Sivuja: [1]   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Laiko vuoksiviiksi ja minikiekko.

(Luettu 6946 kertaa)
Isoaffen
*

0
Poissa



Profiili
« : 08.07.11 - klo:17:55 »

No niin tuli hommattua vetuisteluun otsikon mukaiset laikon tuotteet ja on jäänyt epäselväksi sellainen juttu,että olisko kannattavinta kiinnittää toiseen viiksen sakaraan kiekko ja toiseen sakaraan 0.30-1.50 tapsilla alta metriin sukeltava vaappu tms. Tai voisko tehdä niin et kiinnittäis tuon viiksen suoraan painon perään niin sais sitten kaksi viehettä tms.viiksen päihin..?

Ei ole riemulla rajaa kun leijalla saa ajaa.
Prokalastaja
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #1 : 08.07.11 - klo:18:02 »

Jälkimmäinen omasta mielestä parempi. Kalastavampi ja tasapainoisempi yhdistelmä. Itellä yks tommonen viiksi ja siitä oon tehny kopioita, kalliita ku on. Hyvin pelaa, kunhan käyttää kahta vaappua niin ei mee niin helposti sotkuun.
Revontuli
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #2 : 08.07.11 - klo:19:10 »

Itsekkin olen tehnyt kopioita. Paras on minusta käyttää kahta pintauintista vaappua ja paino ennen viikseä. Viiksi on kyllä kätevä, mutta jos tuikkaa vaikka kaksi deep runneria päihin ja kala iskee kiinni niin on siinä kyllä ylös riuhtominen, varsinkin fletkeämmillä vavoilla. Kiritä siimoja, ja viiksiä! Hymyilee

Kun itse tekee, niin saa mitä tulee.
Isoaffen
*

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #3 : 08.07.11 - klo:20:04 »

Entäs olisko järkevintä laittaa viiksi suoraan painonperään vai laitanko vaikka perukkeen niiden väliin..?
ThC²
****

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #4 : 10.07.11 - klo:12:43 »

Entäs olisko järkevintä laittaa viiksi suoraan painonperään vai laitanko vaikka perukkeen niiden väliin..?

Kyllä suosittelen pienen tapsin siihen painon ja viiksen väliin laittamaan. Voi vieheiden edessä heiluva paino säikyttää arimmat kalat pois...

Itse olen käyttänyt viikseä siten että sitonut siihen etummaiseksi syvännevaapun veturiksi ja sitten pintavaappu perään, ja tämä paketti ilman painoja veteen.
Toinen, ja enemmän suosimani, tapa sitten ollut laittaa kaksi pintavaappua viikseen kiinni ja sitten siimapaino muutama metri ennen viikseä.

Parhaiten se viiksi toimii ilman sen perään kiinnitettäviä tapseja, koska ne tuppaa menemään herkästi sotkuun...

Isoaffen
*

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #5 : 10.07.11 - klo:14:02 »

Kyllä suosittelen pienen tapsin siihen painon ja viiksen väliin laittamaan. Voi vieheiden edessä heiluva paino säikyttää arimmat kalat pois...

Itse olen käyttänyt viikseä siten että sitonut siihen etummaiseksi syvännevaapun veturiksi ja sitten pintavaappu perään, ja tämä paketti ilman painoja veteen.
Toinen, ja enemmän suosimani, tapa sitten ollut laittaa kaksi pintavaappua viikseen kiinni ja sitten siimapaino muutama metri ennen viikseä.

Parhaiten se viiksi toimii ilman sen perään kiinnitettäviä tapseja, koska ne tuppaa menemään herkästi sotkuun...

Eli olet laittanut kaksi vaappua peräkanaa ja niiden kahden välissä tapsi,vai tarkoititko.että laitoit viiksen yläpuolelle pintavaapun ja alas syvänne vaapun vai mitenkä..?
ThC²
****

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #6 : 10.07.11 - klo:14:57 »

Eli olet laittanut kaksi vaappua peräkanaa ja niiden kahden välissä tapsi,vai tarkoititko.että laitoit viiksen yläpuolelle pintavaapun ja alas syvänne vaapun vai mitenkä..?

Kieltämättä hiukan epäselvästi selittelin tuossa aiemmin.

Niin olen ihan vaan sitonut siimaan sen viiksen normaalisti, ja sitten siinä viiksessä on ne kaksi eri pituista peruketta, näistä lyhyempää (eli etummaiseksi) olen laittanut syvännevaapun ja pitempään (taaimmaksi) tavallisen pintavaapun. Näin ollen syvännevaappu vetää molemmat haluttuun syvyyteen.
Toinen vaihtoehto on laittaa sitten vaikka painouistin syvännevaapun tilalle.

Ja tämä enemmän suosimani tapa on siis sitoa niihin molempiin viiksen perukkeihin pintavaaput. Mikäli tätä pintavaappu pakettia haluaa syvemmälle uimaan, olen laittanut tavallisen siimapainon (tappipaino, päärynäpaino, tms...) muutama metri, yleensä n. 5, ennen viikseä.

Enkä siis suosittele sitomaan mitään siimatapseja niihin viiksen perukkeihin, koska sitten ne menevät helposti sotkuun. Ja viiksi toimii kuitenkin mainiosti ihan sillänsä.
Isoaffen
*

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #7 : 10.07.11 - klo:22:18 »

Ok ja kiitos vinkistä. Unohdin itsekin mainita,että merellä kalastan.
Mitäs mieltä arvon kalaraati on että olisko järkevää laittaa vetovapaan vanhasta sähkötakilasta vaijerin syvyys laskuri,kun välillä ongelmia,kun tahtoo välillä jäädä pohjaan,jos syvyys vaihtelee ja olisko vinkkejä pohjaan jäämisen estämiseksi..?
ThC²
****

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #8 : 11.07.11 - klo:18:29 »

Ok ja kiitos vinkistä. Unohdin itsekin mainita,että merellä kalastan.
Mitäs mieltä arvon kalaraati on että olisko järkevää laittaa vetovapaan vanhasta sähkötakilasta vaijerin syvyys laskuri,kun välillä ongelmia,kun tahtoo välillä jäädä pohjaan,jos syvyys vaihtelee ja olisko vinkkejä pohjaan jäämisen estämiseksi..?

Eipä mittää, hyvä että kelpasi.
Eihän noiden käyttämiseen mitään absoluuttista totuutta ole, eli kaiken näköinen kehittely ja soveltelu on sallittua. Ja joskus myös kalastavampaa..   Iskee silmää


Noissa takiloissa mainostetut "syvyyslaskurit" on hieman harhaanjohtavia. "etäisyyslaskuri" olisi parempi nimi, koska ainut todellinen arvo jonka se antaa on kuulan etäisyys takilasta. Ainoa asia mistä voi olla varma on että kuula ei ole syvemällä, kuin mitä laskuri näyttää. Se kuinka syvällä se on riippuu monesta muuttujasta. Lähinnä se antaa karkean likiarvon missä mennään. Kaikuluotaimella kuulan todellisen syvyyden kyllä näkee.

Tuosta sinun tapauksessa tästä "syvyyslaskurista" ei ole oikeastaan mitään apua, koska siimoihin kiinnitettävät painot ovat aivan liian kevyitä, jolloin todellinen syvyys on hyvin kaukana mittarin lukemista.

Aivan hyvin voit itse laskea kuinka paljon siimaa on ulkona, jonka perusteella hieman arvioida syvyyttä. Noilla siimapainoilla on sellainen hyvin karkea nyrkkisääntö että 10g/1m. Kuitenkin parhaiten ne syvyydet oppii laskemalla vapautetun siiman määrän, pistämällä sen muistiin sekä myös painon ja vieheen ja kun tulee pohjakosketus, niin tiedät millä syvyydellä se oli. Eli kantapään kautta..  Hymyilee

Viehetappioita olen itse saannut karsittua ainakin sillä että kiinnittää painon reilusti ennen viehettä (10-15m), jolloin paino ottaa ensin kiinni pohjaan, eikä vieheen koukut. Painot kuitenkin halvempia, kuin vieheet. Lisäksi tuosta isommasta "pelivarasta" on apua myös kun isompi kala sattuu kohdalle, jolloin painon irrotus siimasta on helpompaa.
Sivuja: [1]   Siirry ylös  
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines