Sivuja: 1 ... 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 ... 14   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Katiskalla kalastaminen

(Luettu 187213 kertaa)
Revontuli
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #90 : 09.07.11 - klo:02:58 »

Minulla on yksi metallinen katiska, ja 3 kangasverkollista katiskaa. Kaikkia olen järvessä käyttänyt, mutta jostain syystä vain metallisella katiskalla on tullut kalaa. Tarvitsisin nyt siis neuvoja henkilöiltä, jotka ovat kangasverkko katiskoilla pyytäneet kalaa. Omat kangas katiskani ovat mustia. Niissä on jonkin sortin pussit, joihin oletettavasti laitetaan houkuttelevaa ruokaa (kaura leseitä?). Onko muita houkuttelevia keinoja? Jostain olen myös lukenut, että auttaisi jos katiskat ympyröisivät kuusen oksilla. Onko tästä jonkinlaista kokemusta?

Kun itse tekee, niin saa mitä tulee.
Mäski

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #91 : 09.07.11 - klo:11:30 »

Minulla on yksi metallinen katiska, ja 3 kangasverkollista katiskaa. Kaikkia olen järvessä käyttänyt, mutta jostain syystä vain metallisella katiskalla on tullut kalaa. Tarvitsisin nyt siis neuvoja henkilöiltä, jotka ovat kangasverkko katiskoilla pyytäneet kalaa. Omat kangas katiskani ovat mustia. Niissä on jonkin sortin pussit, joihin oletettavasti laitetaan houkuttelevaa ruokaa (kaura leseitä?). Onko muita houkuttelevia keinoja? Jostain olen myös lukenut, että auttaisi jos katiskat ympyröisivät kuusen oksilla. Onko tästä jonkinlaista kokemusta?
Apu on lähellä!  Hymyilee leveästi

Itse omistan tällä hetkellä 2kpl noita mustia verkkokatiskoita, eli Ramboja. Juu ja syöttipussit löytyy minunkin katiskoista, ne tulee sen mukana. Itse laitan joskus molempiin syöttipusseihin joko Lahnamäskiä tai omatekoista (Veteen sekoitettua kaurahiutaleita jne.) ja sitten nielun eteen houkuttelemaan. Kala tulee aterialle ja kuinkas ollakkaan, kohta se onkin satimessa!  Iskee silmää

Ja nuo kuusenhavut, niitä kannattaa ehdottomasti kokeilla! Kun vesi on 6 asteista, laita tuuheita kuusenhavuja katiskan päälle kiinni sillain, että ne roikkuu seinille ja peittää melkein kokonaan katiskan. Heität sitten jollekkin kivi tai kallio -pohjaselle alueelle muutaman metrin syvyyteen. Ensikerralla kun käyt kokemassa katiskat voit saada isoja kutuahvenia. Yleensä katskan on myös täynnä mätiäkin. Päästän kaikki sisällöt (Ahvenet ja mädit) takaisin veteen.  Hymyilee

Team Tunturi
Revontuli
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #92 : 09.07.11 - klo:13:08 »

Kiitos paljon Mäskille! Kuusen havuja kannattaa siis käyttää vain kutuaikoina?
fisustaja92

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #93 : 09.07.11 - klo:13:44 »

Kiitos paljon Mäskille! Kuusen havuja kannattaa siis käyttää vain kutuaikoina?

Jos luet Wikipediasta ym. vastaavasta, niin näin on. Mutta itse tykkään aina rikkoa kirjoitetun kalastuksen faktoja. Olen siis todennut, että havut toimivat ympäri vuoden, etenkin näillä kesähelteillä kun ahvenet etsivät varjopaikkaa. Ja havutettu katiska nyt on sellainen.  Iskee silmää

Laitoksesta karannut rantahörhö.
Fishh
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #94 : 14.07.11 - klo:23:49 »

Kerran laitoin kokeilun vuoksi yheks illaksi sinne katiskaan ongella saatuja särkiä 3 kpl, sitte aamulla tarkastin katiskan, sisällä yks ahven, ja hauki ja 1 särki. Hauki oli lähelle puoltoista kiloa, hyvä että ees mahtu katiskaan. Siellä hauen masussa ne oli ne säret. Ties sitte oliko tullu joku paniikki kun ei ollu syöny esim. pientä ahventa, ja sitä vikaa särkeä, tai sitte se ei vaan ollu enää nälkänen.

Se oli kiinni! Se oli ainaki NÄÄÄÄÄÄIN iso!!
Açκé
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #95 : 17.07.11 - klo:23:59 »

Eipä ole ollut tämä kesä kummoinen katiskalla viime kesään verrattuna.
Suurin ahven 650 grammainen ja toiseksi suurin ehkä 200g. Noh, vielähän tässä on kesää jäljellä, toivottavasti rupeasi ahventa tulemaan paremmin. Ahventen lisäksi on tullut muutama hauki, joista suurin hiukan päälle kilon. Eilen katiskassa oli vuoden ensimmäinen kuha, joka oli tosin alamittainen ja pääsi takaisin vapauteen.

Kuva suurimmasta ahvenesta:

cokekola
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #96 : 22.07.11 - klo:12:35 »

Mulla on kaksi Rampoa ja vaikuttaisivat olevan ok. Rampon ohjuri kiinnitystä moitittiin jossain arvostelussa, se kun on irallinen. Omasta mielestäni ohjuri on helppo kiinnittä ja pysyy hyvin paikoillaa, kun vain oivaltaa oikean kiinnitystavan.

Rampo menee todella litteäksi. Itse kaipaisi kuitenkin vielä pienempään tilaan menevää mallia, kun ei ole liikaa säilytytilaa venerannassa.
lammindude
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #97 : 22.07.11 - klo:13:06 »

Itellä joku rampon tyylinen katiska, joka on tosi huono Vihainen. On sitten kaksi ihan normaalia katiskaa jotka toimivat tosi hyvin. Eli kokoontaitettavaan menee 5% kaikista kaloista ja loput niihin toisiin.
Açκé
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #98 : 29.07.11 - klo:23:19 »

Eipä ole ollut tämä kesä kummoinen katiskalla viime kesään verrattuna.
Suurin ahven 650 grammainen ja toiseksi suurin ehkä 200g. Noh, vielähän tässä on kesää jäljellä, toivottavasti rupeasi ahventa tulemaan paremmin. Ahventen lisäksi on tullut muutama hauki, joista suurin hiukan päälle kilon. Eilen katiskassa oli vuoden ensimmäinen kuha, joka oli tosin alamittainen ja pääsi takaisin vapauteen.

Kuva suurimmasta ahvenesta:

Nyt on tuota hyvänkokoista ahventa ruvennut katiskoistakin tulemaan:

500g/35cm ahven tässä. Tuon lisäksi katiskoissa eilen myös kaksi noin 300 grammaista ahventa.
Yhdessä katiskassa oli n. 700g ahven, mutta kun katiskan luukku suht rikkinäinen niin sieltähän se tipahti veteen. Vihainen

TOP 5 Ahvenet katiskalla 2010: 650, 500, 430, 400, 330 eli keskipaino ihan mukavahko 462 grammaa. Hymyilee
KeiZZi
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #99 : 07.08.11 - klo:09:32 »

Ostin tuossa joku aika sitten lokka merkkisen kokoontaitettavan.
Eipä kyllä voi kun kehua, ahventa menee mereltä todella hyvin.
Lähes joka kerta pari pannullista pannukarkeita ahvenia, suurin 900g  Hymyilee
Suosittelen!
Açκé
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #100 : 13.08.11 - klo:11:53 »

Nyt on tuota hyvänkokoista ahventa ruvennut katiskoistakin tulemaan:

500g/35cm ahven tässä. Tuon lisäksi katiskoissa eilen myös kaksi noin 300 grammaista ahventa.
Yhdessä katiskassa oli n. 700g ahven, mutta kun katiskan luukku suht rikkinäinen niin sieltähän se tipahti veteen. Vihainen

TOP 5 Ahvenet katiskalla 2010: 650, 500, 430, 400, 330 eli keskipaino ihan mukavahko 462 grammaa. Hymyilee

Parina päivänä mökillä ja ahvenia tuli aika mukavasti ja isoinkin oli 650g/37cm. Eli samankokoinen kuin tuo tämän kauden isoin. Hymyilee Lisäksi melko paljon 100-200 grammaisia ahvenia, joukossaan 350 grammainen ahven.

Kuva isoimmasta...

Eli nyt vuoden 2011 TOP 5 on: 650, 650, 500, 430, 400 eli keskipaino ihan mukavahko 526 grammaa. Hymyilee TOP 10 ahventen keskipaino on 391 grammaa.

Millasia katiskasaaliita muille on tänä vuonna tullut? Hymyilee
hevi moto
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #101 : 21.08.11 - klo:20:09 »

Yks rampo on ja sit on viellä itse tekemä katiska

Kalat on kaloja mutta karhu on karhu.
NonProkalastaja

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #102 : 27.10.11 - klo:20:10 »

Mitä käytätte syöttinä? Ruisleivällä tulos ollut ihan mukavaa, mutta kaikki kalat vain muutaman kymmenen gramman painoisia  Surullinen... Kokeiltiin myös katajanoksia katiskan päällä, mutta tuloksena silloin 36 särkeä ja 2 ahvenaa... samalla tavalla lähestulkoon pelkkiä särkiä vehnäleivällä. Kokeiltu on sekä syvemmästä että kaislikon reunasta että ahvenheinien seasta. Voisitteko vähän neuvoa? Vedessä on järvitaimenta, haukea, särkeä, ahventa, muikkua, kiiskeä, siikaa, lahnaa, toutainta, kuhaa, madetta. Siis ainakin. Noistahan ei voi läheskään kaikkea katiskalla pyydystää, mutta antaapa vähän yleiskuvaa järvestä ja kalojen ravinnosta. Voisitteko auttaa saamaan vähän isompaakin saalista katiskalla? Iskee silmää

-"...ja TAASKO se uistin on puussa?!?"
Barra

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #103 : 27.10.11 - klo:20:30 »

Mitä käytätte syöttinä? Ruisleivällä tulos ollut ihan mukavaa, mutta kaikki kalat vain muutaman kymmenen gramman painoisia  Surullinen... Kokeiltiin myös katajanoksia katiskan päällä, mutta tuloksena silloin 36 särkeä ja 2 ahvenaa... samalla tavalla lähestulkoon pelkkiä särkiä vehnäleivällä. Kokeiltu on sekä syvemmästä että kaislikon reunasta että ahvenheinien seasta. Voisitteko vähän neuvoa? Vedessä on järvitaimenta, haukea, särkeä, ahventa, muikkua, kiiskeä, siikaa, lahnaa, toutainta, kuhaa, madetta. Siis ainakin. Noistahan ei voi läheskään kaikkea katiskalla pyydystää, mutta antaapa vähän yleiskuvaa järvestä ja kalojen ravinnosta. Voisitteko auttaa saamaan vähän isompaakin saalista katiskalla? Iskee silmää

Jaa-a. Jalokaloja ei kuulemma katiskalla saa, ja ainakin muikku on ihan sattuma saalis tuolla tavalla. Itse koittaisin joko syvältä ahventa, jos veneellä sen pääset jonnekkin keskemmälle viemään. Muuten ainoa vaihtoehto on nuo hauet ja lahnat, siinä sivussa ahventa ja muuta mukavaa. Syvemmästä kaislikko rannasta koittaisin nyt ekana. Ja oletko kokeillut katiskaa ihan sellaisenaan? Ilman mitään tilpehöörejä siinä? Jättäisin nyt risut ainakin pois messistä, ne kalat ei nyt koita kutea. Matalammassa voi käyttää jotain leipää aika kohtuudella houkuttelemaan pikkukaloja. Leipä kokonaisena sisään, ei karkaa niin helpolla. Sitten voit jättää niitä kaloja kanssa sinne katiskaan, se voi houkutella sinne lisääkin. Jos jätät särkiä sinne, ei se tarkoita että sinne menisi sen jälkeen vain hauet. Voi sinne mennä ahventakin, enkä tarkoita nyt pelkästään sellaisia jotka syö 10cm särkiä. Vähän pienemmätkin menevät sinne, tutkimaan mitä siellä on kun muitakin paikalla. Jos järvessä on jotain virtapaikkaa (salmea, laskevaa puroa tai jokea,(isompaa ojaa) niin siihen niskalle tai vähän sinne puroonkin. Silloin nielu rantaan päin, ja pyrstö mahdollisimman lähelle jotain vesikasvustoa.

Tuossa nyt oli jotain, aika perus kamaa. Varmaan kaikkia jo kokeillut, mutta kun et viestissä kertoillut niin satuilin ne sitten. Itsellä siis katiskalla kokemusta vain ja ainoastaan virtavesistä.

Dafag did I just said...
NonProkalastaja

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #104 : 27.10.11 - klo:20:36 »

Juu no tuota katiskaa en vielä yli kymmeneen metriin ole vienyt, mutta voisihan sitä kokeilla. Pienempien perässä ovat edes vähän isommat tosiaan seurailleet, mutta eivät paljoa... Täytyy jatkaa yrittämistä, vaikka vähän syvemmästä sitten.
Sivuja: 1 ... 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 ... 14   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: