Olen miettinyt, josko tuossa vaappujen rakentelun yhteydessä tekisi pari tasuria, ihan samoilla välineillä kuin vaaputkin.
Yksi vaihtoehto olisi laittaa silmukkaruuvi siimalenkille, ja taitella runkolanka runkolankauraan (ihan samaa tarkoitan kuin vaapuissakin) siten, että päihin tulisi koukut, niinkuin nyt tasureissa on, ja siihen keskelle mahakoukun lenkki. Toisaalta itse en jostain syystä (varsinkaan balsassa) luota silmukkaruuveihin, joten itse ehkä tekisinkin runkolankauran tasurin selkäpuolelle ja taittelisinkin siimalenkin runkolangasta. Tässä tapauksessa luonnollisesti myös silmukkaruuvi siirtyisi toiselle puolelle - mahakoukun lenkiksi. Tuosta (silmukkaruuvin siirrosta) olisi se hyöty, että
jos silmukkaruuvi irtoaisi, ei ainakaan koko tasuri menisi hukkaan ja jos olisi vaikkapa kala koukussa, niin se saattaisi olla myös jommasta kummasta päätykoukusta kiinni, jolloin sitä ei mahakokun itroamisen myötä olisikaan satavarmasti menetetty.
Toinen vaihtoehto olisi sahata vaapuista tuttu runkolankaura. Toinen ura sahattaisiin tasurin mahaa ja selkää halkoen perästä/nokasta noin puoliväliin, niille paikkeille, johon siimalenkki tulee. Jälkimmäinen ura tulisi siis siten, että tasurin ylä/ala-suunnassa näkyisi "läpi", mutta sivulta uraa ei välttämättä edes huomaisi, eli kyljet jäisivät tavallaan koskemattomiksi. Tällöinhän tasurissa olisi yksi neljäsosa (läpinäöllä sivusta katsottuna) pitämässä kyljet paikoillaan. Ylhäältä katsottuna noin puolet. Edellisissä tarkoitin siis puuta, elikkä jos sahaisi sen yhden neljäsosan (sivulta "läpinäöllä" katsottuna) eli puolet (ylhäältä päin katsottuna), niin tasurin kyljte olisivat erillään. Enpä tiedä, onko kovinkaan moni enää mukana, mutta jatketaan silti.

Seuraavaksi taiteltaisiin rankolanka. Ensin tehtäisiin toinen koukku, pää jätettäisiin tietenkin koukuksi. Tehtäsiin samalla langalla siimalenkki tai mahakoukun lenkki, tietenkin matka siimalenkin/mahakoukun paikalle mentäisiin "lankaa taittelemalla tasurin sisään", eli ei katkaistaisi lankaa, vaan laitettaisiin se menemään tasurin sisällä. Taiteltaisiin ensin toinen ja heti perään jäljelle jäänyt. Lopuksi vietäisiin lanka vapaaksi jääneeseen päähän ja tehtäisiin toinen päätykoukku.
Varmaankin molempia aion itse kokeilla, joten tulee sitten (joskus) todettua näiden kahden paremmuus. Painotus sitten tietysti noiden lisäksi, sillä eihän kelluvalla tasurilla oikein voi kalastaa.