Jaa-a. Jalokaloja ei kuulemma katiskalla saa, ja ainakin muikku on ihan sattuma saalis tuolla tavalla. Itse koittaisin joko syvältä ahventa, jos veneellä sen pääset jonnekkin keskemmälle viemään. Muuten ainoa vaihtoehto on nuo hauet ja lahnat, siinä sivussa ahventa ja muuta mukavaa. Syvemmästä kaislikko rannasta koittaisin nyt ekana. Ja oletko kokeillut katiskaa ihan sellaisenaan? Ilman mitään tilpehöörejä siinä? Jättäisin nyt risut ainakin pois messistä, ne kalat ei nyt koita kutea. Matalammassa voi käyttää jotain leipää aika kohtuudella houkuttelemaan pikkukaloja. Leipä kokonaisena sisään, ei karkaa niin helpolla. Sitten voit jättää niitä kaloja kanssa sinne katiskaan, se voi houkutella sinne lisääkin. Jos jätät särkiä sinne, ei se tarkoita että sinne menisi sen jälkeen vain hauet. Voi sinne mennä ahventakin, enkä tarkoita nyt pelkästään sellaisia jotka syö 10cm särkiä. Vähän pienemmätkin menevät sinne, tutkimaan mitä siellä on kun muitakin paikalla. Jos järvessä on jotain virtapaikkaa (salmea, laskevaa puroa tai jokea,(isompaa ojaa) niin siihen niskalle tai vähän sinne puroonkin. Silloin nielu rantaan päin, ja pyrstö mahdollisimman lähelle jotain vesikasvustoa.
Tuossa nyt oli jotain, aika perus kamaa. Varmaan kaikkia jo kokeillut, mutta kun et viestissä kertoillut niin satuilin ne sitten. Itsellä siis katiskalla kokemusta vain ja ainoastaan virtavesistä.
No kyllä minä olen katiskalla saanut vaikka kuinka paljon jalokalaa esim. taimenta, harria ja puronieriää. Siikaa ei voi saada katiskalla.
Ahvenen kutuaikana kannattaa laittaa pohjalle kuusenoksia ja katiska siihen päälle, ahvenet tulevat kutemaan oksien päälle ja saattavat vaikka sattumalta uida katiskaankin!