Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Abu Garcian haspelikelat

(Luettu 37759 kertaa)
vorteksi
*

0
Poissa

Profiili
« : 21.03.09 - klo:15:08 »

Elikkäs, viime kesänä aloitin aktiivisesti kalastelemaan, ja ostin sellasen 60e~ paketin, missä tuli Abu Garcian vapa, ja avokela. Ensinnäkin onnistuin n. 4 kertaa siimat sotkemaan sillä kelalla, mutta veljen tai kaverin keloilla ei samaa ongelmaa ollut, ja toinen suurempi ongelma on se, että vaikka lukko on kireällä, niin siima silti 'vuotaa'. Sitä saa ihan helposti käsin vetämälläkin vedettyä, ja olen koittanut pähkäillä, että mikä on vikana. Siimana on Fire Line Crystal, paksuutta 0,2mm. Johtuukohan siimasta vai kelasta, vai olenkohan vain pistänyt siiman huonosti kelaan ?
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 21.03.09 - klo:15:28 »

Elikkäs, viime kesänä aloitin aktiivisesti kalastelemaan, ja ostin sellasen 60e~ paketin, missä tuli Abu Garcian vapa, ja avokela. Ensinnäkin onnistuin n. 4 kertaa siimat sotkemaan sillä kelalla, mutta veljen tai kaverin keloilla ei samaa ongelmaa ollut, ja toinen suurempi ongelma on se, että vaikka lukko on kireällä, niin siima silti 'vuotaa'. Sitä saa ihan helposti käsin vetämälläkin vedettyä, ja olen koittanut pähkäillä, että mikä on vikana. Siimana on Fire Line Crystal, paksuutta 0,2mm. Johtuukohan siimasta vai kelasta, vai olenkohan vain pistänyt siiman huonosti kelaan ?

Minkäs mallin Abu sulla on? Mulla on UL eli UltraLight kelana (ultra-kevyessä kalastuksessa) Abu Garcian 100U ja vähän tota samaa ongelmaa on ilmentynyt siinä.. Tosiaan siitä saa kyllä aika kovaa vetää, jotta se sitä siimaa antaa kireällä jarrulla, joten se ei sikäli mua haittaa. Kuitenkin kun siiman päässä on parin kilon kala, siimana 4 kilon monofiili, ja ohut & lyhyt vapa, niin eihän siinä muuta tarvitakkaan kun jarrua.

Muina keloina mulla sitten oikeestaan on Shimanoa. Niiden jarruihin oon aina luottanut, eikä päästä tippaakaan jarrua ulos jos jarru on kireellä. Joten voi olla että se on vähän tollasta tyyppivikaa tollasille halvoille Abun keloille.

Jos toi sun setti maksoi 60 euroa, niin sehän tarkoittaa sitä että siinä on 30 euron kela ja 30 euron vapa. Verraten mun Abun 100U kelaan, josta pelkästään pulitin 50 euroa. En usko että johtuu ainakaan siitä, että olisit siiman puolannut väärin..

Tumi81

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 21.03.09 - klo:15:29 »

Ettei ole päässyt käymään niin että koko siimavyyhti pyörii puolalla? Punotun ongelma liukkaudesta johtuen... Pari metriä monofilia puolan pohjalle niin pitäisi tuon luistamisen korjaantua...

-Kyllä se kala vielä löytyy...-
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 21.03.09 - klo:15:30 »

Ettei ole päässyt käymään niin että koko siimavyyhti pyörii puolalla? Punotun ongelma liukkaudesta johtuen... Pari metriä monofilia puolan pohjalle niin pitäisi tuon luistamisen korjaantua...

Niin, tosiaan, jossei jarrun ääntä kuulu ollenkaan, niin sillonhan tuo on aika lailla varma ratkasu, että noin on tapahtunut. Varsinkin kun toi sun siimas on kuitusiimaa eikä punottua. Kuitu on moninkertasesti liukkaampaa kun punottu.
Tumi81

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 21.03.09 - klo:15:43 »

Aivan. Kuitusiima olikin se oikea termi Hymyilee
vorteksi
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 21.03.09 - klo:15:43 »

Itseasiassa, jos oikein muistelen niin vika saattoi olla juuri tuollainen. Eikö tuo Berkleyn Fire Line olekaan punottua, vaan kuitua ? Järkyttynyt
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 21.03.09 - klo:15:49 »

Itseasiassa, jos oikein muistelen niin vika saattoi olla juuri tuollainen. Eikö tuo Berkleyn Fire Line olekaan punottua, vaan kuitua ? Järkyttynyt

Berkleyn FireLinet on kaikki kuitusiimoja. Berkleyltä punotuista siimoista yksi on esim. WhipLash Pro. Berkley tekee myöskin monofiileja, siitä esimerkkinä esim. laadukas Trilene sarja.

Kuidun ja punotun erot ovat siinä, että kuidussa siiman säikeet ovat vieretysten. Punotussa ne ovat nimenmukaisesti punottu toisiinsa kiinni. Monofiilissa taas ei ole kuin yksi säie, nimensä mukaisesti.

Laadukkaasti tehty kuitusiima ei silti ole yhtään sen huonompi kuin normaali punottu siima.

Ja ite en jaksa yleensä pyöritellä ensin monofiilia, ja sitten vasta kuitua siihen puolalle. Laitan yleensä jotain ohutta ja hyvin pitävää teippiä sentin-parin palasen ensimmäisen eli alimman siimakierroksen päälle. Se pitää alimman kerroksen paikallaan, ja ylimmät kerrokset pysyvät teipin päällä luistamatta. Mutta varmasti tuo monofiili-kikka toimii myös, mutta oon nähnyt paremmaksi ja helpommaksi laittaa tuon teipinpalasen.
Laiska kalamies kun olen. Iskee silmää
vorteksi
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 21.03.09 - klo:15:50 »

Berkleyn FireLinet on kaikki kuitusiimoja. Berkleyltä punotuista siimoista yksi on esim. WhipLash Pro. Berkley tekee myöskin monofiileja, siitä esimerkkinä esim. laadukas Trilene sarja.

Kuidun ja punotun erot ovat siinä, että kuidussa siiman säikeet ovat vieretysten. Punotussa ne ovat nimenmukaisesti punottu toisiinsa kiinni. Monofiilissa taas ei ole kuin yksi säie, nimensä mukaisesti.

Laadukkaasti tehty kuitusiima ei silti ole yhtään sen huonompi kuin normaali punottu siima.

Aika jännä vaan, että tuo Berkleyn Fire Line maksoi enemmän, kuin joku punottu siima, merkkiä en vain muista. =)
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 21.03.09 - klo:15:52 »

Aika jännä vaan, että tuo Berkleyn Fire Line maksoi enemmän, kuin joku punottu siima, merkkiä en vain muista. =)

FireLinehän on yksi suosituimmista kuitusiimoista.. Ja se on laadukkaasti tehty. Berkleyn lippulaiva, punos-siima Whiplash Pro maksaa paljon enemmän kuin Fireline.

Ja kun kattoo kiinalaista "huippuluokan superhyper-punos-siimaa" (mitä paketti väittää), niin sehän voi maksaa ihan pari euroa rulla.. Onhan se aivan täysin eriasia kuin asiantuntijoiden tekemä laadukas siima..
Tumi81

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 21.03.09 - klo:15:55 »

Ja ite en jaksa yleensä pyöritellä ensin monofiilia, ja sitten vasta kuitua siihen puolalle. Laitan yleensä jotain ohutta ja hyvin pitävää teippiä sentin-parin palasen ensimmäisen eli alimman siimakierroksen päälle. Se pitää alimman kerroksen paikallaan, ja ylimmät kerrokset pysyvät teipin päällä luistamatta. Mutta varmasti tuo monofiili-kikka toimii myös, mutta oon nähnyt paremmaksi ja helpommaksi laittaa tuon teipinpalasen.
Laiska kalamies kun olen. Iskee silmää

