Sivuja: [1]   Siirry alas   
  Tulostusversio  

apua kaiun anturin kiinnitykseen ??

(Luettu 7089 kertaa)
leipuri
Vieras
« : 13.04.09 - klo:17:57 »

Hei,

Minulla on kaikuluotain cuda 168.

Mökilläni on soutuvene.

ja kaikuni on kiinni vapatelineen sillä puolen missä ei ole vapaputkia.

Nyt ongelmani on anturin kiinnittäminen siten, että matalaan veteen tullessani voin nostaa
anturin ylös vedestä.

Millaisia konsteja voisin kysellä teiltä kokeeneemmilta  anturinasentajilta?

Ajattelin itse tehdä saranakiinnitteisen metalliputken, jossa on 90 asteen kulmassa alaspäin menevä putki jossa anturi on itse kiinni.

Miten on  miten anturi kannattaa kiinnittää. Ikäänkuin vvv.kiilan takana.

Entä sähköistys?
Millainen akun pitää olla , sillä plaanareissani on mastovalotkin ja laatikossani on sulakerasia ja radio?  kytkimet ja katkaisijat  on paikoillaan ja järjestelmä toimii moitteetta kunhan akussa on virtaa.
Minulla on akkulaatikko josta on kuviakin tällä foorumilla ja jos ei ole niin voin lisätä niitä.

Olen vakavasti sitämieltä , että jos saan anturin asennettua oikean kulmaan  niin että se näyttää sen mitä sen tuleekin näyttää niin käytän anturissani vvv-kiilaa.

Mutta mikä on oikea kulma anturille oletettuna että se anturi on kiinni metallisessa putkessa joka uppoutuu veden alle noin 20 cm.  onko tuo pituus liikaa vai liian vähän ?

Toivoisin viestejä joista voisin hyötyä rakentelussani.

Kiitos,

Leipuri

mixuman
**

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 23.04.09 - klo:19:21 »

1. IDEA

Mulla on silikoonimöykyn sisällä veneen lattialla. Ottaa hyvin veneen pohjan läpi. Noin on meillä myös isän matkaveneessä sekä sedän kalastusveneessä. Kaikillä toimii moitteettomasti. Silikoonimöykyssä ei vaan saa olla yhtään ilmakuplia. Muuten ottaa häikkää.

Ennen silikooniviritystä anturi oli tehokkaalla imukupilla veneen perässä ja oli n.10cm veden pinnan alapuolella.
leipuri
Vieras
« Vastaus #2 : 30.04.09 - klo:06:57 »

Hei,

Minulla on cuda 168 luotain ja ajattelin asentaa sen itse veneeseeni.

Missä  kulmassa anturin tulisi olla suhteessa veneeseen ?

Vai mitataanko anturin kulma asento jotenkin korkeuden mukaan ?

Anturissani on sellainen metalli klipsi jossa on muoviset prikat jotka on lovettu tiheästi
niillä saa hieno säätää anturin kulman sopivaksi mutta tuleeko se hienosäätö vasta siinä vaiheessa kun on kokeillut vedessä mitä luotain näyttää? Vai miten on ?

Aion laittaa anturini siten että se on vapatelineessäni kiinni saranalla jolloin voin nostaa sen ylös vedestä kun tulen rantaan.

eli pystyputkeen 90 astetta  josta lähtee vaaka asennossa putki josta puolestaan lähtee alas 90 asteen kulmassa putki alas joka vie anturille veteen.

Sähkö piuhat kulkee putken sisässä, joten ne eivät ole veneessä tiellä.

asennanko anturini kuvan mukaan jota kaiku näyttää vai putken mukaan johon anturi tulee kiinni ?

Miten on  osaatteko antaa  ohjeita asennukseeni ?

Terv.  leipuri

leipuri
Vieras
« Vastaus #3 : 30.04.09 - klo:07:00 »

Mulla on siis erillinen anturin teline tulossa veneeseeni.
 90 pysty  90 vaaka ja 90 astetta alas vievä putki kompleksi johon kiinnitän anturini  mutta mihin kulmaan  ?

Siinä  anturin mutterissa kun on säätö prikat molemmin puolin .

Millaista kuvaa anturin pitäisi näyttää , jotta se olisi oikein asennettu ?

leipuri
Vieras
« Vastaus #4 : 30.04.09 - klo:07:20 »

Hei,

Tuosta silikoni kiinnityksestä vielä,, 

miten saat sen anturin siis irti siitä pohjasta ?
vai onko sinulla se todellakin kiinteästi kiinni veneessä ?

Minun on irroitettava anturi , koska veneeni on siis ulkona koko talven

minulla on kuvia rakennelmistani jos kiinnostaa kuinka olen ratkaissut asian.

mixuman
**

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 30.04.09 - klo:16:10 »

Kiinteänä on anturi. Tietty on pohjan ja anturin välissä ohut muovi että saan sen kaivettua pois jos haluan.

Hei,

Tuosta silikoni kiinnityksestä vielä,, 

miten saat sen anturin siis irti siitä pohjasta ?
vai onko sinulla se todellakin kiinteästi kiinni veneessä ?

Minun on irroitettava anturi , koska veneeni on siis ulkona koko talven

minulla on kuvia rakennelmistani jos kiinnostaa kuinka olen ratkaissut asian.

leipuri
Vieras
« Vastaus #6 : 02.05.09 - klo:17:30 »

mulla on tällainen paketti

eagle cuda 168 luotain ja soutuvene  jossa airot.

luotaimen anturilla ajattelin tehdä siis vapatelineeseen kiinnitettävän erillisen telineen , jonka
saan nostettua ylös vedestä kun tulen rantaan.

Millaiset tehot ja akku virran tuo kaiku tarvitsee??Kuinka iso akun pitää olla riittääkseen 5 tunnin kalareissulle kaikki virta laitteet päällä ?

Joku on joskus sanonut  että laite per tunti per yksi ampeeri on virran kulutus ??
Onko tuo totta ?

Rittääkö siis 70 ampeerinen akku  5 tunniksi ??   ok 5 laitetta ja 5 tuntia  25 ampeeria tunnissa olisi kulutus 4 tuntia olisi 100 ampeeria  eli ei siis riitä... 

Joku laite on jätettävä pois käytöstä...   ehkä se pilssi pumppu ja ne valot  kun on päiväs aika niin ei tarvii valoa...   

Mulla on myös radio ja plaanarin mastovalot  veneessäni.

Niin ja lisäksi virtaa vie siis ehkä tulevaisuudessa myös sähköperä moottori.

Paljonko virtaa kuluu jos kaikki laitteet on käytössä yhtä aikaa??

Vapatelineestäni lähtee siis saranoitu putki vaakasuoraan veneen perään päin.
tästä putkesta lähtee edelleen 90 asteen kulmassa alas veteen putki jossa anturi on kiinni.

Eli nyt pitäs ratkaista tuo anturin syvyys  eli riittääkö jos sijoitan sen noin 40 cm veden pinnan alapuolelle?
Minulla on myös pilssi pumppu tuossa akkulaatikossani. ja kytkimet ja sulakerasiat myös.

* muokattu 4.jpg (168.33 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 2915 kertaa.)
Sivuja: [1]   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: