Äänestys
Kysymys: Kuinka paksu kuitusiima sopii avokelalla jerkkaamiseen?
0.25
0.30
0.35
0.40
ohuempi/paksumpi

Sivuja: [1] 2   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Kuitusiima avokelaan

(Luettu 13191 kertaa)
kalakala543
**

0
Poissa

Profiili
« : 28.10.10 - klo:16:54 »

Avokela jerkkaukseen sopivia kuitusiimapaksuuksia on tuossa äänestettävänä neljä ja mukana myös vaihtoehto jos mikään näistä ei ole itselleen mieleinen.Itse käytän 0.35 spiderwire ez braidia ja hyvin on toiminut.

"Mä seuduilla näillä oon tunnettu...mikä se oli!"
köntsä

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 28.10.10 - klo:17:26 »

Sinuna ostaisin heittohyrrän ja välittömästi. Omalla kohdalla juuri tuo ostovaihe oli iso este, kunne iskä käveli kauppaan ja otti hyrrän kainaloon. Näyttää kieltä Mutta jos on pakko tuolla haspelilla heitellä, niin mikäs siinä. Kannattaa käyttää 0,30 millistä ylöspäin heittojumien varalta. Joten jos nyt käytät 0,35 niin se on minusta aivan hyvää haspelikelaan. Muista sitten varoa sormia ettei punottu kietoudu sormien ympärille heitossa. Olen nimittäin kuullut että niinkin voi käydä. Epävarma

Katohan kun on hyvän kokonen!
Pirkanmaan Kalakamut 2012
kalakala543
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 28.10.10 - klo:18:35 »

Sotkuja on tullut aika harvoin ja siima on muutenkin laadukasta.Eikä ole kertaakaan kiertänyt sormen ympäri.
psychocowboy

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 28.10.10 - klo:18:41 »

Käytössä on ollut joko 0,28 Power Pro ja 0,3 Sufix Matrix prota. Hyvin kestänyt ilman mitään ongelmia. Tosin osin samoja tulee käytettyä hyrrissäkin.
Eipä ole mitään ongelmaa ollut heitellä jerkkejä haspelilla, päinvastoin. Voi kovin kylmillä keleillä etusormi luoda nahkaansa mutta siinä melkein se suurin riski. Vaikea ymmärtää mitä liikkunut jokun mielessä saadessaan siiman haspelissa sormen ympäri.
Barra

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 28.10.10 - klo:18:54 »

Äänestin nyt 0.30:stä, vaikka ei tuo 0.25 ole paljoa heikompaa. Kuitenkin se vetoluujuus lähes sama niissä, jos toisessa on sen 30kg ja toisessa 27, ei tunnu missään. Ite ehkä suosittelisin kaikkein ohkasinta siimaa, mitä vaan saat siihen ~20kg kieppeille sen vetolujuuden. Riittää melko hyvin.

Siitä pitääkö olla hyrrä vai ei. Ite hankin hyrrän, syitä niin paljon etten niitä jaksa luetella tähän. Mutta mitä joskus avokelalla vispoin, onniistuu se ihan hyvin, eli jos olet tyytyväinen siihen niin turhaan menet ostamaan.

Dafag did I just said...
köntsä

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 29.10.10 - klo:15:26 »

Sotkuja on tullut aika harvoin ja siima on muutenkin laadukasta.Eikä ole kertaakaan kiertänyt sormen ympäri.
Siis enhän minä mitään sellaista tarkoittanut että siima menee sormen ympäri umpisolmulle ja lopuksi vielä kauniille rusetille. Hymyilee En missään tapauksessa, sanoin tuon vaan siksi kun kuulin yhdessä kalastusvälinekaupassa miehen sanoneen tulleen ostamaan jerkkausvälineitä, koska haspelilla heitellessä se oli kuulemma "kuluttanut" aikas paljon sormia.
Ahven 2 kg

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 26.11.10 - klo:15:23 »

Itse käytän kuitusiimaa avokelaan ja hyvin toimii.  Hymyilee

Keski-Suomen Kalastajat 2011!
_Junior_

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 26.11.10 - klo:16:49 »

Itse en varsinaisesti jerkkaa avokeloilla, paitsi ul-setilläni, jossa käytän niitä 6cm salmo slidereita ahvenelle, ja siinä on kuitusiimana 0,10mm sufix performanse fuse oranssilla värillä ja isohkojen jigien käyttöön on samaa siimaa, mutta siiman paksuus on 0,35mm ja väri on harmaa. Muuten ihan hyvää siimaa, mutta menee liian helposti poikki, jos kiveen hankaa siima, eli juuri jigaamisessa kivien lähettyvillä tuo on huonoa, kun välillä menee siima aivan itsestään poikki, kun siima on hangannut kiviin.

