Sivuja: [1] 2   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Kirjolohen Pohja onginta/Heitto onginta

(Luettu 19826 kertaa)
zeipeikei
**

0
Poissa

Profiili
« : 10.09.10 - klo:12:05 »

Elikkäs olen aloittamassa kirjolohen tahnalla kalastusta joten kumpi on parempi siihen pohja onki vai heitto onki heitto koholla kalastan noin 3-5m syvissä veisistöissä
 kiitokset jo etu käteen
NonProkalastaja

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 10.09.10 - klo:12:45 »

varmaan heitto-onki kun lohta on jonkin aikaa väsytettävä...siinä varmaankin vapa auttaisi joten sinuna kokeilisin sillä Pyörittää silmiään..voit kokeilla pohjaongellakin mutta rankkaa se tulee olemaan ja vaikeampi on saada mitään haaviin asti, ilmotappas jos pääset tahnalla tuloksiin  Iskee silmää

-"...ja TAASKO se uistin on puussa?!?"
Jipee
Vieras
« Vastaus #2 : 10.05.11 - klo:07:12 »

noniin,mulla on sama juttu.Elikkä oon kuullut että heittokoholla on vaikeaa tehdä vastanykäisy.Onko tämä totta?Kuinka syvällä kirjolohet uivat?,itse luulisin että aika pinnassa.
Voiko yhteen siimaan laittaa enemmän kuin yhden koukun?Kolmihaaraisia koukkuja,vai normaaleja onginta koukkuja?kannattaako ennen jokaista koukkua laittaa peruke,tai lukko?
Olen ostamassa trigger-x kirjolohen houkutus aineita,joten kumman niistä luulette olevan tehokkaampaa.Feromoni geelin jota laitetaan syöttiin,koukkuu,ja painoon,vai trigger-x syötti tahna kirjolohelle?jA vielä syötiksi laittaisin katkarapuja,tulisiko sillä kirjolohea paremmin kuin madolla?

Ps niistä koukuista tietävä voisi auttaa
Kalastelija123
Vieras
« Vastaus #3 : 10.05.11 - klo:07:39 »

noniin,mulla on sama juttu.Elikkä oon kuullut että heittokoholla on vaikeaa tehdä vastanykäisy.Onko tämä totta?Kuinka syvällä kirjolohet uivat?,itse luulisin että aika pinnassa.
Voiko yhteen siimaan laittaa enemmän kuin yhden koukun?Kolmihaaraisia koukkuja,vai normaaleja onginta koukkuja?kannattaako ennen jokaista koukkua laittaa peruke,tai lukko?
Olen ostamassa trigger-x kirjolohen houkutus aineita,joten kumman niistä luulette olevan tehokkaampaa.Feromoni geelin jota laitetaan syöttiin,koukkuu,ja painoon,vai trigger-x syötti tahna kirjolohelle?jA vielä syötiksi laittaisin katkarapuja,tulisiko sillä kirjolohea paremmin kuin madolla?

Ps niistä koukuista tietävä voisi auttaa
MAdot ja tahna toimii yhtä hyvin mutta tahnaan ottaa vaan kirre ja taimen matoihin perus onki kalat. Tosi pientä kolmi haara koukkua kannattaa käyttää
silaasalaK
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 10.05.11 - klo:15:47 »

kyllä varmasti toimii pohjaonki ja heitto-onki molemmat. sillä pääsee jo kirjolohen kalastuksessa varmasti pitkälle, että paikassa on niitä. nimimerkillä ensimmäistä kirjoa vielä odottava.

Munat pataan ja vieheet pohjaan.
lammindude
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 10.05.11 - klo:16:30 »

Minun mielestä pohja onki on parempi. Tullut kavereitten kanssa oltua kalassa ja on pohjaonki paremmin toiminut. Laitat päärynä painon ja siitä 30cm-100cm kolmihaara koukun kokoa 12-16. Syötiksi vaikka silikonipalloja, kestävempää kuin tahna ja voi käyttää uudestaan jos kalaa ei tule. Näin itsellä tullut hyvin kalaa  Hymyilee.
Jipee
Vieras
« Vastaus #6 : 10.05.11 - klo:17:19 »

kyllä varmasti toimii pohjaonki ja heitto-onki molemmat. sillä pääsee jo kirjolohen kalastuksessa varmasti pitkälle, että paikassa on niitä. nimimerkillä ensimmäistä kirjoa vielä odottava.

Stadionki kalastuskilpailua varten teen KIRRE ongen

Vaihtoehtona on edelleen kolmihaarakoukku,ja mustad merkkinen onkikoukku jossa on varressakin hakasia? kummat valitsen,istutuksessa on 1,5-3kg kirrejä Hymyilee ?

Edit.Kolmihaarakoukkupaketissa lukee että koko on 1/0,mutta kahden haaran väli on 2,5cm,joten ovatko ne liian isoja kyseisen kokoselle kirjolle?
Ja onko normi koho hyvä,vai ostanko kilpakohon motonetistä?
lammindude
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 10.05.11 - klo:17:47 »

Itse en käytä kohoa. Koukut tulee olla pieniä kun kirre on tosi arka. Kolmihaara koukku on parempi kuin normaali sen takia koska siinä pysyy syötti paremmin kiinni.
Christian

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 10.05.11 - klo:17:51 »

Suosittelen itse pohja-onkea haspeliin viritettynä. pieni kolmihaarakoukku, tahnapallo ja heittopaino liukuversiona. Sitten vaan jarru todella löysälle tai jopa täysin vapaalle. Väsyttelyä varten voit valita juuri sellaisen vavan ja kelan tms. kun haluat. Ei väliä pohja-ongen kannalta tuossa vaiheessa. Jos lohi tuon syötin syö kunnolla, niin ei kovin herkästi irti lähde. Vasta-iskua ei sanan varsinaisessa merkityksessä tarvita edes. Tavoite on saada lohi nielaisemaan tahnapallo + 3-haarakoukku syvälle ruokatorveen. Sieltä se ei hyvällä tule takaisinpäin ... usko pois.

Varsin helppo, joskin hiukan tylsä tapa onkia kirreä. Suosittelen kärsivällisyyttä, eli antaa lohen rauhassa pistää tahna+koukku poskeen.

"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle" (Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr)
Jipee
Vieras
« Vastaus #9 : 10.05.11 - klo:17:59 »

Suosittelen itse pohja-onkea haspeliin viritettynä. pieni kolmihaarakoukku, tahnapallo ja heittopaino liukuversiona. Sitten vaan jarru todella löysälle tai jopa täysin vapaalle. Väsyttelyä varten voit valita juuri sellaisen vavan ja kelan tms. kun haluat. Ei väliä pohja-ongen kannalta tuossa vaiheessa. Jos lohi tuon syötin syö kunnolla, niin ei kovin herkästi irti lähde. Vasta-iskua ei sanan varsinaisessa merkityksessä tarvita edes. Tavoite on saada lohi nielaisemaan tahnapallo + 3-haarakoukku syvälle ruokatorveen. Sieltä se ei hyvällä tule takaisinpäin ... usko pois.

Varsin helppo, joskin hiukan tylsä tapa onkia kirreä. Suosittelen kärsivällisyyttä, eli antaa lohen rauhassa pistää tahna+koukku poskeen.
no minun kolmihaarakoukkuni taitaa olla vähän iso,eikö? haarojen väli 2,5cm?olen miettinyt Laittavani  koukkuun katkaravun ja kirretahnaa
Christian

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 10.05.11 - klo:18:52 »

no minun kolmihaarakoukkuni taitaa olla vähän iso,eikö? haarojen väli 2,5cm?olen miettinyt Laittavani  koukkuun katkaravun ja kirretahnaa

Minun mielestä tuo on aivan liian iso. Mittasin koukkuja joita itse käytän ja haaravälit olivat 0,8 cm ja toisten 0,9 cm. En ainakaan itse laittaisi yli 1 cm haaravälin koukkuja. Tokihan tuo riippuu millaisia hirviöitä kalastat. Olen itse pohja-onkea käyttänyt lähinnä istarijärvillä ja siellä tyypillinen lohi on 1 kg:n kahta puolta ja isoimmatkaan harvoin yli 2 kg. Oleellisempaa on kuin koukun koko on sen sijainti: onko se kurkussa vai vedessä. Iso koukku vaatii isomman tahnapallon ja varovainen kirre helposti sylkäisee pallon pois jos tuntee koukun. Eli heikolla syönnillä pienempi koukku ja pallo lienee parempi. Hyvällä syönnillä taas en usko isommasta koukusta olevan sen kummempaa hyötyä. Pienempi siis parempi.
Jipee
Vieras
« Vastaus #11 : 10.05.11 - klo:19:19 »

Minun mielestä tuo on aivan liian iso. Mittasin koukkuja joita itse käytän ja haaravälit olivat 0,8 cm ja toisten 0,9 cm. En ainakaan itse laittaisi yli 1 cm haaravälin koukkuja. Tokihan tuo riippuu millaisia hirviöitä kalastat. Olen itse pohja-onkea käyttänyt lähinnä istarijärvillä ja siellä tyypillinen lohi on 1 kg:n kahta puolta ja isoimmatkaan harvoin yli 2 kg. Oleellisempaa on kuin koukun koko on sen sijainti: onko se kurkussa vai vedessä. Iso koukku vaatii isomman tahnapallon ja varovainen kirre helposti sylkäisee pallon pois jos tuntee koukun. Eli heikolla syönnillä pienempi koukku ja pallo lienee parempi. Hyvällä syönnillä taas en usko isommasta koukusta olevan sen kummempaa hyötyä. Pienempi siis parempi.
Joo,elikkä laitan sitten sen mustad hakakoukun.
Jipee
Vieras
« Vastaus #12 : 11.05.11 - klo:18:47 »

Joo elikkä,haittaako se syöntiä jos laitan perukkeen ennen koukkua?eli koukunn perukkeeseen?
lahna95

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 11.05.11 - klo:19:51 »

Joo elikkä,haittaako se syöntiä jos laitan perukkeen ennen koukkua?eli koukunn perukkeeseen?
Arka kala se on, elikkä epäilisin haittaavan. Tai jos laitat fluorocarbon perukkeen, jota se ei nää, mutta kestää hauetkin ihan jepa.

Jipee
Vieras
« Vastaus #14 : 11.05.11 - klo:19:54 »

Arka kala se on, elikkä epäilisin haittaavan. Tai jos laitat fluorocarbon perukkeen, jota se ei nää, mutta kestää hauetkin ihan jepa.
entä pieni lukko? haluisin varmistaa etten menetä koukkua....
juuri istutettunakin arkoja?
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: