ETUSIVU
VIDEOT
KUVAT
KALAT
KALAPAIKAT
MÖKIT
UISTIMET
KESKUSTELU
KALASTAJAT
HAKU
Keskustelu
Ohjeet
Kalenteri
Kalastus keskustelu
Kalastusvälineet ja kalastustarvikkeet
Kelat, vavat ja siimat
Haspelit eli avokelat
Kätisyys ja heittäminen
Sivuja:
1
[
2
]
3
Siirry alas
Tulostusversio
Kätisyys ja heittäminen
(Luettu 31899 kertaa)
mikael
0
Poissa
Vs: Kätisyys ja heittäminen
«
Vastaus #15 :
28.07.11 - klo:13:39 »
Olen oikeakätinen mutta avokelan sankaa pidän ja kelaan aina oikealta puolelta oikealla kädellä. Suurin syy siihen itselläni lienee se, että umpikeloilla olen paljon kalastanut ja siinä tottunut oikean käden kelaukseen ja vasemman vavan pitoon. Heitossa pidän kuitenkin oikealla kädellä vapaa ja vaihto vedessä sitten. Hyvin toiminut enkä aio vaihtaa.
Heinola Fishing Team.
Dj_God
0
Poissa
«
Vastaus #16 :
31.07.11 - klo:14:57 »
Olen oikeakätinen ja heitän oikealla kädellä. Vasen käsi toimii sitten kelauksessa ja siiman/jarrun säätämisessä. Ja mitä tuohon otteeseen tulee, itselläni kelan kiinnike menee keskisormen ja nimettömän välistä.
The Optimist thinks this is the best of all possible worlds. The Pessimist thinks the Optimist may be correct.
Satunnaiskalastaja
0
Poissa
«
Vastaus #17 :
15.09.11 - klo:13:48 »
Kyllähän se sujuvammin käy kun kelan kampi on eripuolella kuin heittokäsi, koska vavan vaihto toiseen käteen jää pois. Mutta eihän näissä mitään "oikeaa" tapaa ole, kukin käyttää välineitä omalla tyylillään. Kätisyys ehkä vaikuttaa silloin kun kalastetaan pintavedestä uppoavilla vieheillä, mutta esim. pohjalta kalastettaessa on aikaa vieheen uppoamista odotellessa. Itselläni yhdessä veneessä oikealla puolella olevan istuimen ja ohjauspulpetin väli on sen verran pieni, että eteenpäin mentäessä oikean puolen vavassa olevan kala väsytys sujuu istualtaan paremmin kampipuoli on oikealla, jolloin kelauskäsi ei törmäile veneen hallintalaitteisiin. Niinpä yhdessä vetohaspelissa kätisyys on eripäin kuin muissa.
Montako sormea haspelin sangan etupuolella? No tähän kanssa vastaisin että ei oikeaa tapaa ole, vaan asia riippuu mm. vavan tyviosan pituudesta sekä setin painotasapainosta. Olen huomannut pitäväni eri heittosettejä eri tavoin, mikä nyt milloinkin parhaalta käteen tuntuu.
rantarosvo
Vieras
«
Vastaus #18 :
15.09.11 - klo:22:29 »
Ei pitäis tällaisia viestejä lukea enää näin myöhällä, nyt joutu kaivelemaan kalavehkeet esiin, vaikka ne oli jo nätisti huomenna alkavaa kalareissua varten pakattu
Ite oikeakätisenä heitän vapa oikeassa kädessä ja kelaan vasemmalla, kuitenkin tuosta ainoasta ja oikeasta kelan seudun otteesta rohkenen olla erimieltä, osaltaan niinkuin Satunnaiskalastaja tuossa edellä kirjoitti, että riippuu setistä.
Omakohtaisesti pidän aina kiinni niin, että pikkurilli ja nimetön on kelan jalan takapuolella, keskisormi ja etusormi etupuolella. Näin etusormella on täydellinen työrauha kun ainakin oman setin raskain osa - kela - on tuettu molemmin puolin koko ajan. Vaikka otteen avaa ja näyttää kämmentä taivaalle, pysyy paketti kuitenkin hallussa eikä kaadu kärkeä kohti (jos siis etusormi ei osallistu tukemiseen
).
Muuten tulee viskottua päältä ja sivulta ja alta, kela edellä ja perässä, oikealta ja vasemmalta, rystyltä ja kämmenpuolelta, yhdellä kädellä ja kahdella kädellä
Pysyy mieli virkeänä ja eipähän tarvi sit ryteikössä ihmetellä, notta mistä sitä pääsis heittämään..
