Sattuipa viikonloppuna harvinainen tapaus:
Heittelin iltahämärässä jigiä kaislikon lähellä. Heitin sitten jigin ihan kaislikon reunaan ja tunsin että kala iski. Tunsin, että siiman päässä on pieni hauki, eikä ahven jollaisia yritin varsinaisesti saada. Ajatuksena oli, että päästän hauen takaisin mereen.
Kelasin muutaman metrin ja hauki tuli kiltisti perässä. Yhtä äkkiä tilanne muuttui ja kala alkoi vetää sivulle ihan kunnolla. Lyhyen väsyttelyn jälkeen kala lähti taas tulemaan venettä kohden. Kun olin saanut kalan veneen viereen yhtä äkkisen saaliin piristymisen syy selvisi. Jigiin oli iskenyt noin 400 grammainen hauki, joka taas oli selvästi isomman hauen suussa poikittain. Jigi oli siis pienemmän hauen leuassa.
Iso hauki oli selvästi päättänyt pitää saaliinsa. Se huilasi veneen vieressä pari sekuntia ja lähti sitten taas pikkuhauen kanssa syöksyyn. Hauki syöksyili vähän aikaa mutta sain kelattua molemmat vielä uudelleen veneen viereen. Iso hauki piti edelleen pienempää tiukasti leuoissaan. Tällä kertaa minulla oli haavi valmiina ja sain haavittua molemmat kerralla! Vasta vähän aikaa haavissa oltuaan isompi kaveri päästi pienemmän suustaan ja alkoi rimpuilemaan.
Pienempi kala virkosi heti ja kun mitään verenvuotoa tai muuta ei näkynyt päästin sen takaisin veteen. Isomman punnitsin ja vaaka näytti ihan kivat 3,66 kiloa. Myöhemmin ajattelin, että tuossahan olisi mennyt neljän kilon raja rikki, jos iso kaveri olisi ehtinyt nielaista pikkuhauen

Onkos muille sattunut mitään vastaavaa? Luulen etten itse kovin monesti pääse tällaista kokemaan.