Sivuja: 1 [2] 3   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Shimanon Haspelikelat

(Luettu 31657 kertaa)
Percho
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #15 : 09.08.11 - klo:13:19 »

Mikä tälle kelalle -> http://www.kalastuskauppa.com/product/shimano-avokelat/shimano-exage-1000fc/_3710LIOQX# soveltuisi vavaksi, noin 70e budjetissa? Shimano merkki mielellään. Ja 3-15g vaikka.

COME BACK!!! ; )
Christian
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #16 : 09.08.11 - klo:14:01 »

Mikä tälle kelalle -> http://www.kalastuskauppa.com/product/shimano-avokelat/shimano-exage-1000fc/_3710LIOQX# soveltuisi vavaksi, noin 70e budjetissa? Shimano merkki mielellään. Ja 3-15g vaikka.

Itselläni on yksi UL - setti, jossa on Exage 1000 RB (takajarrullinen versio) ja vapana Shimano forcemaster 165 cm (1-11 gr). Forcemasterin 180 cm versiossa on range 3 - 15 gr kuten haluat. Olen ollut tuohon vapaan suht. tyytyväinen ja hinta on 55 e. Tuntuu myös olevan suhteellisen vahva, eli ehkä ei ihan heti mene kärkipoikki.

Vapaa tosin kannattaa aina kokeilla itse, koska se tuntuma on niin henkilökohtainen. Tuo 165 cm vapa on kokotoiminen eli tuntuu hiukan löysältä. Termi 'piiska' lienee kohdallaan. Pidemmissä vavoissa raskaammille vieheille arvostan enemmän jämäkkyyttä, mutta tuossa UL - käytössä tuo on mukava. Sinkoa todella kevyetkin vieheet hienosti.

"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle" (Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr)
Percho
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #17 : 10.08.11 - klo:09:26 »

Itselläni on yksi UL - setti, jossa on Exage 1000 RB (takajarrullinen versio) ja vapana Shimano forcemaster 165 cm (1-11 gr). Forcemasterin 180 cm versiossa on range 3 - 15 gr kuten haluat. Olen ollut tuohon vapaan suht. tyytyväinen ja hinta on 55 e. Tuntuu myös olevan suhteellisen vahva, eli ehkä ei ihan heti mene kärkipoikki.

Vapaa tosin kannattaa aina kokeilla itse, koska se tuntuma on niin henkilökohtainen. Tuo 165 cm vapa on kokotoiminen eli tuntuu hiukan löysältä. Termi 'piiska' lienee kohdallaan. Pidemmissä vavoissa raskaammille vieheille arvostan enemmän jämäkkyyttä, mutta tuossa UL - käytössä tuo on mukava. Sinkoa todella kevyetkin vieheet hienosti.
Kiitos neuvosta, taidampa ostaa tuon Forcemasterin kun niin kerta suosittelet! =)
stawi
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #18 : 17.09.11 - klo:11:28 »


 Terve!

Onko kellään kokemusta exagen 1000 ja 2500 kokoerosta? ajattelin ehkä tilata netistä kun kunnon kalastusliikkeitä ei läheltä löydy. Kalastelen pääsääntöiseti ahventa rannikolta eli joku pienmpi kela varmaan riittäis...? nyt pitäis valita vaan mikä koko Iskee silmää Hymyilee
pääsin kokeilamaan yhtä solstacen 2500sta ja se tuntui kooltaan/painoltaan ihan hyvältä, ymmärtääkseni toi exagen 2500 olis aika saman kokoinen?, onks toi tonninen sit viel pienemipi(muu kun puola)Huh Vihainen
siimatilavuudeltaan toi tonninen varmaan riittäis mulle...

eli tämmöstä mä mietiskelen, samaan aikaan kun tuleva vaimo huuta vierestä et KUULITSÄ MITÄ MÄ JUST SANOIN!!!  Virnistää
Percho
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #19 : 17.09.11 - klo:16:12 »

Terve!

Onko kellään kokemusta exagen 1000 ja 2500 kokoerosta? ajattelin ehkä tilata netistä kun kunnon kalastusliikkeitä ei läheltä löydy. Kalastelen pääsääntöiseti ahventa rannikolta eli joku pienmpi kela varmaan riittäis...? nyt pitäis valita vaan mikä koko Iskee silmää Hymyilee
pääsin kokeilamaan yhtä solstacen 2500sta ja se tuntui kooltaan/painoltaan ihan hyvältä, ymmärtääkseni toi exagen 2500 olis aika saman kokoinen?, onks toi tonninen sit viel pienemipi(muu kun puola)Huh Vihainen
siimatilavuudeltaan toi tonninen varmaan riittäis mulle...

eli tämmöstä mä mietiskelen, samaan aikaan kun tuleva vaimo huuta vierestä et KUULITSÄ MITÄ MÄ JUST SANOIN!!!  Virnistää
Itse aion ostaa exage 1000, kyllä se kokonaisuudessaankin on hieman pienempi kuin 2500, mutta se se riittää TODELLAKIN ahvenelle, koska nykyajan kelat ovat todella voimakkaita. Minulla on kokemusta muista 1000 keloista ja minulle ne ainakin riittää kun kalastan ahventa, haukea ja taimenta pääsääntöisesti. Kaveriksi joku 0.1-0.17mm siima ja joku UL-vapa niin kyllä pitäs olla hyvä!!!  Iskee silmää
stawi
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #20 : 18.09.11 - klo:20:16 »

Itse aion ostaa exage 1000, kyllä se kokonaisuudessaankin on hieman pienempi kuin 2500, mutta se se riittää TODELLAKIN ahvenelle, koska nykyajan kelat ovat todella voimakkaita. Minulla on kokemusta muista 1000 keloista ja minulle ne ainakin riittää kun kalastan ahventa, haukea ja taimenta pääsääntöisesti. Kaveriksi joku 0.1-0.17mm siima ja joku UL-vapa niin kyllä pitäs olla hyvä!!!  Iskee silmää
         

Selvä, sitä mäkin... Hymyilee
 ja kiitos vastauksesta!
Satunnaiskalastaja
****

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #21 : 17.03.14 - klo:22:34 »

Nurkkiin ilmestyi upouusi Steelhead Pro -vapa, ja siihen pitäisi kela valita. Ensisijaisesti jiggaukseen, mutta yhdistelmä siirtyy sitten heittopeliksi jos ei tyydytä. Kelan kokoluokan suhteen olen vielä kahden vaiheilla, 1000-2500; välikokoa tuohon kaipaisin mutta tonninen noista miellyttänee enemmän.

Alustavan markkinatutkinnan jälkeen vastakkain ovat Shimano Aernos 1000 FA ja Shimano Stradic Ci4+ 1000 FA, tai vastaavat 2500-sarjalaiset. Osaako kukaan näitä vertailla? Stradic on tuplahintainen, vaan onko lisähinnan arvoinen - kyllä tässä joka tapauksessa hinta merkitsee myös kehitysaste- ja laatueroa. Aeros on myös n. 30 % painavampi, mikä varmasti merkitsee tunnokkuudessa. 
Visu
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #22 : 18.03.14 - klo:08:51 »

Ei ole kokemusta noista keloista, mutta honkkarissa ois uusi daiwa ballistic kela samaan hintaan kuin toi stradic. Oma valinta ois varmasti se.  Hymyilee
fisustaja92
*****

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #23 : 18.03.14 - klo:10:29 »

Alustavan markkinatutkinnan jälkeen vastakkain ovat Shimano Aernos 1000 FA ja Shimano Stradic Ci4+ 1000 FA, tai vastaavat 2500-sarjalaiset. Osaako kukaan näitä vertailla? Stradic on tuplahintainen, vaan onko lisähinnan arvoinen - kyllä tässä joka tapauksessa hinta merkitsee myös kehitysaste- ja laatueroa. Aeros on myös n. 30 % painavampi, mikä varmasti merkitsee tunnokkuudessa. 

Noissa luokissa mulla noita ei ole mutta laitetaan kuitenkin koska Aernos löytyy nelitonnisena haukikäytössä. Oli aika kovat odotukset kelaan joku aika sitten kun kauppoihin saapui, olihan ominaisuudet liki identtiset Ci4 Stradiciin joka löytyy 2500-koossa jigisetistä. Ci4+ sarjasta siis ei kokemusta.

Mutta Aernos oli pettymys. Ei nyt mikään jätti, mutta selvästi parempaakin tullut reilu huntilla vastaan. Vähän klappaa koneisto ja imee vettä helpommin sisään kuin mihin olen tottunut. Kaikki toiminnot kuitenkin toimii mutta varsinkin epätasainen rattaiston rohahdus häiritsee. Kammennupin päätylätyskä jumittui paikoilleen ekalla purkukerralla joten laakeria ei enään öljytä, mutta onneksi se on vaikuttanut vesitiiviiltä.

Ci4+ Stradicista en siis sano, mutta pelkästä Ci4:sta. Pesee Aernosin ihan heittämällä. Juuh, on vähän kalliimpi mutta hinta/laatuerokin eri luokkaa. Tästäkin kelasta sain johonkin väliin kammennupin lätyskän jumahtamaan paikoilleen mutta vaikuttaa vesitiiviiltä systeemiltä tässäkin. Rääkätty jo varmaan pari sataa keikkaa eikä ole väljähtänyt tms. Siimanohjaimen ruuvi tosin jumittanut, oli tosin alun alkaen aivan julmetun tiukka... Siitä hyvästä laakeri suhahtelee mutta eiköhän nuo ole ihan vain yksilövirheitä, tosin nämä EVA-nupit alan varmaan kiertää kaukaa.

Laitoksesta karannut rantahörhö.
PFCompany
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #24 : 18.03.14 - klo:12:11 »

Nurkkiin ilmestyi upouusi Steelhead Pro -vapa, ja siihen pitäisi kela valita. Ensisijaisesti jiggaukseen, mutta yhdistelmä siirtyy sitten heittopeliksi jos ei tyydytä. Kelan kokoluokan suhteen olen vielä kahden vaiheilla, 1000-2500; välikokoa tuohon kaipaisin mutta tonninen noista miellyttänee enemmän.

Alustavan markkinatutkinnan jälkeen vastakkain ovat Shimano Aernos 1000 FA ja Shimano Stradic Ci4+ 1000 FA, tai vastaavat 2500-sarjalaiset. Osaako kukaan näitä vertailla? Stradic on tuplahintainen, vaan onko lisähinnan arvoinen - kyllä tässä joka tapauksessa hinta merkitsee myös kehitysaste- ja laatueroa. Aeros on myös n. 30 % painavampi, mikä varmasti merkitsee tunnokkuudessa. 

Itellä on Shimano Twinpower Ci4 ja täytyy sanoa että keveys on jigihommissa todella hieno homma...

Kovat kalamiehet ei koskaan kuole - ne vaan haisee sille....
Satunnaiskalastaja
****

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #25 : 18.03.14 - klo:22:01 »

Kiitos vihjeistä, tiputetaan Aernos pois kun sai haukkuja, ja vertaillaan yllä esitettyjä vaihtoehtoja

Merkki                 paino g  völitys
Stradic Ci4+ 1000 FA                  164      6,0:1 (75 cm/k)
Twinpower Ci4 1500 RA              240      5:1  (66 cm/k)
Daiwa Ballistic 2000 SH              220      6,0:1

Hintaeroa kalliimman ja halvimman välillä n. 20 %, joten ei oleellista eroa.
Painoeroa löytyy jopa 46 %. Yhdyn ajatukseen että keveys on jigihommissa hyväksi.
Itse myös tykkään nopeasta kelauksesta.
Näitä arvoja katsoen saan nuo selvään järjestykseen, toki muutkin seikat, kuten kestävyys, vaikuttavat valintaan vahvasti.
 
Braven
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #26 : 04.06.14 - klo:03:58 »

Kiitos vihjeistä, tiputetaan Aernos pois kun sai haukkuja, ja vertaillaan yllä esitettyjä vaihtoehtoja

Merkki                 paino g  völitys
Stradic Ci4+ 1000 FA                  164      6,0:1 (75 cm/k)
Twinpower Ci4 1500 RA              240      5:1  (66 cm/k)
Daiwa Ballistic 2000 SH              220      6,0:1

Hintaeroa kalliimman ja halvimman välillä n. 20 %, joten ei oleellista eroa.
Painoeroa löytyy jopa 46 %. Yhdyn ajatukseen että keveys on jigihommissa hyväksi.
Itse myös tykkään nopeasta kelauksesta.
Näitä arvoja katsoen saan nuo selvään järjestykseen, toki muutkin seikat, kuten kestävyys, vaikuttavat valintaan vahvasti.
 

Joko olet kelan valinnut? Vastaus tulee vähän myöhään, mutta nuista kolmesta tiputtaisin Daiwan heti pois.
Twinpowerista ei ole kokemuksia, mutta Stradic CI4 2500-koossa menee nyt neljättä vuotta. Ei rahise, ei klappaa, pysyy vesi ulkona ja on yhtä herkkä kun ostettaessa.
Ostaisin ehkä kuitenkin Rareniumin, kun siinä saa varapuolan mukana. Sama kela kuitenkin, vähän eri värinen vain.
Saksassa on pulju, joka myy 130€ näitä keloja. Postitkin samaa luokkaa, kuin Suomessa.
Satunnaiskalastaja
****

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #27 : 04.06.14 - klo:21:28 »

Joko olet kelan valinnut?...

Kauan sitten
http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/yleistae_keskustelua_kalastuksesta/vs_viimeisimmaet_ja_tulevat_hankinnat-t160.0.html;msg108868#msg108868
eli Shimano Stradic Ci4+ 1000 FA on käytössä 2,1-metrisen Steelhead Pro vavan kanssa.
Kuten tuossa viestissäni totesin, tuo yhdistelmä on hieman etupainoinen jiggaukseen ja rasittaa rannetta pidemmän päälle. Heittosettinä toimii paremmin, kun tuo etupainoisuus ei silloin niin haittaa. No, toistaiseksi kuitenkin yhtenä kolmesta jigisetistäni. Pitäisi oikeastaan testata mitä vaikuttaisi takakahvan lievä painotus tuohon tasapainoon ja toisaalta tunnokkuuteen. Tänään setillä nousi vajaan kolmen kilon hauki ahventen lisäksi.
Braven
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #28 : 05.06.14 - klo:21:12 »

Vavan painotus ei vaikuta muuhun, kuin tasapainoon. Miksi se tunnokkuus muuttuisi, kun painoa lisätään vain takakahvan sisään?
Mulla on kaikki vavat painotettu niin, että tasapainopiste on kelajalan kohdalla. Pidemmän päälle todella nautinnollista kalastaa, kun vavan kärki pysyy ylhäällä itsestään.
Satunnaiskalastaja
****

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #29 : 05.06.14 - klo:22:09 »

Hyvä kuulla. Pitääpä kokeilla tuota kesän mittaan kunhan saa sopivan metallimöntin käsiinsä ja ryhdytyksi tuumasta toimeen. Ajattelin että kyllähän se painopisteen suhteen kierron hitausmomenttia lisää, mutta lienee melko huomaamaton vaikutus näin kevyelä setillä. Nuo kaksi muta jigivapaani ovat niin hyvin tasapainossa, että tämän etupainoisuus erottui heti.
Sivuja: 1 [2] 3   Siirry ylös  
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines