Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 17   Siirry alas   
  Tulostusversio  

UltraLight -kalastus

(Luettu 166003 kertaa)
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« : 20.01.09 - klo:10:13 »

Eipäs löytynyt vielä yhtään UL aihetta. Tässä sellanen nyt on.

Itellä jäänyt vähän epäselväksi, että kumpaa siimaa UL setissä kannattaa käyttää, monisäiesiimaa (kuitua) vai yksisäiesiimaa (monoa)? Erälehti antoi ymmärtää, että mono on ehdoton valinta koskella, koska kuitusiimaa joutuu lyhentämään aika reilusti yhden koskipäivän aikana, kun siima kuluu muutaman metrin säteellä kärjestä.

Sitten Erässä taisi myös lukea, että hyvä ratkaisu on ohuen ohut kuitusiima, johon kunnon pitkä Fluorocarbon peruke. Näin saadaan joustoja, kulumattomuutta ja näkymättömyyttä. Sitten jutun jälkeen vaan luki, että Fluoron ja kuidun yhdistäminen ei onnistu kestävästi hyvin Unisolmulla, vaan niiden liitokseen täytyy liittää leikari tms. Vähän vieroksuttaa tuo idea, sittenhän se leikari on kelalla seuraavaa heittoa tehtäessä, jos esim Fluoroperuke on 2-3 metriä pitkä. Ja heitossa kun se leikari tulee sieltä siimarenkaiden läpi, se osuu niihin ja hidastaa vauhtiaan --> heitto lyhenee dramaattisesti.

stento-z

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 20.01.09 - klo:10:22 »

Saattaa se myös vaurioittaa siiman renkaitten pintoja ellei peräti irroittaa niitä Pyörittää silmiään
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 20.01.09 - klo:10:33 »

Saattaa se myös vaurioittaa siiman renkaitten pintoja ellei peräti irroittaa niitä Pyörittää silmiään

Totta. Varsinkin UL vavoissa, joissa on pienet siimarenkaat varsinkin kärjessä.
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 21.01.09 - klo:20:23 »

Eikö kukaan UL-kalasta, vai onko muuten vaan hiljaista?  Järkyttynyt
japsa81
Vieras
« Vastaus #4 : 21.01.09 - klo:20:36 »

Eipä tule muutako ul setillä paiskottua Virnistää
Kyllä ite oon monoon tykästyny,yhdellä tunturi reissulla kuitua kokeilin ja rispaantu niin nopeasti koskissa ja kivikko järvillä et huh...
Tuon jälkeen vain monoa ollut.
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 21.01.09 - klo:20:41 »

Eipä tule muutako ul setillä paiskottua Virnistää
Kyllä ite oon monoon tykästyny,yhdellä tunturi reissulla kuitua kokeilin ja rispaantu niin nopeasti koskissa ja kivikko järvillä et huh...
Tuon jälkeen vain monoa ollut.

Minkämerkkistä monoa oot käytellyt? Ite näin aluksi ostin Firelinen kuitua, ei maksa hirveesti, niin ei tee niin pahaa katkaista siitä aina paria metriä pois.

Tosin mun ajatukset voi muuttua kun on parikilonen taimen siimanpäässä ja puskee kohti kivikkoja siima kireänä.. Sillon kuulen unissanikin vielä *naps* ääniä Iskee silmää
japsa81
Vieras
« Vastaus #6 : 21.01.09 - klo:21:44 »

Minkämerkkistä monoa oot käytellyt? Ite näin aluksi ostin Firelinen kuitua, ei maksa hirveesti, niin ei tee niin pahaa katkaista siitä aina paria metriä pois.

Tosin mun ajatukset voi muuttua kun on parikilonen taimen siimanpäässä ja puskee kohti kivikkoja siima kireänä.. Sillon kuulen unissanikin vielä *naps* ääniä Iskee silmää

Firelinen kans menetin hermoni ;)mutta jotkut tuntuvat tykkäävän Huh
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 21.01.09 - klo:21:52 »

Firelinen kans menetin hermoni ;)mutta jotkut tuntuvat tykkäävän Huh

Aijaa. Mikähän siinä oli syynä, tiedän itekkin varoa? Hymyilee leveästi

Niin ja unohdit vastata mitä monoa käytät?
japsa81
Vieras
« Vastaus #8 : 21.01.09 - klo:21:56 »

Aijaa. Mikähän siinä oli syynä, tiedän itekkin varoa? Hymyilee leveästi

Niin ja unohdit vastata mitä monoa käytät?

Tuohan tosiaan tohinassa unohtu Hymyilee
Vaan nyt en kyllä ees muista mitä puolalla on Pyörittää silmiään
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 21.01.09 - klo:22:21 »

Mulla tulee pikkunen ongelma tuon monon kanssa... Jos ostaisin esimerkiksi Erälehden kehumaa Berkley Iron Silk monosiimaa, 9 kilon vetolujuudella, niin sen paksuus on 0,33 mm. Ja mun UL-kelan Abu Garcia Cardinal 100U siimatilavuudet ovat seuraavat:

mm/M: .15/140  .18/100  .20/85

Joten tuon mukaan mun kelalle menisi noin 65 metriä siimaa. Sehän ei taida riittää, vai mitä mieltä olet? Kun koskikäyttöön se vaan tulee. Väsytyksessä voi aina olla pieni pelko kalan karkuutuksesta, kun on kevyttä siimaa kelalla, ja vieläpä noin vähän.
japsa81
Vieras
« Vastaus #10 : 21.01.09 - klo:22:54 »

Mulla tulee pikkunen ongelma tuon monon kanssa... Jos ostaisin esimerkiksi Erälehden kehumaa Berkley Iron Silk monosiimaa, 9 kilon vetolujuudella, niin sen paksuus on 0,33 mm. Ja mun UL-kelan Abu Garcia Cardinal 100U siimatilavuudet ovat seuraavat:

mm/M: .15/140  .18/100  .20/85

Joten tuon mukaan mun kelalle menisi noin 65 metriä siimaa. Sehän ei taida riittää, vai mitä mieltä olet? Kun koskikäyttöön se vaan tulee. Väsytyksessä voi aina olla pieni pelko kalan karkuutuksesta, kun on kevyttä siimaa kelalla, ja vieläpä noin vähän.

siehän vaijerilla veinasit kalastaa Virnistää
Merkkiä en muista mutta 0,16 mm. ja 3.3 kiloa,raahallisesti kun ottaa Iskee silmää
tuolla siimalla ottanu monta 4-6kilon haukeakin äkkiä tuohon tottuu Pyörittää silmiään
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 21.01.09 - klo:23:28 »

siehän vaijerilla veinasit kalastaa Virnistää
Merkkiä en muista mutta 0,16 mm. ja 3.3 kiloa,raahallisesti kun ottaa Iskee silmää
tuolla siimalla ottanu monta 4-6kilon haukeakin äkkiä tuohon tottuu Pyörittää silmiään

Jaahas, että tuossa luokassa Hymyilee leveästi Selvä, ja kiitokset Iskee silmää
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 22.01.09 - klo:00:32 »

Tuli nyt sitten Rialinnasta tilattua Trabucco Tournament Tough siimaa, 0,185 mm paksuudella. Vetolujuus 4,6 kiloa, siimaa kokonaisuudessaan 150 metriä. Alotellaan tällä. Sitten kun karkuutukset vähenee, siirrytään ohuempaan Iskee silmää
poka
SP-Team
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 27.01.09 - klo:14:43 »

Itsellä ei varsinaista ul-settiä ole, mutta l-setti.. Eli joku pikkuinen daiwan vapa ja siinä shimanon 1000-kokoinen kela.. Ja siima tais olla tuffin kuitua.. Tuo setti on viimevuosina jäänyt taka-alalle, mutta pitäis taas käydä sillä appuroita kepittään..

Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu.
stento-z

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 28.01.09 - klo:09:21 »

100B 0.10 PP vavan merkkiä en nyt muista mutta tuommoisella kalastelen ahvenia  Iskee silmää
Tagit: Ultra Light 
Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 17   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: