Sivuja: [1] 2   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Miten pitkään yhdellä pilkkireiällä?

(Luettu 9447 kertaa)
EniZei
Ylläpitäjä

0
Poissa

Profiili
« : 26.11.08 - klo:15:53 »

Tuossa viikonloppuna kala ei ollut otillaan ja sitä joutui alkaa etsimään. Tyhjää onkiessa tuli mieleen, että miten kauan yhdellä pilkkireiällä on järkevää olla. Kairaaminenhan näin ohuilla jäillä ei ole ongelma, jos kairat on kunnossa (ei ollut viime reissulla)..

Eli minkälaisia aikoja olette samalla reiällä, kun kala ei joko syö tai sitten kalan sijainti ei ole tiedossa?
T11Mika
Vähälahjaiset
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 26.11.08 - klo:16:09 »

Mitään, kun en kalastuksesta ymmärrä ja kunto on kova niin eipä ihan kauheesti viitti hyökkäillä ees taas. Kahtellaa kaikessa rauhassa ja ootellaa. Ei niin saalista välttämäti tuu, mutta ei se oo mua ennenkää häirinny.  Saattaa olla ettei kaira rasitu ku puolen kymmentä kertaa. Samoja reikiä joutaa kokeilla useemmanki kerran. Tietty porukan mukana kuljeksin sen minkä tarttee.

Mika
Trust me - I know what I'm doing
Tumi81

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 26.11.08 - klo:16:28 »

Riippuu aika pitkälti ongittavasta kalalajista. Haukipilkillä ei koskaan kahta minuuttia pitempään samalla avannolla. Kirre/siikapilkillä tulee nykyteltyä 20-30 minuuttiakin samalla avannolla.

-Kyllä se kala vielä löytyy...-
EniZei
Ylläpitäjä

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 26.11.08 - klo:16:54 »

Riippuu aika pitkälti ongittavasta kalalajista. Haukipilkillä ei koskaan kahta minuuttia pitempään samalla avannolla. Kirre/siikapilkillä tulee nykyteltyä 20-30 minuuttiakin samalla avannolla.

Totta. Siikaa ei auta paljon jälestää, kun se yleensä niitä samoja reittejä seilaa, ainakin täällä Kalajokisuulla. Vähän sama juttu näyttää olevan ahvenen kanssa merellä, sitä on hankala hakea.

Tarkennuksena vielä, että ajattelin lähinnä järvellä/lammella tapahtuu ahvenen pilkintää. Jäi se näköjään tuohon viestiin laittamatta.
hartsa79

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 26.11.08 - klo:17:16 »

Järvillä en itse kovin kauaa reiällä istu, yleensä ottihalukkaat kalat näyttäytyvät muutamassa minuutissa. Aikoinaan, kun tuli joka viikonloppu kisoissa istuttua, niin kyllä siinä aika monta reikää ehti päivän aikaan kairata. Lammella, johon olisi tänä talvenakin tarkoitus isku tehdä, on pienen kalan kanssa sama homma, kala ottaa heti jos on paikalla.
Iso ahven saattaa vaatia tovin enemmän aikaa, kun usein omien kokemusten mukaan väistyy, kun valoa pääsee paljon jään alle (tumma vesi). Hyvä konsti, joka joskus on auttanut syönnin käynnistymiseen, on peittää avanto kevyesti sohjolla, silloin kala ei pelkää valoa. Usein kannattaa myös kiertää samoja reikiä useamman kerran.

Hartsa79
Tuokee astioo, nyt sitä tulloo!!
oppipoika

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 26.11.08 - klo:17:43 »

Kun koko päivän kierrät ja teet uusia reikiä,saamatta mitään, herää mielenkiintoinen kysymys: olisiko tulos ollut sama jos olisin istuskellut ensimmäisellä reiällä saman ajan.
 Miettiä ei tarvitse jos lämpimikseen tai ajankulukseen haluaa reikiä tehdä, tämä puntarointi koskee vain saalismäärää.
 Olen tämänkin nähnyt: Pilkkikilpailussa ukkopaha teki palkintoveneen viereen kolme reikää, ja nosteli niistä ensimmäisen palkinnon kalat.Kairaajiakin oli.
 Kalastus on iloinen asia ja mielenkiintoinen.
perza
**

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 27.11.08 - klo:01:09 »

Kun koko päivän kierrät ja teet uusia reikiä,saamatta mitään, herää mielenkiintoinen kysymys: olisiko tulos ollut sama jos olisin istuskellut ensimmäisellä reiällä saman ajan.
 Miettiä ei tarvitse jos lämpimikseen tai ajankulukseen haluaa reikiä tehdä, tämä puntarointi koskee vain saalismäärää.
 Olen tämänkin nähnyt: Pilkkikilpailussa ukkopaha teki palkintoveneen viereen kolme reikää, ja nosteli niistä ensimmäisen palkinnon kalat.Kairaajiakin oli.
 Kalastus on iloinen asia ja mielenkiintoinen.

Joo tämä on aina niin hauska jälkeen päin miettiä mitä jos...
Itellä on semmnoen tyyli että kiire ei ole mihinkään, mutta en minä kuitenkaan kovin useita minuutteja jaksa siinä reiällä kökkiä. Meneehän siinä oma aikansa kun käy 10 metrin vedelläkin parin metrin välein vesi kerrokset läpi.
On niitä paikkoja kyllä mm. viime talvella paljon käydyllä isolla järvellä oli oltava siinä reiällä pidempään jos meinas saada kalaa.
Joku kilpapilkkiä josksu snaoi istuvansa 10-15s. reiällä ja jos ei nykäse vaihtuu paikka ja nopeasti juoksemalla.(ite en tuohon pystyisi).
Viime talvena tuli käveltyä jäällä aika pitkiä matkoja kun ei ollut sitä haittaavaa lunta hirveästi jäällä. Pisin matka päivän aikana hipoi varmasti 10km, mutta kalaa sillon ei löytynyt. Reikiä normaali ahventen pilkintä reissulla tulee yli kolmekymmentä. Sitä kun laskee nopeasti että jos reissu kestää 5 tuntia ja tekee 30 reikää niin keskimäärin ilman kävely ja kairaamis aikoja reiällä istutaan 10min. Mutta otetaan kairaamis ja reikä välien kävely aika pois niin aika on noin 8 minuuttia/reikä.
On sitä oltu 8 tuntiakin samalla reiällä...

