miCCke
0
Poissa
|
 |
« : 14.10.10 - klo:20:35 » |
|
olen nähnyt kaupoissa ja aikoisin ehkä jopa ostaa mutta haluaisin kuulla vähän ammattimasempien kalastajien tuomion
fisuedit: Otsikko
|
...mites tässä nyt näin kävi.
|
|
|
|
Jesse
|
 |
« Vastaus #1 : 15.10.10 - klo:19:09 » |
|
Pari kertaa sitä olen käyttänyt. Uistelemalla olen saanut 1,3kg säyneen ja koskella oli pari tärppiä, mutta kun jäi pohjaan ja kiskoin irti niin koukut vääntyivät ja yksi haara katkesi. Joten koukut kannattaa ainakin vaihtaa, mutta muuten suosittelen sitä.
|
><((((°> Pohjaa luulee usein kalaksi, mutta kalaa harvemmin pohjaksi! <°))))>< ´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((°> <°))))>< ¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`
|
|
|
|
psychocowboy
|
 |
« Vastaus #2 : 15.10.10 - klo:19:21 » |
|
Itse käytän turusta kuha uistellessa Päijänteellä ja on toiminut siinä missä muutkin. Ei ole päässyt ihan huippu-uisteiden joukkoon omilla vesillä. Uinti on hyvä ja helppo säätää. Kunhan saa värit kohdilleen omille vesille niin varmasti toimiva.
|
|
|
|
|
|
jamael
|
 |
« Vastaus #3 : 14.02.12 - klo:09:55 » |
|
Elikkä olisi mielenkiintoista kuulla tämän sivuston jäsenien mielipiteitä Turus-ukko vaapuista, kokemuksia jne. Kuvatkaan ei olisi pahitteeksi. Etenkin jonkinlaista tietoa vaapuista ja valmistajasta olisi mukava lukea, jos joku viisampi jaksaisi kirjoittaa aiheesta.
fisuedit: Yhdistetty vastaavaan
|
|
|
|
|
JuhannusKala
|
 |
« Vastaus #4 : 14.02.12 - klo:15:14 » |
|
Tässä toinen aihe. Kenties yhteen? Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta tässä KS.com:n sivu. En kyllä tiedä, jos olisit jo nuo etsinytkin, mutta laitoimpa nyt varmuuden vuoksi.
|
|
|
|
|
|
lahna95
|
 |
« Vastaus #5 : 14.02.12 - klo:17:21 » |
|
Siinä vähän värikarttaa. Ei muuten löydy kyseisestä merkistä juurikaan tietoa näin internetissä. Kun ei ilmeisesti ole kotisivuja? Jotain lueskelin nettipalstoilta, löytyy kun Googlettaa Turus-ukko. Näemmä hyvä vaappu, paljon kehutaan ja onhan se käsityönä tehty, joten tylsää putkiuintia tuskin ui. Ovat aika hintavia ja siksi ovat minulta jääneet toistaiseksi ostamatta. 
|
|
|
|
|
jamael
|
 |
« Vastaus #6 : 14.02.12 - klo:19:59 » |
|
Hienoa,kiitos kommenteista. Olin löytänyt kalasaaliin viehekohdesta Turus-ukon, mutta en löytänyt haulla keskusteluista. Sen takia tein tämän keskustelun.
Kotisivuja en ole löytänyt ja en tiedä onko tekijä enää hengissäkään? Hali:lla on yks vaappu, mikä on samankaltanen ku Turus-ukko.
Onko kellään tietoa enemmän historiasta? Olen kyllä Googlettanut , mutta en löytänyt oikein historiaa. Sen verran, että vaapuntekijä Jorma taisi olla parturi tms. Ja jollain laivamatkalla ruotsalaiset kehu kauheesti heidän haukiaan ja kerto käyttäneen Rapalan Magnumeita ja kaiketi siltä pohjalta sai inspistä alkaa tekee isoa palikkaa.
|
|
|
|
|
|
lahna95
|
 |
« Vastaus #7 : 14.02.12 - klo:21:36 » |
|
Kalamies.comista löytyi moinen aihe, kuollut on jo vaapun tekijä Jorma Turunen. Tuolla keskustellaan lähinnä noista harvinaisista vaapuista, ei niinkään myöhemmästä tuotannosta.
|
|
|
|
|
|
|
|
jamael
|
 |
« Vastaus #9 : 17.02.12 - klo:16:51 » |
|
Jossain vaiheessa Jorma oli tehny semmosta vaappua ku Turus-ukko Bad Max. Siinä oli lisänä mahassa jigi tai karvoja. Aika harvinainen vaappu nykyään sekin. Onkos kukaan kalastellu sellasella?
Kuvassa suurin vaappu(30cm) , minkä olen netistä löytänyt.
Seuraavissa koossa ainakin Turus-ukkoa saa: 3 см , 6 см , 9 см ,12 см , 16 см ,20 см ja 30 см.
Näyttäis ainakin Saksasta löytyvän paljon Turus-ukkoa ja Suomesta ainakin saa uudempaa tuotantoa ostettua Wirginia Oy:n nettisivuilta, jos jotakin kiinnostaa saada kyseistä tuotantoa käsiinsä.
Huuto.net:istä ostin Turus-ukkoa, 2kpl 12cm vaappua ja yhden 20cm vaapukkeen. Kerron sitten omia kokemuksia niistä , kun käsiini saan ja testattua jäiden lähdön jälkeen.
|
28646.jpg (125.66 kilotavua, 600x2073 - tarkasteltu 867 kertaa.)
|
|
|
|
|
|
|
|
jamael
|
 |
« Vastaus #10 : 17.02.12 - klo:17:02 » |
|
Löysin värikartan, missä on uus värikin.
Toisessa kuvassa Turus-ukko Jerkkejä, pituutta uistimella 14 cm . Hyvältä ainakin näyttävät ja veikkaisin taatusti hyvää uintia.
|
|
|
|
|
|
Barra
|
 |
« Vastaus #11 : 17.02.12 - klo:20:25 » |
|
Jos en aivan väärin muista (lähteestä ei nyt mitään tietoa) niin tämä vaappu kuuluisi niihin joita Jarmo Rapala rupesi uudelleen työstämään tässä joskus. Eli samaa sarjaa kuin esim. LGH. Ja nuo jerkit tuntuisivat vähän vahvistavan tätä että jossain näitä tehdään lisää. Mutta oudon vähän on tietoa missään... Koitan muistella missä tuo lähteeni oli josta tämän tiedon repäisin.
E. Juu muistin oikein, Jarmo Rapalan nykyisin omistama LGH-uistin valmistaa myös Turus Ukkoa Vääksyssä. Lähteenä Juha Jormanainen - 50 Parasta Uistinta Kautta Aikojen.
|
Dafag did I just said...
|
|
|
|
fishustaja
|
 |
« Vastaus #12 : 17.02.12 - klo:20:39 » |
|
itse omistan nuo 12 ja 20 senttiset turus-ukot.20 senttisellä ei ole tullut vielä mitää,mutta 12 senttisellä on heitetty vain n.20 kertaa ja nyt jo saldona 4 haukea.Turus-ukkoa on tehty (en tiedä tehdäänkö enää) myös 40-senttisenä.
|
|
|
|
|
|
psychocowboy
|
 |
« Vastaus #13 : 17.02.12 - klo:21:46 » |
|
Nyt en ole ihan varma asiasta mutta onko niin että Turus-Ukkoa tehdään edelleen "elvytettynä" mutta "Turusen" nimellä ei enään saa? Turusen nimellä oli myynti kai pääasiassa messuilla ja markkinoilla (ekat ostin joku 20v sitten Mäntyharjulta joiltain markinoilta) Noita yllä mainittuja karvalla (irokeesi tyylinen harja) varustettua oli minusta vain Turusena (voi olla että olen väärässä)mutta ei Turus-Ukkona. Niitä itelläkin ollut muutama. Oli miten oli niin hyvä on ollut uiste. Nykyisessä muodossaan olevia ei ole yhtään ollut käytössä. Rapalan omistussuhteista sitten voidaan ollaan montaa eri mieltä eli paljonko niitä osakkeita on oikeasti Suomessa 
|
|
|
|
|
|
PFCompany
|
 |
« Vastaus #14 : 17.02.12 - klo:22:17 » |
|
itse omistan nuo 12 ja 20 senttiset turus-ukot.20 senttisellä ei ole tullut vielä mitää,mutta 12 senttisellä on heitetty vain n.20 kertaa ja nyt jo saldona 4 haukea.Turus-ukkoa on tehty (en tiedä tehdäänkö enää) myös 40-senttisenä.
Suosittelen tuota 20 senttistä vetämään alkusyksyllä n. 10-15 asteisessa vedessä, kun isompi alkaa liikkua siellä 5-6 metrin syvyydessä. Turunen itse veti noita isojakin litkassa käsisiimassa, jopa kolmea yhtä aikaa.... Herättää aktiivisen kalan varmasti  Itellä ois pari käyttämätöntä Turus-ukkoa myyntiin, jos 9 ja 12 senttiset kiinnostaa niin yyveetä voi laittaa.
|
Kovat kalamiehet ei koskaan kuole - ne vaan haisee sille....
|
|
|
|