Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 7   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Mora vs UR

(Luettu 56271 kertaa)
EräKarhu
Vieras
« : 28.01.12 - klo:23:25 »

Elikkäs mitä mieltä porukka on kyseisitä kairoista. Mitä huonoa ja mitä hyvää?

Itselläni on 4 tuumanen punanen rapalan ur, Ihan hyvin se on kyllä toiminut. Päätin sitten siirtyä vähnä isompiin kairoihin , Ja tällä hetkellä on varastosta otettu vanha 5 tuumanen mora.

4 tuumanen ur:
+ Kevyt kairata
+ Halpa
+Voi kairata paksumpaakin jäätä.

sitten miinukset:
-Ei mene pieneen tilaan.
-Melko painava.
-Aika heikon tuntuset käsi nupit.

Sitten mora 125mm:

+ Menee pineen tilaan.
+ Kevyt.
+Helppo vaihtaa terä palat.
+ Hyvät käsi tupit.

Sitten miinukset:

-Ei riitä kairata paksua jäätä. Tosin joissakin malleissa on pidennetäviä varsia.
-Terä palat löystyvät nopeasti.

Itse tykkään morasta enenmmän kuin ur: stä.

Olen muuten ostamassa mora expert 6 tuumasta. Onko kenelläkään kokemuksia tästä kairasta?
lahna95

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 29.01.12 - klo:08:43 »

Omistan Mora Novan (5") ja Rapala UR 4". Painoltaan ne ovat oikeastaan samat, siitä voikin päätellä kumpi on kevyempi. Molemmat toki erinomaisia kairoja, mutta olen mieltynyt Moraan monesta syystä. Moran suunnittelussa ei ole säästetty - ulkonäkö, kädensijat, kahvan lukitus... Hintaa oli Moralla enemmän. Tosiaan Mora Novassa on lock/unlock lukitus sen kahvassa, joka pesee UR:n siipimutterin mennen tullen. Moran varren pituutta voi muokata mutterilla omaan käyttöön soveltuvaksi. Pidän myös Morassa sen teräsuojuksesta ja ylipäätään vaihtoterä systeemistä. Toki UR:ssä pystyy vaihtamaan esim. 4" kairaan 6" terän ja pärjätä yhdellä kairalla.

UR (4")
+ Purevuus (voimalla puree nopeammin jäähän)
+ Hinta
+ Suomalainen
+ Todistetusti kestävä
+ Pitkäikäinen
- Painava
- Varren lukitus
- Ruma Hymyilee leveästi
- Raskaampi porata

Mora Nova (5")

+ Kevyt
+ Kevyt porata
+ OK purevuus
+ Kahvan lukitus
+ Käyttömukavuus
- Kallis
- Terän tuumakokoa ei voi vaihtaa

Siinä jotain mitä sattui mieleen tulemaan... Ja nämähän ovat sitten mielipiteitä!

Lapamato

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 29.01.12 - klo:11:09 »

Olen samaa mieltä Lahnan kanssa tästä. Ur:n lukitussysteemi on aika nakkikausi-mallistoa. Saa ruuvata jonkun aikaa, ja sokka tipahtaa aika helposti kairasta, ja sitä ei kyllä ole kovin mukava alkaa etsimään puolimetrisestä hangesta. Morassa on paljon parempi, ja käytännöllisempi systeemi. Tuosta "raskaampi porata" -jutusta en mene sanomaan Hymyilee leveästi Ehkä pientä eroa huomattavissa, mutta Moralla saa kairata pidempään. Kummallakin siis hyvät ominaisuudet, mutta munkin pojot menee Moralle käyttömukavuuden kautta.
EräKarhu
Vieras
« Vastaus #3 : 29.01.12 - klo:13:55 »

Kyllä. Se on vähän mietitättinyt kun morassa on siipi muterit jotain muovia. Kaverillani morasta muovinen siipi mutteri halkesi. Ja  mora novassa on paljon muovi osia mutta luulisin että mora osaa hommansa Hymyilee
jamael

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 29.01.12 - klo:17:33 »

Itselläni on ollut vuosia Mora Expert 6tuumanen kaira ja pelittää tosi hienosti. Mora on mielestäni paljon parempi kuin monet jääkairat.  Cool Meikäläisen oma 6 tuumanen Mora

"Helppoa kuin heinänteko..."
http://13metrinenhauki.blogspot.fi
lahnauttaja
Vieras
« Vastaus #5 : 29.01.12 - klo:18:54 »

ur 4. Vanha ja kestävä,kevyt. Lukitus mielestäni kestävemmän oloinen koska metallia? Terät voi teroittaa... (en tiedä tuosta moran terien teroituksesta onko mahdollista?) Siis ur, on erittäin kestävä ja luotettava, siksi menen sen puoleen.
max-rap
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 29.01.12 - klo:19:16 »

Itselläni aina ollut UR, mutta moraa olen pari kertaa koittanut. Mielestäni kuitenkin UR parempi.
Sohjokauha
Vieras
« Vastaus #7 : 29.01.12 - klo:19:22 »

Itselläni aina ollut UR, mutta moraa olen pari kertaa koittanut. Mielestäni kuitenkin UR parempi.

voisitko sanoa miksi UR on Moraa parempi? haluisin tietää mitä eroa niissä on
jamael

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 29.01.12 - klo:20:18 »

Itse olen jättänyt jääkairan terän terotuksen ihan ammattilaiselle. 10-15e maksaa, mutta on se sen arvosta.
Helposti menee terä pilalle, kun alkaa ite kokeileen ilman taitoja. 

Mun mielestä Moralla on kiva tehä reikiä ja ne tulee vaivatta, kun terä on vaan kunnossa! Itse en ole huomannut lukitusmekanismia mitenkään hankalaksi, eikä ole kovassakaan käytössä hajonnut kertaakaan.

Molemmat kairat on hyviä mun mielestä, mutta olen vain mieltynyt itse enemmän Moraan. Pusu
max-rap
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 29.01.12 - klo:20:28 »

voisitko sanoa miksi UR on Moraa parempi? haluisin tietää mitä eroa niissä on
Mielestäni UR kairassa parempi hinta laatusuhde mutta muuten aika lailla tasoissa.
jamael

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #10 : 29.01.12 - klo:20:48 »

Ur -kairaan on paljon kalliimpi hommata vara/vaihto terä.  Iskee silmää
EräKarhu
Vieras
« Vastaus #11 : 29.01.12 - klo:21:06 »

Kyllä moraan terä palat maksavat vähemmän.Olen kuullut että moran terä palat löystyvät nopeasti . Että kannattaa tarkastaa vähän väliä.
hartsa79

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 29.01.12 - klo:21:20 »

Tuo UR:n terä on kyllä varsin kestävä, jos on punainen kovapalaterä. Teroitus käy ammattilaiselta yhdessä hujauksessa, ja kestää teroittaa tosi monta kertaa. Parinkymmenen vuoden aikaan on tainnut kerran ostattaa vaihtoterän nelosen kairaan, ja joskus tuli pilkittyä ihan penteleesti. Kutosen kaira ollut viime vuosina enemmän käytössä ja samalla terällä mennään. Nyt tänä syksynä kun tuota käytin teroitettavana, huomasi teroittaja, että terän "lavat" olivat eritasoissa, heittoa n.1mm, reiät kyllä tuolla aina syntyneet kun on terässä ollut  Pyörittää silmiään. Lienet tehdasvikainen, ja paljaalla silmällä huomaamaton vika. Kun lavat oikaistiin, niin taivas varjele, miten reikä tulee, eli kovasti vaikutti tuo heitto  Hymyilee leveästi

Moran kairoista ei kokemuksia ole, joten itse aiheeseen ei pysty vastaamaan..

Hartsa79
Tuokee astioo, nyt sitä tulloo!!
Satunnaiskalastaja

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 29.01.12 - klo:22:55 »

Itsellä vanhempi vihreä UR punaisella 5" terällä (kierteet taitavat olla 4"), sekä jonkun vuoden ikäinen 6" Mora expert.

Tuo UR ehkä vaatisi terähuoltoa, ei vaan ole osunut kohdalle. Ja taittovarren lukitus on väännetty lukkopihdeillä tuikkaan kun aina löysäili.

Nykyään poikkeuksetta Mora lähtee matkaan. Siinä tosiaan kannattaa tarkistaa teräpalojen muttereiden kireys ajoittain, n. vuoden käytön jälkeen oli toinen terä löysällä. Moran kierre ei ehkä riitä yli 80 cm jäille, muttei ole tullut tuollaisille hakeudutuksi.
EräKarhu
Vieras
« Vastaus #14 : 30.01.12 - klo:01:34 »

Kyllä kannattaa viedä terä huoltoon, nii on paljon parempi. Se on totta että joissain morissa on lyhyt kierre. Katsoin motonetistä mora expert siinä mallissa mitä katsoin oli lyhyt kierre, Vähän ehkä liiankin lyhyt omaan makuunn . Sitten löysin rialinnasta pitempi kierteisen mallin tässä linkka:  http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=1155

Semmoinen on vielä että minkä kairan omistaa sen  haluaa olevan parempi. Vaikka ei ole testannut toista merkkiä. Olen myös lukenut että jotkut sanovat että mora jättää "kielekkeen". Mutta sen saa korjattua sillä tavalla jos tulee semmoinen ongelma, että laskee kairaa vähän alemmaksi kun on tehnyt avannon. UR kin tekee joskus kielekkeen muttan sen oma paino rikkoo jo sen kairauksessa.
Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 7   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: