Sivuja: [1] 2   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Hauen kalastus mehukatti tölkillä

(Luettu 53529 kertaa)
Lajunen
**

0
Poissa

Profiili WWW
« : 02.03.11 - klo:23:16 »

Mehukattipönttö kalastukseen tarvitset seuraavat varusteet: Kalastajanlankaa tai jotain vahvaa siimaa. Mehukattipöntön tai muun vastaavaan isohkon putelin. Ison kolmihaarakoukun tms. Myös iskukoukun voi virittää tavan koukun tilalle. Syöttikalaksi pieniä ruutanoita tai särkiä, salakoita tms... Suosittelen ruutanaa sen sitkeyden vuoksi- eli kestää pitkään elossa. Lisäksi tarvitset veneen tai virveli jossa joku painava uistin useilla koukuilla.

Kalastus tapahtuu seuraavasti: Virität tarvikkeista sopivan pyydyksen. Sido siima tai lanka mehukattipullon kahvaan lujasti kiinni. Sitten aseta kalastus-syvyys leikkaamalla siima poikki haluamaltasi pituudelta. Itse käytän pääasiassa 1-2m siimaa.Tämän jälkeen aseta kolmihaara- tai iskukoukku siiman tai langan päähän, siimaa käytettäessä suosittelen vielä peruketta. Aseta sitten syöttikala kiinni koukkuun, ja vie pyydys järvelle vaikkapa veneellä. Itse harjoitan tätä kalastusta Pielisjoessa joilloin virta kuljettaa pyydystä. Seuraava vaihe on odottaa että nälkäinen hauki nappaa syöttiin ja sitten vain seuraat kaalaa ja annat tämän väsyttää itsensä vetämällä pönttöä veden alle. Nakkaa virvelillä uistin pönttöön ja voit kelata kalan ylös(mahdollista myös rannalta käsin) tai souda veneellä kalan luo ja ota kyytiin. Mukavaa joskus jos iso hauki kiinni niin odotella että millonkahan ja missä päin se pönttö ilmestyy pintaan Hymyilee leveästi Suosittelen kokeilemaan on nimittäin mukavaa puhaa.
TuMi
Vieras
« Vastaus #1 : 03.03.11 - klo:11:25 »

Ylläpidon puolella käytiin keskustelua tämän kalastusmuodon osalta ja osa kannatti aiheen poistamista kokonaan. Emme todellakaan halua kannustaa ketään eläinrääkkäykseen ja tämä on hyvin lähellä sitä. Tosin oikein toteutettuna tuo on ihan ok tapa ja ei poikkea paljoakaan muista passiivikalastusmuodoista, joten viestiketju saa tällä erää jäädä. Tee kuitenkin sellainen muutos kalastustapaasi, että sidot riittävän vahvaa narua mehukattipurkkiin ja laitat toisen pään rantaan kiinni. Tällöin voit ottaa kalat pois heti kun olet havainnut niiden iskeneen syöttiin. Naru myös estää kalaa pääsemästä liian kauas, mikäli et itse ole juuri sillä hetkellä paikalla kun kala iskee syöttiin. Näin ollen kuoleva kala ei pääse katoamaan sinulta mihinkään. Ja yleisesti vielä tulee muistaa, että niin tässä kalastusmuodossa kuin muussa passiivikalastuksessa tulee pyydykset koke riittävän tiheällä aikavälillä.
Lajunen
**

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 03.03.11 - klo:17:58 »

Ylläpidon puolella käytiin keskustelua tämän kalastusmuodon osalta ja osa kannatti aiheen poistamista kokonaan. Emme todellakaan halua kannustaa ketään eläinrääkkäykseen ja tämä on hyvin lähellä sitä. Tosin oikein toteutettuna tuo on ihan ok tapa ja ei poikkea paljoakaan muista passiivikalastusmuodoista, joten viestiketju saa tällä erää jäädä. Tee kuitenkin sellainen muutos kalastustapaasi, että sidot riittävän vahvaa narua mehukattipurkkiin ja laitat toisen pään rantaan kiinni. Tällöin voit ottaa kalat pois heti kun olet havainnut niiden iskeneen syöttiin. Naru myös estää kalaa pääsemästä liian kauas, mikäli et itse ole juuri sillä hetkellä paikalla kun kala iskee syöttiin. Näin ollen kuoleva kala ei pääse katoamaan sinulta mihinkään. Ja yleisesti vielä tulee muistaa, että niin tässä kalastusmuodossa kuin muussa passiivikalastuksessa tulee pyydykset koke riittävän tiheällä aikavälillä.
Joo tuo rantaan sitominen toimii hyvin seisovassa vedessä, ja olen sitä myös käyttänyt, mutta ku itse kalastan pääsääntöiseti ko. menetelmällä virtaavassa vedessä, niin silloin tämä naru rajoittaa kalastavuutta, ja HUOM kun kalastan näin olen aina lähietäisyydellä harjoittamassa jotain muuta kalastusmuotoa, jolloin näen välittömästi kun kala on "pöntöllä."
Voin melkeempä sanoa että puhdas iskukoukkukalastus on tähän verrattuna ennemmän eläinrääkkäystä. Mutta mennään näillä ohjeilla ja neuvoilla. Kiitos niistä.
Galzu
Vieras
« Vastaus #3 : 04.07.13 - klo:12:13 »

Okei. Teidän mielestä tuo tapa on eläinrääkkäystä, tai ainakin miltein. Entä madot? Eikös nekin ole jotain eläimiä? Ensin niiltä riistetään vapaus, sitten kidutetaan tunkemalla koukkuun, ja sitten hukutetaan, ja annetaan vielä kalan suuhun se.

PS: Turha mitään kukkahatuksi nimittelyä sitten alottaa, kunhan vaan ihmetytti mua tämä..
Galzu
Vieras
« Vastaus #4 : 04.07.13 - klo:12:14 »

Niin siis sitä, että kaipaisin jonkinmoista vastausta tälläiseen vääryyteen, matoja saa kiduttaa, mutta kaloja ei?
Typeyks

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 04.07.13 - klo:12:38 »

Niin siis sitä, että kaipaisin jonkinmoista vastausta tälläiseen vääryyteen, matoja saa kiduttaa, mutta kaloja ei?

Eläimen kyky tiedostaa asioita on vissiin se merkittävin tekijä, minkä avulla raja vedetään. Mato ei tunne samalla tavalla kipua, kun hieman isommat eläimet joiden hermosto- ja aivorakenne on kehittyneempi.
Itse pidän esimerkiksi elävän syöttikalan käyttämistä eläinrääkkäyksenä, mutta en jaksa enää vaahdota asiasta, kun en ihmisen tapoihin voi vaikuttaa.

No mitäpä lottoot!
jehna95

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 04.07.13 - klo:15:08 »

Kivun tuntemukset tunnistetaan aivokuoressa, joka on ihmisellä hyvin kehittynyt aivojen osa. Kaloilta kyseinen aivokuori puuttuu. Siitä on peräisin arvelut, että kalat eivät tuntisi kipua. Ja olen samaa mieltä ainakin osittain. Kalan rimpuileminen on peräisin vaistomaisesta toiminnasta, eikä niinkään kivun tuntemuksesta. Kalat ovat tässä mielessä melko alkeellisia eliöitä.
Koska asiasta ei ole varmuutta niin kannattaa välttää kalan rääkkäystä. Vaikka kala ei tuntisi kipua niin stressiä vähintäänkin se kokee. Eli ei ole mukavaa.
Galzu
Vieras
« Vastaus #7 : 04.07.13 - klo:17:11 »

Joo, no hauki ei ainaskaan suussa tunne mitään, sen mä jostain oon lukenu, liekö totta vai ei..
pacos

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 04.07.13 - klo:19:07 »

En halua päteä, mutta eikös tämä kanisterikalastus ole verrattavissa heittokalastukseen? Molemmissa kala koitetaan saada koukkuun, ja koukutuksen jälkeen se väsytellään. Mutta jos kanisteri ei ole jatkuvasti valvovan silmän alla, niin se on kidutusta. Samoin kuin mielestäni iskukoukkukalastus on kidutusta. Varsin usein ihmiset saa virveleillä hauen, jolta puuttuu puoli kuonoa. En ole kenenkään puolella, tuon vain mielipiteeni esiin.

