Voihan senkin siis syödä toki, mutta en ymmärrä miksi se täytyisi kun voi onkia pienempiä lautaselle.
Lahtaamisen vedin ihan siitä että kun sen kalan syö, niin se tapetaan, toivon mukaan ensin.
Olen mä toki itsekin asiaa näin puntaroinut. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä että oikein käsiteltynä kivun tuotto on vähäinen. Esimerkiksi en usko kalan tuntevan hirveän kovaa kipua koukuista suussa - Tai luulisin niiden laittavan vähemmän hanttiin jos sattuu. Väkäsettömät koukut, kumihavashaavit, laadukkaat irroitusvälineet vapautusmatosta pihteihin jne vähentänee sitä kivun/stressin tuottoa, toivon mukaan tarpeeksi. Sitä en mä tiedä, että tuleeko samoja yksilöitä kuinka usein vastaan kun niin vähän tulee noita kuvattua nykyään. Mutta jos joka toinen päivä saa saman kalan, niin silloin se tuskin on hirveästi kärsinyt...

Sama vika. Ainoa vaan että ne, ketkä nuo isot(kin) yksilöt tappaa, niin lahtaa tosiaan useimmiten ne koko kylän pakkaset täyteen koiran kippoja myöten. Sen takia tuleekin puhuttua isojen tappamisesta lahtaamisena. Tai kun mä vaan luulen, että ei kukaan vain ja ainoastaan niitä kehukalojaan tapa mutta anyway.
Näinhän se todnäk on. Mä en juuri ymmärrä että miksi helvtissä se pitää ottaa pois, kun se voi jakaa sitä geeniperimäänsä siihen asti kun kuolee vanhuuteen.
Toki joku näsäviisas ja olevinaan nokkela kommentoisi tähän että kukkahattukalanhalaajien ja muiden Jasper Pääkkösten luulisi suojelevan muitakin ksloja kuin suuryksilöitä, koska ne on tulevaisuuden suurkaloja. Jos ei niitäkään tosissaan lahtaa niin ei se rokota kantaa, kai. Voi voi, kun se lahtaaminen ei ole kirosana Suomessa ihan lähivuosina, vielä.
On se mun mielestä toki plussaa, jos kilpailun säännöissä edes suositellaan isojen yksilöiden vapauttamista.
Kun mietin tuota valvomista mahd. C&R-kisassa, niin kyllähän se ajatustasolla tuntuu vaikealta. Mutta esimerkkinä kaikki kalakisat, mitä täällä pyörii:
"X-kalaa aktiivivälinein" - Mistä tiedämme, että kilpailukaloja ei ole passiivipyydyksistä, naapurin Penan saamia, muun tutun/sukulaisen/kaveriporukan kasaama "potti", muuten vain kilpailun sääntöihin sopimaton..? Sama vaikka kuvakisassa - Vaikeahko tietää että onko se käyttäjän, vaiko Penan ottama. Tämän pohdinnan jälkeen seeärräys-kisan valvomisessa en kyllä näe ongelmaa.
Se liiallinen vapauttaminen on jo muutenkin muodikasta, niin en tiedä mitä kalasaalis.comin vapautuskilpailu nyt sinällään mitään muuttaisi, kun näitä ihan livenä käytäviä C&R-kilpailuja on tännekin pajulaan jo muutama rantautunut. Tai ainakaan ei juuri blogi ym. rapsoissa lue "tämä 9,8kg joutui kalapulliksi kun vuoti verensä veneenpohjalle", sen sijaan "suurhauki jatkaa sukuaan" on tuttu. Perus kakkos-kolmosen palikoista kun taas näkeekin näitä "pakko pamputuksia" huomattavan paljon useammin..
Se on vaan totta, että niitä kaloja tosissaankin heitetään pellolle ja kompostiin, annetaan olla pakkasessa niin kauan että maistuu vesiränniin muodostuneelta jääpuikolta ja viedään Penalle kissanruuaksi jne.
Ja ei - ei se kisa muuttaisi tässäkään asiassa tuskin mitään. Miksikä sitä nyt sanoisi. Esimerkin näyttämiseksi kalaston suhteen, kalakannoista välittämiseksi..? Ei se varmaan huonoa tekisi tälle palstalle ensinnäkään. Hyvin, hyvin, erittäin monet käyttäjät ketkä tuotti x-x aikaan ison siivun tämän palstan sisällöstä vieläpä järkevin asioin, ovat täältä kadonneet kenties feisbuukin kalanhalaaja ryhmiin. Joku, tai jotkut taisivat viimeisinä kalasaalis.com-päivinään todeta ettei huvita olla täällä lahtauspalstalla. Ja samoin C&R-kilpailujakin pyydettiin muistaakseni useimmiten, tai ainakin useasti, ei varmaan tekisi palstallekaan huonoa jos vaikka näitä käyttäjiä palaisi tänne kun tuntuu olevan melko tukossa nykyään. Enkä nyt tarkoita minkäänlaista mielistelyä tai vastaavaa - Mutta kun näistä kisoista nyt kysellään niin kirjoitanpa vain...
Loppuun todettakoon että mulla ei ole mitään henkilökohtaista naapurin Penaa vastaan, tai edes hänen kymppihaukea syöviä kissoja vastaan. Vaikka olenkin koiraihminen. Tämä Pena on kaiketi fiktiivinen hahmo tässä viestissä. Kissoineen..

Itse olen harkinnut väkäsettömiin koukkuihin siirtymistä. Ja joskus hauki ihan oikeasti vahingoittuu koukkumenee esim kiduksien viereen jne liian syvälle omasta mielestä turha vapauttaa.ja oma mielipide on että isoimmat takas hauki+5kg ahven +500