Kv3
Eris
Vieras
« Vastaus #8 : 26.11.10 - klo:18:37 »

Tässä kun otsikkona on "kuitusiima avokelaan" niin mainitsen yhden asian johon kannattaa kiinnittää huomiota. Kuitusiiman pitäisi olla mahdollisimman pyöreää profiililtaan, eikä sellaista littanaa/löysää. Se nimittäin tekee eniten sotkuja avokelaan. Erän jossain testissä oli mainittu parhaimmat kuitusiimat avokelaan, löytynee mahdollisesti ERÄ:n sivuilta.
Maekine

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 10.04.11 - klo:09:17 »

Sotkut ovat n. 90% heittäjästä kiinni. En ihmettele että sotkeentuu, jos heitetään selän takaa semmonen korkea ja lötkö heitto. Kumma juttu,mutta mulla on 0.12 mm firelineä eikä mene koskaan sotkuun??

Vetouistelussa 0.17mm fireline, ja voi vetää koukun suoraks pohjasta, joten ihan hyvä vetolujuus. Ohuiden siimojen etu on, että pienetkin uistimet uivat. Tollasella 0.35 monolla eivät tahdo uide edes Rapala Countdownit...

Mutta sitten aiheeseen. Jerkkaukseen sopii ihan hyvin +- 0.20mm siima.

-,,-
EräKarhu
Vieras
« Vastaus #10 : 07.08.11 - klo:17:58 »

Kun laitan kuitua puolalla laitan puolan pohjalle pari pyörätystä monoa. Kun on käynyt monesti niin että koko kuitu pakka pyörii.
lahna95

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 07.08.11 - klo:18:04 »

Mutta sitten aiheeseen. Jerkkaukseen sopii ihan hyvin +- 0.20mm siima.
No jaahas. UL-jerkkaukseen ehkä sopii, mutta jos nyt sellasia 100-200g kalikoita nakkelee niin 0.20 siima lähtee mukaan riuhtaisussa.

Kuitua ollut monesti mun Triolla (avokela) ja hyvin se siinä pelittää. Ihme lenkkejä tekee välillä, jotka sitten selvitettävä ajan kanssa. Siksi aikaa sitten monofiili peliin.

_Popperi_
Vieras
« Vastaus #12 : 21.06.12 - klo:23:07 »

Mitä porukka on tälläisestä mieltä, onko tyhmää laittaa ihan pieni pala teippiä puolasolmun päälle jotta punotun saa puolattua avokelaan? Eli tällä estetään se että punottu ei suttaa tyhjää puolalla kun kelaa siimaa sisään.
Tiedän että pätkä monofiiliä alkuun toimii myös, mutta onko tästä teipistä haittaa, tänään kokeilin ja hyvin tuntui ainakin toimivan.
rantarosvo
Vieras
« Vastaus #13 : 27.06.12 - klo:20:32 »

Mitä porukka on tälläisestä mieltä, onko tyhmää laittaa ihan pieni pala teippiä puolasolmun päälle jotta punotun saa puolattua avokelaan? Eli tällä estetään se että punottu ei suttaa tyhjää puolalla kun kelaa siimaa sisään.
Tiedän että pätkä monofiiliä alkuun toimii myös, mutta onko tästä teipistä haittaa, tänään kokeilin ja hyvin tuntui ainakin toimivan.

Lienee tuo siimakikka vain hiukan pitävämpi, ainakin pitkällä aikavälillä. Teipin liimapinta ei välttämättä pidä ikuisesti ja muutenkin joku saattaa säikkyä liimaa sisältävän teipin laittamista puolalle. Mutta toimii varmasti ihan passelisti siinä missä siimatkin.
Sopuli

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 28.06.12 - klo:00:17 »

Aina olen laittanut firelinepaketin mukana tulevaa valkoista teippiä palasen sinne puolalle. Kun siihen sata metriä kelaa siimaa päälle, niin 150 prosentin varmuudella se siima ei lähde pyörimään puolalla. Jos ei luota että siima on tiukasti, niin ei muuta kuin urheilukentälle tms. ja puolalta sanka auki. Käveltyään niin pitkälle, että puola on tyhjä, kelaa muutaman (max 5) kierrosta varovasti, ettei teippi irtoa. Loput meneekin siten, että vapa on kokoajan lievästi mutkalla, eli menee varmasti tarpeeksi tiukkaan. Neljä vuotta meni jokin aika sitten samoilla siimoilla, eikä mitään ongelmaa. Loppuajasta vain loppui siima kesken ja piti laittaa uudet. Se teippi oli erittäin hyvin kiinni siellä puolalla ja se oli muotoutunutkin niinkuin Abugarcian puolan seinämät, eli sellaista pientä uraa täynnä. Vajaat 10 vuotta olen noin tehnyt, eikä ole ollut ongelmia. SUOSITTELEN!
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: