Sivuja: [1] 2   Siirry alas   
  Tulostusversio  

maalaus sapluunat

(Luettu 25639 kertaa)
Hanski84
**

0
Poissa

Profiili
« : 18.12.11 - klo:15:16 »

Sellaista että mistäs ihmiset tekee,ostaa jne omat sapluunat erilaisen kuvioden ja raitojen maalaamiseen. vinkkejä aloittelijalle
Satunnaiskalastaja

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 18.12.11 - klo:15:47 »

Riippu vähän sapluunan käyttötavasta ja halutusta jäljestä. Kertakäyttöisiä voi nopeasti leikata tiukasta paperista tai kartongista. Pehmopaperi ei käy. Paperiset menettelevät jos ei tarvitse paljoa ruiskuttaa, mutta ovat käyttökelvottomia heti kun kostuvat. Näitä on paras kayttaa siten että pitää millin pari irti pinnasta - tällöin tosin raja ei jää teräväksi.

Maalarinteippi käy hyvin kertakäyttöhommiin, ja rajasta saa terävän.

Muovikalvosta olen myos leikkaillut, nämä ovat kestokäyttöisiä. En ole oikein mielistynyt näihin, ehkä koska käyttämäni kalvo on hieman liian jäykkää.

Parhaat vaappumallikohtaiset sapluunat saat kutistesukasta. Kutistetaan sopivasti aihion päälle ja leikataan maalattavat alueet siinä tai piirtämällä rajat ja leikkaamalla myöhemmin. Tämä sapluuna istuu sitten kaikkien likimain samankokoisten aihioidan päälle.
JuhannusKala

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 18.12.11 - klo:22:20 »

...Parhaat vaappumallikohtaiset sapluunat saat kutistesukasta. Kutistetaan sopivasti aihion päälle ja leikataan maalattavat alueet siinä tai piirtämällä rajat ja leikkaamalla myöhemmin. Tämä sapluuna istuu sitten kaikkien likimain samankokoisten aihioidan päälle.
Mitään en mihinkään muuhun sano, koska taaskaan asiasta en oikeastaan mitään tiedä.

Mutta eikös kutistesukassa ole liimapinta, joka on lisäksi aika sitkeä?
Tein nimittäin koulussa nostokoukkua ja siihen laitoin kutistesukan kädensijaksi. No totta kai ensimmäinen yritys meni päin... Siis jäi mahottomat ilmakuplat ja liiasta lämmityksestä sukka halkesi kokonaan. No eihän siinä mitään, sukan repiminen edessä ja altahan paljastui todella sitkeä liimapinta. Aika kauan kuivuneen liiman kanssa sai tapella ennen kuin irtosi, loppujen lopuksi avuksi jouduin ottamaan viilan ja hiomapaperia, eli ei ihan kynsin lähtenyt. Eikä normaaliin tapaan normaalin kokoisella hiomapaperilla tuhnuttaminen auttanut, vaan joutui ottamaan hiomapaperia "vyönä", siis semmoisena puolimetrisenä pätkänä ja noin kymmenen senttiä leveänä. Ja sillä sitten hinkkasin edes taas, lähtihän se sitten aikanaan. Pyörittää silmiään

Nyt herää kysymys, että miten kutistesukan saa vaapun päältä pois, säilyttäen mahdollisuuden hienon (tai edes vaapun näköisen) kapistuksen tekoon? Huh Vai onko kutistesukkaa kenties ilman liimapintaakin olemassa?
Lahmajärven kauhu

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 19.12.11 - klo:00:06 »

Ei kutistesukassa oo liimapintaa..ootkohan lämmittänyt vähä liikaa Huh Kevyesti kun lämmittää niin on ok. sen verran että se menee "läjään". Muistaakseni 125 c riittää..

”Huono päivä kalassa on parempi kuin hyvä päivä töissä”  Jompan seikkailut Kivikangas Oy:n Facebook sivuilla-> https://www.facebook.com/pages/Kivikangas-Kalastus-ja-Vapaa-aika/519480784743481
JuhannusKala

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 23.12.11 - klo:18:11 »

Ei kutistesukassa oo liimapintaa..ootkohan lämmittänyt vähä liikaa Huh Kevyesti kun lämmittää niin on ok. sen verran että se menee "läjään". Muistaakseni 125 c riittää..
No joo, kun repes ni silloin lämmitin liikaa. Mutta kohdissa, joita ei joutunut lämmittämään oli myös jonkinlainen liimapinta, tai ei edes jonkinlainen, vaan älyttömän sitkeä! Pyörittää silmiään (Tosin sitä kyllä päivittelinkin jo edellisessä viestissä) Ehkä se sitten jotenkin suli siihen alumiinia vasten... Huh
Sopuli

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 07.01.12 - klo:12:35 »

Täältä löytyy lasikuitu tylliä, jos on tarvetta. 10 x 15 cm pala kotiin kannettuna 2 €.
Raine

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 07.01.12 - klo:13:25 »

mie käytän muovia esim läpinäkyviä salaattipurkin muoveja, sit myös ohutta pahvia kertakokeiluun. mun kokemus on kutistesukasta, kun lämmitin sen niin se jäi kun tauti kiinni vaappuun ja sit kun lukasin tuoteselosteen niin niissä olikin putken sisäosa liimaa joka sulaa lämmittäessä.. elikkä niitä lie liiman kera ja ilman liimaa..
JuhannusKala

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 07.01.12 - klo:13:48 »

mie käytän muovia esim läpinäkyviä salaattipurkin muoveja, sit myös ohutta pahvia kertakokeiluun. mun kokemus on kutistesukasta, kun lämmitin sen niin se jäi kun tauti kiinni vaappuun ja sit kun lukasin tuoteselosteen niin niissä olikin putken sisäosa liimaa joka sulaa lämmittäessä.. elikkä niitä lie liiman kera ja ilman liimaa..
Juu, noin taitaa olla ja se mikä mulla oli, niin siinä oli kyllä liimapinta. Eli Lahmajärven kauhulla ollu sitte tota missä ei oo. Hymyilee
Täältä löytyy lasikuitu tylliä, jos on tarvetta. 10 x 15 cm pala kotiin kannettuna 2 €.
Voisitko laittaa vaikkapa kuvaa tuosta tyllistä?
Sopuli

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 07.01.12 - klo:15:38 »

Tuota samaa, mistä saa tehtyä perhojen siivet. Oon ajatellut, että tuota voisi myös laittaa vaappujen kylkiin ihan sellaisenaan, kun niitä voi tusseilla/maaleilla värjätä.

jamael

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 30.09.12 - klo:11:46 »

Tuota samaa, mistä saa tehtyä perhojen siivet. Oon ajatellut, että tuota voisi myös laittaa vaappujen kylkiin ihan sellaisenaan, kun niitä voi tusseilla/maaleilla värjätä.

Aika jännä idea, että kokeilisit tuota materiaalia. Oletko jo kokeillut ja mitenkä onnistu? Mua kiinnostais se tylli, jos sitäkin sulta vielä saa?

"Helppoa kuin heinänteko..."
http://13metrinenhauki.blogspot.fi
Sopuli

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 30.09.12 - klo:13:43 »

Kyllä saa, eikä maksa paljon mitään. Ei ole tullut kokeiltua siitä syystä, että en ole tehnyt vielä niin isoa uistinta, mihin tuota olisi voinut laittaa. Pitää kokeilla heti kun tulee isompia uistimia tehtyä,
jullet11
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 07.02.13 - klo:10:39 »

Voisikohan muovista kampaa käyttää sapluunana?

Ei ryyppy miestä kaada ellei mies ryyppyä.
Lahmajärven kauhu

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 07.02.13 - klo:10:44 »

Voisikohan muovista kampaa käyttää sapluunana?

Voi hyvin käyttää!
Tämän olen tehty ihan perus kammalla..

jkt
Vieras
« Vastaus #13 : 07.02.13 - klo:11:15 »

Millon mitäkin tulee käytettyä. Kampa on yksi millä saa melko velmuja kuvioita ja viimeaikoina olen käyttänyt sipulipusseja, kyllä, juuri niitä mihin valkosiblat yms. pakataan... kätevän elastisia, joten ne saa myötäilemään hyvin vaapun runkoa.  Näyttää kieltä
TuMi
Vieras
« Vastaus #14 : 07.02.13 - klo:12:34 »

Ootko Sopuli tehnyt tuolla tekniikalla uusia vaappuja. Laitahan näytille jos on jotain. Ois mukava nähdä.
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: