Sivuja: [1]   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Taimenen ja järvilohen uistelu

(Luettu 26384 kertaa)
lohipoika
*

0
Poissa



Profiili
« : 29.07.11 - klo:13:18 »

mitä syvyyves tulee syksyllä lohet ja taimenet ja millä ja minkä näköisellä vieheellä



EDIT: Otsikko

RÄIKKÄ HUUTAA!!!!!
lohipoika
*

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #1 : 04.08.11 - klo:12:45 »

Onko väliä käyttääkö peruketta vai ei järvitaimenen uistelussa



EDIT: Otsikko


sako
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #2 : 04.08.11 - klo:12:52 »

Itse en käytä peruketta kuin hauen pyyntiin, koska minusta kala syö paremmin ilman peruketta. Tämä on sitten vain minun mielipiteeni

Mikä on kalamiehien kansalliseepos? -Kalavale
mikael
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #3 : 04.08.11 - klo:13:02 »

No teemun (ite en vaan ole saanut) kaksi taimenta tänä vuonna tuli molemmat joittenkin ihan muitten kalojen soutu-uistelussa mitä kummallisimmilla uistimilla eli magnumilla ja jessellä joissa oli peruke edessä että kyllä se sen kanssakin syö. Mutta jos järvitaimenta tai kuhaa tai ihan mitä tahansa muuta kuin haukea uistelee niin pelkkä lekari riittää. Selällä harvemmin haukia nappaa ja vain sillä on siimat katkovat hampaat..

Frostbite
*

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #4 : 04.08.11 - klo:16:42 »

Kyllä taimenta on saatu, vaikka on sellanen pieni leikari ollut siimassa.
Ja kyllä myös, vaikka haukiperuke on ollut paikoillaan, niin taimenta on tullut.
StS
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #5 : 06.08.11 - klo:09:26 »

Moi
Itse olen saanut parhaiten viileän veden aikana lohikaloja järviltä ihan pinnasta aina 10 metriin saakka. Joskus kyllä tullut satunnaisia kaloja syvemmältäkin... Kesäkuumilla pääasiassa 10m-25m syvyydestä. Lohikaloille käy kaikenlaiset uistimet Hymyilee leveästi Itse vedän pellillä (Tinttiuistin)
Taimen suosinut itsellä enemmän vaappuja kun järvilohi taasen peltejä, tosin taimeniakin tullut pelleillä. Käy katsomassa mun kaloista peltien malleja ja värityksiä Hymyilee leveästi Perusajatuksena vanhakansa pitänyt että viileän veden aikaan vieheen väritys sinertävä-violettia ym. vastaavaa Lämpöisillä vesillä itsellä toiminut parhaiten erilaiset vihertävät sävyt sekä ihan perus orginaali=muikkuvärtys. myös huonolla syönnillä monesti on jonkinsortin ärsyväritys myös toiminut Hymyilee leveästi

Jos haluat enemmin kysellä niin laitappa rohkeasti viestiä tulemaan niin mielelläni opastan ja autan omien kokemusteni pohjalta :

T:StS Skipper of Tinttivene
mikzu_85
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #6 : 06.08.11 - klo:09:32 »

Meillä päin parhaiten tulluna raksilla heti jäitten lähön jälkeen pinnasta!
jos keväällä on viel jäitä jossain lahukassa niin jäälautan reunasta on hyvite antanu.
pellit on kanssa hyviä mut ei oo yhtään parenpaa kalaa tullu niillä.

vaaput jostain syystä ei oo antanu ku muutamia sattuma kaloja tai sitten pitäs
malttaa uittaa niitä enemi.

raksit toimii kyllä keväällä ja syksyllä. tässä ootellaan että vedet viilenee nii pääsee koittamaan
tulisko kauden jytky ylös.

lohipoika
*

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #7 : 06.08.11 - klo:10:34 »

toimisko vihreä huppuinen anchovy spesial muikulla kolmesta metristä syksyllä
ThC²
****

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #8 : 06.08.11 - klo:22:44 »

Moi
Itse olen saanut parhaiten viileän veden aikana lohikaloja järviltä ihan pinnasta aina 10 metriin saakka. Joskus kyllä tullut satunnaisia kaloja syvemmältäkin... Kesäkuumilla pääasiassa 10m-25m syvyydestä. Lohikaloille käy kaikenlaiset uistimet Hymyilee leveästi Itse vedän pellillä (Tinttiuistin)
Taimen suosinut itsellä enemmän vaappuja kun järvilohi taasen peltejä, tosin taimeniakin tullut pelleillä. Käy katsomassa mun kaloista peltien malleja ja värityksiä Hymyilee leveästi Perusajatuksena vanhakansa pitänyt että viileän veden aikaan vieheen väritys sinertävä-violettia ym. vastaavaa Lämpöisillä vesillä itsellä toiminut parhaiten erilaiset vihertävät sävyt sekä ihan perus orginaali=muikkuvärtys. myös huonolla syönnillä monesti on jonkinsortin ärsyväritys myös toiminut Hymyilee leveästi

Jos haluat enemmin kysellä niin laitappa rohkeasti viestiä tulemaan niin mielelläni opastan ja autan omien kokemusteni pohjalta :

T:StS Skipper of Tinttivene

Hei,

Minulle ainakin tiedot kelpaavat. Olisi tarkoitus kiikuttaa tuo vene sinne Vuoharille, tämän syksyn aikana.
Tässä nyt toista kesää vetouistelua enempi harjoittaneena olen pääasiassa keskittynyt kuhan uisteluun Rapojärvellä. Tosin kyllä sielläkin viime syksynä Pikku-Järväreitä uitin, uskossa että sielläkin lohikaloja olisi. Totuus selvisi sitten tänä keväänä, että eipä niitä sinne ole enää aikoihin istutettu.  Pyörittää silmiään Eikä istuteta ennenkö tuo ikuinen Jyräänkoskenpato asia saadaan kuntoon...

Muutama ihan perusasia vielä askarruttaa:
Eli käytätkö minkäänlaista tapsia noiden Tinttien kanssa? Itsellä oli sellainen n. metrin tapsi, jossa Tintti kiinni viehesolmulla ja toisessa päässä leikari... onko edes tarpeellinen? Vai suoraan siimaan kiinne?

Sitten nuo vaparipituudet, minkä verran olisi suositeltu pituus plaanarista (itsellä käytössä vain pikku plaanareita) vieheeseen...? ja kuinka paljon väliä painosta vieheeseen...? Kuhan kanssa noilla ei niin kovin väliä ole, mutta lohikalojen kanssa asia taitaa olla toinen.
Entä takila vaparit? Käytätkö minkäänlaisia houkutinlevyjä takilassa?

Entä nopeus. Oletko pitänyt nopeutta noiden Tinttien suositusnopeudessa? Vai onko jokin muu osoittautunut paremmaksi...?


Niinkuin kysymyksistä huomaa, olen ihan ulkona noista lohikalojen uistelusta. Pahoittelen kysymysten suurta määrää...  Nolostunut

2. päivä ollut Tinttiveneessä aika vilkas näköjään, komeat järvärit sieltä noussut ihan peräkkäin, Onnittelut!  Hymyilee

StS
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #9 : 07.08.11 - klo:13:10 »

Moi

En käytä minkäänlaisia tapseja kuin Tyyneissä(niitä mitkä tulevat kuvien mukana). Järvärit laitan patriotin lukkoon suoraan kiinni, ei ole tuntuneet haittaavan kaloja. Toki voisi varmaan tulla enemmänkin jos ei käyttäisi lukkoja, lukkojen kanssa vaan tuo kuvien vaihto käy nopiaan.

Vauhtina pääasiallisena pidän 3,1-3,9km/h välillä, joskus toki tullut kaloja hieman yli 4km/h:n.
Itsellä kanssa käytössä pikkukelkat, koen ne paremmiksi kuin isot kun paljon yksin uistelee....

Laukaisupituudet vaihtelevat uloimman kelkan 170 jalasta sisimmän 120 jalkaan. Takiloissa pidän 30-50 jalan vapareita. Toki joka reisulla on haettava hiukan vapareiden pituuksia jos tärppejä ei ala kuulua Hymyilee leveästi Ei ole yhtä ainoaa oikeaa vapautuspituutta. Painot olen laittanut noin 60 jalan päähän kuvasta sen takia että painoa poistaessa kalalla on vielä tarpeeksi siimaa pelivarana, yritän välttää kaikin keinoin kalan ennenaikaista pintautumista. Jos näin pääsee tapahtumaan niin kala alkaa hanakasti hyppimään jolloin karkuutusriski kasvaa Hymyilee leveästi

Houkutuslevyjä on tullut jonkusen verran hommattua mutta itse tullut siihen tulokseen että toimivat enemmin karkoittimina kuin houkuttimina Hymyilee leveästi Tai sitten ne vain pelaavat raksien kanssa niin paljon paremmin.

T:StS Skipper of Tinttivene

Ps. teretulemast Vuoharille Hymyilee leveästi mutta vauraudu tyhjiin vetotunteihin, joskus nappaa heti tai sitten menee reissuja että saa mittakalan. Kuitenkin aivan mahtava järvi Vuohijärvi on, varsinkin kun voi mennä vaikka eväsretkelle Repoveden luonnonpuistoon Hymyilee leveästi
ThC²
****

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #10 : 09.08.11 - klo:20:01 »

Moi

En käytä minkäänlaisia tapseja kuin Tyyneissä(niitä mitkä tulevat kuvien mukana). Järvärit laitan patriotin lukkoon suoraan kiinni, ei ole tuntuneet haittaavan kaloja. Toki voisi varmaan tulla enemmänkin jos ei käyttäisi lukkoja, lukkojen kanssa vaan tuo kuvien vaihto käy nopiaan.

Vauhtina pääasiallisena pidän 3,1-3,9km/h välillä, joskus toki tullut kaloja hieman yli 4km/h:n.
Itsellä kanssa käytössä pikkukelkat, koen ne paremmiksi kuin isot kun paljon yksin uistelee....

Laukaisupituudet vaihtelevat uloimman kelkan 170 jalasta sisimmän 120 jalkaan. Takiloissa pidän 30-50 jalan vapareita. Toki joka reisulla on haettava hiukan vapareiden pituuksia jos tärppejä ei ala kuulua Hymyilee leveästi Ei ole yhtä ainoaa oikeaa vapautuspituutta. Painot olen laittanut noin 60 jalan päähän kuvasta sen takia että painoa poistaessa kalalla on vielä tarpeeksi siimaa pelivarana, yritän välttää kaikin keinoin kalan ennenaikaista pintautumista. Jos näin pääsee tapahtumaan niin kala alkaa hanakasti hyppimään jolloin karkuutusriski kasvaa Hymyilee leveästi

Houkutuslevyjä on tullut jonkusen verran hommattua mutta itse tullut siihen tulokseen että toimivat enemmin karkoittimina kuin houkuttimina Hymyilee leveästi Tai sitten ne vain pelaavat raksien kanssa niin paljon paremmin.

T:StS Skipper of Tinttivene

Ps. teretulemast Vuoharille Hymyilee leveästi mutta vauraudu tyhjiin vetotunteihin, joskus nappaa heti tai sitten menee reissuja että saa mittakalan. Kuitenkin aivan mahtava järvi Vuohijärvi on, varsinkin kun voi mennä vaikka eväsretkelle Repoveden luonnonpuistoon Hymyilee leveästi

No turhaanpa sitten niitä tapseja värkkäilee, kun kerta maistuu ilmankin. Toki voihan sitä joskus sitten kokeilla tapsilla, kun pääsee hommaan sisään.
Katselin noita Tyynejä (uudempi, Tyyne +) viimeksi kun piipahdin Honkkarissa, aikas mielenkiintoinen "raksipelti". Onko sillä tullu tapahtumia vrt. Järvärit...?

Eiköhän tuo vauhti onnistu. Itellä on koneessa pientä häikkää tyhjäkäynnissä, tuhkehtuu lyhyen ajon jälkeen... Mutta pienellä kaasulla sen saa kyllä kulkemaan 3,5-4km/h ja lisäpainolla/vastaseen sitten hiljempaakin. Täytyy vielä kokeilla säädellä sitä jos vaikka auttais... talvella sitte aikaa ihmetellä enempi.

Tottahan se on että ei ole yhtä ainoaa oikeaa vaparia, mutta nyt tietää jo vähän oikeeta suuntaa. Siitä voi sitten alkaa "säätöjä" hakeamaan. Sulla on varmaan nuo plaanarit laukeavina? Ite kyllästyin niiden säätelyyn ja viritin laukeamattomiksi... Tosin täytyy varmasti nyt viritellä ne takaisin laukeavaksi, kun voi olla melkonen taistelu (jos niin hassusti käy että sieltä kalaakin tulee.. Hymyilee) kelata sekä plaanari että pirteä punalihanen ylös...

Raksit kyllä unohan vielä alkuun ja saapi sitten levytkin jäädä kauppaan. Täytyy opetella pelleillä ja vaapuilla hommaa ensin ja katella noita sitten joskus. Kun kyllästyy tyhjiin vetotunteihin...  Iskee silmää

Venepaikan sain jo mukavasti siitä keskeltä Vuoharia, Hillosensalmen lähistöltä. Ei mulla paljon odotuksia kalojen suhteen ole, todennäköisesti tämä syksy menee ihan vaan järveen tutustumiseen. Eräs kokenut lohien uistelija kerran sanoi, että Vuohijärvi on vaikea paikka... Tosin en tiedä oliko yleinen vai henkilökohtainen mielipide. Repovesi on kyllä houkuttelevan lähellä, eli kyllä sielläkin tulee varmasti käytyä.


Kiitoksia paljon vinkeistä!
StS
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #11 : 10.08.11 - klo:22:49 »

Juu kyllähän Vuoharia kaivoksikin kutsutaan Hymyilee leveästi Viimekaudella sain avausreissulla oman rekordini 4.2kg järväri ja sitten 20 tyhjää reissua ennen seuraavaa "mittakalaa" (oma alamitta n.60cm.) ja reissujen keskipituus 6h ylöspäin Hymyilee leveästi Oli muutes usko koetuksella....
Mutta mutta, sitä enemmin se sitten palkitsee Hymyilee leveästi Hymyilee leveästi

Juu ja plaanarit säädän laukeamattomiksi(TX-22 special) olen tykännyt jotta yhdet parhaimmista pikkukelkoista mitä on ollut....

T:StS Skipperof Tinttivene

Ps. laita sähköpostia kun olet menossa Vuoharille jos vaikka pääsis samaan aikaan töitten puolesta...ni vois vaihtaa ajatuksia ym...
ThC²
****

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #12 : 11.08.11 - klo:16:35 »

Voin kyllä kuvitella... Liekö tuo erikoisen kuuma kesä jotenkin syyllinen asiaan... No ainakin siellä varmasti tarkeni...  Hymyilee leveästi

Itsellä nuo Vuohari reissut painottuvat kyllä viikonloppuihin töiden takia. Näillä näkymin vene lähtee sinne viikon päästä vkl:na. Tarkka päivä vielä arvoitus. Mutta voin laittaa postia kun menossa, jos vaikka sattuu törmäämään siellä...
Akhu-
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #13 : 25.09.11 - klo:21:36 »

raksia veteen houkutinlevyjen kera ja punttiin. puntilla haet syvyyksiä missä lohikalat mahdollisesti piilee ja plaanarit painotat porras-asetelmaan ja eikun penkkaa vetämään. Hymyilee
Sivuja: [1]   Siirry ylös  
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines