Tosin en ihmettele jos hauki minua puree jos te tietäisitte mitä minä kaloille teen kun saan kalan veneeseen...
Esim. kalan voi jättä rantakalliolle elävänä sätkimään , jotta lokit huomaa sen paremmin..
Kun lokit tulee niin kala on vielä hengissä siinä on lokeille taatusti tuoretta.
Mutta mitä mahtavat lokit tehdä elävälle kalalle??
lue juttuni osiosta.: kalan käsittely pyynnin jälkeen ..
t. leipuri
leipuri
|
|
|
|
|
|
jese86
|
 |
« Vastaus #21 : 27.05.12 - klo:12:05 » |
|
Eli kuinka kauan voin säilöä saamaani kalaa veneessä ennenkuin se on perattava? Sanotaan että ulkona on 20astetta lämpöä? Veret täytyy kaiketi heti päästää kalasta sen saatuaan? Tänäänkin oli ongelma kun sain heti kättelyssä 2kg hauen josta päätin ottaa ruokakalan, enkä viitsinyt olla kahta tuntia pidempään vesillä kun en tiedä "pilaantuuko" se muovipussissa veneen pohjalla. Veneessä on huono perata.
|
|
|
|
|
|
Barra
|
 |
« Vastaus #22 : 27.05.12 - klo:13:54 » |
|
Veret pois ensin. Sitten koitetaan se saada mahdollisimman viileään paikkaan, eli veneessä yleensä varjoon. Yksi helppo tapa on ihan muovinen laatikko, ja sinne lepän tai muun puun oksia varjostamaan. Kyllä säilyy vielä tuossa -20 asteessa ihan hyvin, kun alkaa menemään lämpimmäksi niin sitten voi harkita ottavansa kylmälaukun ja sinne vaikka parit kylmäkallet jäähdyttämään.
|
Dafag did I just said...
|
|
|
|
MGK
|
 |
« Vastaus #23 : 27.05.12 - klo:14:12 » |
|
Mulla pikkukalat katiskasta tai mato-ongella on ämpärissä, vedessä veneen pohjalla. Ei niillä niin suurta merkitystä oo (siis kissankaloilla) Iskukoukkuihin on kivempi kuitenkin laittaa sätkiviä särkiä kuin kuolleita. Ja omaan suuhun menevät ahvenet saavat elää sen hetken ämpärissä. Kun tulee isompia kaloja ni max. tunti puoltoista varjossa veneen pohjalla ja heti ku pääsee rantaan ni suoraan perkuuseen.
|
SYÖ, NUKU, KALASTA 
|
|
|
|
jese86
|
 |
« Vastaus #24 : 27.05.12 - klo:14:43 » |
|
Aivan, kylmälaukkua kun en omista niin tuo muovipussi + jäädytettyjä vesipulloja vois olla mun juttu.. Thanks! 
|
|
|
|
|
|
jese86
|
 |
« Vastaus #25 : 27.05.12 - klo:14:48 » |
|
By the way, mihin "hukkaatte" perkuu-jäänteet? Kun oma perkaus tapahtuu Lahden satamassa niin en oikein tiedä jättääkkö rantakiville vai..? Tässä satamassahan asustaa tunnetusti suomen suurimpia lokki-yhdyskuntia joten ne ainakin olisivat tyytyväisiä, vai syövätkö "jätteitä".. ?
|
|
|
|
|
|
peruke96
|
 |
« Vastaus #26 : 27.05.12 - klo:19:41 » |
|
By the way, mihin "hukkaatte" perkuu-jäänteet? Kun oma perkaus tapahtuu Lahden satamassa niin en oikein tiedä jättääkkö rantakiville vai..? Tässä satamassahan asustaa tunnetusti suomen suurimpia lokki-yhdyskuntia joten ne ainakin olisivat tyytyväisiä, vai syövätkö "jätteitä".. ?
todellakin syövät  jätä siihen rantaan vaan jos se ei muuten haittaa  Ainiin itse säilytän esim. ongella saadut pikkukalat sumpussa, isommat veneenpohjalla varjokohdassa.
|
Vastuu on täysin lukijalla.
|
|
|
|
NonProkalastaja
|
 |
« Vastaus #27 : 28.05.12 - klo:16:39 » |
|
Kylmä-/termoslaukkuun jäädytettyjä vesipulloja, kalat sinne sen jälkeen kun ne on verestetty veneen laidan yli. Verestys hoituu leikkaamalla kurkku syvälle kidusten alta tai tökkäämällä veitsi siitä läpi 
|
-"...ja TAASKO se uistin on puussa?!?"
|
|
|
|
ThC²
|
 |
« Vastaus #28 : 28.05.12 - klo:18:16 » |
|
Kyllähän ne kalat muutaman tunnin veneessä selviää. Hyviä pointteja on jo tullutkin kuinka pidentää säilyvyyttä. Ehkä tärkein homma muistaa on kuitenkin se, että kalan säilyvyys jokatapauksessa huononee, vaikka se ei pilalle menekkään kalastussession aikana. Eli toisin sanoen kun kala lojuu veneessä useita tunteja, tulisi se maihinnousun jälkeen perata välittömästi ja valmistaa mahdollisimman nopeasti. Eli ihan päivän tai max parin sisään. Mikäli kalan saa verestettyä ja perattua heti pyynnin jälkeen ja samantien kylmään (+0°), niin sitten se säilyy pitempääkin ja valmistusta voi huoletta lykätä. Mutta yleisesti sanoisin että kala tulisi valmistaa kolmen päivän sisään pyynnistä, tai sitten vaihtoehtoisesti pakastaa heti kun kotio pääsee.
Yleensä kun päätän ottaa kalan, niin kalautan tajun siltä kankaalle ja heti verestys samoin kuin NonPro jo neuvoi. Veneellä ollessa laitan kalan moottorikaivoon, jossa veret poistuu hyvin ja kaivo on myös helppo huuhdella sen jälkeen. Veretyksen jälkeen sitten muovipussiin ja kylmälaukkuun.
Suosittelen kyllä kylmälaukun hankkimista. Sellanen perustönkkö styroksimalli kustantaa reilut 7€. Mukavampi noin äänen ja käsittelyn kannalta on sellanen kassimallinen, jonkalaisen saa kympillä. Jäähdytys sitten kylmäkalleilla tai vaihtoehtoisesti jäädytetyillä vesipulloilla. Kylmälaukussa myös se etu, että saa eväät ja juomat pysymään kuumalla kelillä viileinä.
|
|
|
|
|
Barra
|
 |
« Vastaus #29 : 28.05.12 - klo:18:43 » |
|
Suosittelen kyllä kylmälaukun hankkimista. Sellanen perustönkkö styroksimalli kustantaa reilut 7€. Mukavampi noin äänen ja käsittelyn kannalta on sellanen kassimallinen, jonkalaisen saa kympillä. Jäähdytys sitten kylmäkalleilla tai vaihtoehtoisesti jäädytetyillä vesipulloilla. Kylmälaukussa myös se etu, että saa eväät ja juomat pysymään kuumalla kelillä viileinä.
Ja sitten on ne muoviset perustönköt, ne taitavat olla hiukan kalliimpia mutta ne on helpoimpia puhdistaa. Eli jos on varaa vähän enemmän sijoittaa niin sitten on tietysti tuollainen. Ja jos on vielä enemmän, niin hankkii sellaisen jossa on toisessa kannessa se jäähdytys, voi autossa sitten käytellä sitäkin vielä. Tosin tuosta ei ole hyötyä ellei sitten autolla taita pidempiä matkoja.
|
|
|
|
|
|