Tuli viimein viime syksynä ostettua itselle kalastuskajakki. Eli ostin tuollaisen Wildernessin Ride 115 kajakkin. Kajakki on vähän kompromissi nopeuden ja ketteryyden osalta. Koska suurin osa kalastuksesta tulee mulla tapahtumaan merellä, jossa kylläkään ei ole tarkoitus tehdä pitkiä siirtymiä. Sitten varmasti tulee käytyä myös jokia koluamassa, niin siellä tarvitsee sitten enemmän ketteryyttä, kun tulee koskiakin melottua.
Melontakokemusta mulla on ennestään jo 20 vuotta, joten aivan uutta ei melonta ole. Toki muut kajakit on noin 2 metrisiä temppukajakkeja, niin tämä ride 3,5 metrisenä tuntuu melko pitkältä ja kömpelöltä niihin nähden. Melana mulla oli viimesyksynä AT:n pursuit angler- mela, josta ei oikeastaan ole pahaa sanottavaa. Ennen ensimmäistäkään melontaa vaikutti lavat mielestäni todella pieniltä, mutta käytössä mela tuntui oikein passelilta ja sitten myöhempien selvitysten perusteella lapojen pinta-ala olikin ihan normaalit noin 600 neliösenttimetriä. Lavat ovat pitkänmalliset, niin niiden kapeus hämää. Pitkän mallinen lapa sopii oikein hyvin kuitenkin tällaisen kalastuskajakin melomiseen. Tämä kuitenkin jäi syksyn viimeisellä kerralla rantaan ja kun muutaman tunnin päästä menin melaa etsimään, niin joku oli sen jo kerennyt napata.
Uudeksi melaksi valitsin Wildernessin system original melan, joka on kymmenen senttiä pitempi, mitä tuo vanha ja siinä on vielä 20cm pituus säätö. Melan varressa on myös pituusmitta 90 senttimetriin asti, mutta tämänhän ei riitä mun hauille.

Tätä melaa en ole vielä päässyt vedessä uittamaan, mutta vaikuttaa todella hyvältä. Voin lisäillä siitä tarkemmin kokemuksia, kun muutaman reissun saan alle.
Ensimmäiset viritykset, mitä tein kajakkiin oli ankkurisysteemin rakentaminen. Eli ankkuria voi siirtää kajakin kyljessä keulasta perään tuulen ja virtausten mukaan sopivaksi. Viritys on kajakin vasemmalla puolella vielä puolikiinteästi asennettuna. Nyt keväällä käännän sen vielä oikealle puolelle testiin. Pidän vavasta kiinni aina oikealla kädellä, niin voisi olla parempi, että vasen puoli kajakista olisi kokonaan tyhjä, että kalojen ylös nosto olisi helpompaa, eikä ankkurinarua tarvitsisi väistellä.
Sitten lisäsin myös takaosaan yhden vapatelineen varavavan kuljettamista varten. Vielä pitää optimoida uistinten kuljetusta, miten saa sopivan määrän rasioita kyytiin siten, että ne ovat hyvin käytettävissä.
Kalastaminen tuosta kajakista on varsin leppoisaa puuhaa, kun saa hyvällä penkillä istua ja heittää uistinta. Seisaltaan en ole vielä kokeillut kalastella, mutta eiköhän sitäkin tule testattua lämpimämmän veden aikaan.
Onko täällä muita kajakilla kalastavia?