On kyllä käynyt monta kertaa niinkin että osa porukasta(usein 4hengen porukalla ongelle mennään) jäänyt onkimaan esim. viikon takaista onkipaikkaa ja minä sitten lähtenyt siitä kävelemään kun ei ole kalaa tullut. No sitten autolla huomannu että oispa se kannattanutkin jäädä siihen kiertelemään vanhoja reikiä. Meinaan kaikilla muilla on kalaa, mutta itsellä ei kun lähdin kalaa etsimään. Mutta sen jos tietäs missä aktiivinen kala kulloinkin on niin olisiko se enää yhtä hauskaa.

-Perza-vaaput-
japsa81
Vieras
« Vastaus #7 : 27.11.08 - klo:12:41 »

Ahvenen pilkinnässä itsellä on tyyli seuraavanlainen.
Teen 6-10reikää samaan linjaan muutaman metrin välein ja käyn reiät läpi yleensä kahteen kertaan jos ei parvea löydy niin sama operaatio toiseen paikkaan Virnistää
Päivän aikana tulee joku reikä tehtyä Iskee silmää
Yhdellä reiällä en kauaa jaksa touhuta kun ahventa etsin muutama minuutti riittänee minulle.
Ese

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 01.12.08 - klo:09:51 »

Ahvenpilkillä alkutalvesta oon istunu joskus minuutinki tyhjällä luukulla, useimmiten 10-30 sekunttia on se normaaliaika... Loppukevät on ihan eri asia ku ahven on matalassa ja erittäin arka, mutta näin alkutalvesta ehven erittäin harvoin säikähtää kairaamista joten turhapa siinä on nykyttää...

Tottakai MINÄ saan kalaa mutta että tekin??? Nyt täytyy kyllä syödä hyvin...... Hymyilee leveästi
stento-z

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 02.12.08 - klo:13:17 »

Olen ollut sellaisessakin kilpailussa missä kairaton kaveri voitti koko kisan.Oli vain kävellyt muitten perässä ja pilkkinyt valmiilla reijillä,kun asiaa rupee miettimään niin ei se niin epätavallista ole,Valoa tulee jään alle ja kun paikka on rauhoittunut niin kalaahan sieltä tulee (tai on tulematta) Iskee silmää Virnistää
Ese

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 02.12.08 - klo:15:56 »

Olen ollut sellaisessakin kilpailussa missä kairaton kaveri voitti koko kisan.Oli vain kävellyt muitten perässä ja pilkkinyt valmiilla reijillä,kun asiaa rupee miettimään niin ei se niin epätavallista ole,Valoa tulee jään alle ja kun paikka on rauhoittunut niin kalaahan sieltä tulee (tai on tulematta) Iskee silmää Virnistää

Vastaavia tapauksia on keväisin paljon, ahven on arka ja "häiriintyy" poraamisesta, vanhat luukut ovat paljon parempia. Erittäin tuttu ilmiö isoissa kirkasvetisissä järvissä kuten vaikkapa Keitele. Ilmiö vaan korostuu mitä keväämmäksi mennään ja mitä matalammassa lurkitaan.

Keskitalvella valon perässä tulee lähinnä särki. Hyväkin ahvenpaikka "pilataan" reijittämällä liikaa, särki tulee ja se on sitte siinä. Eli kaikenkalankisoja voitetaan paljonki vanhoista luukuista.

Alkutalvesta-keskitalveen taas lähes unohdan vanhat luukut ahvenhommissa. Onhan sitä jotaki niille mummoille/junioreille jätettävä ettei tartte uutta hakata!  Virnistää
nipperi

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 04.01.09 - klo:23:38 »

itse totean 1 minuutin jälkeen onko reikä hyvä vai huono Hymyilee
jamppe
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 05.01.09 - klo:23:57 »

muutama minuutti menee aina yhdellä reiällä, riippuen tietysti siitä että mikä on kalan syönti Hymyilee

hauki on kala
Gras

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 06.01.09 - klo:00:16 »

Omasta mielestäni yhellä reijällä on hyvä olla 2-3minuuttia, silloin vasta tietää tuleeko kalaa siltä reijältä vai ei.
En rupee turhaan kököttämään samalla reijällä monia kymmeniä minuutteja, tulee hyytävän kylmä kun ei kairaa välissä.

EniZei
Ylläpitäjä

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 06.01.09 - klo:00:52 »

Omasta mielestäni yhellä reijällä on hyvä olla 2-3minuuttia, silloin vasta tietää tuleeko kalaa siltä reijältä vai ei.
En rupee turhaan kököttämään samalla reijällä monia kymmeniä minuutteja, tulee hyytävän kylmä kun ei kairaa välissä.

Niin on, ja monesti se on myös turhaa ainakin ahvenen pilkinnässä. Kuten aiemmin todettiin, riippuu tietenkin kalalajista, jota pilkitään. Tänään pilkittiin siikaa ja olin samalla reiällä 4-5 tuntia. Välillä söi, välillä ei. Paikan vaihtajien saalismäärä ei ainakaan parantunut.
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: