|
EniZei
|
 |
« : 03.05.07 - klo:17:19 » |
|
Oon harkinnut tälle kesää jerkkaukseen siirtymisestä hauen pyynnissä. Minkälaisilla välineillä jerkkaatte ja minkälaista kelaa ja vapaa suosittelette? EDIT: Nyt vihdoin 3 vuoden jälkeen tuo otsikko rupesi ärsyttämään tarpeeksi, joten yhdistin sanat Jerkki ja välineet, jolloin saatiin uusi otsikkomme Jerkkivälineet  -Olli
|
|
|
|
|
|
EniZei
|
 |
« Vastaus #1 : 11.05.07 - klo:22:49 » |
|
Nyt ois yks vaihtoehto löytynyt, joka vaikuttaa aika lupaavalta. Joku Abun matalaprofiilisista Revo hyrristä.. Ei vaan oo oikein viimesen päälle perillä, että missä nuissa ois hyvä hinta/laatusuhde ja kumpi nuista välityssuhteista ois parempi (6.4:1 vai 7.1:1).. http://www.abugarcia.com/prod.php?k=57102&sk=0&p=PURREVO%20S
|
|
|
|
|
poka
SP-Team
0
Poissa
|
 |
« Vastaus #2 : 12.05.07 - klo:19:55 » |
|
Tuo 6.4 on se "normi", mutta saattas olla, että ottasin ite tuon nopeamman, kun tulee kelalla uitettua, niin ei siitä nopeudesta ainakaan haittaa oo..
|
Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu.
|
|
|
|
Jio
|
 |
« Vastaus #3 : 13.05.07 - klo:08:29 » |
|
Itse olen pärjännyt hyvin perus tai 5,3-välitteisillä keloilla jerkkauksessa. Kampea tulee pyöritettyä suhteutettuna uittonopeuteen, niin ettei siimaa jää löysälle. Oma tapani on yhdistää vavan kärjen alaspäin "lyöntiä" ja kelaamista, uitettavasti jerkistä riippuen. Ohessa linkki aiheesta kirjoittamaani lyhyehköön juttuun: http://www.heittokalastus.info/jerkkaus.html
|
|
|
|
|
EniZei
|
 |
« Vastaus #4 : 13.05.07 - klo:20:54 » |
|
Ihan hyvää luettavaa tuo artikkeli..
Tuosta itse jerkkaustekniikasta en osaa vielä sanoa, että mikä se oma tyyli tulee olemaan.. Toisin sanoen teenkö uintiliikkeen jerkkiin enemmän kelauksen vai vavan avulla.. Varmasti nuilla molemmilla välityssuhteilla kuitenki pärjää, joten taijan ottaa tuon nopeamman 7.1:1..
Vavalla ei tartte heittää kevyempiä jerkuttimia, joten minkä mittanen ja miten jäykkä sen vavan pitää olla? Ideoita vapa-valintaan..
|
|
|
|
|
|
Jio
|
 |
« Vastaus #5 : 16.05.07 - klo:21:25 » |
|
Vavalla ei tartte heittää kevyempiä jerkuttimia, joten minkä mittanen ja miten jäykkä sen vavan pitää olla? Ideoita vapa-valintaan..
-Vapoja on huono suositella toiselle. Se mikä itsestä on hyvä ei yleensä ole sitä sitä toisesta. Mulla on perussetissä kolme erilaista jerkkivapaa yleensä mukana, paikasta riippuen; järvelle kevyemmät ja merelle raskaampi setti.
|
|
|
|
|
|
miksu93
|
 |
« Vastaus #6 : 23.05.07 - klo:16:06 » |
|
No sitä on vaikee toiselle suositella mutta toi mitä oot kattonut on aika hyvä näkönne ja nopeuskin ok
|
|
|
|
|
Jio
|
 |
« Vastaus #7 : 25.05.07 - klo:22:05 » |
|
Toisin sanoen teenkö uintiliikkeen jerkkiin enemmän kelauksen vai vavan avulla.. Varmasti nuilla molemmilla välityssuhteilla kuitenki pärjää, joten taijan ottaa tuon nopeamman 7.1:1..
-Nyt kun on päässyt pariin otteeseen testaamaan tuota Curadoa voisin pitää tuota tiukempaa välitystä parempana, koska tuon 201:n puola on niin niin pieni ettei se "ime" siimaa sisäänsä samalla tavalla kuin 5000-sarjan döörit. Viime reissulla, tuulisissa olosuhteissa, jäi Curado käyttämättä veneen regatessa sellaista vauhtia että oli tekeminen, että sai siimaa sisään döörilläkään.
|
|
|
|
|
|
kriss3
|
 |
« Vastaus #8 : 24.06.08 - klo:23:11 » |
|
Hanki vapa jonka viehesuositus on 50-150g ja sellainen heittohyrrä. Heittohyrrän kanssa täytyy olla kärsivällinen.
|
Ei oo haavia -.-
|
|
|
|
kriss3
|
 |
« Vastaus #9 : 25.06.08 - klo:16:44 » |
|
Ostin tänään itse sellaisen abu carcian pro max matalaprofiilikelan joka makso 80€ (kallis kauppa) Ja sitten ostin väliaikaiseksi vavaksi blue fox strikerin. Aivan järjettömän halpa vain 12 €ja vaikutti ihan asialliselta vavalta. Ostan kyllä myöhemmin sitten kunnon jerkkivavan. Niin nuilla pystyy jerkkaamaan todella hyvin ja saat hyvän tuntuman kalastukseen. Jos rahaa ei ole paljoa niin jerkkivavaksi kelpaa tuo blue foxin tukki  Siih en mukaan vaan jokin heittohyrrä niin avot!
|
|
|
|
|
|
ollimaha
|
 |
« Vastaus #10 : 12.10.08 - klo:12:47 » |
|
Iteltä löytyy ainakin Shimano Curado 300DSV hyrris ja vapana D.A.M. EMotion 70 IMX6x. Vapa oli kohtuullisen halpa (55 euroa) ja on ihan parhaimmasta päästä. Lyhyt ja jäykkä. Suosittelen! Curadoa suosittelen sitten jos budjettia on yli 250 euron...
Niin, ja tosiaankin tuo uusi kurado 300DSV on välityksellä 6.2:1, joten ihan perus jerkkinopeuksinen kela. 6.2:1, 6.3:1 ja 6.4:1 on ne yleisimmät jerkkauksessa käytetyt.
|
|
|
|
|
ollimaha
|
 |
« Vastaus #11 : 24.01.09 - klo:11:29 » |
|
Ostin tänään itse sellaisen abu carcian pro max matalaprofiilikelan joka makso 80€ (kallis kauppa) Ja sitten ostin väliaikaiseksi vavaksi blue fox strikerin. Aivan järjettömän halpa vain 12 €ja vaikutti ihan asialliselta vavalta. Ostan kyllä myöhemmin sitten kunnon jerkkivavan. Niin nuilla pystyy jerkkaamaan todella hyvin ja saat hyvän tuntuman kalastukseen. Jos rahaa ei ole paljoa niin jerkkivavaksi kelpaa tuo blue foxin tukki  Siih en mukaan vaan jokin heittohyrrä niin avot! Noi BlueFoxin Strikerit on mun tietääkseni tarkotettu trollingiin  Eli vetouisteluun. Nyt kun olet sellasen ostanut, niin kerroppa hiukan että millanen tommosella vavalla on heittää 
|
|
|
|
|
|
Rapture
|
 |
« Vastaus #12 : 23.04.09 - klo:20:41 » |
|
Tänään tuli sitten ostettua jonkinlaiset jerkki välineet:) Kelaksi valitsin Abu Garcia Ambassadeur 4500 Pro Rocket:in kun sain halvalla viimevuoden mallin (89€) ja vavaksi ostin Abu Garcia Limited Edition:in josta just huomasin että olin katsonut jäykkyyden väärin  eikä ole kuin 56g asti viehepaino....no kestää mitä kestää. edit:lähtee huomenna tuo vapa takas liikkeeseen ja tilalle motonetistä DP jerkhyrrävapa 1,8m hinta 58€
|
"Born to fish, forced to work"
|
|
|
|
ollimaha
|
 |
« Vastaus #13 : 23.04.09 - klo:21:13 » |
|
Tänään tuli sitten ostettua jonkinlaiset jerkki välineet:) Kelaksi valitsin Abu Garcia Ambassadeur 4500 Pro Rocket:in kun sain halvalla viimevuoden mallin (89€) ja vavaksi ostin Abu Garcia Limited Edition:in josta just huomasin että olin katsonut jäykkyyden väärin  eikä ole kuin 56g asti viehepaino....no kestää mitä kestää. edit:lähtee huomenna tuo vapa takas liikkeeseen ja tilalle motonetistä DP jerkhyrrävapa 1,8m hinta 58€ Vie se Limited Edition takasin kauppaan ja sano, voisitko vaihtaa toiseen jäykkyyteen.. Uskon että kuitin kera vaihtaa varmasti.
|
|
|
|
|
|
stento-z
|
 |
« Vastaus #14 : 24.04.09 - klo:07:12 » |
|
JB Dööri on tehty jerkkaamista varten ja pitäisi olla myös kestävä,siihen sit toi Busterin tekemä vapa joka myös on kunnon jerkkivapa jolla voi heitellä niitä raskaampiakin jerkkejä 
|
|
|
|
|
|
|