ETUSIVU
VIDEOT
KUVAT
KALAT
KALAPAIKAT
MÖKIT
UISTIMET
KESKUSTELU
KALASTAJAT
HAKU
Keskustelu
Ohjeet
Kalenteri
Kalastus keskustelu
Kalastusvälineet ja kalastustarvikkeet
Kelat, vavat ja siimat
Haspelit eli avokelat
Shimanon Haspelikelat
Sivuja:
1
[
2
]
3
Siirry alas
Tulostusversio
Shimanon Haspelikelat
(Luettu 31657 kertaa)
Percho
0
Poissa
Shimano Exage 1000 FC
«
Vastaus #15 :
09.08.11 - klo:13:19 »
Mikä tälle kelalle ->
http://www.kalastuskauppa.com/product/shimano-avokelat/shimano-exage-1000fc/_3710LIOQX#
soveltuisi vavaksi, noin 70e budjetissa? Shimano merkki mielellään. Ja 3-15g vaikka.
COME BACK!!! ; )
Christian
0
Poissa
Vs: Shimano Exage 1000 FC
«
Vastaus #16 :
09.08.11 - klo:14:01 »
Lainaus käyttäjältä: Percho - 09.08.11 - klo:13:19
Mikä tälle kelalle ->
http://www.kalastuskauppa.com/product/shimano-avokelat/shimano-exage-1000fc/_3710LIOQX#
soveltuisi vavaksi, noin 70e budjetissa? Shimano merkki mielellään. Ja 3-15g vaikka.
Itselläni on yksi UL - setti, jossa on Exage 1000 RB (takajarrullinen versio) ja vapana Shimano forcemaster 165 cm (1-11 gr). Forcemasterin 180 cm versiossa on range 3 - 15 gr kuten haluat. Olen ollut tuohon vapaan suht. tyytyväinen ja hinta on 55 e. Tuntuu myös olevan suhteellisen vahva, eli ehkä ei ihan heti mene kärkipoikki.
Vapaa tosin kannattaa aina kokeilla itse, koska se tuntuma on niin henkilökohtainen. Tuo 165 cm vapa on kokotoiminen eli tuntuu hiukan löysältä. Termi 'piiska' lienee kohdallaan. Pidemmissä vavoissa raskaammille vieheille arvostan enemmän jämäkkyyttä, mutta tuossa UL - käytössä tuo on mukava. Sinkoa todella kevyetkin vieheet hienosti.
"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle" (Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr)
Percho
0
Poissa
Vs: Shimano Exage 1000 FC
«
Vastaus #17 :
10.08.11 - klo:09:26 »
Lainaus käyttäjältä: Christian - 09.08.11 - klo:14:01
Itselläni on yksi UL - setti, jossa on Exage 1000 RB (takajarrullinen versio) ja vapana Shimano forcemaster 165 cm (1-11 gr). Forcemasterin 180 cm versiossa on range 3 - 15 gr kuten haluat. Olen ollut tuohon vapaan suht. tyytyväinen ja hinta on 55 e. Tuntuu myös olevan suhteellisen vahva, eli ehkä ei ihan heti mene kärkipoikki.
Vapaa tosin kannattaa aina kokeilla itse, koska se tuntuma on niin henkilökohtainen. Tuo 165 cm vapa on kokotoiminen eli tuntuu hiukan löysältä. Termi 'piiska' lienee kohdallaan. Pidemmissä vavoissa raskaammille vieheille arvostan enemmän jämäkkyyttä, mutta tuossa UL - käytössä tuo on mukava. Sinkoa todella kevyetkin vieheet hienosti.
Kiitos neuvosta, taidampa ostaa tuon Forcemasterin kun niin kerta suosittelet! =)
stawi
0
Poissa
shimano exage 1000/2500 kokoero (muu kun puola)???
«
Vastaus #18 :
17.09.11 - klo:11:28 »
Terve!
Onko kellään kokemusta exagen 1000 ja 2500 kokoerosta? ajattelin ehkä tilata netistä kun kunnon kalastusliikkeitä ei läheltä löydy. Kalastelen pääsääntöiseti ahventa rannikolta eli joku pienmpi kela varmaan riittäis...? nyt pitäis valita vaan mikä koko
pääsin kokeilamaan yhtä solstacen 2500sta ja se tuntui kooltaan/painoltaan ihan hyvältä, ymmärtääkseni toi exagen 2500 olis aika saman kokoinen?, onks toi tonninen sit viel pienemipi(muu kun puola)
siimatilavuudeltaan toi tonninen varmaan riittäis mulle...
eli tämmöstä mä mietiskelen, samaan aikaan kun tuleva vaimo huuta vierestä et KUULITSÄ MITÄ MÄ JUST SANOIN!!!
Percho
0
Poissa
Vs: shimano exage 1000/2500 kokoero (muu kun puola)???
«
Vastaus #19 :
17.09.11 - klo:16:12 »
Lainaus käyttäjältä: stawi - 17.09.11 - klo:11:28
Terve!
Onko kellään kokemusta exagen 1000 ja 2500 kokoerosta? ajattelin ehkä tilata netistä kun kunnon kalastusliikkeitä ei läheltä löydy. Kalastelen pääsääntöiseti ahventa rannikolta eli joku pienmpi kela varmaan riittäis...? nyt pitäis valita vaan mikä koko
pääsin kokeilamaan yhtä solstacen 2500sta ja se tuntui kooltaan/painoltaan ihan hyvältä, ymmärtääkseni toi exagen 2500 olis aika saman kokoinen?, onks toi tonninen sit viel pienemipi(muu kun puola)
siimatilavuudeltaan toi tonninen varmaan riittäis mulle...
eli tämmöstä mä mietiskelen, samaan aikaan kun tuleva vaimo huuta vierestä et KUULITSÄ MITÄ MÄ JUST SANOIN!!!
Itse aion ostaa exage 1000, kyllä se kokonaisuudessaankin on hieman pienempi kuin 2500, mutta se se riittää TODELLAKIN ahvenelle, koska nykyajan kelat ovat todella voimakkaita. Minulla on kokemusta muista 1000 keloista ja minulle ne ainakin riittää kun kalastan ahventa, haukea ja taimenta pääsääntöisesti. Kaveriksi joku 0.1-0.17mm siima ja joku UL-vapa niin kyllä pitäs olla hyvä!!!
stawi
0
Poissa
Vs: shimano exage 1000/2500 kokoero (muu kun puola)???
«
Vastaus #20 :
18.09.11 - klo:20:16 »
Lainaus käyttäjältä: Percho - 17.09.11 - klo:16:12
Itse aion ostaa exage 1000, kyllä se kokonaisuudessaankin on hieman pienempi kuin 2500, mutta se se riittää TODELLAKIN ahvenelle, koska nykyajan kelat ovat todella voimakkaita. Minulla on kokemusta muista 1000 keloista ja minulle ne ainakin riittää kun kalastan ahventa, haukea ja taimenta pääsääntöisesti. Kaveriksi joku 0.1-0.17mm siima ja joku UL-vapa niin kyllä pitäs olla hyvä!!!
Selvä, sitä mäkin...
ja kiitos vastauksesta!
Satunnaiskalastaja
0
Poissa
Vs: Shimanon Haspelikelat
«
Vastaus #21 :
17.03.14 - klo:22:34 »
Nurkkiin ilmestyi upouusi Steelhead Pro -vapa, ja siihen pitäisi kela valita. Ensisijaisesti jiggaukseen, mutta yhdistelmä siirtyy sitten heittopeliksi jos ei tyydytä. Kelan kokoluokan suhteen olen vielä kahden vaiheilla, 1000-2500; välikokoa tuohon kaipaisin mutta tonninen noista miellyttänee enemmän.
Alustavan markkinatutkinnan jälkeen vastakkain ovat Shimano Aernos 1000 FA ja Shimano Stradic Ci4+ 1000 FA, tai vastaavat 2500-sarjalaiset. Osaako kukaan näitä vertailla? Stradic on tuplahintainen, vaan onko lisähinnan arvoinen - kyllä tässä joka tapauksessa hinta merkitsee myös kehitysaste- ja laatueroa. Aeros on myös n. 30 % painavampi, mikä varmasti merkitsee tunnokkuudessa.
Visu
0
Poissa
Vs: Shimanon Haspelikelat
«
Vastaus #22 :
18.03.14 - klo:08:51 »
Ei ole kokemusta noista keloista, mutta honkkarissa ois uusi daiwa ballistic kela samaan hintaan kuin toi stradic. Oma valinta ois varmasti se.
fisustaja92
0
Poissa
Vs: Shimanon Haspelikelat
«
Vastaus #23 :
18.03.14 - klo:10:29 »
Lainaus käyttäjältä: Satunnaiskalastaja - 17.03.14 - klo:22:34
Alustavan markkinatutkinnan jälkeen vastakkain ovat Shimano Aernos 1000 FA ja Shimano Stradic Ci4+ 1000 FA, tai vastaavat 2500-sarjalaiset. Osaako kukaan näitä vertailla? Stradic on tuplahintainen, vaan onko lisähinnan arvoinen - kyllä tässä joka tapauksessa hinta merkitsee myös kehitysaste- ja laatueroa. Aeros on myös n. 30 % painavampi, mikä varmasti merkitsee tunnokkuudessa.
Noissa luokissa mulla noita ei ole mutta laitetaan kuitenkin koska Aernos löytyy nelitonnisena haukikäytössä. Oli aika kovat odotukset kelaan joku aika sitten kun kauppoihin saapui, olihan ominaisuudet liki identtiset Ci4 Stradiciin joka löytyy 2500-koossa jigisetistä. Ci4+ sarjasta siis ei kokemusta.
Mutta Aernos oli pettymys. Ei nyt mikään jätti, mutta selvästi parempaakin tullut reilu huntilla vastaan. Vähän klappaa koneisto ja imee vettä helpommin sisään kuin mihin olen tottunut. Kaikki toiminnot kuitenkin toimii mutta varsinkin epätasainen rattaiston rohahdus häiritsee. Kammennupin päätylätyskä jumittui paikoilleen ekalla purkukerralla joten laakeria ei enään öljytä, mutta onneksi se on vaikuttanut vesitiiviiltä.
Ci4+ Stradicista en siis sano, mutta pelkästä Ci4:sta. Pesee Aernosin ihan heittämällä. Juuh, on vähän kalliimpi mutta hinta/laatuerokin eri luokkaa. Tästäkin kelasta sain johonkin väliin kammennupin lätyskän jumahtamaan paikoilleen mutta vaikuttaa vesitiiviiltä systeemiltä tässäkin. Rääkätty jo varmaan pari sataa keikkaa eikä ole väljähtänyt tms. Siimanohjaimen ruuvi tosin jumittanut, oli tosin alun alkaen aivan julmetun tiukka... Siitä hyvästä laakeri suhahtelee mutta eiköhän nuo ole ihan vain yksilövirheitä, tosin nämä EVA-nupit alan varmaan kiertää kaukaa.
Laitoksesta karannut rantahörhö.
PFCompany
0
Poissa
Vs: Shimanon Haspelikelat
«
Vastaus #24 :
18.03.14 - klo:12:11 »
Lainaus käyttäjältä: Satunnaiskalastaja - 17.03.14 - klo:22:34
Nurkkiin ilmestyi upouusi Steelhead Pro -vapa, ja siihen pitäisi kela valita. Ensisijaisesti jiggaukseen, mutta yhdistelmä siirtyy sitten heittopeliksi jos ei tyydytä. Kelan kokoluokan suhteen olen vielä kahden vaiheilla, 1000-2500; välikokoa tuohon kaipaisin mutta tonninen noista miellyttänee enemmän.
Alustavan markkinatutkinnan jälkeen vastakkain ovat Shimano Aernos 1000 FA ja Shimano Stradic Ci4+ 1000 FA, tai vastaavat 2500-sarjalaiset. Osaako kukaan näitä vertailla? Stradic on tuplahintainen, vaan onko lisähinnan arvoinen - kyllä tässä joka tapauksessa hinta merkitsee myös kehitysaste- ja laatueroa. Aeros on myös n. 30 % painavampi, mikä varmasti merkitsee tunnokkuudessa.
Itellä on Shimano Twinpower Ci4 ja täytyy sanoa että keveys on jigihommissa todella hieno homma...
Kovat kalamiehet ei koskaan kuole - ne vaan haisee sille....
Satunnaiskalastaja
0
Poissa
Vs: Shimanon Haspelikelat
«
Vastaus #25 :
18.03.14 - klo:22:01 »
Kiitos vihjeistä, tiputetaan Aernos pois kun sai haukkuja, ja vertaillaan yllä esitettyjä vaihtoehtoja
Merkki paino g völitys
Stradic Ci4+ 1000 FA 164 6,0:1 (75 cm/k)
Twinpower Ci4 1500 RA 240 5:1 (66 cm/k)
Daiwa Ballistic 2000 SH 220 6,0:1
Hintaeroa kalliimman ja halvimman välillä n. 20 %, joten ei oleellista eroa.
Painoeroa löytyy jopa 46 %. Yhdyn ajatukseen että keveys on jigihommissa hyväksi.
Itse myös tykkään nopeasta kelauksesta.
Näitä arvoja katsoen saan nuo selvään järjestykseen, toki muutkin seikat, kuten kestävyys, vaikuttavat valintaan vahvasti.
Braven
0
Poissa
Vs: Shimanon Haspelikelat
«
Vastaus #26 :
04.06.14 - klo:03:58 »
Lainaus käyttäjältä: Satunnaiskalastaja - 18.03.14 - klo:22:01
Kiitos vihjeistä, tiputetaan Aernos pois kun sai haukkuja, ja vertaillaan yllä esitettyjä vaihtoehtoja
Merkki paino g völitys
Stradic Ci4+ 1000 FA 164 6,0:1 (75 cm/k)
Twinpower Ci4 1500 RA 240 5:1 (66 cm/k)
Daiwa Ballistic 2000 SH 220 6,0:1
Hintaeroa kalliimman ja halvimman välillä n. 20 %, joten ei oleellista eroa.
Painoeroa löytyy jopa 46 %. Yhdyn ajatukseen että keveys on jigihommissa hyväksi.
Itse myös tykkään nopeasta kelauksesta.
Näitä arvoja katsoen saan nuo selvään järjestykseen, toki muutkin seikat, kuten kestävyys, vaikuttavat valintaan vahvasti.
Joko olet kelan valinnut? Vastaus tulee vähän myöhään, mutta nuista kolmesta tiputtaisin Daiwan heti pois.
Twinpowerista ei ole kokemuksia, mutta Stradic CI4 2500-koossa menee nyt neljättä vuotta. Ei rahise, ei klappaa, pysyy vesi ulkona ja on yhtä herkkä kun ostettaessa.
Ostaisin ehkä kuitenkin Rareniumin, kun siinä saa varapuolan mukana. Sama kela kuitenkin, vähän eri värinen vain.
Saksassa on pulju, joka myy 130€ näitä keloja. Postitkin samaa luokkaa, kuin Suomessa.
Satunnaiskalastaja
0
Poissa
Vs: Shimanon Haspelikelat
«
Vastaus #27 :
04.06.14 - klo:21:28 »
Lainaus käyttäjältä: Braven - 04.06.14 - klo:03:58
Joko olet kelan valinnut?...
Kauan sitten
http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/yleistae_keskustelua_kalastuksesta/vs_viimeisimmaet_ja_tulevat_hankinnat-t160.0.html;msg108868#msg108868
eli Shimano Stradic Ci4+ 1000 FA on käytössä 2,1-metrisen Steelhead Pro vavan kanssa.
Kuten tuossa viestissäni totesin, tuo yhdistelmä on hieman etupainoinen jiggaukseen ja rasittaa rannetta pidemmän päälle. Heittosettinä toimii paremmin, kun tuo etupainoisuus ei silloin niin haittaa. No, toistaiseksi kuitenkin yhtenä kolmesta jigisetistäni. Pitäisi oikeastaan testata mitä vaikuttaisi takakahvan lievä painotus tuohon tasapainoon ja toisaalta tunnokkuuteen. Tänään setillä nousi vajaan kolmen kilon hauki ahventen lisäksi.
Braven
0
Poissa
Vs: Shimanon Haspelikelat
«
Vastaus #28 :
05.06.14 - klo:21:12 »
Vavan painotus ei vaikuta muuhun, kuin tasapainoon. Miksi se tunnokkuus muuttuisi, kun painoa lisätään vain takakahvan sisään?
Mulla on kaikki vavat painotettu niin, että tasapainopiste on kelajalan kohdalla. Pidemmän päälle todella nautinnollista kalastaa, kun vavan kärki pysyy ylhäällä itsestään.
Satunnaiskalastaja
0
Poissa
Vs: Shimanon Haspelikelat
«
Vastaus #29 :
05.06.14 - klo:22:09 »
Hyvä kuulla. Pitääpä kokeilla tuota kesän mittaan kunhan saa sopivan metallimöntin käsiinsä ja ryhdytyksi tuumasta toimeen. Ajattelin että kyllähän se painopisteen suhteen kierron hitausmomenttia lisää, mutta lienee melko huomaamaton vaikutus näin kevyelä setillä. Nuo kaksi muta jigivapaani ovat niin hyvin tasapainossa, että tämän etupainoisuus erottui heti.
Sivuja:
1
[
2
]
3
Siirry ylös
Tulostusversio
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Yleinen keskustelu
-----------------------------
=> Yleistä keskustelua kalastuksesta
=> Vapaamuotoinen keskustelu
=> Kalastusaiheiset kilpailut
=> Ylläpito
-----------------------------
Kalastusmuodot
-----------------------------
=> Heittokalastus
=> Vetouistelu
=> Perhokalastus
=> Pilkintä
=> Pyydyskalastus
=> Onginta
=> Muut kalastusmuodot
-----------------------------
Kalastusvälineet ja kalastustarvikkeet
-----------------------------
=> Kelat, vavat ja siimat
===> Haspelit eli avokelat
===> Hyrräkelat ja umpikelat
===> Perhokelat
===> Haspelivavat
===> Hyrrävavat
===> Perhovavat ja perhosetit
===> Siimat
=> Uistimet, perhot ja pilkit
===> Vaaput
===> Lusikat
===> Lipat
===> Jerkit
===> Jigit
===> Perhot
===> Pilkit
=> Veneet, moottorit ja veneilytarvikkeet
=> Muut kalastustarvikkeet
-----------------------------
Kalastus alueet, kalapaikat ja vesistöt
-----------------------------
=> Lappi
=> Oulun lääni
=> Länsi-Suomi
=> Keski-Suomi
=> Itä-Suomi
=> Etelä-Suomi
=> Ulkomaat
-----------------------------
Kalastustiimit
-----------------------------
=> Tiimien keskustelualueet
===> Pohjolan-perhokalastajat
===> Team FisKarNa
===> Kuusamo Pro-Sport Fishing Team
===> Team JyPy-[FIN]
===> Hullut
===> Kivijärven Kalastajat
===> Serkkupoika kalastus
===> MKK
===> Jänkhäkoirat
===> Tormentor
===> Team Odin
===> Juha
===> Kalastuskolmio
===> Korpi
===> Etelä-karjalan kalatusteam
===> Team-> kainuun eräjormat HH
===> Team Äänekoski
===> Team Länä
===> Iikluuvin IFK
===> Huru-Ukot
===> Särkilahden Lahnat
===> Team Siimasotku
===> Team JVC
===> Erä Jorma Puukot
===> Puukko joket
===> Pullukat kalastajat
===> Kalajätkät
===> Fishing team
===> Fishing Team Luumäki
===> AJ Vetomiehet
===> Satakunnan kalaveikot
===> Team Finland
===> Countryfishers
===> Team RäiVapa
===> Team pöljäilijä kalastajat
===> Suomen perhokalastajat
===> Tampereen saalistajat
===> -LappijaWaappu-
===> Team Räpellys
===> Lakakelaajat
===> Löysiä siimoja
===> Salmon Finland
===> Loimijoki fishing club
===> Litsa Fishing
===> Jyväskylän Kalastus
===> Laju
===> Pro Hauki 99
===> Kristiinan kalamiehet
===> Vapaveikot
===> TePe
===> Taimen Super 99
===> Keski-Suomen Kalastajat
===> Heinola Fishing Team
===> Team UrbanFishing
===> Hollolan and lahden kalastajat
===> Hollola,s and lahti,s fishers team
===> Heinolan Luupäät
===> Hauki-miehet
===> Hauki-miehet69
===> Ahven-hauki
===> Predator
===> Niinisalo Pro Fishing NPF
===> Nyt Nappaa Piste Com
===> Rapula
===> Kalakamut
===> Toinen Halpa
===> Uudenkaupungin harppuunakalastajat
===> Pietarsaaren kalastajat
===> Alavus fishing team
===> Team Silakka
===> Team Hazardi
===> Vieheiden tekijät
===> Juku-vieheet
===> Suomalaiset Eränkäviät
===> Team-PadonKeisarit
===> Finland Fishers
===> Kotasen koskikalastajat
===> Palokan Isot Kalat Oy
===> Team Haukimiehet
===> Mursu Kalastajat
===> UrpoErämies Productions
===> Blue_Tm_fishers
===> AntiBite
===> Savon Saalistajat
===> Monitoimi kalastajat
===> Team Radansuu
===> Ramopunks
===> :KH-Tiimi:
===> Puolenhehtaarin metsä
===> KalaKopla
===> FC Hauki
===> Seinäjoen kalastajat
===> Muhoksen kalastajat
===> Youngmanfisherman
===> Luoto fishing croup
===> PRO GEAR
===> Tampereen kalastajat
===> Hämeenlinnan kala miehet
===> Kalamiehet 1000
===> team jiggarit
===> TeamLottaBete (TLB)
===> Pari kalastajaa
===> Suurkalastajat
===> Huom häkä
===> Jutin Jerzkan fisuretket
-----------------------------
Muut
-----------------------------
=> Kalastusartikkelit
=> Myydään
=> Ostetaan
=> Mainosilmoitukset
=> Tee-Se-Itse
=> Kalenteri
=> Testiosio
Ladataan...