Tuollainen kikka muuten paljon käytössä kanssa. Itse olen monolla ainoastaan heittovälinein kalastanut joten siimapakan pyörimiset ym. perustuu luettuun ja olettamukseen  Hymyilee Tuo teippikonsti todellakin varmaan helpompi toteuttaa. Tosin jos monoa pohjalle pistää niin tuleepahan solmuharjoituksia samalla...   Iskee silmää
vorteksi
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 21.03.09 - klo:15:56 »

Jees, testasin juuri ja vikana on juuri se, että koko siimavyyhti pyörii kelassa. Toinen ongelma on myös se, että miksi tuo paska sotkee aina siimat. Kun alan kelaamaan siimaa, ja jos on vähänkään löysällä, niin se yleensä vetää yli tuosta puolasta sen siiman, ja sekoittaa koko kelan siihen siimaan. :S
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 21.03.09 - klo:15:57 »

Tuollainen kikka muuten paljon käytössä kanssa. Itse olen monolla ainoastaan heittovälinein kalastanut joten siimapakan pyörimiset ym. perustuu luettuun ja olettamukseen  Hymyilee Tuo teippikonsti todellakin varmaan helpompi toteuttaa. Tosin jos monoa pohjalle pistää niin tuleepahan solmuharjoituksia samalla...   Iskee silmää

Perhomiehenä solmuja saan tehdä jo ihan tarpeeksi muutenkin Virnistää
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 21.03.09 - klo:15:59 »

Jees, testasin juuri ja vikana on juuri se, että koko siimavyyhti pyörii kelassa. Toinen ongelma on myös se, että miksi tuo paska sotkee aina siimat. Kun alan kelaamaan siimaa, ja jos on vähänkään löysällä, niin se yleensä vetää yli tuosta puolasta sen siiman, ja sekoittaa koko kelan siihen siimaan. :S

Ite oon huomannut helpoksi tavaksi, että puolatessa siima täytyy aluksi laittaa aika kireälle siihen puolaan. Sitten annan sen olla ihan muutaman päivän siinä puolalla, jotta se sopeutuu uuteen kehämittaan. (Rullalla yleensä aika laaja)

Ja heittäessä uudella siimalla kannattaa siitä kammesta pyöräyttää jo ihan ennen kuin se viehe iskeytyy veteen. Näin se estää löysien siimojen pomppaamisen ulos sieltä puolalta. Samoin puolan "ylitäyttö" on kokemattomalle arvaamaton epäonni.
vorteksi
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 21.03.09 - klo:16:01 »

Ite oon huomannut helpoksi tavaksi, että puolatessa siima täytyy aluksi laittaa aika kireälle siihen puolaan. Sitten annan sen olla ihan muutaman päivän siinä puolalla, jotta se sopeutuu uuteen kehämittaan. (Rullalla yleensä aika laaja)

Ja heittäessä uudella siimalla kannattaa siitä kammesta pyöräyttää jo ihan ennen kuin se viehe iskeytyy veteen. Näin se estää löysien siimojen pomppaamisen ulos sieltä puolalta. Samoin puolan "ylitäyttö" on kokemattomalle arvaamaton epäonni.

No ei tuon pitäisi ainakaan ylitäynnä olla, ennen oli paljon täydempi kun pistin siihen n. 100m siimaa, nyt siinä taitaa olla n. 60-70m. Joskus teenkin noin, että pyöräytän kammesta ennen kuin osuu veteen, mutta joskus se vaan silti sotkee sen, ja muiden keloilla ei samaa vikaa ole, vaikka heillä olisi enemmän siimaa kelalla kuin minulla.
Roope-
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 18.07.10 - klo:14:41 »

Olisin ostamassa tätä kelaa ja haluaisin kuulla teidän kokemuksia tästä Abu garcia cardinal 501 kelasta. Hymyilee
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: