Sivuja: [1] 2   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Läänikohtainen lupa turha?

(Luettu 6697 kertaa)
Jurpo
*

0
Poissa

Profiili
« : 19.05.09 - klo:17:28 »

Ajattelin alottaa kalastusharrastuksen. Kuvittelin että kun maksan valtion kalanhoitomaksun ja läänikohtaisen luvan niin sillä taivas aukeaa. Mutta ei, paikallinen eräkauppias nauroi minulle päin naamaa ja sanoi että joka järvi ja puro vaatii oman lupansa!
Laskin... 20e + 10e + 50e + 20e + 20e... Loppui rahat. Täällä on vain yksi rapakko mille riittää läänikohtainen lupa. Eli kalastus on eliittien ja rahakkaiden ihmisten harrastus, vähän kuten golf. Tämä oli minulle suuri pettymys... Ajatelkaa jotakuta työtöntä joka meinaisi avittaa ruokapuoltansa hankkimalla itse kalaa Hymyilee)))) Tulisi itku puseroon kun tajuaisi tilanteen.

En enää ihmettele miksi moni kalastaa salaa, eihän tässä ole mitään tolkkua. Naurettavaa koko lupatouhu.

Sitä voi kuin kateellisena köyhä katsoa mato-onki kädessä, kun rikkaat ajavat city-maasturilla joen rantaan, trailerissa 100 000 euron muskelivene 20 vavan telineellä. 100 metrin syyteen vedenpitässä salkussa omaisuuksien arvosta kalastuslupia lähimpiin vesiin, joka ikiseen oma lupa erikseen.  Järkyttynyt

Eläköön salakalastus,
elmurvakana
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 19.05.09 - klo:17:42 »

Heheh, tähän samaan lupaviidakkoon olen törmännyt itsekkin useasti ja tuskaillut asian kanssa.
Aina mulla joku lupa on ollut voimassa mutta tuntuu että tämä kalastuslupa asia on yhtä selkeä kuin suomen verolainsäädäntö, minkä tarvitsisi milloin mihinkin ja pitää olla eri luvat jos on punaiset saappat kalassa eikä vihreät. Asian olen ratkaissut sillä tavalla että olen maksanut valtion kalanhoitomaksun ja läänikohtaisen luvan, ikinä ei ole ketään "kotivesillä" tullut lupia kyselemään mutta ehkä sekin päivä vielä koittaa, siinähän sitten vie mun kolmen kympin virvelin muutaman uistimen ja antaa sakot jos nämä ei riitä siihen luupäiden naaraamiseen siitä kaislikon vierestä.

Pieni avautuminen Hymyilee Ja nyt joku viisas neuvoja jakamaan! Omaisuuksia näistä en kuitenkaan ala pulittamaan, se on sitten eri asia jos jonnekkin lohi/ taimen joelle lähdetään niin siitä jo sitten ihan mielellään maksaakin vähän enemmän.

Kas vain, sanoi kasvain ja kasvoi vain.
T11Mika
Vähälahjaiset
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 19.05.09 - klo:17:44 »

Ajattelin alottaa kalastusharrastuksen. Kuvittelin että kun maksan valtion kalanhoitomaksun ja läänikohtaisen luvan niin sillä taivas aukeaa. Mutta ei, paikallinen eräkauppias nauroi minulle päin naamaa ja sanoi että joka järvi ja puro vaatii oman lupansa!
Laskin... 20e + 10e + 50e + 20e + 20e... Loppui rahat. Täällä on vain yksi rapakko mille riittää läänikohtainen lupa. Eli kalastus on eliittien ja rahakkaiden ihmisten harrastus, vähän kuten golf. Tämä oli minulle suuri pettymys... Ajatelkaa jotakuta työtöntä joka meinaisi avittaa ruokapuoltansa hankkimalla itse kalaa Hymyilee)))) Tulisi itku puseroon kun tajuaisi tilanteen.

En enää ihmettele miksi moni kalastaa salaa, eihän tässä ole mitään tolkkua. Naurettavaa koko lupatouhu.

Sitä voi kuin kateellisena köyhä katsoa mato-onki kädessä, kun rikkaat ajavat city-maasturilla joen rantaan, trailerissa 100 000 euron muskelivene 20 vavan telineellä. 100 metrin syyteen vedenpitässä salkussa omaisuuksien arvosta kalastuslupia lähimpiin vesiin, joka ikiseen oma lupa erikseen.  Järkyttynyt

Eläköön salakalastus,

Onhan tämä nykyinen lupakäytäntö aika kovasti kukkarolle käypä, mutta kyllä noita lääniluvalla aukeavia järviä ja lampia kuitenkin melkosesti Suomessa. Laskeskelin tässä just, että itellä taitaa mennä vuoden aikana erilaisiin kalastuslupiin 150-200€. Metsästykseen jos vertaa niin hintaa kertyy n. 50€ ja pääsen metsälle noille oman metsästysseuran ja valtion maille. Ei mee ihan tasan taas nallekarkit tässäkään asiassa.
Salakalastusta en silti hyväksy.

Mika
Trust me - I know what I'm doing
Träppi
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 29.05.09 - klo:20:51 »

No eihän se tietenkään turha ole. Mutta kyllähän minäkin sitä mieltä olen, että kun ostaa luvan, se kuuluisi koko suomen vesistöihin. Mutta kyllä se on maksun arvoista, kun pääsee kalalle  Iskee silmää
Davidson82
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 09.08.11 - klo:10:18 »

Nostetaanpa tätäki asiaa taas esille. Mulla on myös iskeny turhautuminen näiden lupien kanssa. Täällä Lapin läänissä kun tuntuu noita kalastus-, osakas- yms kuntia olevan ********** paljon. Ostin myös tuon lääniluvan ja kalastuksenhoitomaksun, kalastuskertoja kertyy kesässä maksimissaan 15. MMM:n sivuilta tietoa ei taho löytyä tai jos sitä siellä on, en sitä ainakaan osaa etsiä. Olenkin suosiolla jättänyt asian sikseen ja kalastanut siellä, missä on milloinkin mieli tehnyt. Eihän noista paikallisten vesistöjen luvista tiiä pirukaan.
Joku tolkku tähänki lupa-asiaan pitäis saaha, kyllä tuo vuotuinen 51€ on ihan tarpeeksi kova hinta harrastekalastajalle. Ei siihen mielellään enää joitaki 7-20€ vrk-lupia huvita ostella.

Eisole poka ko nostaa vain ylös ja josson hauki sole ko viskata methään!
Fishh
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 09.08.11 - klo:17:13 »

Mites tonne ku oon tässä menossa tonne Rovaniemi-Ranua alueelle n. viikoks, niin mites siellä niihin jokiin ja järviin tarvitaan lupia alle 18 v? Tai yli 18 v, niin millaset luvat, mistä päin kannattas kysellä?

Se oli kiinni! Se oli ainaki NÄÄÄÄÄÄIN iso!!
jonikoseoli
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 09.08.11 - klo:17:17 »

Mites tonne ku oon tässä menossa tonne Rovaniemi-Ranua alueelle n. viikoks, niin mites siellä niihin jokiin ja järviin tarvitaan lupia alle 18 v? Tai yli 18 v, niin millaset luvat, mistä päin kannattas kysellä?
Lupatietoa

Ja yleisesti GOOGLE on aika kova sana mistä saa tietoa luvista sun muista.
Fishh
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 09.08.11 - klo:17:24 »

Lupatietoa

Ja yleisesti GOOGLE on aika kova sana mistä saa tietoa luvista sun muista.

Eikö täältä sais kysyä, kun ei millään jaksa joka ikistä alueen järveä tahi jokea erikseen googlata.
jonikoseoli
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 09.08.11 - klo:17:26 »

Eikö täältä sais kysyä, kun ei millään jaksa joka ikistä alueen järveä tahi jokea erikseen googlata.
saa kysyä, saman vaivan se vie kun kirjoittaa googleen. anyway tuosta aikaisemmasta linkistä pitäisi joku tiedonjyvänen tulla
Fishh
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 09.08.11 - klo:17:35 »

saa kysyä, saman vaivan se vie kun kirjoittaa googleen. anyway tuosta aikaisemmasta linkistä pitäisi joku tiedonjyvänen tulla

Niinhän siitä tulikin. Kiitoksia  Cool
ampuja1
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 10.08.11 - klo:07:34 »

Mistä sen tietää joka kerta minne alueelle tarvitsee läänikohtasen lisäksi muunkin luvan?
Aina ole googlekaan vieressä...
Fishh
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 12.08.11 - klo:16:52 »

Mistä sen tietää joka kerta minne alueelle tarvitsee läänikohtasen lisäksi muunkin luvan?
Aina ole googlekaan vieressä...

Eipä tuo googlekaan aina näytä kaikkiin vesistöihin niistä luvista...
jeppo-mies
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 21.08.11 - klo:10:12 »

Ei tässä nyt kuitenkaan ruveta pelottelemaan ihmisä noiden lupajuttujen kanssa. Onhan se nyt monimutkaista juu, mutta kun vähän kyselee ja välillä googlettaa niin homma selkeää. Toki voi olla melko varma siitä, että lupaa tarvitaan paikkoihin johon istutetaan kalaa useammin kun kerran vuodessa.

Ulkopaikkakuntalaisille yleensä isommat lupahinnat kuin paikkakuntalaisille.

Omakohtaiset kokemukset lupajutuista:

Kalastuksenhoitomaksu ja läänikortti piti hankkia tietenkin ja sitten ajattelin ruveta kalastelemaan pitäjän lävitte kulkevasta Lapuanjoesta, googletuksen mukaan lupa maksaa 45 euroa vuodeksi, pienen selvityksen mukaan se on hinta ulkopaikkakuntalaisille. Paikalliset voivat liittyä seuraan vaivaisella kymmenen euron vuosimaksulla. Ennen juhannusta saapi kalastaa joesta ilman maksua rajattomasti ja ennen juhannusta pitääpi maksaa toi kymppi ja edelleen sama sääntö että rajattomasti, mutta vain kaksi lohta per päivä Hymyilee ihan vaan sen takia, että juhannuksena jokeen istutetaan kolmeen eri paikkaan lohta...

Tämä näin esimerkkinä

Kyrkkärillä (Kyrkösjärvi) ei tarvitse ostaa järvikohtaista lupaa - näin ainakin paikalliset kertovat. Malkakoskella (Ylistaro) tarvitsi ostaa lupa, joka oli tietenkin ulkopaikkakuntalaiselle vähän kalliimpi kuin paikallisille ja Uudessakaarlepyyssä ei erillistä jokikalastuslupaa tarvita sielläkään...

Itselle noi lupa-asiat eivät niin harmittavia ole, enemmän ottaa päähän selvittää se että missä niitä lupia myydään Hymyilee leveästi

rantarosvo
Vieras
« Vastaus #13 : 21.08.11 - klo:10:42 »

Onko sille jokin oikeasti järkevä syy, että ei voi olla tasan yhtä kalastuslupaa, millä saisi kalastaa koko Suomen alueella?

Taitaa olla niin, että siihen asti ku kaikki haluaa pitää omastaan visusti kiinni ja rahalla on merkitystä, ei koko Suomea kattavaa lupaa tuu Hymyilee Metsähallituksen yleislupahan on juuri tuollainen, mutta sillä voi kalastaa vain valtion vesissä, eli karsii suht paljon sit pois.

Ja mitä noihin läänikohtaisiin lupiin tulee, niin kyllä sillä pärjää hyvinkin pitkälle, ellei asu jossain kalastuksen mekassa missä joka toinen paikka on istutusjärvi, jossa kalastus on kielletty ilman juuri sitä lupaa, ja joka toinen on kalastuskiellossa. Läänikohtaisella saa siis kalastaa kaikissa järvissä ko. läänin alueella ellei se ole kalastuskiellossa / "kalastuskohde" mihin on keksitty omat säännöt.

Ite on pärjänny hyvin kalastuksenhoitomaksulla ja läänikohtaisella luvalla. Sit on ostanu lyhyempiä lupia jos on vieraillu toisen läänin alueella tai jossain koski- tms. paikassa.

Jos kalastaa vain tietyllä järvellä niin kannattaa ostaa sen kalastuskunnan oma lupa, niillä yleensä saa paremman hyödyn irti suht. samaan hintaan ja voi sitten vetää uistinta useampi vapa tanassa jne.

Kaiken kaikkiaan kyllä melkoista ylipäätään tuo lupaviidakossa kahlailu. Varsinkin kun aloittaa kalastuksen niin pää on vallan pyörällä.
sako
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 06.09.11 - klo:17:50 »

Miten on jos menee johonki paikalle kalaa ja ei tiiä tarviiko sielä lupia niin mistä voi sitä sit kysyä? Ja onko joissain paikoissa ikärajaa minkä jälkeen pitää maksaa kalastuksessa tietyissä paikoissa?

Mikä on kalamiehien kansalliseepos? -Kalavale
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: