Tänään täällä Itä-Suomessa Viinijärvellä n. 16cm teräsjäätä ja yli kympin pakkaset luvattu seuraavalle viikolle ainakin, huomenna tarkoitus lähteä ihan pilkkien kanssa kokeilemaan !
raksia veteen houkutinlevyjen kera ja punttiin. puntilla haet syvyyksiä missä lohikalat mahdollisesti piilee ja plaanarit painotat porras-asetelmaan ja eikun penkkaa vetämään.
ne samat hauki/kuha/taimen kisat vois olla tänäki vuonna, viime vuonna nimittäin näytti toimivan (: eli siis 3 suurinta ja niitten yhteispaino sitten vuoden lopulla
olin tuossa pari viikkoa sitten vetouistelemassa lähijärvellä ja en ollu huomannu takilassa olevaa n 10cm ahventa ja siihen oli sitten hauki iskeny kiinni ja kun hauen kelasin niin se ei ollu ees uistimessa vaan siinä ahvenessa niin tiukasti kiinni että pysy nostoon saakka
lusikat on ainaki tosi hyvä merellä, ja raksit kans ainakin siellä saaristossa päin just tossa pari viikkoo sitten tuttu sai mereltä tiuralla 8.2kg lohen eli ei se pelti ainakaan ihan turha ole
Onkos siellä miten kirkas/tumma vesi? Kirkkaalla kannattaa uittaa takilaa vähäsen syvemmässä yleensä ja tummalla vähän pinnemmassa. Houkutinlevyt takilassa on tosi hyvä lisä. Etsi hyviä 15-30m vesiä ja paljon pohjanmuotojen vaihtelevuutta niin sieltä penkoilta selkävesiltä ne yleensä löytyy,Ihan loppu syksystä sitten taimen menee ihan matalaan. ( Huom. Nyt puhutaan about 2-5m vedestä)
Nyt tänään muuten olin tuolla Viinijärvellä serkun kanssa eteläisellä selällä kesätaimenen perässä ja ihan hyvin tulostakin tuli : 4 alamittaa (joista 2 melkein ylsivät mittaan) ja 1.7kg komee pullea taimen Viinijärvihän on kirkasvesi ja 20metriä vettä oli alla ja 5metristä otti takilasta
itse en perusta minkään muun kalan pyytämisestä syksyllä kuin taimenen ja järvilohen.. nyt 4 syksyä vetänyt täällä Itä-Suomessa Höytiäisellä,suht kirkas vesi ja paljon saaria.. On tullu aika kiitettävästi kalaa,yleensä sitä 50-60cm järvärii mut välillä vähän kookkaampi taimen jne. kuhaakin sieltä syksyllä saa sivusaaliina ainakin joka kolmas reissu ja muutama 3-4kg kuha veneen vierestä päässy karkuunki :S mutta tosiaan syksy on lohikalojen aikaa
Ite en yleensä saa taimenta/järvilohta ikinä ihan pohjasta,jos on tosi syvää esim.40m vetä niin syvimmiltään 20m oon lohikaloja saanu että ihan pohjasta ei tunnu tärppejä ees olevan,plaanareilla pinnasta saa tosi hyvin ja takilalla 5-10m syvyydeltä