Sivuja: [1] 2   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Sään vaikutus kalan syöntiin.

(Luettu 20375 kertaa)
mikael

0
Poissa

Profiili
« : 10.06.11 - klo:12:19 »

Kala syö ja liikkuu ennen ukkosta ja sadetta, kala ei syö keskipäivällä tai ilmanpaineen pitää olla tasan tuon verran ja koillistuuli vie kalatkin vedestä, lounas lusikastakin. Eli parhaana ottisäänä itse pidän pinnan rikkovalla tuulella pilvistä säätä ilman sadetta, mutta noista ilmanpainejutuista en sitten tiedäkään oikeen mitään. Eri kalalajeillahan on luonnollisesti eri tavatkin mutta tänne voisi kirjoittaa sitten sään vaikutuksesta niiden kalojen ottihaluihin. Onko täydellä kuulla vaikutusta syöntiin niinkuin monesti väitetään? Ilmoittakaa jos tällainen aihe on jo, itsekin yritin hiukka haeskella tällaista mutta en löytänyt vaikka uskonkin että jostain ainakin tähän aiheeseen viittaavia aiheita on.

Barra

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 10.06.11 - klo:12:53 »

En kyllä muista onko tämmöistä aihetta jossain. Voi kyllä olla. Semmoisia ainakin on missä kysytään vain sadetta tai tuulta jne jne. Jos joku nyt muistaa tämmöisen jossain niin tietänee miten toimia Iskee silmää

Mutta juu, ettei mene nyt ihan offtopicciin tässä ensimmäisessä vastauksessa sentään. Mulla siis lähinnä kokemusta hauesta, hiukan nyt ehkä ahvenestakin ja marginaalisesti kuhasta.

Hauella tuntuu tuo hieman tuulinen sää olevan paras kyllä. Ehkä en kuitenkaan itse kallistuisi ihan pilviseen ja tuuliseen, vaan ennemmin puolipilvinen tai aurinkoinen ja tuulta. Tuulen puolelta sillä kelillä niin pitäisi jotain tulla. Pilvisellä saa tuuli olla melkoisesti hiljaisempaa, ei nyt ihan tyyni mutta pientä lainehdintaa. Kovalla myrskyllä tai sateella tuntuu syövän aina huonommin, myrskyllä voi jostain vähän tyynemmästä tulla mutta eihän se enää ole myrsky. Ilmanpaineesta en sitten tiedäkkään oikeastaan mitään. Sillon se muuttuu kun muukin säätila muuttuu. Aurinkoisella on korkeampi paine, ja pilvisellä matala. Veikkaisin. Yleensä silloin kun ilmanpaine laskee voimakkaasti, niin silloin syö ja hyvin.

Ahvenella on aika sama systeemi kuin hauella, ei ole tullut huomattua mitään hirveän poikkeavaa tuossa käytöksessä. Ehkä hiukan parempi syömään sateella, ja vastaavasti huonommin kauniilla kelillä. Tykkää vähän synkemmästä. Toisaalta, ahven ei sitten tuulesta kanssa niin paljoa perusta, hauella voi olla syönti vielä hyvääkin, mutta ahven on jo siirtynyt vähän rauhallisempaan paikkaan. Johtunee kalojen kokoerosta, ahven pienempänä joutuu kovassa merenkäynnissä tekemään aika paljon enemmän hommia pysyäkseen sopivassa paikassa kuin hauki.

Ja kuten sanoin, kuhalla tiedot on todella, todella marginaaliset. Itsellä kuitenkin kuhat syöneet lähinnä ainoastaan nätillä säällä, eli kova tuuli, pilvinen, sade (ei kyllä kokemusta vielä, mutta heittäisin että menee aika samoin kuin muillakin lajeilla) jne jne. eivät ole tuottaneet kyllä koskaan mitään. Tyynellä sitten paremmin. Mutta edelleen paino sillä että tiedot on vähäiset, joten näiden tietojen pohjalta ei kannata kuhaa lähteä ensimmäistä kertaa kokeilemaan.

Dafag did I just said...
cartman
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 01.06.12 - klo:14:42 »

Aattelin vaan kysyä että olekko te saaneet paremmin kalaa sateella tai sen jälkeen. ite oon saanu mielestäni paremmin kaloja sateen jälkeen! Cool
Sohjokauha
Vieras
« Vastaus #3 : 01.06.12 - klo:15:24 »

Aattelin vaan kysyä että olekko te saaneet paremmin kalaa sateella tai sen jälkeen. ite oon saanu mielestäni paremmin kaloja sateen jälkeen! Cool

Itse olen saanut kalaa paremmin sateen jälkeen, sateesta tulee hapekasta vettä ja kalat tulevat pintaan. Sateella en oikein ole ollut kalassa mutta kyllä silloinkin olen saanut kalaa.
KABANOSSI

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 01.06.12 - klo:16:48 »

Itsekkin olen saanut paremmin kalaa/tapahtumia sateen jälkeen. Jos alkaa nostattamaan vedenpintaa, varsinkin joessa, niin kalat lähes aina lyönyt suut lukkoon. Ruutanoita ongittaessa sade on taas tuntunut huonontavan "syöntiä".

Varmastikkin ovat melko kalakohtaisa, nuo sään vaikutukset.
Barra

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 01.06.12 - klo:16:59 »

Paras syönti on ennen sadetta. Sateella se heikkenee, ja sitten se paranee hieman sateen jälkeen. Mutta paras on ennen.
MGK

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 01.06.12 - klo:19:11 »

Tuo täyskuu.. Kaks vuotta sitten kesällä halusin selvittää asian joten olin päivää ennen, täyskuulla ja päivää jälkeen kalassa. Saasta kun en muista mitenpäin se meni mutta jompana kumpana ei syönyt yhtään ja toisena taas minkä kerkes. Joten omakohtasesta kokemuksesta voin sanoa että ON suuri vaikutus, mutta tasan millainen, en.

Kiva ku muistu mieleen tuokin asia, täytyypä ottaa asiakseen piakkoin kartoittaa tuo asia...

P.S. Seuraava täyskuu on tarkalleen Maanantaina 04.06.2012. klo: 14.13-14.43, däm, oon kurssilla just sen viikon, ja rankkasadetta tiedossä la-su. No ehkä seuraava. Toivottavasti joku kerkeis tota tutkimaan.. ja raporttia tänne Hymyilee leveästi Hymyilee leveästi

SYÖ, NUKU, KALASTA
peruke96

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 01.06.12 - klo:19:32 »

Omasta mielestäni hauenkalastukseen sopiva keli on pilvinen ja tuulta sen verran, että pinta rikkoontuu kunnolla. Sateella en ole ihmeemmin saanut, mutta heti ennen ja jälkeen kyllä Cool

Toisesta ääripäästä tulee mieleen yksi kaunis päivä olisikohan ollut viime marraskuulta. Ilman ja veden lämpötila oli nollassa ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta. Silloin tulos oli puhdas 0 Epävarma Seuraavana päivänä oli pilvinen ja vähän tuulisempi keli ja sain muistaakseni 4 haukea. En usko että oli kokonaan sattumaa Virnistää
Tuo täyskuu.. Kaks vuotta sitten kesällä halusin selvittää asian joten olin päivää ennen, täyskuulla ja päivää jälkeen kalassa. Saasta kun en muista mitenpäin se meni mutta jompana kumpana ei syönyt yhtään ja toisena taas minkä kerkes. Joten omakohtasesta kokemuksesta voin sanoa että ON suuri vaikutus, mutta tasan millainen, en.

Kiva ku muistu mieleen tuokin asia, täytyypä ottaa asiakseen piakkoin kartoittaa tuo asia...

P.S. Seuraava täyskuu on tarkalleen Maanantaina 04.06.2012. klo: 14.13-14.43, däm, oon kurssilla just sen viikon, ja rankkasadetta tiedossä la-su. No ehkä seuraava. Toivottavasti joku kerkeis tota tutkimaan.. ja raporttia tänne Hymyilee leveästi Hymyilee leveästi
Mielenkiintoista, pitänee yrittää ehtiä selvittämään asiaa Iskee silmää

Vastuu on täysin lukijalla.
kalamies5

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 10.07.12 - klo:14:46 »

Seuraavat kymmenen päivää on luvannut vesisadetta, täytyy siis testata kalan syöntiä eri ajoilla ja kiinnitän huomion että söikö kala sateella vaiko ennen tai jälkeen. Sunnuntaista keskiviikkon asti pääsen joka päivä kalaan, niin tutkin kalan syöntiä sateella ja täytyy myös merkitä ylös kaikkia mitä siiman päässä saattaa tapahtua. Järvellä kalastan ja eniten peliaikaa vieheistä taitaa saada Minnow spoonit ja muut ruohikko uistimiet näitä tarjotaan siis pääasiassa hauelle.