Johan oli taas sepustus, nyt nukkumaan. Pe-ke pallien puristelua kireiden siimojen toivossa -->
Satunnaiskalastaja
0
Poissa
«
Vastaus #19 :
22.09.11 - klo:09:43 »
Lainaus käyttäjältä: rantarosvo - 15.09.11 - klo:22:29
Muuten tulee viskottua päältä ja sivulta ja alta, kela edellä ja perässä, oikealta ja vasemmalta, rystyltä ja kämmenpuolelta, yhdellä kädellä ja kahdella kädellä ....
OT mutta ihan rupesi naurattamaan kun tuosta tuli mieleen kouluajoilta se
an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen
- en nyt vaan oikein muista oliko tuo kamasutrasta vai heittokalastusoppaasta .... se se vasta on tärkeää että vippaa viehettä rystyllä yläoikealta kämmenpuolelta
Christian
0
Poissa
«
Vastaus #20 :
22.09.11 - klo:14:07 »
Lainaus käyttäjältä: mikael - 28.07.11 - klo:13:39
Olen oikeakätinen mutta avokelan sankaa pidän ja kelaan aina oikealta puolelta oikealla kädellä. Suurin syy siihen itselläni lienee se, että umpikeloilla olen paljon kalastanut ja siinä tottunut oikean käden kelaukseen ja vasemman vavan pitoon. Heitossa pidän kuitenkin oikealla kädellä vapaa ja vaihto vedessä sitten. Hyvin toiminut enkä aio vaihtaa.
Itse myös pidän vapaa vasemmalla kädellä ja kelaan oikealla kädellä vaikka olen oikeakätinen. Itselläni ei ole varsinaisesti umpikelataustaa, mutta esim. lätkää aina pelasin 'väärällä' kädellä ja tässä siis samoin. Heittojen suhteen tosin olen siinä kohdin eri mieltä, että en näe tarvetta vaihtaa kättä. Mielestäni heitto onnistuu vallan mainiosti siten, että vasen käsi pitää vapaa alhaalla ja oikea käsi lukitse siiman peukalla vavan yläosaa vasten ja samalla oikea käsi pitää kiinni vavan yläosasta. Ainakin pään ylitse heitettäessä tämä toimii hienosti ja samoin myös 'avokämmenen' puolele sivullepäin heittäessä. Rystylyönti on ehkä hiukan haastava.
Eräs kalastusopas kommentoi heittelytyyliä, että kyllähän tuo noin toimii, mutta maistuuko se kala millekään kun sen saa
. Itse en ole huomannut kalan maussa eroa.
"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle" (Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr)
lahna95
0
Poissa
«
Vastaus #21 :
22.09.11 - klo:15:13 »
Itse olen oikeakätinen. Aina olen heittänyt oikea käsi kelan luona ja vasen sitten taaempana. Kelaus taas tapahtuu oikealla kädellä, joten joudun vaihtamaan virvelin toiseen käteen aina heiton jälkeen. Ei siitä ole ongelmiakaan syntynyt jos ei aivan oikeaoppisesti kelaa vasemmalla kädellä. Salibandya kun pelasin niin aina olin Right-puolinen. Normaalisti vasenkätiset pelaavat rightilla, ja olen oikeakätinen, joten vähän olen ernu.
e. En ole ikinä kalastanut umpparilla ja olen iloinen siitä. Kiitokset iskälle kun opetti minulle avokelan salat.
Kaiken lisäksi pienenä omistin liipaisinkelan, jonka sanka vapautui liipaisimesta. En oppinut sitä käyttämään, joten opettelin lukitsemaan siiman sormella. Nykyään valtaosassa keloista ei enää ole sormisankaa, joten siinä olin edelläkävijä aikanaan...
BreamTeam
_Junior_
0
Poissa
«
Vastaus #22 :
22.09.11 - klo:15:31 »
Olen oikeakätinen, mutta kelaan avokelalla vasemmalla kädellä, jotenkin heitto luonnistuu paremmin. Jerkkaan hyrräkeloilla ja pidän kelaan tuolloinkin vasemmalla kädellä, koska oikealla kädellä saan paremman uiton jerkkiin.(Käytän siis vapauittoa tuolloin.) Uisteluhyrräkelat ovat aina olleet oikeakampisia. Jotenkin näin se vain tuppaa luonnistumaan, en voi muutakaan syytä sanoa tälle.
Kv3
rantarosvo
Vieras
«
Vastaus #23 :
23.09.11 - klo:10:58 »
Lainaus käyttäjältä: lahna95 - 22.09.11 - klo:15:13
...Normaalisti vasenkätiset pelaavat rightilla, ja olen oikeakätinen, joten vähän olen ernu.
Offtopic matskua, mutta hiukan aiheeseen liipaten
Eli kyllä itekki oikeakätisenä pelaan rightillä. Ei välttämättä vaikuta siis kätisyys tuohon kummalla puolella keppiä pitää. Palloa potkin vasurilla, joten liekö menny jalat ja kädet tuotantovaiheessa sekaisin
riipe
0
Poissa
«
Vastaus #24 :
07.07.13 - klo:21:59 »
mielenkiinnosta pikku kyseleyä jos käytät avokelaan niin vastaa ihmeessä.
minä ite olen oikea kätinen ja heitän oikealla ja kelaan vasemalla, miks?
yleensä oikeakätiset heitää oikella ja kelaa myös oikealla eli joutuu vaihtaa vapaa
kädestä toiseen sekä kontroilloimaan vapaa heikommalla kädellä.
minä pidää vapaa kiinni kelan kohtaa eli kelan runko on keskarin ja nimettömän välissä.
mun mielestä proo jampat pitää kelan kohtaa kiinni ja muut vavan päästä...?
noihin kysymyksiin vois vastailla ja pistää vaikka kommentia miks?
kauanko kalasatanut:
kumpi kätinen:
heittö käsi?
kelaus käsi?
vavan pitely?
Typeyks
0
Poissa
«
Vastaus #25 :
07.07.13 - klo:22:37 »
30 vuotta kalastanut ja oikeakätinen.
Vapa kokoajan oikeassa kädessä ja kelaaminen vasemmalla. (Avo/hyrrä/perho)
Avokelan kiinnike menee keskisormen ja nimettömän välistä, samoin kuin hyrrävavan väkänen.
No mitäpä lottoot!
prutkutin76
0
Poissa
«
Vastaus #26 :
08.07.13 - klo:04:37 »
mä oon oikee kätinen mut heitän vasen käsi edessä ja oikee takana ja kelaan oikealla kädellä. kaikki omat kala kaverit heittää toisin päin.
Vastarannankiiski
0
Poissa
«
Vastaus #27 :
08.07.13 - klo:07:54 »
Mielenkiintoinen kysely. Itse olen oikeakätinen, pidän vavasta vasurilla ja kelaan oikealla, eli siis kelan kampi on kelan oikealla puolella. Heittämään pystyn lähes yhtä hyvin kummallakin kädellä, eli heittokäsi riippuu siitä minne suuntaan aion singota uistimen. Pääsääntoisesti heittokäsi on kuitenkin oikea eli sama kuin kelauskäsi, joten vapaa joutuu vaihtelemaan kädestä toiseen.
Olen kokeillut joskus vaihtaa kelan kammen puolta, mutta ei se oikein tunnu luontevalta. Oikealla kelaamiseen on jo sen verran tottunut. (about 4-5 vuotta heittokalastusta)
Kummatkin kalakaverini kelaavat vasurilla, mikäli oikein muistan. Ja toinen on oikea-, ja toinen vasenkätinen.
Vapaa pitelen niin, että kelan jalka on vasemman käden etusormen ja keskisormen välissä, joskus myös keskisormen ja nimettömän.
Hurttarautu
pacos
0
Poissa
«
Vastaus #28 :
08.07.13 - klo:08:51 »
Ite oon "aktiivisesti" kalastanut reilun vuoden. Vasenkätinen, oikealla heitän, vasemmalla kädellä kelaan. Vapa on kädessä niin, että kelan jalka on etusormen ja keskisormen välissä.
Hauki ei ole kala, vaan ELÄMÄNTAPA!
rantarosvo
Vieras
«
Vastaus #29 :
08.07.13 - klo:11:01 »
Vastaava topikki oli jo olemassa, joten yhdistelkäähän ylläpidon puolelta vaikka nämä kaksi:
http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/haspelit_eli_avokelat/kaetisyys_ja_heittaeminen-t3874.0.html
Oma vastaus toisesta ketjusta löytyykin, mutta pähkinänkuoressa samaan tyyliin kuin Typeyks.
Sivuja:
1
[
2
]
3
Siirry ylös
Tulostusversio
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Yleinen keskustelu