Mie oon tajunnut tän rantarosvon tarkotuksen niin, että on sama-asia heitääkö L tai M setillä missä on 0.12 siimaa ja 210cm vapa, kuin heittäis UL setillä missä on lyhkänen vapa ja sama uistin lentää jotakuinkin yhtä pitkälle? Onko pelkkää mainontaa että UL kamppeilla uistimet lentää pidemmälle? Ja se lyhempi vapa juttu?

Niin, öö, kai juurikin noin. Lähinnä se, että monesti sattuu silmään lauseet "saa pienetkin vieheet lentämään" ja vastaavat. Tai lähinnä niissä mainostetaan, että PIENET vieheet lentävät hyvin, ei siis varsinaisesti sanota, että heittopituutta tulisi lisää.
Hmmm... En kyllä itse ole nähnyt yhtään ainoata mainosta, missä väitetään ul-vapaa pitkäheittoisemmaksi, kuin hieman pidempi ja järeämpi. Itse pidän ul-kelan kaverina abu vendetta 210cm(viehesuositus 5-15g):a ja kyllä lentää pikkusetkin uistimet ja on muuten aika namu setti jigaukseen

tosin lyhytkin tikku puoltaa paikkansa esim. pusikoissa ja paikoissa,, joissa ei pitkiä heittopituuksia tarvitsisikaan. Jokainen siis päättääköön itse millaisella vavalla haluaa vieheitään piiskata!
Kuten tuohon ylle laitoinkin, ei varsinaisesti heittopituutta siis lisää, vaan, että pienetkin vieheet lentävät hienosti, joka on omasta mielestä humpuukia. Voi olla, että heittely on mukavampaa, mutta ei ne sen kummemmin niitä pikkuvieheitä linkoa kuin mikään muukaan vapa.
Ja täysin samaa mieltä, sillä piiskataan millä halutaan

Kalaa ei loppuviimein kiinnosta se mitä kelaa tai vapaa kalastaja käyttää

Ja jos haluaa elää reunalla niin ei muutaku pajunoksaan kiinni kela ja 0,10mm monosiima kiinni ja vähän taiteilemaan. Nyt meikä unohtaa koko viehkeän keskustelun, pakkaan rinkkani ja keskiviikkona nokka kohti puljun erämaata ja viikoksi kalalle ja retkeilemään! Mukaan otan tietysti shimanosemiUL-L ja shimanoultraduperM-luokan vehkeet

(oli sitten höpsöttelyä, ettei kenenkään tarvi kuitata, ettei tuollaisia ole.)
Kireitä!