-Mikko
Pikehunter
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 13.04.13 - klo:11:21 »

Haukea kalastaessa tuulinen ja synkkä ilma on osoittautunut parhaaksi. Aurinko mielellään voisi näyttäytyä lyhyesti muutamaan otteeseen, eikä sadekuuroistakaan ole mitään haittaa. Ilma saa mennä melkein myrskyn puolella, ja hauen tulo tuntuu vaan paranevan. Tälläisellä ilmalla on tullut parhaiten keskikokoista - keskikokoista isompaa haukea. Kappale määrällisesti eniten pieniä puikareita on tullut melko tyynellä ja aurinkoisella ilmalla, kuhanuistelun sivutuotteena.
Teippa

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 13.04.13 - klo:11:35 »

Itse olen huomannut että nouseva ukonilma on hauen kalastukselle oikea ihanne sää, silloin nousee isompiaki Virnistää oma vavalla saatu hauki enkka tuli just ennen ukonilmaa

pacos

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 13.04.13 - klo:13:58 »

matalapaineella hauki syö hyvin. hieman tuulinenkin sää on hyvä hauen kalastukseen 

Hauki ei ole kala, vaan ELÄMÄNTAPA!
Satunnaiskalastaja

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 13.04.13 - klo:19:29 »

Sään yksittäisen tekijän vaikutusta on pahuksen vaikea arvioida, koska vaikuttavia tekijöitä on kovin monta. Ihan perusongelma on että sattuiko se sään muutos juuri syöntiajan kohdalle vai laukaisiko se syönnin.

Itse uskon ilmanpaineen vaihtelulla olevan merkittävä vaikutus, mutta tuohan korreloi vahvasti muihin säätilojen muutoksiin. Esimerkiksi ennen sateen tuloa ilmanpaine tyypillisesti laskee. Joka tapauksessa pitkään jatkuva muuttumaton ilmanpaine ja samanlainen säätila mielestäni tukehduttaa syönnin.

Lisäksi kun puhutaan allokosta tai sateesta vs tyyni, tulee kuvaan se tekijä että arkaa kalaa pääsee huomattavasti lähemmäksi kun vedessä on hälyä.

-------------

Roviolla poltettiin keskiajalla noitia, nyt siellä poltetaan Angry Birds piraattipelejä.
eemail

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 14.04.13 - klo:06:49 »

Tuulensuunnan muutos usein laukaisee syöntipiikin. Esim. itätuuli kääntyy etelään. Toisin päin ei havaittavaa muutosta syöntiin; kalat ennemmin sulkevat suunsa. Kuhat ainakin löytyy eri tuulella eri paikoista. Esim etelätuulella kuhaa tulee syvänteen pohjoisen puoleiselta matalikolta. Pikkujärvellä jigatessa ahventa tulee tyynemmästä päästä, tosin varmaankin siksi että vene pysyy siellä paikallaan ja siksi kalastan siellä enemmän... Tuulinen pääkin varmasti toimii, mutta mutta, paikalla pysymiseen tarvii ankkurin. Hauenpulikkaa tulee pienemmällä järvellä joka paikasta.
Satunnaiskalastaja

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 14.04.13 - klo:21:13 »

Tuulensuunnan muutos usein laukaisee syöntipiikin. Esim. itätuuli kääntyy etelään. Toisin päin ei havaittavaa muutosta syöntiin; kalat ennemmin sulkevat suunsa. Kuhat ainakin löytyy eri tuulella eri paikoista. Esim etelätuulella kuhaa tulee syvänteen pohjoisen puoleiselta matalikolta. ...

Tuulensuunnan vaikutus on hyvin paikallinen ja riippuu maantieteestä, ts. miten se vaikuttaa virtauksiin ja sitä kautta veden lämpötilaan, ja merialueilla veden korkeuteen. Mainitsemasi kuhailmiö selittyy siten, että kuha pitää lämpimästä vedestä (ainakin 22 asteeseen asti); etelätuuli painaa lämmintä pintavettä sinne syvänteen pohjoisreunaan, kun taas syvänteen eteläreunalla kumpuaa syvemmältä kylmää vettä tuulen ajaman tilalle. 
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: