Totta, mutta se on vain muutama prosentti, jotka malttaa arvioida kalan painon alakanttiin. Monesti selannut nuita kaloja top-10 listalla ja katoin tuota suurinta säyneä, joka
painoi 2,95kg - 55cm. Minä otin omasta säynestä tarkat painot ja se oli tasan 50cm ja painoi 1630g ja oli rotevassa kunnossa. Elikkä tuoko tuo 5cm kalalle painoa lisää 1627,05g? Vajaa puolet lisää! Mulla puntari heittää 10-20 grammalla ja se on testattu monesti kilpailupuntareiden kanssa. Ihan vielä ihan laadukas peli on.
Tämä on sitten vain yks esimerkki, joka sattu ensimmäisenä silmään.
Heittojahan tuolla varmasti on. Täysin mahdoton vaan täydellä varmuudella sanoa noista, kun kuvat välillä on mitä on. Kannattaa kuitenkin ilmoitella jos huomaa jonkin selkeän virheen ja jos vielä pystyy antamaan noinkin hyvän vertailukohdan niin helpottaa aina ylläpidon toimia, kun katsotaan onko aihetta muuttaa jotakin tietoja.
Pääsääntöisesti kuitenkin luotetaan siihen mitä kalastajat ilmoittavat. Toki jos väärinkäytöksiä huomataan ja ne pystytään varmistamaan niin niistä keskustellaan ko. käyttäjän kanssa.
Kilpailuihin ilmoitetuissa kaloissa ollaan tietysti tarkempia, koska niissä on rahanarvoisia palkintoja jaossa. Top-10 sijoituksista ei palkintoja jaeta. Tähän mennessä ei tietääkseni ole kuin kerran jouduttu hylkäämään palkintosijoituksille yltänyt suoritus. Sekin suoritus saattoi olla täysin sääntöjen mukainen, mutta ko. kalastajaa ei tavoitettu määräajassa tietojen tarkastamiseksi.
Itse kyllä arvioin mieluumin alakanttiin kalanpainon jos ei puntari ole matkassa. Ei noilla kalojen painoilla niin suurta merkitystä ole, että olisi tarvetta ruveta turhan positiiviseen ajatteluun.