Hauki ei ole kala, vaan ELÄMÄNTAPA!
Jyrize

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 04.07.13 - klo:19:34 »

Suuttukoon kuka tahansa mutta olen ehdottomasti verkkokalastusta vastaan! sinne ne kalat ui ja sinne ne jää rimpuilemaan ja tyytyy kohtaloonsa kuolla. Tiedän ihmisiä jolla on pakastin pullollaan kalaa jo 10 talveksi ja silti ne verkot roudataan sinne lätäkköön ( ammatikseen kalastajat erikseen )  Surullinen iskukoukku kalastus myös, montako kertaa on ihmisillä jotka tätä harrastaa on käynyt niin että ovat löytäneet vain puukepin ja pätkän narua...

Jos luet tämän olet HÖLMÖ!!!!
Daiwa

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 04.07.13 - klo:19:48 »

Toiset tykkää äitistä ja toiset mummosta, mutta kyllä siitä "mehutölkistä" pitää lähteä siima kalastajan käteen, että saa hauen helpommin rantaan. Eipä tuo muuten eroa iskukoukkukalastuksesta.

TEAM Tunturi
pacos

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 04.07.13 - klo:20:02 »

Mutta miettikää nyt, kuinka moni kalastusmuoto vahingoittaa kalaa fyysisesti tai henkisesti: Kaikki missä käytetään koukkuja tai teräviä esineitä, vahingoittavat kalaa. Katiskassa vähänkin isompi kala ahdistuu ja stressaantuu. Verkoissa kala kokee usein hitaan ja tuskallisen kuoleman. Ja sitten yksi pahimmista: tuulastus. Isketään piikit kalan niskan läpi... ;( mutta pointtina on, että ei ole olemassa kalastusmuotoa, missä kala ei vahingoittuisi.
Daiwa

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 04.07.13 - klo:20:14 »

Mutta miettikää nyt, kuinka moni kalastusmuoto vahingoittaa kalaa fyysisesti tai henkisesti: Kaikki missä käytetään koukkuja tai teräviä esineitä, vahingoittavat kalaa. Katiskassa vähänkin isompi kala ahdistuu ja stressaantuu. Verkoissa kala kokee usein hitaan ja tuskallisen kuoleman. Ja sitten yksi pahimmista: tuulastus. Isketään piikit kalan niskan läpi... ;( mutta pointtina on, että ei ole olemassa kalastusmuotoa, missä kala ei vahingoittuisi.
Turhaan tuossa hiuksia halkoo, kun kyse oli kumminkin siitä, että varmistetaan mahdollisimman hyvin, että hauen ei tarvi turhaan kuskata mehutölkkiä mukana, eikä se pääsisi karkuun kalastajalta ja joutuisi kuolemaan siten, kun kesällä ei luonnollisesti ole jäätä joka pitäisi iskukoukun paikallaan, eli niinku edellisessä viestissä sanoin, niin naru/siima kokoajan kädessä, niin tietää missä kala menee. Ja jos se ei virtaavassa vedessä onnistu, niin ite en kyllä kannata siellä kalastusta tällä menetelmällä, kun kala kyllä karkaa siellä pullon kanssa helposti.
pacos

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 04.07.13 - klo:20:22 »

Niin, tässähän on tuo pullon paikoillaan pysymisen ongelma. Mut sitokaa se köysi nyt ees johonkin veneen reunaan tai laituriin. Sehän on itsestäänselvyys. 15kg hauki kun iskee vahingossa ni menee aika pitkä aika ennen ku se mehukattipullo nousee pintaan... Varsinkin tuulisessa säässä moinen on hankala huomata. 
pacos

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 05.07.13 - klo:20:43 »

Kaksi viestiä, jotka lähes identtisiä. poistas Galzu kuomaseni toinen Virnistää

E: asiasta syntyi aika nopeasti niin puolustavia kuin hyökkääviä kommentteja. Sait aikaan paskamyrskyn! Virnistää
Tagit: Kalastus Mehukatti Pyydyskalastus 
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: