Riippuu paljolti järvestä, jos tarjolla on vene niin aina veneellä kalaan. Välillä tulee kuitenkin kopaistua noita metsälampia, hyvin kiinnostavia ja näissä vaihtoehtoina kumivene ja rannalta heittely joista rannalta heittely on usein paras. Laiturilta tulee heiteltyä hyvin harvoin, mitä pari-kolme kertaa kesässä sukulaismökillä. Lautta kyhättiin muutama vuosi takaperin ja sillä käytiin jokunen kalareissu tekemässä, mielenkiintoista puuhaa eikä säikytä kalojakaan. Kaloja ei muistaakseni tullut pikkuahvenia lukuunottamatta mutta yksi komea hauki hyppäsi lautan reunan yli minnarin perässä.

Kajakkikalastusta kokeilin tänäkeväänä vuohijärvellä 6 km matkan, oli ensimmäinen kerta mutta hyvin sujui, kalatta tosin. Kyllä kalanhimo keinot keksii yleensä, on raahattu pienille metsälammille venettä ja tasapainoiltu ties millä tukeilla kalojen vuoks mutta vene se paras on aina ollut.
